صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۴۰۰ - ۰۵:۵۷  ، 
کد خبر : ۳۳۳۹۱۰

اخبار ویژه ۱۱ مهر

روزنامه کیهان**

زنگنه به کرسنت جریمه داد از توتال جریمه نگرفت!

اعلام رأی دادگاه بین‌المللی داوری درباره بخش اول پرونده کرسنت با واکنش‌های زیادی از سوی کاربران شبکه‌های اجتماعی همراه بود. یک فعال توئیتر در واکنش به این خبر نوشت: «زنگنه ۱۵ هزار میلیارد تومان خسارت روی دست ایران گذاشت. با اعلام نتیجه یکی از پرونده‌های مربوط به کرسنت، ایران ۶۰۷ میلیون دلار معادل ۱۵ هزار میلیارد تومان جریمه شد. زنگنه همیشه مدعی بود ایران در کرسنت، محکوم نخواهد شد!» برخی از کاربران نیز افرادی را که موجب توقف قرارداد به دلیل فساد و پرداخت رشوه شدند، مقصر می‌دانند. به گزارش روزنامه جوان، کاربران خواستار آن شدند که قوه قضائیه به مسئله ورود و عامل این خسارت بزرگ را مشخص و محاکمه کند.
برخی کاربران در این‌باره نوشته‌اند:
- سال ۹۲ وقتی نمایندگان مجلس درباره دسته‌گل زنگنه در پرونده کرسنت و احتمال محکومیت ایران گفتند، زنگنه گفت چنین پرونده‌ای اصلاً در هیچ جای دنیا مطرح نیست و این حرف‌ها یک جنگ روانی است تا من وزیر نشوم! حالا نهایتاً امروز حکم این پرونده صادر شد و ایران به ۶۰۷ میلیون دلار غرامت محکوم شد!
- بیژن ۱۷۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰ به مملکت ضرر زده است. الف) اگر بیژن ۳۰ سال وزیر بوده باشد و ماهی ۱۰ میلیون تومان حقوق هیئت وزرا بگیرد، چند سال دیگر باید وزیر بماند تا بتواند خسارت را جبران کند؟ ب) چه تعداد هشتگ محاکمه زنگنه باید زده شود تا ق. ق پیگیر پرونده کرسنت شود؟
- حکم اولیه دادگاه کرسنت، ایران رو به پرداخت بیش از ۶۰۰ میلیون دلار خسارت محکوم کرده! الان چرا نباید تمام مسببان این قرارداد رو دادگاهی و منابعشون رو مصادره نکنیم؟ آقای زنگنه شب خوابت میبره؟
- چه کسی این اجازه را به خود می‌دهد که نسبت به پایمالی ۱۷ هزار میلیارد تومان از سرمایه مردم توسط دار و دسته ژنرال‌های بی‌خاصیت چشم‌پوشی کند. محاکمه زنگنه و وابستگانش به خاطر ضربات متعددی که به کشور وارد کردند، ابتدایی‌ترین مطالبه مردم است. #کرسنت
- چرا وزیر پاسخگوی قرارداد‌های مدت خدمت خودش نیست؟ ما دادگاه و سازمان نظارتی نیستیم که وکیل بخواهد صحبت کند، یک مصاحبه با رسانه‌ها بگذارند و توضیح بدهند که چرا در قراردادشان با اماراتی‌ها، باید ۲۵ سال ضرر بدهیم، ولی توتال فرانسوی‌ها را ول کرد و رفت و هیچ غرامتی در کار نبود؟

پاتک روزنامه زنجیره‌ای به افزایش مقبولیت دولت رئیسی

یک روزنامه مدعی اصلاح‌طلبی ضمن اذعان به افزایش امید مردم نسبت به دولت جدید، می‌گوید چرا ظرف ۶ هفته‌ای که دولت رئیسی سرکار آمده، وضعیت تورم بهتر نشده است (!)
آفتاب یزد در سرمقاله خود نوشت:
«طبق آنچه موسسه معتبر نظرسنجی ایسپا منتشر کرده ‏‌۵۳/۲‌٪ معتقدند دولت رئیسی درمقایسه با ‎ دولت قبلی بهتر و ۹/۶‌٪ گفته‌اند بدتر عمل خواهد کرد. ۲۱‌٪ معتقدند فرقی نخواهد کرد.
همچنین ۱۵‌٪ در این خصوص اظهار بی‌اطلاعی کرده‌اند و ۱/۱‌٪ نیز پاسخ نداده‌اند.
نتیجه‌گیری از نتایج این نظرسنجی سخت نیست. بیش از نیمی از مردم به این دولت ایمان دارند و تصور می‌کنند می‌تواند شرایط را بهبود بخشد. منظور از بهبود نیز طبعا وضعیت معیشت و سفره‌های مردم است. حال اینکه حدود سه ماه دیگر نتایج این نظرسنجی چه تغییراتی خواهد کرد بستگی مستقیم به عملکرد دولت سیزدهم دارد.
تقریبا ۶ هفته از شروع به کار دولت رئیسی گذشته است و برخلاف برخی ادعا‌ها و غلو‌ها وضعیت گرانی نه تنها بهتر نشده که بدترنیز شده است. تاکید و تصریح دو روز پیش رئیس جمهور نیز در همین راستا است. در واقع رئیس دولت قصد داشت به جامعه اعلام کند خط قرمز پاستورنشینان تورم و گرانی است و این دولت در این زمینه اهتمام جدی دارد.
لیکن نکته قابل تامل اینجاست که این دولت به اندازه دولت روحانی فرصت حرف درمانی ندارد و کاسه صبر جامعه لبریز است.»
این روزنامه زنجیره‌ای که به مدت ۸ سال سرگرم بزک کردن برجام و سوء‌مدیریت دولت روحانی بود، در ادامه می‌نویسد: این مردم ماه‌ها و سال‌ها منتظر نتایج برجام بودند، ولی هنوز میوه‌ای از برجام به عمل نیامده بود که چند عامل داخلی و خارجی، وضعیت را تغییر دادند و دولت در باتلاق وعده‌ها گیر کرد. فلذا اینکه علیرغم آنکه آرای باطله و سفید در انتخابات چشمگیر بوده، ولی بیش از نیمی از جامعه به این دولت چشم امید دارند نکته مثبت و فرصتی مهم برای دولت و رئیس جمهور است. اما این فرصت خیلی کوتاه است قطعا. ابراهیم رئیسی و سربازانش کار دشواری پیش رو دارند.
درباره این تحلیل روزنامه زنجیره‌ای چند نکته شایسته توجه و تأکید است: نخست این که به اذعان روزنامه مذکور و مطابقت نظرسنجی ایسپا، امید مردم به دولت جدید (به نسبت به رأی‌دهندگان سه ماه قبل به آقای رئیسی) افزایش یافته است. این افزایش قابل توجه امید در حالی بوده که اولاً بیش از یک ماه از عمر دولت جدید و عملکرد آن نمی‌گذرد و ثانیاً توپخانه جریان معارض داخلی و خارجی شدید مشغول ناامیدسازی مردم بوده است، قطعاً در این شرایط شانتاژ و مخالف‌خوانی، آنچه که باعث افزایش امید مردم شده، عملکرد امیدوارکننده برخی دولتمردان به ویژه شخص رئیس‌جمهور بوده است.
در همین نظرسنجی مورد اشاره ایسپا، ۵۷/۷ درصد مردم گفته‌اند کابینه رئیسی توانمندی لازم برای مدیریت امور را دارد و فقط ۱۸/۸ درصد گفته‌اند توانمندی لازم را ندارد. درباره امکان تحقق وعده‌ها نیز ۷۰/۸ درصد مردم معتقدند وعده واکسیناسیون تا بهمن ماه عملی می‌شود. ۵۸ درصد به مبارزه جدی با فساد در دولت جدید امید دارند، ۵۹/۹ درصد امید دارند وعده حل مشکلات مناطق محروم مثل سیستان و بلوچستان عملی می‌شود و همچنین ۵۲/۳ درصد مردم معتقدند فعالیت دولت جدید می‌تواند به رونق تولید و ایجاد اشتغال منتهی شود.
ثانیاً از روزنامه‌ای که ۸ سال از مردم می‌خواست به سراب برجام دل ببندند و صبر داشته باشند، عجیب است که حال می‌گوید چرا ظرف کمتر از ۶ هفته، مشکل تورم حل نشده است! طیف مدعی اصلاحات و اعتدال بهتر از هر کس می‌دانند که با ۸ سال سوء مدیریت، چه بلایی سر اقتصاد کشور آورده‌اند؛ که شش پله پسرفت در رتبه‌بندی اقتصادی جهان، رکود تورمی بی‌سابقه، تحمیل تورم‌های ۷۰۰ تا ۱۰۰ درصدی در بسیاری از اقلام، ۸ برابر کردن حجم نقدینگی سرگردان، افزایش چشمگیر ضریب جینی (شکاف طبقاتی) و... از جمله این مصایب است؛ بنابراین اعتماد به نفس آن‌ها در طلبکاری از دولت جدید، در نوع خود بی‌نظیر است.
سوم این که تورم مانند تب، نشانه بیماری و پیامد آن است و نه خود بیماری. در واقع وقتی چرخ تولید به مدت ۸ سال از چرخش باز بماند و کارخانه‌ها به حالت تعطیل یا نیمه تعطیل و تعلیق و انتظار در بیایند، دولت در سیاست و تجارت خارجی خود را معطل سه چهار دولت خبیث و بدعهد مثل آمریکا و تروئیکای اروپایی می‌کند و فرصت‌های گسترش شرکای سیاسی و اقتصادی را ضایع کند، و سپس برای جبران هزینه‌های خود به جای اصلاح ساختار اقتصادی دست به جیب مردم (در قالب استقراض از بانک مرکزی، رهاسازی قیمت‌ها و...) شود، طبیعی است که فرصت رشد و رونق اقتصادی را از مردم گرفته و به جای آن، تورم‌های سرسام‌آور را سر سفره مردم بیاورد. در چنین وضعیتی، علاج تورم قطعاً زمان‌بر است و درمان مؤثر آن منوط به باز گرداندن تدریجی اقتصادکشور به ریل درست است.
نکته چهارم این است که اتفاقاتی مانند انجام سفر‌های استانی و رسیدگی از نزدیک به مشکلات مردم و کارگران، تولیدکنندگان، گسترش چتر دیپلماسی از سوریه و لبنان در مدیترانه تا سازمان شانگهای، تسریع چشمگیر در واکسیناسیون عمومی و زمینه‌سازی برای احیای فعالیت‌های اقتصادی نیمه تعطیل، حمایت از تولیدکنندگان داخلی و دستور محدود کردن واردات دارای مشابه داخلی، کاربست اقتدار و عقلانیت انقلابی در حوزه سیاست خارجی و کاهش وزن برجام در معادلات ضدتحریمی دولت، همگی رفتار‌های امیدآفرینی است که توانسته ظرف یک ماه گذشته، امید و اعتماد عمومی نسبت به بن‌بست‌شکنی و راهگشا بودن تدابیر دولت را افزایش دهد.

پشت پا به عبرت‌های برجام خیانتی بزرگ‌تر از بزک آن

روزنامه غربگرای سازندگی ضمن تحریف فرمایشی از امیر مومنان (ع) می‌گوید: «تاخیر در توافق با آمریکا جایز نیست»!
ارگان حزب کارگزاران سازندگی در تحلیلی به قلم سید افضل موسوی مدیرمسئول روزنامه می‌نویسد: «نزدیک شدن به تکنولوژی ساخت بمب اتم برای ایران هیچ فایده‌ای ندارد جز اینکه اقتصاد کشور هر روز ضعیف‌تر و نحیف‌تر می‌شود. باید به این نکته توجه کرد که وقتی اقتصاد یک کشور ناتوان می‌شود بازگرداندن آن به نقطه اوج گذشته زمان‌بر و طاقت‌فرسا است و باعث نارضایتی مردم می‌شود. در نتیجه تاخیر در بازگشت به برجام و لغو تحریم‌ها به زیان مردم است، زیرا جامعه تحت فشار اقتصادی است و دهک‌های پایین کشور که در دوره‌های قبل نسبت به زمان حال برخوردارتر بودند بسیار ضعیف شده‌اند و حتی دهک‌های متوسط جامعه هم نحیف‌تر شده و تبدیل به قشر فقیر کشور شده‌اند.
پس آنچه در این زمان به نفع کشور و مردم است رفع سریع تحریم‌ها و آن‌طور که کارشناسان هم اظهار کرده‌اند برای لغو تحریم‌ها حتی نباید یک ساعت صبر کرد در این میان کشور‌های اروپایی به‌ویژه آن‌ها که عضو برجام هستند نسبت به برداشته شدن تحریم‌ها موافقت خود را اعلام کرده‌اند. اما نباید این نکته را فراموش کرد که قرار است تحریم‌هایی که به‌خصوص دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا آن‌ها را وضع کرده در ابتدا برداشته شوند و نباید منتظر باشیم که همه تحریم‌هایی که آمریکا از اول انقلاب نسبت به ایران روا داشته، به یک باره لغو شوند. زیرا این موضوع زمانبر است و باید با توافق در برجام زمینه برای رفع آن‌ها هم فراهم شود بنابراین برای به دست آوردن نتایج حداقلی و معمولی در جهت بالا بردن رشد اقتصادی، کمک به معیشت مردم، توسعه و تولید نیاز به توافق اولیه و زمینه‌سازی برای آینده است».
در ادامه این یادداشت آمده است: «آنچه در حال حاضر در کشور رخ می‌دهد بیانگر این مسئله است که برای رسیدن به توافق، جای تاخیر نیست، زیرا اگر در آینده نزدیک توافق به دست نیاید باز وارد دوره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می‌شویم و قصه‌های سیاسی تکرار می‌شوند. اما درباره مصوبه مجلس که طرح الحاقی نام دارد و براساس آن بازگشت به برجام فقط در صورت لغو همه تحریم‌ها امکان‌پذیر خواهد بود که آن‌ها شامل تحریم‌های آمریکا از ابتدای انقلاب تاکنون است. باید توجه کرد که این اتفاق در کوتاه‌مدت غیرممکن است و در صورت توافق اولیه می‌توانیم راه مذاکره را برای رفع آن‌ها هم باز بگذاریم. در نتیجه بهتر است که فعلا به فکر تحریم‌های اعمال شده در برجام باشیم. در پایان به حدیثی از امام علی (ع) اشاره می‌کنم که فرمودند: «اگر نمی‌توانید چیزی را به‌طور تمام و کمال به دست آورید از به دست آوردن بخشی از آن صرف نظر نکنید.» بنابراین حتی برای لغو جزیی از تحریم صرف نظر کردن از آن جایز نیست».
درباره این تحلیل پر از غلط و مغالطه گفتنی است:
۱- برنامه هسته‌ای ایران، برای ساخت بمب اتم نیست. فناوری هسته‌ای ۱۶۰ کاربرد در حوزه‌های پزشکی و کشاورزی و اصلاح ژنتیک و تولید انرژی و... دارد. به عنوان مثال در همین تابستان و زمستان گذشته بار‌ها شاهد کمبود برق و گاز در کشور بودیم، در حالی که با توسعه برنامه هسته‌ای می‌توان این بحران بزرگ را برطرف کرد.
۲- نحیف شدن اقتصاد کشور و آسیب به معیشت مردم، نتیجه روند موکول کردن همه امور به اخم و لبخند آمریکا و ۸ سال درجا زدن (رکود) و پسرفت اقتصاد کشور است. در واقع برجامیزاسیون همه امور، سمی بود که به نام دارو به خورد اقتصاد و مدیریت کشور داده شد و مسائل قابل حل در داخل را موکول به خارج (شرقی‌سازی غلط) کرد.
۳- دولت روحانی در سال ۹۴ وعده کرد همه تحریم‌های اقتصادی و مالی و بانکی و نفتی در روز اجرای برجام (دی ماه ۹۴) «لغو» شود. اما ۶ سال بعدی را علی‌الدوام در پی مذاکرات احتمالی بود و در تمام این ۶ سال، ۳ دولت اوباما، ترامپ، بایدن، علی‌الدوام سرگرم افزایش تحریم‌ها بودند و با این همه آقای روحانی تا روز آخر مدعی بود «حتی یک ساعت هم نباید برای لغو تحریم‌ها صبر و تأخیر کرد»! روزنامه سازندگی هم همین ادعا را تکرار می‌کند، بی‌آنکه به خسارت‌های هنگفت آن ۸ سال وقت‌کشی به نام تعجیل در لغو تحریم‌ها بپردازد. در واقع به نام تعجیل در حل مسئله، یک باتلاق بزرگ در برابر اقتصاد کشور ساخته شده و حالا هم دولت جدید اهتمام به کاهش وابستگی به برجام و پس‌لرزه‌های آن کرده، متهمان اصرار دارند کشور را دوباره به وسط باتلاق برگردانند.
۴- تحریم‌ها در روند ۶ سال گذشته بیش از دو برابر شده و برخلاف ادعای نویسنده ارگان کارگزاران، آمریکا حاضر نیست همه این تحریم‌های پسابرجامی را لغو کند بلکه آن‌ها را سه دسته کرده و عملاً مشغول موش و گربه‌بازی با تحریم‌ها در مذاکرات اوایل امسال بوده است. آمریکا ضمن اینکه حاضر نیست تحریم‌های اصلی و موثر را به شکل قابل راستی‌آزمایی لغو کند، حاضر هم نیست که برای عدم تکرار عهدشکنی، تضمین معتبر ارائه کند؛ بنابراین دعوت به توافق هرچه سریع‌تر، مفهومی جز توافق برای بازگشت بدون هزینه آمریکا به برجام و دسترسی به مکانیسم‌های خسارت‌بار آن مثل مکانیسم ماشه ندارد.
۵- استناد نویسنده به فرمایش امیر مومنان (ع) «ما لایدرک کله، لایترک کله»، استناد نابجا و غلطی است.
بر اساس این فرمایش حکیمانه در مواردی اگر انجام تکلیفی به صورت کامل، دشوار یا ناممکن بوده، اما بجا آوردن بخشی از آن امکان‌پذیر باشد، باید تا همان اندازه که ممکن است به تکلیف عمل شود. این اصل در فقه و اصول به عنوان «قاعده میسور»، «قاعده استطاعت» و قاعده «ما لایدرک کله لایترک کله» شناخته می‌شود. اما این تکلیف شرعی و منطقی، غیر از تکلیف شرعی و عقلی در برابر طرف کلاهبردار یک توافق (معامله) است که هم در نحوه نوشتن قرارداد خدعه کرده و هم در اجرای آن دبه درآورده و نقض‌عهد مطلق کرده است. در اینجا قاعده دینی، مقابله به مثل در نقض پیمان است. همچنان که در کلام اهل‌بیت (ع) تصریح شده «مومن از یک سوراخ دوبار گزیده نمی‌شود».
امیر مومنان (ع) پس از توقف جنگ صفین در اثر خدعه معاویه و عمرو عاص، و زمانی که ابوموسی اشعری در حین مذاکرات، نامه‌ای به محضر امام فرستاد، حضرت در پاسخ نوشت «ان الشقی من حرم نفع ما اوتی من العقل و التجربه. همانا بدبخت کسی است که از سود عقل و تجربه داده شده به او محروم بماند». (نامه ۷۸ نهج‌البلاغه). با این وجود، ابوموسی فریفته خدعه نماینده معاویه شد و زیر بار توافق نادرستی رفت که جنگ پیروز جبهه خودی را به نفع دشمن مغلوبه کرد.
البته به نظر می‌رسد برخی سیاسیون امروز با عبرت نگرفتن از خدعه‌ها و خیانت‌های آمریکا و بزک کردن مذاکره برای توافقی دوباره، بنا دارند روی ابوموسی اشعری را هم سفید کنند! وگرنه هر عاقل بی‌طرفی می‌فهمد که دولت آمریکا اگر قرار بود صداقت داشته باشد، باید عهدشکنی خود به‌ویژه در ۳ سال اخیر را بدون، اما و اگر جبران می‌کرد.

**************

روزنامه وطن امروز**

سومین نفتکش ایرانی حامل سوخت برای لبنان وارد خلیج سوئز شد

سایت اطلاع‌رسانی «تانکر تراکرز» اعلام کرد سومین نفتکش حامل سوخت ایران برای لبنان وارد خلیج سوئز شده است. به گزارش ایسنا، سایت اطلاع‌رسانی تانکر تراکرز که اخبار مربوط به حمل‌و‌نقل و ذخیره نفت خام در نقاط مختلف دنیا را دنبال و منتشر می‌کند اعلام کرد سومین محموله سوختی ایران به مقصد لبنان وارد خلیج سوئز شده است. بنابر اعلام تانکر تراکرز، این نفتکش که Fortune نام دارد، حامل گازوئیل یا بنزین است که از طریق بندر بانیاس در سوریه برای تحویل به حزب‌الله لبنان راهی سوریه است و اکنون از دریای سرخ وارد خلیج سوئز شده است. پیش از این نیز دو نفتکش دیگر از ایران به همین طریق سوخت مازوت به لبنان صادر کرده بودند.

***

جلیلی:
برنامه‌های‌مان را در جزئیات هم در اختیار دولت قرار می‌دهیم

سعید جلیلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در نشست مشترک کارگروه کشاورزی دولت سایه که با حضور سرپرست جدید سازمان تعاون روستایی برگزار شد با بیان اینکه اصل نتیجه گرفتن از کارهاست، گفت: تلاش همه ما این باید باشد که دولت را چه در کلیات و چه در جزئیات و بخش‌های میانی کمک کنیم تا با انتخاب‌های درست و اتخاذ سازوکار‌های صحیح، نتیجه‌های لازم در زمان خودش حاصل شود. وی در این باره افزود: وظیفه خودمان می‌دانیم همان‌طور که برنامه‌ها و نکاتی را نسبت به کلیات مسائل کشور تقدیم دولت کردیم، حالا نسبت به بخش‌ها، سازمان‌ها و حتی معاونت‌های دستگاه‌ها برنامه‌هایی که آماده شده است را تقدیم کنیم تا ان‌شاءالله مورد استفاده قرار گیرد. جلیلی با اشاره به اهمیت ارزآوری در بخش‌های مختلف دستگاه‌های دولتی تصریح کرد: رفع ضعف سال‌های گذشته و پیشرفت محسوس، با جهش در معیار‌هایی نظیر ارزآوری محقق خواهد شد؛ بنابراین یک رویکرد این است که برای مثال وزارت کشاورزی بگوید، چون نفت کم فروختیم و بودجه کم دادید نتوانستیم بذر و سم و کود وارد کنیم پس انتظار محصول بیشتر از ما نداشته باشید، اما یک حالت دیگر این است که بگوییم، چون امسال تحریم بودیم یا نخواستیم نفت بفروشیم ارزآوری‌مان باید از محل صادرات محصولات کشاورزی محقق شود. جلیلی با اشاره به اهمیت حمایت دولت از کشاورزان گفت: حمایت از کشاورزان به دنبال احقاق حقوق اساسی آن‌ها به وجود خواهد آمد؛ اگر ۲۵ درصد جمعیت کشور در روستا‌ها ساکن هستند، متناسب با این جمعیت باید حمایت‌ها و هدایت نقدینگی و... صورت بگیرد.

***

وزیر دفاع ارمنستان سفیر ایران را در جریان اوضاع منطقه قرار داد

به گزارش رسانه‌های ارمنستانی، «آرشاک کاراپتیان» روز گذشته در مجتمع اداری وزارت دفاع این کشور میزبان «عباس بدخشان ظهوری» و سرهنگ «بهمن صادقین» وابسته نظامی سفارت ایران در ارمنستان بود. به گزارش فارس، آرشاک کاراپتیان وزیر دفاع جمهوری ارمنستان در مجتمع اداری وزارت دفاع این کشور میزبان عباس بدخشان ظهوری سفیر و نماینده تام‌الاختیار جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان بود. به گزارش «رادیوی عمومی ارمنستان»، سرهنگ بهمن صادقین وابسته نظامی سفارت ایران در ارمنستان نیز در این دیدار شرکت کرد. طبق این گزارش، در این دیدار، وزیر دفاع ارمنستان با ارائه وضعیت منطقه، بر نقش ایران در تأمین امنیت منطقه تاکید کرد. ۲ طرف همچنین درباره تعمیق همکاری ارمنستان و ایران و سایر موضوعات مرتبط با مسائل منطقه گفتگو کردند. سفیر جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان روز چهارشنبه هم با «سورن پاپیکیان» معاون نخست‌وزیر ارمنستان دیدار کرده بود. پاپیکیان در این دیدار از مواضع ایران در زمینه ایجاد ثبات و صلح در منطقه قدردانی و خاطرنشان کرد برنامه صلح در صورت حمایت و ثبات چندجانبه قابل اجراست. سفیر ایران در ارمنستان نیز به پاپیکیان تصدی پست معاون نخست‌وزیر را تبریک گفت و به افزایش تجارت و افزایش پویایی همکاری اشاره کرد.

***

رونمایی از رادار «هرمز» و شبیه‌ساز «شمس»

از رادار تاکتیکی برد متوسط هرمز و شبیه‌ساز شمس که از سامانه‌های راهبردی برد بلند هستند با حضور سرتیپ علیرضا صباحی‌فرد، فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش و جمعی از معاونان این نیرو در سازمان خودکفایی نیروی پدافند ارتش رونمایی شد. هدف از اجرای پروژه هرمز، طراحی و ساخت یک دستگاه رادار برد متوسط است به نحوی که علاوه بر استخراج اطلاعات سرعت هدف، بتواند فاصله هدف را با دقت بالا استخراج و اطلاعات را با کیفیت بالا به مرکز کنترل آتش موشک‌های پدافند هوایی ارسال کند. مزیت رادار هرمز نسبت به رادار‌های دیگر افزایش توان رزمی، مداومت کاری بالا و کمترین زمان لازم برای تعمیر و نگهداری، دقت بالا در اندازه‌گیری در سمت و ارتفاع هدف، ارتقای قدرت تفکیک اهداف، بهبود زاویه پوشش آنتن و سرعت آشکارسازی اهداف است.

***

رزمایش «فاتحان خیبر» استراتژی منطقه را تغییر خواهد داد

فرمانده تیپ ۲۵ «نیرو مخصوص» با بیان اینکه رزمایش فاتحان خیبر استراتژی منطقه را تغییر خواهد داد، گفت: یکی از توانمندی‌ها و مقدورات تیپ‌های نیرو مخصوص سرعت عمل بالا، ورود به صحنه عملیات و اجرای ماموریت‌های محوله است. سرهنگ علی دلاور در حاشیه رزمایش فاتحان خیبر، اظهار کرد: به لطف خداوند متعال و مدیریت سلسله مراتب فرماندهی نیروی زمینی، کلیه اهداف از پیش تعیین شده توسط تکاوران تیپ۲۵ نیرو مخصوص منهدم و یکی از ماموریت‌های مهم کارکنان ولایتمدار این یگان به صورت کامل و بدون کوچک‌ترین خطا صورت پذیرفت. وی افزود: در این رزمایش بزرگ ماموریت اسکورت و تامین ادوات و تجهیزات شرکت‌کننده در رزمایش نیز بر عهده تکاوران تیپ۲۵ نیروی مخصوص بود که با روحیه بالا و سلحشوری تمام مسؤولیت‌های واگذارشده را بخوبی انجام دادند.

**************

روزنامه خراسان**

۷۰ درصد هواپیما‌های کشور زمین گیر هستند

خانه ملت - مجتبی یوسفی، عضو هیئت رئیسه مجلس با بیان این که از حدود ۳۵۰ هواپیما تنها ۱۰۰ هواپیمای فعال در اختیار داریم، اظهار کرد: دولت گذشته به جای تامین قطعه، هواپیمای نو خریداری کرده و این موضوع موجب زمین گیر شدن حدود ۷۰ درصد هواپیما‌های کشور شده است.

مشاور وزیر در نظارت بر فروش اموال بابک زنجانی منصوب شد

فارس - وزیر نفت در حکمی، علیرضا ضیغمی را به‌عنوان «مشـاور وزیر در امور محوله از جمله نظارت بر فروش اموال و دارایی‌های بابک زنجانی» منصوب کرد.

قیمت بیت‌کوین جهش کرد و به ۴۸ هزار دلار نزدیک شد

مهر - قیمت بیت‌کوین، مهم‌ترین رمز ارز جهان، معاملات ماه اکتبر را با جهشی ۸ درصدی آغاز کرد و دوباره به ۴۸ هزار دلار نزدیک شد. امیدواری سرمایه‌گذاران در رمز ارز‌ها به آغاز روند صعودی قیمت‌ها در سه ماهه چهارم، باعث شد تا اولین روز ماه اکتبر روزی پر سود باشد. در پایان معاملات دیشب، بیت‌کوین ۸.۳۰ درصد جهش کرد و به ۴۷،۹۴۳ دلار رسید. اتریوم ۹.۵ درصد جهش کرد و به ۳،۲۹۶ دلار رسید.

سرعت رشد تورم ایران در میان ۱۰ کشور نخست جهان!

ایسنا - رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: اقتصاد کشور بدون استفاده از ظرفیت بخش خصوصی از دشواری‌هایی که امروز به آن‌ها دچار شده است، خارج نخواهد شد. غلامحسین شافعی در جلسه اتاق بازرگانی مشهد با اشاره به آمار‌های تورمی در کشور، انفعال نسبت به‌ضرورت اصلاحات اقتصادی را عامل تشدید این شاخص برشمرد و توضیح داد: آمار‌های جهانی نشان می‌دهد که نام ایران در فهرست۱۰ کشور با بالاترین سرعت رشد تورم قرار دارد. در صدر این جدول، نام‌هایی همچون ونزوئلا، سودان و زیمبابوه را مشاهده می‌کنیم و ایران نیز همراه این کشور‌ها در میان ۱۰ مورد اول قرار می‌گیرد.

قیمت گاز در اروپا معادل نفت ۱۹۰ دلاری شد

فارس - قیمت گاز در اتحادیه اروپا به قدری افزایش یافته که معادل رسیدن قیمت نفت به ۱۹۰ دلار در هر بشکه است. به گزارش راشا تودی، آمار‌های ارائه شده از سوی بازار‌های انرژی اروپا حاکی از آن است که قیمت گاز در سطح این اتحادیه در معاملات دیروز به مرز ۱۲۰۰ دلار در هر هزار متر مکعب رسیده که معادل ۱۱۵ دلار به ازای هر مگاوات ساعت است. موسسه اس اند پی گلوبال پیش بینی کرده است که طی چند ماه آینده اروپا به جای گاز دوباره به سمت استفاده از نفت روی خواهد آورد.

**************

روزنامه ایران**

آمادگی حوزه علمیه برای کمک به ترویج صنعت گردشگری

خبر اول اینکه، مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با صدور پیامی به مناسبت روز جهانی گردشگری، آمادگی حوزه‌های علمیه را برای کمک به فرهنگسازی، توسعه و ترویج صنعت گردشگری اعلام کرد. به گزارش ایسنا، در بخشی از این پیام آمده است: صنعت گردشگری امروزه نه تنها ابزاری برای تسهیل‌گری در سفر، بلکه مهم‌ترین عامل در گفت‌وگوی فرهنگ‌ها و آشنا شدن با تاریخ و تمدن آن‌هاست. ایران اسلامی با برخورداری از تاریخی چند هزار ساله و فرهنگی اصیل، همواره مورد توجه جهان‌گردان بوده و هست. ثبت ۲۴ اثر تاریخی- فرهنگی و ۲ اثر طبیعی از ایران در میراث جهانی یونسکو مؤید این است که می‌توان با برنامه‌ریزی و مدیریت صحیح از ظرفیت گردشگری کشور به‌خوبی بهره‌مند شد. این میراث گران‌بهای تمدنی در آثار برجای مانده تاریخی، دانشی، فرهنگی، هنری و فنی نمایان است. اعرافی با تبریک روز جهانی گردشگری به همه فعالان این عرصه گفته است: همچنین ضمن آرزوی موفقیت برای این عزیزان، آمادگی حوزه‌های علمیه را، که به گواه تاریخ، سهم گران‌سنگی در شکوفایی علمی و فرهنگی ایران اسلامی داشته و دارند، برای کمک به فرهنگ‌سازی، توسعه و ترویج صنعت گردشگری اعلان می‌کنم.

اذعان رژیم صهیونیستی به دست داشتن در ترور شهید سلیمانی

خبر دیگر اینکه، رئیس بخش اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی اذعان کرد که اطلاعات داده شده از سوی این رژیم به امریکا منجر به ترور سردار سلیمانی شده است. به گزارش ایسنا به نقل از العربی الجدید، تمیر‌هایمن، در گفت‌وگویی گفت: این اطلاعات را ما آماده کردیم و باعث شد که ناو هواپیمابر امریکا به خلیج (فارس) برگردد، چرا که امریکا متوجه شد که سردار سلیمانی به عنوان فرمانده نیروی قدس سپاه جنگی علیه این کشور آغاز خواهد کرد و این مسأله بسیار مهمی بود. امریکا در آن زمان به دلیل وجود داعش در منطقه حضور داشت نه به خاطر وجود ایران، اما اطلاعات ما بعد از آن به ترور سردار سلیمانی کمک کرد. هایمن ترور سردار سلیمانی را مهم‌ترین اتفاق برای امنیت رژیم صهیونیستی توصیف کرد و گفت: اشخاصی که معمولاً دستور به ترور آن‌ها داده می‌شود افرادی هستند که چشم انداز راهبردی و قدرت نافذ دارند و این اشخاص زیاد نیستند. وی در ادامه تأکید کرد که ترور سردار سلیمانی یک شبه انجام نشد بلکه برای این امر مقدمات کاملی چیده شد و برای آن ابتدا زیرساخت‌ها و امکانات لازم فراهم شد. رئیس بخش اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی تأکید کرد: اهمیت ژنرال سلیمانی تنها در قدرت و توانایی‌اش در پایان دادن به مسائل طی دو یا سه ساعت در سوریه نیست بلکه وضع کنونی موجود در سوریه را نیز خودش به وجود آورد؛ بنابراین افراد زیادی مثل او وجود ندارند. وی در ادامه مدعی شد که بشاراسد تحرکات ایرانی‌ها را محدود و مقید کرده، زیرا می‌داند که این امر برای حکومتش خطرناک است و می‌داند که این امر علیه منافع روسیه و اسرائیل و حتی خودش است. رئیس بخش اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی همچنین حمله نظامی رژیم صهیونیستی به ایران در وقت کنونی را بی‌فایده توصیف کرد و گفت که این امر هیچ چیزی را تغییر نمی‌دهد.

سومین محموله سوخت صادراتی ایران در مسیر انتقال به لبنان

دست آخر اینکه، کشتی حامل گازوئیل یا بنزین برای حزب‌الله، مجدداً روی سیستم شناسایی خودکار ظاهر شده است. به گزارش ایسنا، شرکت ردیابی کشتی‌های باری (تانکر ترکرز) در حساب توئیتری خود اعلام کرد که سومین محموله سوخت ایران (از طریق بندر بانیاس سوریه) در مسیر انتقال به لبنان است. تانکر ترکرز اعلام کرد که یک کشتی حامل گازوئیل یا بنزین برای حزب‌الله، مجدداً روی سیستم شناسایی خودکار ظاهر شده است. کشتی با نام «فورچون» (۹۲۸۳۷۴۶) از راه خلیج سوئز وارد دریای سرخ شده است. در ادامه آمده است که سه کشتی «فاکسون»، «فورست» و «فورچون» سال گذشته میلادی به ونزوئلا هم رفته بودند.

**************

روزنامه شرق**

مقتدی صدر به کشور‌های همسایه هشدار داد
در انتخابات عراق دخالت نکنید

پس از صدور بیانیه آیت‌الله سیستانی، مرجع عالی نجف، مبنی بر لزوم مشارکت همه شهروندان عراقی در انتخابات آینده مجلس عراق، به‌ویژه تأکید او بر اجرای انتخابات به دور از تهدید سلاح و نفوذ خارجی، مقتدی صدر، رهبر جریان صدر، اعلام کرد انتخابات مجلس باید به‌طور آزاد و بدون هیچ مداخله خارجی برگزار شود. مقتدی صدر که بیانیه مرجع عالی نجف را با موضع خود همسو یافت، اعلام کرد انتخابات مجلس عراق یک اقدام داخلی است و نباید هیچ طرف خارجی در فرایند این برنامه ملی دخالت داشته باشد. او تأکید کرد کشور‌های همسایه و سایر کشور‌ها به هیچ شکلی نباید در امور داخلی عراق مداخله کنند؛ نه مردم عراق را تشویق به مشارکت در انتخابات کنند و نه آن‌ها را از حضور پای صندوق‌های رأی بترسانند، در غیر این صورت، «ما در آینده به همان شیوه با آن‌ها رفتار خواهیم کرد». در‌حالی‌که تنها هفت روز دیگر به زمان برگزاری انتخابات زودهنگام مجلس عراق باقی مانده، کشمکش‌های سیاسی و وعده‌های انتخاباتی بین جناح‌های سیاسی عراق شدت گرفته و این نشان می‌دهد انتخابات آینده ممکن است به شکل مسالمت‌آمیز پایان نیابد و اتخاذ هر اقدام و وقوع هرگونه تنشی پس از اعلام نتایج انتخابات مجلس عراق، محتمل است.
به باور ناظران، هرچند نوری مالکی، رهبر ائتلاف دولت قانون، در صورت موفق‌نشدن در پیشتازی انتخابات نمی‌تواند برای رسیدن به اهدافش از ابزار نظامی استفاده کند، اما شکست ائتلاف فتح به رهبری هادی العامری و جریان صدر به رهبری مقتدی صدر در به‌دست‌آوردن مقام نخست‌وزیری، عراق را با خطرات بسیاری مواجه می‌کند؛ به‌ویژه اینکه این دو جناح افزون بر وابستگی گروه‌های مسلح به آنها، به‌شدت در رقابت‌اند و برای کسب مقام نخست‌وزیری در تلاش می‌کنند.

رهبر انقلاب گل رز بازداشت شد

پس از چند ساعت سردرگمی، تکلیف میخائیل ساکاشویلی، رئیس‌جمهور سابق گرجستان معلوم شد؛ دولت این کشور اعلام کرد ساکاشویلی بازداشت شده است. او در آستانه انتخابات حساس شهرداری‌ها، به گرجستان بازگشته بود تا علیه حزب حاکم «رؤیای گرجستان» فعالیت کند.
ایراکلی گاریباشویلی، نخست‌وزیر گرجستان، خبر بازداشت ساکاشویلی را حدود ۱۸ ساعت پس از آن اعلام کرد که رئیس‌جمهوری سابق در صفحه فیس‌بوک خود گفته بود به کشور بازگشته و فیلمی از خودش در بندر باتومی در غرب کشور منتشر کرده بود. مقامات گرجستان و اوکراین تا چندین ساعت بازگشت ساکاشویلی به کشور را انکار کردند. مقامات وزارت کشور گرجستان گفتند اگر هم بازگردد بلافاصله بازداشت می‌شود. حالا آن‌ها ظاهرا به وعده خود وفا کرده‌اند.
ساکاشویلی در سال‌های اخیر در اوکراین زندگی می‌کرد و شهروندی این کشور را هم دارد. شهروندی گرجستان از او در سال ۲۰۱۵ گرفته شد و در سال ۲۰۱۸ پس از محاکمه‌ای غیابی، به جرم سوءاستفاده از قدرت به شش سال زندان محکوم شد.
جزئیات بازداشت این رئیس‌جمهور سابق هنوز معلوم نیست، اما تلویزیون گرجستان روز جمعه تصاویری از ساکاشویلی را در حالی که به او دستبند زده‌اند، نشان داد. این رهبر سیاسی در این تصاویر گوش‌تا‌گوش لبخند می‌زند.
ساکاشویلی در روز‌های اخیر تأکید کرده بود انتخابات روز شنبه (دیروز) برای کشورش «حیاتی» است. او برای برگزاری راهپیمایی در تفلیس، پایتخت گرجستان، در روز فردای انتخابات (امروز) فراخوان و وعده داده بود شخصا در این تظاهرات شرکت می‌کند. حزب «جنبش متحد ملی» که ساکاشویلی از بنیان‌گذاران و رهبر افتخاری آن است نیز گفته بود ساکاشویلی در خاک گرجستان حضور پیدا خواهد کرد.
این رهبر سابق در حالی به کشور بازگشته که حزب حاکم «رؤیای گرجستان» سخت می‌کوشد در انتخابات محلی روز گذشته تسلط خود بر شهرداری‌ها و شورا‌های شهر در سراسر کشور را حفظ کند. عدم موفقیت این حزب می‌تواند به منزله از‌دست‌رفتن اعتماد به آن تلقی شده و حتی منجر به انتخابات زودهنگام شود؛ گرچه حزب حاکم توافق با اپوزیسیون در این زمینه را که در پی میانجیگری اتحادیه اروپا به دست آمده بود، کنار گذاشته است. ساکاشویلی از نظر سیاسی گرایش راست میانه دارد و طرفدار نزدیکی بیشتر گرجستان به اتحادیه اروپا شمرده می‌شود. او در سال‌ها پس از سقوط شوروی، از ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۳، در قامت ریاست‌جمهوری نقش مهمی در توسعه کشورش داشته است. ساکاشویلی در پی انقلاب گل رز به قدرت رسیده بود که بخشی از موج انقلاب‌های رنگی در کشور‌های شوروی سابق بود و در آن ادوارد شواردنادزه، وزیر خارجه سابق شوروی، از ریاست‌جمهوری گرجستان کنار رفت.

********************************************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات