صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۹  ، 
کد خبر : ۳۳۵۹۵۹
در گفت و گو با بصیرت مطرح شد

خطیبی: بازار نفت جهانی به شدت نیازمند ظرفیت نفتی ایران است

با لغو تحریم های نفتی ایران، با آزاد سازی این ظرفیت، کشورهای خریدار و متقاضی نفت به سمت ایران گرایش می یابند. در صورت لغو تحریم های نفتی تولید و صادرات نفت ایران افزایش می یابد و دسترسی ایران به منابع ارزی بیشتر می شود.

به گزارش بصیرت، افزایش قیمت جهانی نفت به دلیل افزایش تقاضا و کاهش عرضه بازار نفت جهان را با تلاطم قیمتی رو به رو کرد. تلاطمی که در بی سابقه ترین قیمت یکی دو سال گذشته هر بشکه نفت را تا 90دلار قیمت گذاری کرد.

در حالی افزایش تقاضای نفت بالا گرفته که آزاد سازی ظرفیت نفتی ایران که تحت تحریم است می تواند کمک شایان توجهی به افزایش عرضه نفت در بازارهای جهانی باشد . کارشناس انرژی و معاون اسبق شرکت ملی نفت درباره نقش ایران در تامین سوخت و انرژی را در این گفت و گو تشریح کرده است.
محمد علی خطیبی کارشناس انرژی و معاون اسبق شرکت ملی نفت ایران در گفت و گو با بصیرت در خصوص چرایی افزایش قیمت نفت و چشم انداز آتی قیمت نفت در بازارهای جهانی گفت: اصلی ترین دلیلی که موجب شد قیمت نفت در هفته های گذشته از مرز 90 دلار عبور کند را باید به کاهش عرضه در پی حملات گروه مقاومت انصارالله یمن به تاسیسات نفتی عربستان سعودی و امارات و افزایش تقاضا برای نفت ارتباط داد. برودت هوا در کشورهای غربی نیز از جمله محورهایی است که منجر به افزایش مصرف نفت و گاز شد.
وی دراین باره گفت: قطعا تولید کنندگان نفت در حال حاضر قادر به تولید نفت بیشتری برای پاسخگویی به نیازهای بازارهای مختلف نیستند.این موضوع عامل مهمی در افزایش نرخ جهانی نفت به شمار می رود.
خطیبی در خصوص تغییر فصل وتغییر در مصرف انرژی درباره چشم انداز نیاز به مصرف نفت وگاز در سطح جهان گفت: به نظر می آید با خاتمه فصل سرما و ورود به فصل بهار مقداری از تقاضای فصلی تعدیل شود. البته نباید عوامل دیگری که می تواند تقاضای نفت را بالا ببرد وهمچنان عامل مهمی در افزایش قیمت نفت و گاز باشد را نادیده گرفت، مثل افزایش تعاملات اقتصادی و تولیدی کشورها.
معاون اسبق شرکت ملی نفت خاطر نشان کرد: در هر صورت امروز ذخایر مازادی برای عرضه نفت به کشورهای متقاضی مثل گذشته وجود ندارد که به یک باره با عرضه چندین میلیون بشکه نفت، قیمت در بازارهای جهانی شکسته شود. عدم توانایی کشورهای تولید کننده نفت، همچنان قیمت نفت را بالا نگه می دارد.
نماینده اسبق ایران در اوپک با اشاره به ظرفیت ایران برای تامین بخش مهمی از نیازهای بازار نفت جهانی گفت: با توجه به اینکه در خصوص تامین نیازهای بازار از سوی کشورهایی که تحریم نیستند و تا کنون نیازبازار نفت را تامین می کردند، تردید وجود دارد می توان گفت تنها ظرفیت مازادی که حتمی است و همگان بر سر آن بحثی ندارند، ظرفیت نفتی ایران است که به دلیل تحریمها دست نخورده باقی مانده است.
خطیبی در ادامه خاطر نشان کرد: بی تردید با لغو تحریم های نفتی ایران، با آزاد سازی این ظرفیت کشورهای خریدار و متقاضی نفت به سمت ایران گرایش می یابند. در صورت لغو تحریم های نفتی تولید و صادرات نفت ایران افزایش می یابد و دسترسی ایران به منابع ارزی بیشتر می شود.
خطیبی درخصوص تعدیل تقاضا در فصل بهار و تاثیر این موضوع بر کاهش قیمت نفت، گفت: هر چند با رسیدن فصل بهار تقاضای فصلی منجر به تعدیل تقاضا دربازار نفت می شود، اما همانگونه که اشاره شد نباید سایر عوامل تاثیر گذار در خرید نفت را نادیده گرفت. عواملی که با گرم شدن هوا نیاز به خنک کننده ها را بیشتر می کند.
وی در ادامه تصریح کرد: افزایش سفر در فصل های گرمتر سال نیز قطعا نیاز به نفت را بالا می برد. از سوی دیگر نباید عوامل ژئوپلتیک مثل درگیری های بین مقاومت یمن با عربستان وامارات و بحث های ایجاد شده بر سر اوکراین بین آمریکا، روسیه و ناتو را دست کم گرفت؛ چرا که این موارد هر کدام به خودی خود می تواند در کاهش عرضه نفت موثر واقع شود.
وی در پایان گفت وگو در خصوص تاثیر لغو تحریمهای نفتی بر دسترسی بیشتر کشورها به منابع نفتی و کمک به رشد اقتصادی جهان گفت: در صورت لغو تحریم ها ایران می تواند ظرف مدت زمانی تولید نفت خود را افزایش دهد، اما در مدت زمان کوتاهی نمی توان انتظار داشت که تولید خود را به پیش از تحریم ها برساند. به هر حال شرایط امروز بازار نفت با تنگناهای زیادی در عرضه مواجه است درحالی که از آن سمت تقاضا درحال افزایش یافتن است، لغو تحریم های نفتی ایران می تواند کمکی به تامین نیازهای نفتی جهان باشد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات