صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۶  ، 
کد خبر : ۳۳۵۷۸۴

اخبار ویژه روزنامه های 5 بهمن

روزنامه کیهان**

شمس الواعظین: بی‌بی‌سی و اینترنشنال رسانه‌های زرد و مواجب بگیرند
سردبیر سابق برخی نشریات اصلاح‌طلب تأکید کرد: رسانه‌های فارسی‌زبان خارج کشور، نوکر آمریکا و انگلیس و سعودی شده‌اند.
به گزارش مشرق، روزنامه‌نگاران اصلاح‌طلب در داخل و خارج از کشور، در نشستی مجازی در کلاب‌هاوس به بررسی وضعیت روزنامه‌نگاری سیاسی در ایران پرداختند. در این جلسه طولانی ماشاءالله شمس‌الواعظین، سردبیر روزنامه‌های زنجیره‌ای در دوره دولت اصلاحات به‌نقد رسانه‌های فارسی‌زبان در خارج از کشور پرداخت. در این گفت‌و‌گوی پُرتنش برخی از روزنامه‌نگاران و شاگردان سابق شمس‌الواعظین با حمله به وی سعی کردند مانع از سخن گفتن سردبیر روزنامه‌های عصر آزادگان، توس و نشاط شوند.
شمس‌الواعظین به واکاوی جریانی برخی رسانه‌ها چون بی‌بی‌سی فارسی (متعلق به دولت انگلستان) و نیز تلویزیون اینترنشنال (متعلق به سعودی) پرداخت و این دو را رسانه‌هایی زرد و با قصد براندازی توصیف کرد. وی با تشبیه این رسانه‌ها به «روزنامه حزب توده» آنها را بی‌اخلاق خواند.
شمس‌الواعظین گفت: تأمین مالی رسانه بسیار مهم است؛ رسانه‌های فارسی‌زبان قبل از آنکه تابلوی حرفه‌ای بودن را بالا ببرند؛ باید بگویند که منابع مالی آنها از کجا تأمین می‌شود. واقعیت آن است که این رسانه‌ها نمی‌توانند عنوان «حرفه‌ای» را یدک بکشند؛ زیرا آنها هنوز فرق روزنامه‌نگاری سیاسی و فعال سیاسی را نمی‌دانند.
وی گفت: در پیش از انقلاب حزب توده مدعی بود روزنامه سیاسی منتشر می‌کند؛ در حالی ‌که آن روزنامه تنها‌ تریبون حزب بود. رفتار روزنامه‌های اصلاح‌طلب و رسانه‌های فارسی خارج از کشور تا حد بسیار زیادی شبیه روزنامه حزب توده است. در روزنامه‌نگاری علمی نمی‌توان بین مرجعیت سیاسی و مرجعیت رسانه‌ای هم‌پوشانی ایجاد کرد. روزنامه‌نگار نماینده حزب نیست؛ بلکه نماینده مردم است و باید اراده ملت را پوشش بدهد.
این دسته از رسانه‌هایی که نام بردم؛ هیچ‌کدام صفت حرفه‌ای را نباید استفاده کنند. در طی سال‌های گذشته نزدیک به ۳۲۰ نفر از روزنامه‌نگاران ایرانی به خارج‌ رفته‌اند و ادعای حرفه‌ای بودن می‌کنند؛ درحالی‌که ما در داخل کشور ۶ هزار روزنامه‌نگار حرفه‌ای داریم که به‌اندازه این افراد ادعا نیز ندارند اما به‌ مراتب نسبت به این گروه محتوای بهتری تولید می‌کنند زیرا در میدان بوده و مسائل داخل را درک می‌کنند.
شمس‌الواعظین در بخشی دیگر گفت: بارها شنیده‌ام که می‌گویند روح‌الله زم روزنامه‌نگار بود. واقعیت آن است که انجمن بین‌المللی روزنامه‌نگاری از من خواست تا نظرم را راجع ایشان بگویم، به آنها گفتم که او روزنامه‌نگار نبود. چطور می‌توان فردی چون زم را روزنامه‌نگار دانست درحالی‌که او در کانال تلگرامی‌اش ‌ترویج خشونت کرده و آموزش ساخت کوکتل مولوتف می‌داد! زم فردی آلوده بود که می‌خواست روزنامه‌نگاری را نیز آلوده کند.
سردبیر روزنامه نشاط در بخشی دیگر از سخنان خود به موضوع دو رسانه فارسی‌زبان در خارج از کشور پرداخته و گفت: با صراحت باید بگویم که تلویزیون سعودی (اینترنشنال) رسانه نیست، بلکه دستگاهی است که به‌صورت جانب‌دارنه و غیراخلاقی تولید محتوای دروغین می‌کند. روزنامه‌نگاران نباید در برابر این بی‌اخلاقی سکوت کنند! مجریان این تلویزیون از منابع خبری دقیق استفاده نکرده و اخبار جعلی تولید می‌کنند. من به دلیل مواضع جانب‌دارانه و براندازانه در هیچ‌کدام از برنامه‌های آن شرکت نکرده و رغبتی به آن ندارم. این تلویزیون علاوه بر مجری، مدیرانش نیز مشکل داشته و فاقد اخلاق حرفه‌ای هستند.
شمس‌الواعظین با‌ اشاره به تاریخ رسانه‌های عربی گفت: العربیه به دنبال آن بود تا مخاطب الجزیره را سرقت کند. تلویزیون اینترنشنال نیز با همین شیوه عمل کرد. این تلویزیون تازه تأسیس با وعده پول کارمندان تلویزیون انگلیس را دزدید تا بتواند وارد محوطه مخاطبان بی‌بی‌سی شود. تلویزیون ملکه نیز برای آن‌که از رقابت عقب نماند تا توانست شبیه تلویزیون عربستان شد، در حال حاضر دعوا بین بی‌بی‌سی و اینترنشنال بر سر پوند و تولید اخبار جعلی و سیاه است.
شمس‌الواعظین در واکنش به فحاشی یکی از مدیران تلویزیون سعودی گفت: شما توهم تأثیرگذاری بر مردم را دارید؛ در خیابان و دانشگاه بسیاری از من می‌پرسند که چرا برخی از شاگردان شما برای دشمن مردم ایران کار می‌کنند. چرا آنها با نوکران آمریکایی‌ها قرارداد بسته و همکاری می‌کنند.

گزارش الجزیره از روابط راهبردی ایران و روسیه
شبکه الجزیره ‌روابط ایران و روسیه را راهبردی و چندبعدی توصیف کرد.
وبسایت این شبکه در تحلیلی می‌نویسد: ایران و روسیه در سراسر منطقه منافع مشترکی دارند که بدون توجه به عوامل دیگر‌، مانند مذاکرات وین‌، حفظ خواهد شد یا بهبود خواهد یافت. چیزی که در دیدار رؤسای جمهور دو کشور نیز مشهود بود. رئیسی و پوتین هر دو به ستایش تلاشهای مشترک موفق در سوریه‌، جایی که دو کشور از بشار اسد‌، رئیس‌جمهور این کشور در جنگ ۱۰ ساله حمایت به عمل آوردند‌، پرداختند. آنها توافق کردند که مبارزه با تروریسم در سوریه یک هدف مشترک است.
ایران و روسیه نگرانی مشترکی در مورد سرنوشت افغانستان تحت کنترل طالبان پس از خروج پر هرج و مرج آمریکا در ماه اوت دارند. به همین دلیل تهران و مسکو در سازماندهی گفت‌و‌گوها برای یافتن راه‌حل در مورد تعدادی از مسائل فعال بوده‌اند. علاوه‌بر چین‌، ایران و روسیه نیز بارها یکجانبه‌گرایی آمریکا را محکوم کرده‌اند. از سوی دیگر‌، مسکو و پکن اخیرا از عضویت کامل تهران در سازمان همکاری شانگهای حمایت کردند.
پوتین همچنین حمایت خود را از ایران برای به دست آوردن جایگاه قوی‌تری در اتحادیه اقتصادی اوراسیا ابراز کرد و گفت که هر دو طرف برای ایجاد یک منطقه آزاد تجاری تلاش خواهند کرد.
الجزیره همچنین خاطرنشان کرد: رکورد تجارت دوجانبه ایران و روسیه در سال ۲۰۲۱ از 3/5 میلیارد دلار فراتر رفت‌، هنوز در مقایسه با سطوحی که بین روسیه و چند بازیگر منطقه‌ای دیگر به دست آمده‌، بسیار کمتر است.
در زمینه معامله تسلیحاتی‌، رئیسی و پوتین به عنوان مثال در مورد امکان خرید تسلیحات پیشرفته از سـوی ایران به ویژه سیستم‌های دفاع هوایی 400-‌S و جت‌های جنگنده 35-‌Su مذاکره کردند.

ضامن و وثیقه برای وام‌های خُرد، لازم برای تسهیلات کلان، نه!؟
روزنامه اعتماد با حمله به تصمیم دولت برای حذف ضامن از وام‌های زیر 100 میلیون، ادعا کرد این کار تبعات تورمی دارد.
این روزنامه در گزارشی با عنوان «تبعات تورمی هجوم وام بدون ضامن به بازارها» به‌نظر می‌رسـد پـس از روی کار آمدن دولت سیزدهم، سیستم بانکی جذابیت بیشتری برای سیاست‌گذاران و تصمیم‌گیران پیدا کرده؛ چراکه پس از تکلیف بانک‌ها به ارائه تسهیلات ۳۶۰ هزار میلیارد تومانی به طرح نهضت ملی مسکن، در اقدامی دیگر قرار اسـت نظام بانکی وام زیر ۱۰۰ میلیون تومان بدون ضامن به واجدین شرایط بدهد. هرچند مشخص نشده که شبکه بانکی تا چه میزان اعتبار به این اقدام جدید دولت قرار است اختصاص دهد، اما این اتفاق می‌تواند قدری از مشکلات و موانع بر سر راه دریافت وام برای متقاضیان را کاهش دهد، اما به همان میزان می‌تواند به صف متقاضیانی که دارای شرایط اعلامی هستند، بیفزاید. رقم وام بـدون ضامن به‌گونه‌ای نیست که افراد خودرو یا مسکن بخرند، اما به اندازه‌ای هست که بتواند به ناترازی بانک‌ها دامن‌زده و وضعیت تورمی کشور را تشـديد کند. آن هم در شرایطی که تورم ماهانه و نقطه‌ای در دی‌ماه پس از سـه ماه تنزل، مجدداً بر مدار صعودی قرار گرفته و نقدینگی در ۹ ماهه منتهی به آذر نسبت به اسفند ۹۹ حدود 27/4 درصد افزایش داشته و به رقم ۴۴۲۷ هزار میلیارد تومان رسیده است.
روزنامه اعتماد در حالی ارائه وام بدون ضامن زیر 100 میلیون تومان را نکوهش کرده، که مشکل عمده بسیاری از مردم در دریافت وام، همین مشکل ضامن مقبول بانک‌هاست!
در واقع خیلی از اوقات، نیاز ضروری مردم برای گرفتن وام، به خاطر عدم تامین ضامن مورد مطالبه بانک‌ها برآورده نمی‌شود.
یادآوری می‌شود شهرام جزایری رفیق گرمابه و گلستان مدیرمسئول روزنامه اعتماد، در دوره مجلس ششم (با اکثریت اصلاح‌طلب) به مجلس و کمیسیون اقتصادی تردد داشت و از جمله طرح‌هایی که با پیشنهاد وی در دستور کار قرار گرفت، «عدم اخذ وثیقه از تسهیلات کلان بانکی» بود! چند سال بعد، به هنگام محاکمه و محکومیت شهرام جزایری (اَبَرمفسد اقتصادی دوره اصلاحات) معلوم شد که برخی مقامات دولتی و مجلس وقت، از هدایای ویژه او بهره‌مند بوده‌اند.

  

***************

 روزنامه وطن امروز**

اژه‌ای: درباره رمزارزها نگرانم

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی‌اژه‌ای روز گذشته (چهارم بهمن) در جلسه شورای عالی قوه ‌قضائیه با اشاره به حملات وحشیانه و ددمنشانه اخیر دشمنان امت اسلامی علیه مردم مظلوم یمن، از ستاد حقوق بشر خواست با استفاده از ابزار‌های نوین موجود و همچنین با همکاری سایر دستگاه‌های دولتی و حکومتی و نهاد‌های مردمی در ایران و جهان، بیش ‌از پیش به شناساندن و معرفی مصادیق نقض حقوق بشر و جنایات انسانی رخ‌ داده در یمن از سوی دشمنان آشکار امت اسلامی بپردازد. به گزارش «وطن‌امروز» به نقل از مرکز رسانه قوه قضائیه، حجت‌الاسلام‌ محسنی‌اژه‌ای در نشست شورای عالی قوه ‌قضائیه ضمن اشاره به اینکه عنوان اتهامی سرقت در صدر عناوین مجرمانه کشور قرار دارد و بیشترین پرونده‌های مطرح رسیدگی در دادسرا‌ها به آن اختصاص دارد، به دادستان‌های سراسر کشور تکلیف کرد ضمن هماهنگی با نیروی انتظامی، نسبت به سارقانی که موجبات آزار مردم را از این طریق فراهم می‌آورند و حس ناامنی در جامعه ایجاد می‌کنند بدون هرگونه اغماض و مماشات برخورد کنند. رئیس قوه ‌قضائیه در همین رابطه متذکر شد تسهیلات و تأسیسات ارفاقی نظیر «آزادی مشروط» و «عفو» شامل حال سارقان سابقه‌دار، باندی و شبکه‌ای نمی‌شود. حجت‌الاسلام‌ اژه‌ای در ادامه ضمن تاکید بر تلاش مستمر و مجدانه مقامات دستگاه قضا برای رفع مشکلات همه کارکنان این دستگاه، از بروز برخی اقدامات ناشایست و دور از انتظار از سوی تعدادی از کارکنان سازمان زندان‌ها گلایه کرد و به رئیس سازمان زندان‌ها تکلیف کرد نسبت به توجیه کارکنان این سازمان پیرامون توطئه و کید بدخواهان داخلی و خارجی جهت سوءاستفاده از اعتراضات آنها، اهتمام ورزد. رئیس دستگاه قضا همچنین از تلاش‌ها و اقدامات دولت و شخص رئیس‌جمهور جهت رفع مشکلات مردم تقدیر به عمل آورد و حجت‌الاسلام‌والمسلمین رئیسی را شخصی دلسوز برای همه مردم و کارکنان دستگاه قضایی دانست.  * ماموریت دادستان کل و سازمان بازرسی درباره رمزارز‌ها موضوع «رمزارزها» و خطراتی که ممکن است از این ناحیه در آینده دارایی‌های مردم را تهدید کند و برای دولت دردسرآفرین شود، از دیگر مقوله‌های مطرح‌شده از جانب رئیس عدلیه در نشست روز دوشنبه شورای عالی قوه ‌قضائیه بود؛ رئیس دستگاه قضا بر همین اساس دادستان کل کشور و سازمان بازرسی را مأمور کرد از بانک مرکزی بخواهند هر چه زودتر در قبال مساله رمزارز‌ها و همچنین تشریح وظایف دستگاه‌های مختلف در این رابطه شفاف‌سازی کند. در بخش دوم جلسه شورای عالی قوه قضائیه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی‌اژه‌ای به دادستان کل کشور مأموریت داد موضوع اعلام جرم دیرهنگام از سوی دستگاه‌های ذی‌ربط در زمینه تغییر کاربری‌های غیرمجازی که مشمول مرور زمان شده‌اند را در جلسه آینده شورای حفظ حقوق بیت‌المال مطرح کند تا اگر در این زمینه نیاز به اصلاح یا تغییر قانون وجود دارد، اقدامات لازم صورت گیرد. رئیس دستگاه قضا در همین زمینه گفت: اعلام جرم دیرهنگام از سوی دستگاه‌های ذی‌ربط در زمینه تغییر کاربری‌های غیرمجازی که مشمول مرور زمان شده‌اند، علاوه بر آنکه به یک منشأ تشکیل پرونده‌های بی‌نتیجه در دستگاه قضایی تبدیل ‌شده، یک راه فرار و مفر گریزی نیز برای متخلفان ایجاد کرده است. رئیس عدلیه روند ساخت‌وساز‌های غیرقانونی در اراضی ملی، منابع طبیعی، حریم و بستر رودخانه‌ها، تغییر کاربری اراضی زراعی و نیز اهمال و عدم لحاظ جنبه‌های پیشگیرانه از سوی برخی دستگاه‌های ذی‌ربط و همچنین تعدد دستگاه‌هایی که برای ساخت‌وساز‌ها اقدام به صدور مجوز می‌کنند را رویه‌ای نامطلوب و فسادزا دانست. حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی‌اژه‌ای در همین رابطه تصریح کرد: مردم، دولت، مجلس و قوه ‌قضائیه از وضعیت کنونی تغییر کاربری‌ها به‌ هیچ ‌وجه راضی نیستند؛ دستگاه‌های مختلفی مجوز می‌دهند و ساخت‌وساز می‌شود و سپس قوه ‌قضائیه به‌ واسطه تخلفی که صورت گرفته بنای ساخته ‌شده را خراب می‌کند و بعدا دوباره مسائل و مشکلات عدیده‌ای به‌واسطه این تخریب‌ها ایجاد می‌شود. رئیس دستگاه قضا تاکید کرد مصادیق تغییر کاربری باید برای مردم و مجری قانون شفاف باشد و ابهامی در این زمینه وجود نداشته باشد. 

 

**************

روزنامه خراسان**

سود سهام عدالت قبل از پایان سال پرداخت می‌شود
فارس- دبیر کل کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی از تشکیل کارگروه ویژه برای پیگیری امور سهام عدالت خبر داد و گفت: این کارگروه تلاش می‌کند سود سهام عدالت مربوط به سال گذشته را تا پایان سال به حساب ذی نفعان سهام عدالت واریز کند.
 
تولیدکنندگان فیلتر روغن و لنت خودرو ملزم به درج قیمت تولیدکننده شدند
مهر- بر اساس اعلام سازمان حمایت، تمامی تولیدکنندگان فیلتر روغن و لنت خودرو، باید درخصوص درج قیمت تولیدکننده روی محصولات خود اقدام کنند. به گفته تابش رئیس سازمان حمایت، برای تولیدات لنت و محصولات پتروشیمی، هزینه های عرضه نباید بیش از ۲۰ درصد در نظام توزیع را شامل شود. البته محاسباتی که سازمان حمایت به صورت دقیق انجام داده است نشان می دهد که حلقه های بعد از تولید در لنت ترمز در حدود 5/15 درصد و در فیلتر حدود 5/18 درصد سود می برند که قابل پذیرش است.
 
کاهش ۱۵ تا ۲۰ هزار تومانی قیمت گوشت قرمز در بازار
ایرنا - رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی تهران با تاکید بر این که کمبودی در زمینه گوشت قرمز مورد نیاز کشور نداریم، گفت: از روز گذشته (یک شنبه) قیمت هر کیلوگرم گوشت قرمز نسبت به چند روز گذشته بین ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان کاهش یافته است که به نظر می رسد این روند ادامه یابد. به گفته وی، افزایش سرما که موجب شد دامداران نتوانند دام زنده را عرضه کنند به همراه افزایش تقاضای گوشت در ابتدای هر ماه از جمله دلایل رشد قیمت گوشت در روزهای گذشته بوده است. 
 

 * **************

 روزنامه جوان**

رکورددار رشد تورم و نقدینگی منتقد عملکرد دولت جدید شد

در حالی که بالاترین رشد نقدینگی، تورم و تضعیف پول ملی در دوران ریاست همتی بر بانک مرکزی به ثبت رسیده و وی با حمایت از فروش اوراق بدهی، بعضی بانک‌ها را با کسری منابع مواجه کرد، اکنون در جایگاه منتقد سیاست‌ها و عملکرد اقتصادی دولت قرار گرفته است.
به گزارش فارس، عبدالناصر همتی اخیراً در مطالبی به انتقاد از وقایع پولی ماه‌های اخیر پرداخته، اما این انتقاد‌ها کاملاً یک جانبه و بدون توجه به علل و زمینه‌های بروز آن مطرح می‌شود و حتی برخی زوایای آن کاملاً غیرواقعی است به‌طوری که مطلب جدید وی با مطلب قبلی مغایرت دارد. همتی در مطلب اخیر خود مدعی شده است: «با تلاش مداوم در زمان خروج از بانک مرکزی اضافه برداشت به ۳۰ همت (هزار میلیارد تومان) کاهش یافت و مانده ریپو ۹ همت بود. ۲۷‌دی‌ماه اضافه برداشت بانک‌ها به ۱۲۷‌هزار میلیارد تومان و مانده ریپو ۷۵‌هزار میلیارد تومان، ۱۴۸ همت اضافه، از تذکرات استقبال و چاره‌جویی کنید.»
از ادعای اول شروع می‌کنیم که نوشته بود با تلاش مداوم، در زمان خروج از بانک مرکزی اضافه برداشت به ۳۰‌هزار میلیارد تومان کاهش یافت. این ادعا از آن مغالطه‌های عجیب همتی است. در شرایطی که بانک مرکزی هیچ اقدامی برای اصلاح نظام بانکی و بانک‌های مشکل‌دار انجام نداده است، چگونه می‌توان مدعی شد اضافه برداشت بانک‌ها به ۳۰‌هزار میلیارد تومان کاهش یافته است؟
در یک مورد فقط بدهی یکی از بانک‌های خصوصی به بانک مرکزی ۲۵‌هزار‌میلیارد‌تومان است و حجم کل بدهی بانک‌های غیردولتی که ارتباطی به خط اعتباری مسکن مهر یا مواردی از این دست ندارد، در پایان خرداد‌ماه‌سال‌۱۴۰۰ که آخرین ماه حضور همتی در بانک مرکزی است، بالغ بر ۶۰‌هزار و ۵۳۰‌میلیارد‌تومان است.
خط اعتباری بانک مرکزی یا برای بانک‌های دولتی تجاری یا بانک‌های تخصصی دولتی پرداخت می‌شود و اگر در ثبت اطلاعات صورت مالی بانک خصوصی، بدهی بانک مرکزی به عنوان خط اعتباری ثبت شود، در واقع اضافه برداشتی بوده که بانک مرکزی برای کاهش نرخ جریمه بانک، آن را به خط اعتباری تبدیل کرده است. یکی از اقدامات همتی در دوران ریاست بر بانک مرکزی تبدیل اضافه برداشت برخی بانک‌ها به خط اعتباری بود؛ چرا‌که بانک‌هایی که اضافه برداشت کرده‌اند، مشمول جریمه ۳۴‌درصدی می‌شوند و این بانک‌ها برای جبران بدهی خود حاضر به جذب سپرده با نرخ‌های سود بالاتر از متوسط نرخ‌ها در شبکه بانکی بودند. بنابراین این روش، به معنای وصول یا کاهش واقعی اضافه برداشت بانک‌ها نیست بلکه تبدیل اضافه برداشت به خط اعتباری است. نکته دیگر اینکه در دوران ریاست عبدالناصر همتی بر بانک مرکزی بخشی از بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی با بدهی دولت به بانک‌ها تهاتر شد. به این شکل که بانک‌هایی که به میزان مشخصی از دولت طلب داشتند و همزمان به بانک مرکزی هم بدهکار بودند، معادل طلب بانک از دولت از بدهی آن بانک نزد بانک مرکزی کاسته می‌شد و بدهی بانک به حساب بدهی دولت به بانک مرکزی منظور می‌شد. این روش باعث کاهش قابل توجه بدهی بانک‌های دولتی و اصل چهل و چهاری به بانک مرکزی شد، اما این به معنای کاهش اضافه برداشت یا بازپرداخت بدهی بانک به بانک مرکزی نیست بلکه این بدهی به جای اینکه به حساب بانک نوشته شود، به حساب دولت نوشته شده است.

بازخرید اجباری اوراق بدهی از بانک‌ها نتیجه سیاست‌های غلط همتی است
از طرف دیگر، همتی تلویحاً از مانده ریپو ۷۵‌هزار‌میلیارد تومانی انتقاد کرده است. در واقع به جای اینکه همتی در زمینه فروش بی‌محابای اوراق بدهی به بانک‌ها در جایگاه متهم بنشیند، در جایگاه مدعی العموم ظاهر شده است. بانک مرکزی در سال‌۹۹ و در دوران ریاست همتی بر بانک مرکزی از فرصت کاهش شدید نرخ بهره بین بانکی به‌دلیل کاهش فعالیت‌های اقتصادی و تقاضای تسهیلات در دوران کرونا استفاده کرد و با فروش و تحمیل اوراق بدهی با نرخ‌های ۱۹ و ۲۰‌درصد و دوره‌های سررسید دو ساله و بیشتر شرایط را به سمتی برد که در طول سال‌۹۹ بالغ بر ۱۲۵‌هزار‌میلیارد‌تومان اوراق بدهی به بانک‌ها فروخته شد. این اوراق برای تأمین منابع بودجه‌ای دولت فروخته شد. به‌عبارت دیگر، فروش بی‌محابای اوراق بدهی به بانک‌ها در سال‌۹۹ که با تشویق و حمایت جدی همتی رئیس کل بانک مرکزی همراه بود، بانک مرکزی در دولت جدید را با چالش بازخرید اوراق و بازپرداخت بدهی مواجه کرده‌است. بنابراین متهم ردیف اول ریپوی ۷۵‌هزار‌میلیارد‌تومانی شخص همتی، رئیس کل بانک مرکزی در سال‌های ۹۷ تا خرداد ۱۴۰۰ است.

ادعای پوچی که هیچ مستندی برای آن نیست
ادعای دیگر همتی چاپ ۱۴۸‌هزار‌میلیارد‌تومان پایه پولی جدید به‌دلیل اضافه برداشت بانک‌ها و بازخرید اوراق بدهی دولت توسط بانک مرکزی است. هر چند که طبق توضیحات داده شده، همتی خود متهم اصلی این وضعیت است، اما نگاهی به آمار‌های منتشر شده توسط بانک مرکزی نشان می‌دهد این ادعای همتی هم فاقد مستندات است. بانک مرکزی تا پایان آذر‌ماه امسال آمار پایه پولی و نقدینگی را اعلام کرده است که براساس آمار، در پایان آذر ماه پایه پولی به رقم ۵۶۰ هزار و ۷۶۳ میلیارد تومان رسیده است. این رقم رشد پایه پولی نسبت به زمانی که همتی بانک مرکزی را تحویل داد، فقط ۵۹ هزار‌و‌۸۶۳ میلیارد تومان افزایش یافته است. همچنین از زمان آغاز به کار دولت جدید تا پایان آذر ماه امسال فقط ۴۴‌هزار‌و‌۸۲۳ میلیارد تومان به پایه پولی اضافه شده است. در این مدت بانک مرکزی هم از ابزار خاصی مثل اوراق مشارکت یا فروش ارز با نرخ آزاد در بازار استفاده نکرده است و نمی‌توان گفت با این روش‌ها توانسته نقدینگی یا پایه پولی منتشر شده در اقتصاد را جمع آوری کند.

رشد تندتر پایه پولی در دوران رئیس کلی همتی
همتی در جمله دیگری نوشته: «رشد تند پایه پولی در آذر‌ماه را چگونه توجیه می‌کنید.» آمار‌های رسمی بانک مرکزی، نشان دهنده رشد ۲۰‌هزار‌و‌۱۹۱‌میلیارد تومانی پایه پولی در این ماه است که این میزان نسبت به ماه قبل از آن بیانگر رشد ۷/۳ درصدی پایه پولی در آذر ماه است، اما برای پیگیری این نگرانی همتی، ارقام رشد پایه پولی را از مهر‌ماه‌سال‌۹۹ تاکنون بررسی می‌کنیم. در واقع از مهر‌ماه‌سال گذشته تا خرداد ماه امسال همتی رئیس کل بانک مرکزی بوده است.
به گزارش فارس، از مهر ماه سال گذشته تا خرداد‌ماه‌امسال به مدت چهارماه درصد رشد ماهانه پایه پولی بیش از رشد پایه پولی آذر ماه امسال بوده‌است. در مهر‌۹۹، بهمن‌۹۹، اسفند‌۹۹ و اردیبهشت‌۱۴۰۰ رشد پایه پولی به ترتیب ۴/۴ درصد، ۸۹/۳ درصد، ۲/۵ درصد و ۹/۵ درصد بوده است. همتی در حالی از رشد ۷/۳ درصدی پایه پولی در آذر ماه به عنوان رشدی تند یاد کرده‌است که در دوره ریاست وی بر بانک مرکزی شاهد رشد‌های بالاتری بوده‌ایم. همچنین از نظر ریالی هم رشد پایه پولی در ماه‌های اسفند‌۹۹ و اردیبهشت‌۱۴۰۰ بیشتر از رشد ریالی پایه پولی در آذر ماه است. رشد پایه پولی در سال‌۹۸ بیش از ۳۲‌درصد و در سال‌۹۹ بالغ بر ۱/۳۰ درصد بوده است.

همتی رکورددار رشد نقدینگی، تورم و تضعیف ارزش پول ملی
فارغ از این موارد، همتی رکورددار رشد نقدینگی، نرخ تورم و تضعیف ارزش پول ملی بوده است. در دوره وی، صادرکنندگان بیشترین چالش رابا دولت داشتند و برخی از صادر کنندگان دست از کار کشیده و خانه نشین شدند. اخیراً رئیس سازمان توسعه تجارت با اشاره به روند خوب بازگشت ارز حاصل از صادرات در دولت سیزدهم گفت: «از بازپرس پرونده‌های صادرکنندگان بپرسید که کدام مقام دولتی اصرار داشت تا صادرکنندگان تحت فشار قرار گیرند.» به نظر می‌رسد رئیس کل بانک مرکزی در سال‌۹۹ شخص مورد اشاره وی بوده است.
بنابراین بهتر است آقای عبدالناصر همتی به جای اینکه خود را در جایگاه مدعی العموم ببیند و عملکرد فاجعه‌آمیز خود را در لوای این نقد‌های غیرکارشناسی بپوشاند، به نگارش تجربه شکست سیاست‌های خود در بانک مرکزی بپردازد تا حداقل این تجربه‌نگاری مانع از تکرار اشتباهاتی که وی در بانک مرکزی مرتکب شده است، شود.

**************

 روزنامه ایران**

جزئیات برنامه حمایتی دولت از مستأجران

در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت که روز گذشته به ریاست آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌ جمهوری برگزار شد، گزارش مرکز آمار ایران در مورد نرخ تورم دی ماه و اجاره مسکن در سبد هزینه خانوار مطرح، و پس از بررسی مقرر شد ستاد هماهنگی اقتصادی سیاست حمایتی در این زمینه را با هدف کنترل رشد اجاره بها و حمایت از اجاره‌نشینان تدوین و ارائه کند.
در گزارش مرکز آمار در مورد نرخ تورم در دی‌ماه، ضریب اهمیت نرخ اجاره بها در سبد تورمی کالاهای مصرفی خانوار، 30.72 درصد اعلام شده است که در میان کالاهای مصرفی، هزینه مسکن و اجاره بیشترین تأثیرگذاری را در نرخ تورم دارد. این گزارش نشان می‌دهد، اجاره بهای مسکن در کشور در دی‌ماه، نسبت به آذرماه 4.4 درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل 28.6 درصد افزایش دارد. آن طور که آمارهای رسمی نشان می‌دهد، در حال حاضر نرخ اجاره از متوسط قیمت مسکن رشد بیشتری دارد.
گزارش بانک مرکزی از بررسی شاخص کرایه مسکن اجاره در شهر تهران و کل مناطق شهری در آذرماه سال ۱۴۰۰ نشان دهنده رشد به ترتیب معادل ۵۱.۲ و ۵۴.۲ درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل است. اگرچه شدت افزایش نرخ تورم نقطه به نقطه از پاییز کاهشی بوده، اما تورم ماهانه به دلیل بالا بودن ارزش اجاره مسکن، همچنان در رقم بالایی قرار دارد.

**************

روزنامه شرق**

درخواست آمریکا از خانواده دیپلمات‌های خود
اوکراین را ترک کنید
وزارت خارجه آمریکا به خانواده دیپلمات‌های خود در اوکراین دستور داد این کشور را ترک کنند. همچنین به دیپلمات‌های آمریکایی مستقر در سفارت این کشور در کی‌یف، پایتخت اوکراین، نیز اجازه داده شده است تا به‌طور داوطلبانه اوکراین را ترک کنند. در این بیانیه آمده است که جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، گزینه‌هایی را برای افزایش واحدهای نظامی در کشورهای عضو ناتو در شرق اروپا بررسی می‌کند. سفارت آمریکا نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: «اقدام نظامی روسیه ممکن است هر‌زمان صورت گیرد» و شهروندان آمریکایی در اوکراین باید پیش‌از‌آن با استفاده از امکانات موجود از این کشور خارج شوند. روسیه در چند‌ماه اخیر حدود صد هزار سرباز خود را به مرز اوکراین گسیل داده است. غرب می‌گوید روسیه قصد تهاجم به اوکراین را دارد تا از پیوستن این کشور به ناتو جلوگیری کند. کرملین برنامه‌ریزی برای چنین حمله‌ای را رد می‌کند.‌ به گزارش رویترز مقام‌های ارشد دولت بایدن و پنتاگون در نشستی که روز شنبه در کمپ دیوید برگزار شد، چند گزینه‌ را به جو بایدن ارائه دادند. نیویورک‌تایمز نیز گزارش داده است که بایدن در‌حال بررسی اعزام یک تا پنج هزار نیرو به کشورهای شرق اروپا در صورت افزایش تنش‌هاست. یک مقام ارشد دولت آمریکا روز یکشنبه از تأیید این ارقام خودداری کرد؛ اما گفت کشورش در‌حال توسعه برنامه‌ها و رایزنی با متحدان برای تعیین گزینه‌های بیشتر است.‌ بیانیه وزارت خارجه آمریکا یک روز پس از آن منتشر شد که وزارت خارجه بریتانیا اعلام کرد اطلاعاتی به دست این کشور رسیده است که نشان می‌دهد کرملین هم‌زمان با بررسی حمله به اوکراین و اشغال این کشور، تلاش دارد یک دولت طرفدار روسیه در اوکراین شکل دهد. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، روز یکشنبه تحریم‌های اقتصادی فوری علیه روسیه را رد کرد و گفت این تحریم‌ها توانایی غرب برای جلوگیری از تجاوز احتمالی روسیه به اوکراین را تضعیف می‌کند.

اقدام تلافی‌جویانه پکن در دریای فیلیپین 
پرواز ۳۹ جنگنده چینی  به سمت تایوان
چین در بزرگ‌ترین نمایش قدرت خود در سال جدید، ده‌ها هواپیمای جنگی را به سمت تایوان به پرواز درآورده است. ‌به گفته وزارت دفاع تایوان، یکشنبه‌شب ۳۹ جت جنگی شامل ۲۴ جت جنگنده J-۱۶ و ۱۰ جت J-۱۰، به همراه چندین هواپیمای پشتیبانی و هواپیمای توانمند در جنگ الکترونیک به سمت تایوان به پرواز در‌آمدند. در این بیانیه آمده است: «نیروی هوایی تایوان هواپیماهای ارتش آزادی‌بخش خلق را در سیستم‌های رادار دفاع هوایی خود ردیابی کرد». به نوشته اسکای نیوز، خلبانان چینی در طول یک‌سال‌و‌نیم گذشته تقریبا هر‌روز به سمت تایوان پرواز می‌کنند. دولت تایوان هم اقدام به انتشار منظم داده‌ها کرده است. بزرگ‌ترین مانور هوایی چین در اکتبر سال گذشته شامل ۵۶ هواپیمای جنگی بود. تایوان و چین در یک جنگ داخلی در سال ۱۹۴۹ از هم جدا شدند؛ اما چین این جزیره را به‌عنوان قلمرو خود می‌داند. در ماه‌های اخیر، به دنبال افزایش سریع فعالیت نظامی چین در اطراف تایوان و وعده متعاقب جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، برای کمک به تایپه در صورت حمله نظامی از سوی چین، تنش‌ها بین دو کشور افزایش یافته است.اقدام اخیر چین هم یک روز پس از آن صورت گرفت که ایالات متحده و نیروی دریایی ژاپن به نمایش قدرت خود در دریای فیلیپین پرداختند. ناوگان این دو کشور شامل دو ناو هواپیمابر نیروی دریایی آمریکا، دو کشتی تهاجمی آبی-خاکی آمریکایی و یک ناوشکن به‌همراه هلیکوپتر ژاپنی بود. دریای فیلیپین ناحیه‌ای از اقیانوس آرام در شرق تایوان است. 

 

**************************************************************

 

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات