صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۸  ، 
کد خبر : ۳۳۵۵۳۳

اخبار ویژه روزنامه‌های ۲۱ دی

کیهان**

انتقام‌گیری از سپاه پاسداران به نیابت از آمریکا
تکذیب فضا‌سازی مسموم سایت انصاف‌نیوز درباره ماجرای هواپیمای اوکراینی، پرونده رویکردهای وطن فروشانه این سایت اجاره‌ای را مجددا باز کرد.
این سایت اخیرا ضمن مصاحبه با پدر دو تن از شهدای سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی، ادعا کرده بود پدافند سپاه پاسداران، هواپیما را عمدا و به عنوان سپر انسانی زده است. انصاف نیوز و روزنامه اجاره‌ای شرق همچنین با انتساب نقل قول دروغ به مقامات سپاه مدعی شدند «می‌گویند اگر این هواپیما نمی‌افتاد، جنگ سختی همان روز بعد اتفاق می‌افتاد. آمریکا حمله می‌کرد و جان ده میلیون نفر به خطر می‌افتاد» یا «اگر این‌ها نبودند چه جنگی می‌شد؟ و اگر این سانحه رخ نمی‌داد ۱۰ میلیون نفر کشته می‌شدند و این واقعه باعث شد که این جنگ رخ ندهد»!
این فضاسازی دو رسانه زنجیره‌ای، بلافاصله با استقبال رسانه‌های ضد انقلاب مثل بی‌بی‌سی و صدای آمریکا (به عنوان سفارش دهندگان اصلی این فضاسازی مسموم) قرار گرفت. هرچند سخنگوی سپاه پاسداران رسما ادعای مطروحه را تحریف‌شده و خلاف واقع دانست، اما مرور سوابق سایت انصاف‌نیوز نشان می‌دهد که اتفاق اخیر در فضاسازی مسموم صرفا یک خطا نیست. این سایت تابستان ۹۲ تاسیس شد اما یک‌بار، به مدت هشت ماه توقیف و سپس رفع شد.
سایت اجاره‌ای مذکور، دو ماه قبل هم مصاحبه‌ای را با «مژگان (اورلی) نوی» ‌افسر واحد ۸۲۰۰ اطلاعات ارتش اسرائیل انجام داده و منتشر کرد اما با ایرانی تبار و منتقد معرفی کردن او سعی کرد، به عبارت جعلی «شهروند اسرائیل» مشروعیت ببخشد و ضمنا روابط داشتن با رژیم صهیونیستی را توجیه کند. اورلی نوی در مصاحبه‌ای که در ۲۶ ژوئن ۲۰۲۰ با رک مدیا رسانه ژیان قمیشی اعتراف کرده که با سرویس جاسوسی اسرائیل کار می‌کند.
انصاف نیوز همچنین پیش از این ضمن مصاحبه با فائزه‌هاشمی، از قول وی از آرزوی ابقای ترامپ در ریاست جمهوری آمریکا دفاع کرد و نوشت که انتخاب دوباره ترامپ و تداوم فشارهای تحریمی او شاید می‌توانست سیاست‌های جمهوری اسلامی را تغییر دهد(!)
از دیگر تحرکات قابل تامل این سایت آلوده، گفت‌و‌گو با کاوه مدنی (معاون سازمان محیط زیست و جاسوس ) پس از فرار از کشور بود.
نکته جالب در رویکرد اخیر برای عمدی نشان دادن سرنگونی هواپیمای اوکراینی و تخریب وجهه سپاه این است که انصاف نیوز دو سال قبل در بازخوانی حمله ناو آمریکایی به هواپیمای مسافربری شرکت ایران ایر بر فراز خلیج‌فارس در تیر ماه 67، به نقل از مقامات آمریکایی، علت حمله به هواپیمای ایرانی را فشار روانی پرسنل ناو وینسنس به‌دلیل وضعیت جنگی ذکر می‌کند. در مقدمه این بازخوانی، نویسنده با اشاره به جنگ نفتکش‌ها و با تاکید خاصی سعی دارد همان گفته مقامات آمریکایی درباره وضعیت جنگی را توجیه کند.
بر طبق آنچه که در گزارش خود انصاف‌نیوز آمده، آنچه که مقامات آمریکایی به عنوان وضعیت جنگی(برای شلیک به هواپیما) نامگذاری کرده‌اند و انصاف نیوز هم سعی در القای آن به مخاطب داشته، دارای فواصل زمانی طولانی (چند ماهه) بوده است. حال آنکه فاصله زمانی بین حمله موشکی به عین الأسد و سقوط هواپیمای اوکراینی، فقط چند ساعت بود. یعنی اگر به استرس و شرایط روحی ناشی از وضعیت جنگی باشد، وضعیت جنگی در مورد هواپیمای اوکراینی به مراتب بسیار قابل پذیرش‌تر است، که انصاف نیوز سعی در القای خلاف آن دارد.
انصاف نیوز در دو مطلب به فاصله چند سال، شلیک آمریکائیها به هواپیمای مسافربری ایرانی که عمدی بوده را به‌دلیل چند حادثه به فاصله زمانی چند ماهه، طبق خواست آمریکائیها با گزاره شرایط جنگی توجیه می‌کند اما حادثه هواپیمای اوکراینی را عمدی جلوه می‌دهد. چرا؟!
به نظر می‌رسد علت را باید در لاشخور صفتی رسانه‌های اجاره‌ای و عقده‌گشایی علیه سپاه پاسداران به نیابت از آمریکایی‌ها جست و جو کرد.
یادآور می‌شود محاسبه اصلی دولت آمریکا در ترور سردار شهید سلیمانی، انتقال پیام ضعف به ملت - دولت ایران و تشدید دودستگی حاصل از آن بود. اما اتفاقات بعدی، کاملا محاسبات آمریکا را به هم زد. اولا مراسم تشییع این قهرمان ملی، به فوران همدلی کم‌نظیر ملت ایران در انزجار از آمریکا و مطالبه انتقام و همچنین توقف تعهدات برجامی یکطرفه منتهی شد. و ثانیا با حمله موشکی به پایگاه فوق‌مدرن عین‌الاسد، بدترین و تحقیر‌آمیزترین ضربه به آمریکا پس از جنگ جهانی دوم را رقم زد. در واقع با آن حمله موشکی موفق به عین‌الاسد، بازدارندگی نظامی مهیب آمریکا فرو ریخت و این ضربه‌ای بزرگ بود.
به نظر می‌رسد آمریکا و پادوهای رسانه‌ای و اجاره‌ای آنها ماموریت دارند با ناخن کشیدن به زخم سقوط هواپیمای اوکراینی و بازماندگان شهدای این حادثه تلخ، دو شکست راهبردی آمریکا در زمینه ایجاد دودستگی در افکار عمومی ایران و شکست نظامی را جبران کنند و همان پیام ضعف و تفرقه مطلوب آمریکا را باز‌سازی کنند. و بدین ترتیب به جای آمریکا، از سپاه پاسداران (مدافعان امنیت ملی) و «شهید سلیمانی» انتقام بگیرند.

تهدید دادگستری آلمان به جریمه چند میلیون یورویی تلگرام
وزیر دادگستری آلمان به دلیل انتشار محتوای مجرمانه و نقض مقررات ملی رسانه‌های اجتماعی، پیام رسان تلگرام را به پرداخت جریمه تهدید کرد.
در پی ارسال صد‌ها پیام تهدید به قتل از طریق تلگرام برای مقامات آلمانی از جمله اولاف شُلتس صدر اعظم، مقامات منطقه‌ای، پزشکان و مسئولانی که در حوزه اقدامات کرونایی فعال هستند، مارکو بوشمان وزیر دادگستری آلمان تاکید کرد: پیام رسان تلگرام باید نماینده‌ای را در آلمان برای ایجاد ساز و کار نظارت بر محتوای مجرمانه معرفی کند. در این زمینه به طور مستمر با مقامات کشور امارات که مقر تلگرام در آن قرار دارد در ارتباطیم و در صورتیکه تلاش‌ها برای دادن اخطار به تلگرام با شکست مواجه شود، جریمه پولی علیه گردانندگان این پیام رسان وضع می‌شود.
بر اساس مصوبه مجلس فدرال آلمان پیام رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی در صورتی که به اخطار‌ها در مورد محتوای مجرمانه توجهی نکنند، تا ۵۰ میلیون یورو جریمه می‌شوند.
مارکو بوشمان  خاطر نشان کرد: این پیام رسان که در امارات عربی متحده مستقر است، باید یک فرد رابط در آلمان داشته باشد و راهی برای حذف محتوا‌هایی که آلمان آنها را غیر قانونی می‌داند، ارائه کند.
وی اضافه کرد در صورتی که تلگرام پاسخی به این درخواست ندهد، گام بعدی، اعلام عمومی خواهد بود. پس از آن می‌توانیم اعمال جریمه کنیم. قوانین ما اجازه می‌دهند که جریمه‌هایی به مبلغ میلیون‌ها یورو اعمال کنیم».
بوشمان وعده داده در مقابل تهدید‌ها علیه پلیس و مقامات بهداشتی که پس از اعتراض‌ها به محدودیت‌های کرونایی، در بستر اینترنت از جمله تلگرام منتشر می‌شود، اقدامات جدی انجام خواهد شد.
اخیرا در سراسر آلمان، بیش از ۱۳ هزار نفر علیه محدودیت‌های کرونایی تظاهرات کردند.

علایی: برای بازگشت به برجام باید تمام ایرادات آن برطرف شود
یک حامی سابق برجام تصریح کرد: مردم انتظار دارند ایرادات این توافق برطرف گردد و به سرنوشت گذشته منجر نشود.
حسین علایی ضمن یادداشتی در سایت جماران نوشت: هدف ایران از رفتن به سوی برجام را می‌توان به کارگیری سیاست‌هایی دانست که منجر به پایان تحریم‌های بین‌المللی علیه کشور شود. ایالات متحده هم با توافق برجام تلاش داشته است تا قابلیت‌های ایران در حوزه هسته‌ای را کنترل و محدود سازد.
مخالفین برجام معتقدند که چنین فرآیندی به این دلیل مطلوبیت لازم را برای ایران به‌وجود نیاورد که هیچ‌گونه نشانه‌ای از توازن در چگونگی اعطای امتیازات مورد نظر وجود نداشت. به این معنی که مسئله لغو کامل تحریم‌ها به‌ گونه قطعی تعیین تکلیف نشده بود و محدودسازی تحریم‌ها نیز همراه با اما و اگرهای بسیاری بود.
با توجه به این نکات لازم است تا در شرایط موجود از تجربه مذاکرات قبلی برجام بهره گرفته و از سازوکارهای زیر در راستای بهینه‌سازی موقعیت ایران در فضای مذاکرات جاری استفاده شود تا دوباره منجر به گسترش بحران نشود.
مردم انتظار دارند تا در مذاکرات در حال انجام برای بازگشت به برجام، تمام ایراداتی که به این قرارداد به دولت قبلی گرفته می‌شد برطرف گردد و آنچه به امضاء می‌رسد به سرنوشت خروج آمریکا از برجام منجر نشود.
علایی در ادامه می‌افزاید: «به هر حال در مذاکرات جاری باید به نکات زیر که بسیار برای ایران و پایداری برجام حائز اهمیت هستند، تأکید شود: 1- لغو نیاز به تأیید هر شش ماه یکبار امضاء رئیس‌جمهور آمریکا برای تعلیق تحریم‌ها. 2- حذف مجوز اوفک(OFAC) برای خریدهای خارجی ایران به‌ویژه در حوزه هوایی و هوانوردی. 3- کنار گذاشتن سازوکار ماشه برای بازگشت احتمالی قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل».
یادآور می‌شود ایرادهای برجام بسیار فراتر از آن چیزی است که آقای علایی برشمرده است؛ از جمله: عدم توازن و ناهمزمانی تعهدات، برگشت‌ناپذیری تعهدات ایران در مقابل برگشت‌پذیری و قابل نقض بودن تعهدات آمریکا، بازگذاشتن مسیر افزایش تحریم‌ها با بهانه‌های مختلف که خروجی آن 2 برابر شدن تحریم‌ها در پسابرجام است؛ عدم پیش‌بینی تضمین برای ممانعت از عهدشکنی، فقدان مکانیسم راستی‌آزمایی تعهدات غرب، فقدان مکانیسم شکایتی معتبر به نفع ایران و...

موشک‌های پدافندی عربستان در حال ته کشیدن است (!)
یک روزنامه انگلیسی از قول منابع سعودی فاش کرد که موشک‌های پاتریوت عربستان برای مقابله با انبوه موشک‌های انصارالله یمن در حال ته کشیدن است!
فایننشال‌تایمز در گزارشی نوشت: حملات موشکی و پهپادی نیروهای نیابتی ایران در یمن در خاک عربستان چند ماهی است که شدت گرفته است. این مسئله، پادشاهی سعودی را مجبور کرده برای تکمیل انبار ذخیره سیستم دفاع هوایی «پاتریوت» خود، دست کمک به سوی کشورهای منطقه دراز کند و از آنها بخواهد موشکهای رهگیر در اختیار ریاض قرار بدهند.
یک مقام بلندپایه آمریکایی به فایننشال تایمز گفته است: «دولت بایدن از این اقدام پادشاهی سعودی برای تامین موشک از «خلیج (فارس)» حمایت می‌کند؛ چون تعداد دفعات و شدت حملات موشکی شورشیان «حوثی» بالا گرفته و بیم آن می‌رود که ذخایر موشک‌های پاتریوت چند ماه دیگر تَه بکشد. ایالات متحده مجبور است به انتقال این رهگیرها به ریاض چراغ سبز نشان بدهد».
مقام آمریکایی می‌افزاید: «این یک وضعیت اضطراری است. جاهای دیگری در خلیج فارس وجود دارد که سعودی‌ها می‌توانند این موشک‌ها را از آنجاها تامین کنند و ما داریم همه تلاش‌مان را می‌کنیم تا این کار انجام بشود. بدیهی است که امکان تهیه این موشک‌ها از این کشورهای همسایه به مراتب زودتر انجام می‌شود تا اینکه عربستان بیاید و آنها را از آمریکا خریداری کند».
دو تن از منابع آگاه که در جریان مذاکرات میان عربستان و همسایگانش قرار دارند تأیید کرده‌اند که ریاض چنین درخواست‌هایی را داده است. یکی از این دو منبع آگاه می‌گوید: «عربستان واقعاً مشکل کمبود موشک‌های رهگیر دارد و از کشورهای دوست تقاضای وام کرده است اما فقط تعداد کمی از کشورها هستند که آمادگی اعطای این وام‌ها را دارند». منبع آگاه دوم هم در این‌باره اظهار می‌کند: «محمد بن‌سلمان» ولیعهد سعودی در جریان نشست «شورای همکاری خلیج فارس» در ماه دسامبر در ریاض به همین موضوع‌ اشاره کرد و اندکی بعد پادشاهی در همین رابطه مستقیماً با کشورهای منطقه تماس گرفت. مشخص نیست که آیا همسایگان عربستان توانسته‌اند این مهمات را به عربستان بدهند یا نه.
متخصصان امر می‌گویند که اگر هم این موشک‌ها به عربستان تحویل داد شود، این فقط برای یک فاصله زمانی کوتاه‌مدت است. در این مدت زمان، عربستان دست به کار می‌شود و از آمریکا تقاضای کسب مجوز برای خرید تسلیحات بیشتر را می‌کند. عربستان سعودی بخش اعظم تسلیحات مورد نیازش را از ایالات متحده تامین می‌کند.
یکی دیگر از مقامات ارشد دولت بایدن خبر داده که واشنگتن دارد از نزدیک با سعودی‌ها و با سایر شرکای آمریکا کار می‌کند تا مطمئن شود خللی در کار تامین موشک‌های مورد درخواست ریاض پیش نیاید.
سومین مقام آمریکایی آگاه از موضوع می‌گوید: «شورشیان حوثی تحت امر ایران که کنترل شمال یمن در دستانشان است، در طول سال گذشته حملاتشان به عربستان را تشدید کرده‌اند و مجموعاً 375 حمله برون‌مرزی علیه عربستان انجام داده‌اند. بسیاری از این حملات زیرساخت‌های نفتی، فرودگاه‌ها و شهرها را هدف قرار داد. اگر عربستان بخواهد با این نوع رهگیرها به این حملات پاسخ بدهد، این معنایش آن است که بیشتر از آن چیزی که قبلاً تصورش را می‌کرد زیرساخت‌هایش در آتش خواهند سوخت».
او تصریح کرد: «این خطر، همان چیزی است که ما باید با آن مقابله کنیم و پاسخش نه فقط رهگیرهای بیشتر است، بلکه پاسخ آن در نهایت امر یک راه‌حل دیپلماتیک برای بحران یمن است.
مقامات دولت بایدن تأکیدشان بر این است که آمریکا باید همچنان متعهد به پشتیبانی و دفاع از عربستان باقی بماند. وزارت خارجه آمریکا همین چند وقت پیش فروش 280 فروند موشک هوا به هوا را تایید کرد. در ماه دسامبر، سنا پیشنهاد هر دو حزب کنگره برای جلوگیری از معامله 680 میلیون دلاری را رد کرد.
مقام ارشد آمریکایی که در فوق به او‌ اشاره شد در این‌باره توضیح می‌دهد: «فروش 280 فروند موشک هوا به هوا به عربستان، یک «کمک بزرگی» خواهد بود. منتها تحویل دادن این موشکها به پادشاهی زمان می‌برد و ریاض الان نیاز مبرم به رهگیرهای پاتریوت دارد و البته آن موشکها را هم لازم دارد تا گره از کارش باز شود».
«لوید آوستین» وزیر دفاع آمریکا در کنفرانسی در ماه نوامبر در خاورمیانه تأکید کرد: «واشنگتن به نحو قابل توجهی توانایی عربستان سعودی برای دفاع از خودش را افزایش می‌دهد».

 ***************

 روزنامه وطن امروز**

افزایش انتقال وجه با «ساتنا» و «پایا» از ۲۵ دی‌
بانک مرکزی در بخشنامه‌ای به شبکه بانکی سقف مبلغ دستور پرداخت پایا را به ۱۰۰ میلیون تومان و کف مبلغ دستور پرداخت ساتنا را به ۵۰ میلیون تومان افزایش داد. بنا بر اعلام بانک مرکزی، در راستای اجرای دقیق رسالت سامانه ساتنا در انتقال وجوه کلان و همچنین مدیریت حجم دستور پرداخت‌های سامانه یاد شده، از روز شنبه آینده (۲۵ دی‌ماه) تغییراتی در سامانه‌های ساتنا و پایا اعمال می‌شود. 
بر اساس بخشنامه بانک مرکزی، کف مبلغ دستور پرداخت‌های بین مشتری ساتنا از ۱۵۰ میلیون ریال به ۵۰۰ میلیون ریال افزایش خواهد یافت. همچنین سقف مبلغ دستور پرداخت‌های پایا از ۵۰۰ میلیون ریال به یک میلیارد ریال به ازای هر دستور پرداخت افزایش می‌یابد. درباره چرخه‌های تسویه پایا در روزهای عادی (غیرتعطیل رسمی)، چرخه جدیدی در ساعت ۱۷:۴۵ به منظور تسویه دستور پرداخت‌های غیرشاپرکی افزوده خواهد شد. دستورپرداخت‌های ساتنا و پایا با مبدا و مقصد بانک مرکزی و همچنین دستور پرداخت‌های مربوط به تسویه وجوه پرداخت‌یاران، از شمول محدودیت‌های مبلغی ذکر شده مستثنا هستند. در صورت عدم رعایت کنترل‌های برشمرده، وجه التزام سامانه‌های ساتنا و پایا اعمال خواهد شد. بانک مرکزی تاکید کرد پیش از اجرای تغییرات لازم در سامانه‌های بانک‌ها به مشتریان بانکی اطلاع‌رسانی
 شود. 
***
رشد ۲۵ درصدی تجارت در پاییز
سخنگوی گمرک گفت: ارزش تجارت کشور پاییز امسال نسبت به پاییز سال قبل ۲۵ درصد از لحاظ ارزش رشد داشته است. سیدروح‌الله لطیفی اظهار داشت: کل تجارت کشور در ۹ ماهه امسال ۱۲۲ میلیون و ۴۵۲ هزار تن کالا به ارزش ۷۲ میلیارد و ۸۳ میلیون دلار بوده که سهم فصل پاییز ۴۳ میلیون و ۳۱۸ هزار تن به ارزش ۲۷ میلیارد و ۱۵۶ میلیون دلار بوده است. 
وی افزود: تجارت پاییزی کشور (مجموع صادرات و واردات) نسبت به فصل سوم سال قبل، کاهش ۹ درصدی در وزن و افزایش ۲۵ درصدی در ارزش را تجربه کرده است و نسبت به فصل تابستان ۷ درصد در وزن و ۱۴درصد در ارزش و نسبت به بهار ۱۲ درصد در وزن و ۲۸ درصد در ارزش رشد داشته است. لطیفی درباره میزان صادرات در فصل پاییز گفت: از مجموع صادرات ۹۲ میلیون و ۳۳۳ هزار تنی کشور به ارزش ۳۵ میلیارد و ۱۴۱ میلیون دلار در ۹ ماه سال، ۳۲ میلیون و ۳۳۷ هزار تن کالا به ارزش ۱۳ میلیارد و ۳۳۵ میلیون دلار در فصل پاییز به سایر کشورها صادر شد که نسبت به پاییز سال قبل از لحاظ ارزش ۱۷ درصد، نسبت به تابستان سال جاری ۲۰ درصد و نسبت به فصل بهار ۲۵ درصد افزایش داشته است. سخنگوی گمرک درباره واردات کشور در فصل سوم سال گفت: از مجموع ۳۰ میلیون و ۱۱۹ هزار تن کالای وارده به کشور به ارزش ۳۶ میلیارد و ۹۴۲ میلیون دلار در ۹ ماه سال جاری، ۱۰ میلیون و ۹۸۱ هزار تن کالا به ارزش ۱۳ میلیارد و ۸۲۱ میلیون دلار مربوط به پاییز بوده که نسبت به پاییز سال قبل ۳۰ درصد در وزن و ۳۷ درصد در ارزش افزایش داشته است. وی افزود: واردات کشور در فصل پاییز نسبت به تابستان 4 درصد در وزن و 5/5 درصد در ارزش بیشتر شده و نسبت به فصل بهار نیز ۲۸ درصد در وزن و ۱۶درصد در ارزش رشد داشته است. 
***
بهره‌برداری سامانه یکپارچه مدیریت آرد کشور از ۲۵ دی‌
مدیرکل هماهنگی آرد و نان شرکت بازرگانی دولتی ایران آغاز بهره‌برداری سراسری سامانه فروش آرد کشور (سامانه یکپارچه مدیریت آرد کشور) را ۲۵ دی اعلام کرد. محمدحسن جلالی افزود: با توجه به برنامه‌ریزهای انجام شده، سامانه یکپارچه مدیریت آرد کشور به طور کامل از ۲۵ دی‌ عملیاتی می‌شود. مدیرکل هماهنگی آرد و نان شرکت بازرگانی دولتی ایران با اشاره به اینکه پیش‌تر، این سامانه در برخی استان‌ها به طور کامل و در برخی استان‌ها حداقل در یک شهرستان مورد استفاده قرار گرفته، افزود: فروش آرد یارانه‌ای مصارف نانوایی نوع یک و ۲، از ۱۵ دی‌ماه در سامانه سیما عملیاتی شده و از ماه‌های پیش رو این بارگذاری بیستم هر ماه انجام خواهد شد. وی تصریح کرد: سامانه خرید آرد یارانه‌ای حداکثر تا ۳۰ دی‌ و سامانه فروش آرد سایر مصارف تا ۲۴ دی در دسترس و فعال است. جلالی خاطرنشان کرد: اطلاعات خرید گندم کارخانجات از ۲۰ دی‌ از سامانه سیفا به سامانه یکپاچه مدیریت آرد کشور (سیما) منتقل می‌شود و گندم کارخانجات شارژ خواهد شد. مدیرکل هماهنگی آرد و نان شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: اختصاص گندم کارخانجات بر اساس مقدار خرید گندم و توزیع از انبارهای در اختیار این شرکت (مانند سامانه سایر مصارف قبلی) انجام می‌شود.

**************

روزنامه خراسان**

آغاز ثبت نام مسکن آقایان مجرد بالای 23 سال
مهر - ثبت نام آقایان مجرد بالای ۲۳ سال در طرح نهضت ملی مسکن از ساعت ۱۲ دوشنبه ۲۰ دی ماه آغاز شد. آن گونه که معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده، مردان مجرد بالای ۲۳ سال می‌توانند از امروز تا ۲ ماه آینده در این طرح نام نویسی کنند. به گفته محمود محمود زاده، معاون وزارت راه و شهرسازی متقاضیان پس از پالایش و تأیید باید تعهد محضری دهند که هنگام تحویل واحد متأهل خواهند شد. در صورتی که متقاضیان مجرد در هنگام تحویل واحد متأهل نشده باشند، واحد مسکونی برای آن‌ها به نرخ روز محاسبه و قیمت زمین از آنها دریافت می‌شود.
 
حبوبات بسته بندی ۲۵ درصد گران فروشی می‌شود
تسنیم – دبیر کل اتحادیه بنکداران مواد غذایی با بیان این که در بخش حبوبات گران فروشی می شود،اظهار کرد: حبوبات بسته بندی حدود ۲۵ درصد بالاتر از قیمت واقعی خود به فروش می‌رسد.
 
تمدید تخفیف ۵۰ درصدی هزینه وام مسکن
ایسنا - طبق اعلام بانک مسکن، طرح کاهش ۵۰ درصدی هزینه خرید اوراق مسکن تا پایان بهمن امسال تمدید شد. بر اساس این طرح، تمامی متقاضیانی که قصد بهره‌مندی از تسهیلات خرید مسکن از محل اوراق ممتاز به تنهایی یا همزمان با تسهیلات جعاله تعمیر را دارند، می‌توانند از سقف تسهیلات به صورت ۵۰ درصد از محل اوراق ممتاز و ۵۰ درصد از محل منابع بدون سپرده بانک، برای خرید مسکن استفاده کنند. همچنین این شرایط شامل تسهیلات جعاله (تعمیر مسکن) نیز است.
 
اختلال در قزاقستان قیمت نفت را به 82 دلار افزایش داد
فارس - با اختلال در عرضه نفت قزاقستان و لیبی قیمت نفت در بازارهای جهانی به بالای 82 دلار افزایش یافت. به گزارش رویترز، هر بشکه نفت برنت با 29 سنت افزایش 82.04 دلار به فروش رسید و هر بشکه نفت خام آمریکا با 21 سنت کاهش 79.11 دلار معامله شد.

  **************

**************

روزنامه شرق**

هفته زمان برای انتخاب رئیس‌جمهوری عراق

توپ در زمین نیروهای سیاسی کرد

محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان عراق روز گذشته از آغاز نامزدی برای منصب ریاست‌جمهوری عراق خبر داد و بدین‌ترتیب دور جدیدی از گفت‌وگوهای سیاسی که باید طی دو هفته به نتیجه برسد، در این کشور آغاز شد. به گزارش میدل‌ایست نیوز، براساس عرف سیاسی حاکم در عراق از زمان اولین انتخاباتی که در سال 2005 برگزار شد، نیروهای کرد، نامزد ریاست‌جمهوری عراق را معرفی می‌کنند. طی 17 سال گذشته در عراق، سه رئیس‌جمهوری کرد تاکنون بر سر کار آمدند: جلال طالبانی از سال 2005-2014، فؤاد معصوم از سال 2014-2018 و برهم صالح از سال 2018 تا 2022. منابع سیاسی نزدیک به حزب دموکرات کردستان به ریاست مسعود بارزانی، تأکید کرد که این حزب طی روزهای گذشته مشغول انتخاب ریاست پارلمان بوده و از دوشنبه رایزنی‌های خود برای انتخاب نامزد ریاست‌جمهوری را آغاز می‌کند. منابع مذکور اشاره کردند که این رایزنی‌ها در دو سطح انجام می‌شود: نخست با سایر احزاب کرد برای توافق بر سر یک شخص و دوم با سایر نیروهای سیاسی برای متقاعدکردن آنها نسبت به نامزد ریاست‌جمهوری. آنها اشاره کردند که این گفت‌وگوها پیش از تشکیل جلسه برای رأی‌گیری برای انتخاب رئیس‌جمهوری باید به تفاهمات سیاسی منجر شود و انتخاب رئیس‌جمهور نیز به موافقت یک‌سوم اعضای پارلمان یعنی 220 نماینده از 329 نماینده پارلمان نیاز دارد. پارلمان عراق روز گذشته آغاز به کار کرد و محمد الحلبوسی، رئیس پیشین عراق مجددا به‌عنوان رئیس جدید پارلمان عراق انتخاب شد. حاکم الزاملی، نامزد جریان صدر به‌عنوان نایب‌رئیس اول و شاخوان عبدالله، نامزد اتحادیه میهنی کردستان به‌عنوان نایب‌رئیس دوم پارلمان عراق انتخاب شد. این در حالی است که چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعی اعلام کرد که نتایج جلسه پارلمان و انتخاب رئیس و نواب او را به رسمیت نمی‌شناسد. در گام بعدی و پس از رأی‌گیری و انتخاب رئیس‌جمهوری عراق، نامزد فراکسیون اکثریت پارلمان از سوی رئیس‌جمهوری مکلف به تشکیل دولت می‌شود.

 

**************************************************************

 

 

 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات