صفحه نخست >>  عمومی >> پرسمان
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۵:۴۸  ، 
کد خبر : ۳۳۵۸۱۱

جنون و توحش‌ائتلاف سعودی- اماراتی در جنگ یمن نشانه چیست؟

با چنین کارنامه سیاهی نه تنها ائتلاف سعودی در نشان دادن چهره‌ای موجه از تجاوزگری به یمن در صحنه بین‌المللی شکست خورده است بلکه مهمتر آنکه در میدان تحولات هرآنچه که سعودی‌ و امارات و حامیانشان از تقویت قدرت یمن و تبدیل شدن این کشور مهم به عرصه دیگری از محور مقاومت منطقه، هراس داشتند به وقوع پیوست

ائتلاف نظامی متجاوز به یمن به رهبری عربستان سعودی و امارات، بار دیگر در جنایتی شنیع و غیرانسانی مردم بی‌گناه یمن را به خاک و خون کشیدند تا روز سیاه دیگری از دفتر هفت ساله جنایت‌آفرینی رژیم‌های سعودی و اماراتی در جنگ یمن ورق بخورد.
رسانه‌های یمنی، صبح جمعه، خبر دادند که جنگنده‌های سعودی یک زندان موقت را در استان صعده (شمال غرب) هدف حمله قرار داده‌اند که در پی این حمله، ده‌ها نفر کشته و زخمی شده‌اند و سرنوشت بسیاری نیز که در زیر آوار دفن مانده‌ان نامعلوم است.
در این زندان بیش از ۲۰۰۰ زندانی یمنی و زندانی‌هایی با تابعیت‌های دیگر بودند. این زندان مرکز پناهندگی آفریقایی‌هایی بود که از یمن به مناطق دیگر می‌روند.
آمارها از تعداد کشته و زخمی‌های حادثه متغیر است. یحیی شایم، مدیر دفتر بهداشت در صعده اعلام کرد که حدود ۱۵۰ کشته و زخمی به بیمارستان‌های استان منتقل شده‌اند و تعداد کشته شدگان رو به افزایش است. وی گفت که این استان با کمبود شدید تجهیزات مواجه است.
ساعاتی بعد، شبکه المسیره در کانال رسمی خود در پیام‌رسان تلگرام گزارش داد که اطلاعات اولیه حاکی از آن است که ۱۴۰ نفر از زندانیان کشته و زخمی شده‌اند.
بنابر گزارش المسیره، استاندار صعده از پر شدن بیمارستان‌ها از شهدا و مجروحان و نیاز شدید به دارو و ملزومات پزشکی در بیمارستان های صعده خبر داد.
سازمان پزشکان بدون مرز در بیانیه ای اعلام کردند که بیمارستان صعده "حدود 200 مجروح پذیرش کرده است و شمار مراجعان به قدری بالاست که که نمی توانند بیمار بیشتری را تحویل بگیرند."
به گفته منابع ائتلاف سعودی بیش از ۷۰ حمله طی ساعات گذشته به استان‌های مختلف انجام داده است.
بیشترین تلفات حملات هوایی بمبارانهای ائتلاف سعودی و اماراتی همچنان غیرنظامیان هستند به صورتی که سازمان نجات کودکان اعلام کرد که گزارش شده است که سه کودک و بیش از 60 بزرگسال در حملات هوایی روز جمعه در یمن کشته شده اند.
در بیانیه سازمان نجات کودکان آمده است که بیش از 60 بزرگسال در حملات هوایی روز جمعه در سراسر کشور کشته شدند و سه کودک نیز بر اثر اصابت موشک به شهر بندری حدیده در غرب کشته شدند.
ائتلاف سعودی از چند هفته قبل برای توجیه حملات خود به شهر بندری الحدیده، که بخش اصلی واردات کالا و اقلام بشردوستانه برای نجات جان مردم بحران زده و تحت محاصره یمن از این بندر انجام می‌شود، مدعی شده بود که این بندر تهدیدی برای کشتیرانی است و از این بندر برای قاچاق سلاح استفاده می‌شود. موضوعی که همواره از سوی مقامات انصارالله قویاً رد شده و حتی برای گرفتن اثبات دروغ بودن ادعاهای ائتلاف سعودی از آمادگی برای پذیرش نظارت بین المللی بر کار این بندر خبر داده اند.
محکومیت حملات و وعده انتقام یمنی‌ها
در پی حملات هوایی کور هفته‌های اخیر ائتلاف علیه غیرنظامیان، که به واسطه عصبانیت از شکست‌های پی در پی در جنگ، بویژه عملیات‌های توقیف کشتی نظامی متجاوز اماراتی و همچنین عملیات موفق موشکی و پهبادی در عمق امارات روی می‌دهد، مردم یمن روز گذشته(جمعه) تظاهرات گسترده‌ای را در صنعا و دیگر شهرهای یمن در محکومیت حملات ائتلاف عربی به صعده و الحدیده برگزار کردند.
«محمد عبدالسلام» سخنگوی جنبش انصارالله یمن و رئیس‌ هیأت مذاکره‌کننده صنعاء، نیز در واکنش به حملات ائتلاف سعودی علیه غیرنظامیان یمنی در حساب کاربری خود در توئیتر وعده انتقام داد و تأکید کرد: «کشتار زندانیان زندان صعده، غیرنظامیان در الحدیده و صنعاء و حمله به تأسیسات غیرنظامی توسط متجاوزان، نه مردم [یمن] را به زانو در می‌آورد و نه اراده آن‌ها را در هم می‌شکند.»
محمد عبدالسلام ادامه داد: «بلکه این جنایت‌ها باعث خواهد شد ملت ما به هر شکل ممکن و با تمام قدرت و حقی که دارند، پاسخ دهند».
گفتنی است عملیات‌ اخیر پهبادی و موشکی در عمق راهبردی امارات که شوک بزرگی به ابوظبی وارد کرد، بعد از چندین نوبت هشدارهای اولیه به سران حکومت این کشور برای بیرون کشیدن پای خود از جنگ صورت گرفت. حال با تهدید مجدد صنعا به پاسخ‌دهی و انتقام گیری، باید منتظر ماند و دید دور جدید عملیات‌های موشکی و پهبادی اینبار در کدام نقطه از عمق سرزمین‌های امارات و یا عربستان روی خواهد داد. بنابراین حملات هوایی ائتلاف سعودی نه تنها موجب وحشت و پا پس کشیدن رهبران و مردم یمن نخواهد شد بلکه روحیه مقاومت و انگیزه پیروزی را تقویت می‌کند. 
حمله به غیرنظامیان، اعتراف به شکست
ائتلاف سعودی در حالی به طور وحشیانه هر روز دست به کشتار غیرنظامیان یمنی می‌زند که 7 سال پیش با وعده دروغین بازگرداندن صلح و ثبات به این کشور پا به باتلاق جنگ در یمن گذاشت.
تجاوزی که در نتیجه آن ده‌ها هزار نفر جان خود را از دست داده و میلیون‌ها نفر آواره شده‌اند که سازمان ملل آن را بدترین بحران بشردوستانه در جهان می‌نامد.
بر اساس گزارش سازمان ملل، جنگ یمن تا پایان سال گذشته 377 هزار کشته به طور مستقیم و غیرمستقیم داشته است.
با چنین کارنامه سیاهی نه تنها ائتلاف سعودی در نشان دادن چهره‌ای موجه از تجاوزگری به یمن در صحنه بین‌المللی شکست خورده است بلکه مهمتر آنکه در میدان تحولات هرآنچه که سعودی‌ و امارات و حامیانشان از تقویت قدرت یمن و تبدیل شدن این کشور مهم به عرصه دیگری از محور مقاومت منطقه، هراس داشتند به وقوع پیوست.
سعودی‌ها در حالی ناامیدانه و از روی استیصال برای تفره رفتن از واقعیت شکست در جنگ دست به دامان تبلیغات دروغین رسانه‌ای و حملات کور به غیرنظامیان شده‌اند که طی سال‌های گذشته، انصارالله توانسته است به قابلیت‌های بزرگی در عرصه ساخت و توسعه تسلیحات با تخصص صرفاً یمنی دست یابد.
یمنی‌ها در اواخر مارس 2020 اعلام کردند که برجسته ترین سامانه های موشکی که در پنج سال گذشته وارد خدمت شده اند عبارتند از «قاهر، برکان، بدر، قدس 1، نکل، قاسم و ذوالفقار». در اوایل مارس 2021، موشک‌های بالستیک دوربرد بالدار «قاسم ۲» و «قدس ۲» و همچنین مدل‌های جدیدی از پهپادها به نام‌های واید و صمد ۴ نیز رونمایی شد.
رسانه های یمن برد برخی از این موشک ها را بین 700 تا 1500 کیلومتر (434 تا 932 مایل) اعلام کرده‌اند که به کابوسی برای سران سعودی و اماراتی تبدیل شده و خواب خوش را از آنها ربوده اند.
در واقع جنگی که آنها اسماً برای "دفاع از خود" به راه انداخته اند، کشورهایشان را در معرض خطرات بزرگتری نسبت به هفت سال پیش قرار داده است.  
توطئه جدید آمریکا و لزوم مقابله جامعه بین‌المللی
پس از عملیات هفته گذشته انصارالله در ابوظبی، امارات متحده عربی خواستار آن شده است که این جنبش بار دیگر از سوی ایالات متحده به عنوان تروریست معرفی شوند.
دولت جو بایدن نیز اکنون می‌گوید که ممکن است انصارالله را دوباره به عنوان تروریست معرفی کند. توطئه ای برای تنبیه عمومی یمنی‌ها اندیشده شده و می‌تواند راه رسیدن همین مقدار کم از کمک‌های بشردوستانه بین المللی که از محاصره سعودی‌ها عبور می‌کند و به دست مردم نیازمند یمن می‌رسد را سد کند.
از آنجایی که انصارالله در مناطقی که اکثریت قریب به اتفاق یمنی‌ها در آن زندگی می‌کنند، دولت را در اختیار دارند، نامگذاری این گروه در فهرست تروریستی به معنای قرار دادن ده‌ها میلیون نفر در محاصره شدیدتر از آنچه قبلاً تجربه کرده‌اند، خواهد بود. اگر این اتفاق بیفتد صدها هزار و احتمالا میلیون ها نفر را به مرگ قابل پیشگیری در اثر قحطی و بیماری محکوم می کند.
دولت بایدن در اولین سال ریاست جمهوری خود برخلاف شعارهای دوران انتخابات، نه تنها نتوانست ائتلاف سعودی را برای پایان دادن جنگ یمن تحت فشار قرار دهد، بلکه کاملاً برعکس در راستای سیاست‌های دولت پیشین، تجارت معمول خود در فروش سلاح به عربستان سعودی و امارات را از سر گرفته است.
در این میان جنایات کور ائتلاف نظامی سعودی- اماراتی و همچنین برنامه ریزی برای کشتار سیستماتیک غیرنظامیان در یمن از طریق تحریم و محاصره، بر پیشانی جامعه بین المللی و مدافعان دروغین حقوق بشر در میان دولت‌های غربی لکه ننگی است که هرگز پاک نخواهد شد.
الوقت

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات