صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۲  ، 
کد خبر : ۳۳۵۷۹۳

نشریه اخبار و تحلیل‌های سه‌شنبه، ۵ بهمن ماه

امام خامنه ای (مدظله‌العالی) نقشه جامع هویت زن در منطق اسلام این است؛ مادر خوب، همسر خوب، مجاهد فی‌سبیل‌الله، درعین‌حال کدبانو، مدیر خانه و درعین‌حال عابد و بنده خدای متعال؛ و درنهایت، فاطمه زهرا (سلام‌الله علیها) نشان داد که زن می‌تواند به رتبه عالی عصمت برسد. (15/11/1399) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز           

دست‌هاي آلوده به جنايت!

بهمن‌ماه تعلق به انقلاب اسلامي دارد و با فرارسیدن آن، حال و هواي شهر و کشور حال و هواي بهمن 1357 را به خود می‌گیرد. اين وضعيت فرصتي را براي بازخواني آنچه در نیم‌قرن اخير بر اين سرزمين گذشته است، فراهم مي‌آورد. ازجمله مباحث قابل‌توجه در اين شرايط، توجه به اين حقيقت است که بر مردمان اين سرزمين در دوران پهلوي چه گذشت که آنان را به قيام عليه رژيم واداشت و آنان حاضر شدند با هزينه‌هاي فراوان بر سرنگوني پهلوي اصرار ورزند؟! چند روزي می‌شود که اخباري درباره کشف بقايايي از گور دسته‌جمعی شهداي مسجد گوهرشاد در شهر مشهد شنيده مي‌شود. البته اينکه بقاياي پيکر‌هاي کشف‌‌شده مربوط به جنايت گوهر‌شاد باشد، هنوز تأييد قطعي نشده است. شاهدان این واقعه دردناک، روايت کرده‌اند که پس از کشتار مردم در مسجد گوهر‌شاد، مأموران رضاخان پيکر‌هاي مطهر شهدا و حتي زخمي‌ها را با کاميون به چند نقطه در مشهد منتقل و بدون انجام غسل و کفن به‌صورت جمعي دفن کردند و تخمين‌ها در اين زمينه حدود ۴ هزار شهيد است.

نکات تحليلي: 1- روباه پیر حکومتی دست‌نشانده را در اين ایران به وجود آورد که با همه توان مستظهر به حمايت اجنبي بود! لذا هیچ‌گاه بر حمايت از مردم و تلاش براي کسب رضايت آنان تکیه نکرد. نوکيسه‌اي به نام "رضا ميرپنج" انتخاب شده بود تا فقط سياست‌هاي انگليسي‌ها را در اين کشور به‌پیش ببرد. او با توجه به خصوصيات فردي و خوي درندگي که داشت، خيلي راحت به مردم زور می‌گفت و آنان را سرکوب مي‌کرد و آدم مي‌کشت! ماجرای گورهای دسته‌جمعی، دست‌های آلوده به خون این دیکتاتور در کشتار زائران امام رضا(ع) را آشکار نموده است. 2- حاکميت قريب به شش دهه‌اي خاندان پهلوي در ایران‌زمین، دوران سياهي است که حتي با حکومت‌هاي بي‌لياقت قاجار نيز قابل‌مقایسه نيست. به تعبير حکيم انقلاب: «پادشاهان قديم اگر ديکتاتور بودند، وابسته و گوش‌به‌فرمان قدرت‌هاي بيگانه نبودند؛ اما از اواخر دوران قاجار و همه دوران پهلوي، پادشاهان، هم ديکتاتور بودند و هم وابسته! اين شد بيماري مضاعف نظام سياسي حاکم بر ايران در دوران گذشته.» (24/11/82)؛ ملت ايران با اين سناريوي انگلیسی، از چاله حکومت قاجار بيرون آمده و به چاه رژيم دست‌نشانده پهلوي افتادند!

پس از چند دهه از سرنگوني این حکومت دست‌نشانده، خط تحريف حقايق تاريخ و سناريوي "تطهير پهلوي" توسط دشمنان اين سرزمين کليد خورده است. در اين عرصه جهادگران عرصه تبيين بايد با همه توان ميدان‌داري کنند تا اجازه ندهند حقايق براي نسل جوان امروز اين سرزمين، وارونه جلوه‌گر شود. (نویسنده: مهدی سعیدی)

▼گزارش روز                

سیاست جمهوری اسلامی در قبال عربستان

ایران و عربستان پس از گذراندن دوره‌ای نسبتاً طولانی از قطع روابط دیپلماتیک، در ماه‌های اخیر چندین نشست را به‌منظور بهبود روابط برگزار کرده‌اند و درصدد هستند تا تنش‌های بین دو کشور را کاهش دهند.

گزاره خبری: 1- حسین امیر عبدالهیان «وزیر امور خارجه کشورمان» در اختتامیه همایش ملی ایران و همسایگان گفت: «ما راه را برای عربستان سعودی باز گذاشته‌ایم و هر زمان عربستان سعودی تصمیم بگیرد روابط دیپلماتیک خود را با جمهوری اسلامی ایران به حالت طبیعی برگرداند، استقبال می‌کنیم». وی ادامه داد: «ما خرسندیم که سه دیپلمات ما از چند روز پیش در جده مستقر شدند و فعالیت خودشان را در سازمان همکاری اسلامی از سر گرفتند». 2- عباس مقتدایی «نایب ‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس» نیز با اشاره به مذاکرات ایران و عربستان برای ازسرگیری روابط، گفت: «با توجه به گزارشاتی که به کمیسیون واصل شده، روند مذاکرات ایران و عربستان رو به رشد است؛ اما نتایج آن به‌گونه‌‌ای خواهد بود که همه کشورهای منطقه از آن منتفع خواهند شد و کشورهای محور مقاومت تقویت خواهند شد».

گزاره تحلیلی: باوجود نگاه تعاملی جمهوری اسلامی نسبت به روابط با عربستان، همچنان سؤال اصلی افکار عمومی داخل کشور این است که، سیاست جمهوری اسلامی در قبال عربستان سعودی چیست؟ این نگاه بیش از آنکه از نحوه مواجهه نظام ایران با عربستان برآید، برآمد رفتارهای تنش‌زا و مخرب عربستان با ایران، شیعه و جبهه مقاومت در منطقه طی سال‌های گذشته است. قطع روابط دیپلماتیک ایران و عربستان نیز مربوط به شرایط سال‌های گذشته مانند دوران حمایت مالی از داعش، همراهی با سیاست فشار حداکثری ترامپ و ... بود. البته حمله گروهی از جوانان ایرانی به سفارت عربستان در تهران (که مقام معظم رهبری از آن به‌عنوان «اتفاق بسیار بد و غلط» یاد کردند) نیز در افزایش تیرگی روابط مؤثر بود؛ اما امروزه شرایط تغییر کرده، سیاست‌های عربستان به‌صورت کلی در عراق و سوریه شکست خورده؛ داعش تقریباً نابود شده و روی کار آمدن «بایدن» و قدرت گرفتن دموکرات‌ها شرایط را برای ریاض تغییر داده است؛ تعلیق فروش تسلیحات به ریاض، به جریان انداختن پرونده قتل جمال خاشقچی، پرونده ۱۱ سپتامبر و قطع ارتباط مستقیم بایدن با «محمد بن‌سلمان» و کاهش حضور آمریکا در منطقه، باعث شده است که مقامات عربستان در فکر تغییر مناسبات منطقه‌ای خود باشند. از سویی دیگر، راهبردی که دولت رئیسی در حال پیگیری آن است، راهبرد روابط حداکثری و پایدار با همسایگان است. بدیهی است که کشور اسلامی عربستان با مرز دریایی مشترک با ایران، در رویکرد سیاست خارجی دولت جدید موردتوجه قرار گیرد. باوجود نگاه تعاملی ایران، همان‌طور که وزیر خارجه کشورمان گفته است، این عربستان است که باید تصمیم بگیرد و نسبت به سیاست ایران به جمع‌بندی مناسب برسد؛ این‌که از سیاست‌های تنش‌زای منطقه‌ای خود دست برداشته و رو به تعامل سازنده با ایران خواهد آورد یا همچنان بر ترویج و اشاعه تفکر تکفیری و برهم زننده امنیت منطقه و کشتار ملت‌های مظلوم باقی خواهد ماند.

نکته پایانی: بی‌شک تغییر رفتار سعودی‌ها، نتیجه استراتژی جمهوری اسلامی در خصوص مقاومت فعال است و امروزه اصلی‌ترین پرونده مفتوح میان ایران و عربستان، موضوع کشتار مردم بی‌گناه یمن است و پایان جنگ یمن می‌تواند این پرونده را مختومه و روابط دو کشور را به حالت گذشته برگرداند. (نویسنده: فرهاد کوچک‌زاده)

▼ اخبار

بازی غرب در وین؛ از خرید زمان تا امتیازدهی سوخته

«نور نیوز» رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی کشورمان در تحلیلی از مذاکرات وین نوشت: «مذاکرات ایران و گروه ۱+۴ در وین در حالی ادامه دارد که طرف‌ غربی همراه با حضور در مذاکرات بر تداوم نمایش‌های تکراری و غیرسازنده خود اصرار دارد. این رویکرد غربی‌ها چند هدف را دنبال می‌کند: نخست؛ تقلا برای کارآمد نشان دادن سیاست «فشار و مذاکره». دوم؛ شرطی‌سازی جامعه و اقتصاد ایران نسبت به مذاکره با غرب برای افزایش فشار داخلی بر دولت و تیم مذاکره‌کننده. سوم؛ اختلاف‌افکنی میان ایران و ضلع شرقی مذاکرات با توجه به حمایت روسیه و چین از لغو تحریم‌ها، راستی‌آزمایی و موضوع تضامین، به‌ویژه پس از سفر رئیسی به مسکو. چهارم؛ تقلا برای فروش امتیازات سوخته به ایران در مذاکرات مانند بدهی کره جنوبی به ایران؛ حال آنکه بدهی کره جنوبی بیش از ۷ میلیارد دلار است و موظف به پرداخت تمام بدهی خویش است. بر این اساس؛ می‌توان گفت که غرب هرچند همچنان مدعی جدی بودن در مذاکرات و پایبندی به تعهدات برجامی‌اش است؛ اما همچنان در برخی توهمات زیاده‌خواهانه و غیراصولی گذشته باقی مانده است».

امارات باد کاشت، «طوفان» درو کرد

بامداد دیروز (دوشنبه) رسانه‌های مختلف از شنیده شدن صدای چهار انفجار شدید و آژیرهای هشدار در ابوظبی خبر دادند. در پی این موضوع، «محمد البخیتی» عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن از انجام عملیات جدید ارتش یمن با عنوان «طوفان یمن 2» در عمق عربستان سعودی و امارات خبر داد. سخنگوی نیروهای مسلح یمن نیز طی کنفرانس خبری درباره عملیات تلافی‌جویانه ارتش یمن گفت که در عملیات طوفان یمن 2، مواضع حیاتی و مهم در دبی امارات با شمار زیادی از پهپادهای نوع صماد 3 هدف قرار گرفته است. سریع همچنین گفت که شماری از پایگاه‌های نظامی در عمق خاک عربستان سعودی در منطقه شروره و مناطق دیگر با تعداد زیادی از پهپادهای نوع صماد 1 و قاصف 2 هدف قرار گرفته است. وی گفت که مناطق حیاتی و حساس در منطقه جیزان و عسیر عربستان (جنوب غربی) نیز با شمار زیادی از موشک‌های بالستیک هدف قرار گرفته و عملیات با دقت بالا  اهدافش را محقق کرده است. سخنگوی انصارالله نیز گفته است: «امارات باید از حضور در جنگ یمن کنار بکشد، وگرنه پاسخ‌های ما ادامه خواهد داشت. ما همه نهادها، سازمان‌های نظامی و اقتصادی و به‌خصوص نقاط ضعف امارات را هدف قرار خواهیم داد».

غیرتی!

«محمد ایمانی» فعال رسانه‌ای و تحلیلگر مسائل سیاسی در کانال تلگرامی خود نوشت: «عضو "کمیته رسانه" (عملیات روانی!) در دفتر رئیس‌جمهور سابق، توییت فرمودن؛ "اگر جای آقای امیرعبداللهیان بودم، به خاطر ندانم‌کاری و ضعف تشریفات سفر غیر عزتمندانه آقای رئیسی به روسیه، همین امروز استعفا می‌دادم. کسی که نتواند حرمت رئیسش را حفظ کند در عزیز کردن ایران هم لنگ می‌زند". دوره‌ای که او سر سفره دفتر روحانی بود، حمید ابوطالبی معاون سیاسی دفتر بود. روحانی، ابوطالبی را به‌عنوان نماینده ایران در سازمان ملل برگزید؛ اما دولت اوبامای مؤدب، ابوطالبی را تروریست خواند و ویزا نداد. از سنگ صدا درآمد، اما از این آقای عضو کمیته کذایی، نه! دوره ماه ‌عسل پس از برجام بود! او، ابوطالبی را کاملاً می‌شناخت؛ اما خب! وقتی‌که باید غیرتی می‌شد، رویش به سمت دیگری بود و صلاح نمی‌دید!».

چرا آمریکا خواهان مذاکره مستقیم با ایران است؟

دیروز وزیر امور خارجه کشورمان گفت: «طرف آمریکایی از طرق مختلف پیام‌هایی را به ایران ارسال می‌کند که خواهان سطحی از مذاکرات مستقیم با ایران است. اخبار منتشرشده درباره مذاکره مستقیم با آمریکا صحت ندارد؛ اما اگر نیاز باشد که در سطحی از مذاکرات، مذاکره مستقیم با آمریکا داشته باشیم، این کار را انجام خواهیم داد». در واکنش به این اظهارات، سخنگوی کاخ سفید رسماً بر «مذاکره مستقیم با ایران» اعلام آمادگی کرد. تحلیلگران معتقدند که آمریکا با این پیشنهاد، از یک‌سو به دنبال انداختن توپ در زمین ایران بوده و از طرف دیگر قصد دارد از این موضوع به‌عنوان حربه‌ای برای شانه خالی کردن از مسئولیت‌های خود برای بازگشت به برجام استفاده کند.

اخبار کوتاه

برکت؛ پیشتاز واکسن‌های ضد کرونایی موجود در ایران/ مطالعه اساتید دانشگاه علوم پزشکی شیراز در خصوص تأثیرگذاری 4 واکسن کرونا در برابر مرگ ناشی از کووید-19در کشور نشان می‌دهد؛ برکت 98.3، آسترازنکا 91.8 درصد، سینوفارم 86.1 درصد و اسپوتنیک 74.7 درصد مؤثر بوده‌اند. در بخش دیگری از این مطالعه نقش واکسن‌ها در کاهش بستری، به ترتیب: برکت 86.4 درصد، آسترازنکا 81.5 درصد، سینوفارم 71.9 و اسپوتنیک 67.5 درصد بوده است. همچنین در خصوص تأثیرگذاری این واکسن‌ها در برابر تست مثبت کرونا نیز: برکت 87.1 درصد، آسترازنکا: 84.4 درصد، سینوفارم: 79.9 درصد و اسپوتنیک: 74.7 درصد بوده است.

نمایشگاه مجازی؛ اما به‌شدت شلوغ!/ دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران از سوم بهمن‌ماه آغازشده و تا دهم ماه جاری ادامه خواهد داشت. علاقه‌مندان برای بازدید و خرید کتاب می‌توانند به نشانی ketab.ir مراجعه کنند. در نخستین روز از این نمایشگاه مجازی، 129 هزار و 448 نسخه کتاب به مبلغ 89 میلیارد و 467 میلیون و 786 هزار و 547 ریال در سراسر کشور به فروش رسید. «علی رمضانی» رئیس دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران گفت: «24 هزار و 924 سفارش کتاب [در اولین روز این نمایشگاه] توسط مردم ثبت شد».

نظارتی بر سرمایه چند هزارمیلیاردی دانشگاه آزاد نمی‌شود!/ سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ گفت: «۲۵۰ هزار میلیارد تومان سرمایه سال ۹۰ دانشگاه آزاد باوجود تورم قطعاً تاکنون ۵ برابر شده است درحالی‌که تحت نظارت هیچ دستگاه نظارت بیرونی قرار ندارد. درصورتی‌که عنوان غیرخصوصی که رهبر انقلاب به این دانشگاه دادند، برای نظارت دستگاه‌های نظارتی بر این دانشگاه بود و ما در مجلس به دنبال این امر هستیم».

کشتن نیم‌ میلیون‌ کودک، ارزشش را داشت!/ «سید محمد مرندی» مشاور رسانه‌ای تیم مذاکره کشورمان در وین، در توئیتی نوشت: «سال ۱۹۹۶ گزارشگری از مادلین آلبرایت (وزیر خارجه وقت آمریکا) درباره تحریم‌هایشان علیه عراق پرسید: شنیده‌ایم که نیمی از کودکان عراق فوت کرده‌اند؛ منظورم این است که این تعداد بیشتر از عدد کودکانی است که در [بمباران اتمی] هیروشیما کشته شدند. آیا [این میزان کشتار کودکان] ارزشش را دارد [که شما سیاست‌های تحریمی‌تان را دنبال کنید]؟ آلبرایت جواب داد: فکر می‌کنم ارزشش را دارد».

پیش‌بینی رونق اقتصاد ایران در سال جدید میلادی/ نهاده‌ای بین‌المللی ازجمله بانک جهانی، آینده‌ای روشن را برای ایران در سال آتی پیش‌بینی می‌کنند. پایگاه اکونومیست و مرکز پژوهش‌های اتاق ایران نیز طی آخرین گزارش خود از رشد تولید ناخالص داخلی، کاهش نرخ بیکاری و کاهش نرخ تورم در سال میلادی ۲۰۲۲ خبر داده‌اند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات