صفحه نخست >>  عمومی >> پرسمان
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۶:۲۱  ، 
کد خبر : ۳۳۵۶۷۲

دوگزینه‌ی مقتدی‌صدر برای تصدی نخست‌وزیری عراق چه‌کسانی‌هستند؟ ‌

حسن هانی‌زاده، تحلیلگر مسائل منطقه‌ای با اشاره مخالفت جریان‌های دولت‌قانون و الفتح با مقتدی‌صدر برای نشاندن مصطفی الکاظمی روی صندلی نخست وزیری عراق، گفت: اولین گزینه‌ای که برخی جریان‌های داخلی و خارجی تلاش می‌کنند نخست وزیر آتی عراق باشد، مصطفی الکاظمی است، هر چند مقتدی صدر بعد از گزینه نخست یعنی مصطفی الکاظمی برای رسیدن به پست نخست‌وزیری نیم نگاهی به پسر عموی خود، جعفر صدر که در حال حاضر سفیر عراق در لندن است نیز دارد.
جریان‌های سیاسی عراق در تلاشند تا کاندیدای مورد نظر خود را برای تصدی‌گری پست نخست وزیری به مردم معرفی کنند. در این بین رهبر جریان صدر در عراق یکی از اصلی‌ترین حامیان مصطفی الکاظمی به شمار می‌رود. به نظر می‌رسد مقتدی صدر با تکیه بر تعداد کرسی‌های به دست آمده در پارلمان امیدوار است بتواند مصطفی الکاظمی را به مردم عراق تحمیل کند، در حالی که سایر جریان‌های سیاسی تمایل چندانی به انتخاب این چهره سیاسی برای دور بعدی نخست وزیری عراق ندارند. حسن هانی‌زاده کارشناس منطقه و سیاست بین‌الملل دراین خصوص که آیا مصطفی الکاظمی با توجه به عدم حمایت جریان‌های شیعی از او شانسی برای تصدی‌گری پست نخست وزیری خواهد داشت یا خیر به «راهبرد معاصر» پاسخ داده است.
عاشق بازی و گیمی؟! پس حتما به گیمیها سر بزن!
حسن هانی زاده کارشناس سیاست خارجی و منطقه به تلاش برخی جریان‌ها و کشورهای غربی برای ابقاء مصطفی الکاظمی در پست نخست وزیری عراق گفت: با پیروزی جریان سائرون به رهبری مقتدی صدر در انتخابات اخیر پارلمانی عراق همه نگاه‌ها معطوف به دو گزینه برای پست نخست وزیری شده است. اولین گزینه‌ای که برخی جریان‌های داخلی و خارجی تلاش می‌کنند نخست وزیر آتی عراق باشد،   مصطفی الکاظمی است، فردی که هم مورد توجه آمریکایی‌ها و برخی کشورهای عرب منطقه و هم مورد توجه جریان سائرون به رهبری مقتدی صدر است.
وی در این‌باره افزود: هر چند در این بین اختلافاتی بین برخی از جریان‌های شیعی از جمله دولت قانون به رهبری نورالمالکی و الفتح به رهبری هادی العامری ایجاد شده بنحوی که براساس گزارش‌های منتشر شده دامنه اختلافات برای انتخاب نخست‌وزیر در عراق بالا گرفته و عمیق‌تر نیز شده است.
حسن هانی‌زاده کارشناس سیاست خارجی ومنطقه درخصوص تلاش‌های مقتدی صدر برای زمینه سازی نخست وزیری مصطفی الکاظمی گفت: در این بین مقتدی صدر تلاش می‌کند تا با بسترسازی‌هایی برای بار دوم مصطفی الکاظمی را نخست وزیر عراق کند. هر چند مقتدی صدر بعد از گزینه نخست یعنی مصطفی الکاظمی برای رسیدن به پست نخست وزیری نیم نگاهی به پسر عموی خود، جعفر صدر که در حال حاضر سفیر عراق در لندن است نیز دارد تا در صورتی که مصطفی الکاظمی رای لازم برای نخست وزیری عراق را کسب نکند، جعفر صدر جای او را بگیرد.
حسن هانی‌زاده درخصوص مخالفت‌های وسیعی که با دو گزینه مورد نظر مقتدی صدر برای نخست وزیری در میان جریان‌های سیاسی بخصوص جریان شیعی عراق شده گفت: دو گزینه مورد نظر مقتدی صدر برای تکیه زدن به کرسی نخست وزیری در عراق با مخالفت جریان‌های سیاسی عراق مواجه شده‌اند. مخالفت جریان‌های دولت قانون و الفتح نمونه‌هایی از عدم رضایت و همراهی با مقتدی صدر برای نشاندن مصطفی الکاظمی روی صندلی نخست وزیری عراق است.
این کارشناس مسائل منطقه خاطر نشان کرد: خبرها حاکی از آن است مذاکراتی که تاکنون بین جریان‌های الفتح، السائرون، دولت قانون صورت گرفته، نتیجه‌ای نداشته است. با توجه به تشکیل اولین جلسه پارلمان به ریاست مجدد محمد حلبوسی به نظر می‌رسد مقتدی صدر بر آن است تا خارج از هیات هماهنگی شیعیان با اهل سنت وکردها به ائتلافی برسد تا نخست وزیر مورد نظر خود را به ملت عراق و پارلمان تحمیل کند. از این نظر می‌توان پیش‌بینی کرد، مصطفی الکاظمی برای بار دوم به عنوان نخست وزیر عراق انتخاب شود. هرچند این انتخاب به لحاظ سیاسی چالش‌هایی را برای عراق به دنبال خواهد داشت.
هانی‌زاده در خصوص اینکه جریان‌های شیعی مخالف روی کار آمدن مصطفی الکاظمی هستند، گفت: در این موضوع تردیدی وجود ندارد که مصطفی الکاظمی گزینه مورد نظر مرجعیت و جریان‌های شیعی نیست، به همین دلیل مقتدی صدر تلاش می‌کند تا جریان‌های شیعی را به قبول پست نخست وزیری پسر عموی خود جعفر صدر راضی کند، هر چند این گزینه هم در میان جریان‌های سیاسی عراق مورد اختلاف است.
حسن هانی زاده در پایان خاطر نشان کرد: به هر حال مشهود است که مقتدی صدر به تحریک آمریکا و برخی کشورهای عرب منطقه سعی دارد به اعتبار اینکه حزب السائرون هفتاد و سه کرسی پارلمان را دراختیار دارد با روی کار آوردن مصطفی الکاظمی می‌تواند دولت اکثریت را تشکیل دهد در حالی که شیعیان و مرجعیت با نخست وزیری مصطفی الکاظمی مخالفت هستند.

منبع: راهبرد

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات