صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۸  ، 
کد خبر : ۳۳۵۹۰۸

اخبار ویژه روزنامه‌های ۱۲ بهمن

  کیهان**

اشک تمساح حامیان مدیریت ‌اشرافی برای سفره و باور مردم!
دو گروه حامی دولت سابق و متهم در ایجاد فتنه سبز، به جای عذرخواهی از خیانت‌هایی که در حق ملت ایران مرتکب شده‌اند، ژست طلبکاری گرفتند.
در بیانیه‌ای که به اسم «مجمع روحانیون مبارز» و «مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم» منتشر شده و گفته می‌شود توسط خاتمی نوشته شده، به بهانه سالگرد پیروزی انقلاب آمده است: «بسیاری از مردمانی که از توطئه‌ها و فشار‌های ظالمانه خارجی و نیز اشتباه‌ها و ناکارآمدی‌های درونی رنج فراوان دیده‌اند، نسبت به اصل انقلاب دچار ‌تردید و احیاناً بدبینی شده و امیدشان به آینده بهتر کمتر شده است و دشمنان ملت و انقلاب این بدبینی و نومیدی را تشدید می‌کنند... با این وجود، بر این باوریم که همه‌ آنان که دل در گرو انقلاب و بزرگی رهبر فرهمند بنیانگذار دارند و همه‌ کسانی که به سرنوشت کشور و عزّت ملّت و برخورداری همگان به‌عنوان شهروندان صاحب حق و حرمت می‌اندیشند باید بکوشند تا جایگاه والای انقلاب و منزلت حضرت امام نگاه داشته شود و دریابند و به دیگران تفهیم کنند که در سایه این باور و دلبستگی است که می‌توان سلامت، آزادی و پیشرفت کشور را تضمین کرد. در عین حال باید بکوشند اگر انحرافی بوده است (که بوده است) باید از آن بازگشت. بازگشتن از انحراف گرچه هزینه دارد، ولی هزینه آن به مراتب کمتر از آن است که نظام و مردم پرداخته و می‌پردازند...
امروز جامعه ما با بحران‌های بزرگی در عرصه‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و بین‌المللی رو‌به‌رو است. برابر آمار رسمی  بخش مهمی از جامعه زیر خط فقر به سر می‌برند؛ در کشوری که بر روی دریای نفت و گاز قرار گرفته و دارای کانسار‌های گوناگون ارزشمند و در ممتازترین نقطه جغرافیای راهبردی و سیاسی عالم و دارای سابقه درخشان تمدنی و فرهنگی است.
با تأسف فراوان لحظه به لحظه از حجم طبقه متوسط که نیروی حرکت بخش توسعه و پیشرفت هر کشوری است کاسته و به درون طبقه فقیر رانده می‌شوند و طبقه فقیر که روزبه‌روز بر حجم و عدد آن افزوده بشود همان است که بیشترین فداکاری را برای انقلاب و حفظ نظام انجام داده و بالاترین سختی‌ها را تحمل کرده است. در سوی دیگر شاهد بروز و ظهور طبقه یا افراد یا نهاد‌های بی‌مسئولیتی هستیم که بر امکانات خود به‌ویژه با رانت و سوءاستفاده از تحریم‌های کمرشکن می‌افزایند و کسانی هم که دارای امکانات طبیعی و مشروع بوده‌اند در این وضع و حال به‌جای سرمایه‌گذاری مطمئن در درون ‌ترجیح می‌دهند امکانات خود را به خارج منتقل کنند. مردم از بیکاری و رکود (تورّمی) می‌نالند و فقر توأم با احساس بی‌آیندگی از یکسو و فساد‌های بزرگ و شرم‌آور و هدر رفتن سرمایه‌های طبیعی و انسانی خطر بزرگی است که کشور و ملت را تهدید می‌کند... می‌شد و می‌شود ضد استکبار و ضد استعمار بود، ولی اساس کار را بر ستیزگری با همه‌کس و همه‌جا قرار نداد و زمینه کارآمدی فشار و توطئه‌ها را کمتر کرد. می‌شد و می‌شود اسلامی بود و جمهوریت و همه لوازم آن را پذیرفت و در نظر و عمل رأی آزاد جمهور را مبنای نظم و پایه حکمرانی قرار داد».
نوشتن چنین بیانیه‌ای غلط‌اندازی از سوی خاتمی و هم‌طیفانش و ریختن ‌اشک تمساح برای مردم، در حالی است که وی و دو گروه مذکور، نقش اصلی را در تحریک برخی سران فتنه به آتش‌افروزی در سال 88 داشتند و متهمند که مستقیم و غیرمستقیم، در تشویق آمریکا به اعمال تحریم‌های گسترده نقش داشته‌اند. نشریات بسیاری مثل لس‌آنجلس‌تایمز و نیویورک‌تایمز مکررا تصریح کرده‌اند که دولت آمریکا پس از وقوع فتنه و با‌ اشاره برخی سران جنبش سبز، تصمیم به تشدید تحریم‌ها علیه ایران گرفتند.
از طرف دیگر، همین طیف حامی دولت غربگرایی بودند که در مدت هشت سال اخیر، به اتلاف فرصت‌ها و تشدید مشکلات اقتصادی پرداخت. تعطیلی تولید، تحمیل رکود به اقتصاد، هشت برابر کردن نقدینگی و تورم افسارگسیخته حاصل از آن در کنار تحمیل کسری بودجه 450 هزار میلیاردی، افزایش شکاف طبقاتی، ‌ترویج ‌اشرافیگری و غنیمت‌طلبی در شرکت‌های دولتی، اخذ رانت‌های گسترده و حقوق‌ها نجومی و... جزو یادگاری‌های دولتی است که با حمایت خاتمی و مجمع روحانیون و گروهک مجمع محققین و مدرسین بر سر کار آمد. چند برابر شدن تحریم‌ها به موازات تعطیلی برنامه هسته‌ای، از دیگر خسارت‌های تحمیلی این مدیریت فشل و غربگرا بوده است.
استفاده از ادبیات گروهکی و ادعای ‌تردید و بدبینی مردم نسبت به انقلاب، در حالی است که ملت رشید ایران، دو ماه پس از فتنه‌انگیزی دولت غربگرا در ماجرای بنزین و موج‌سواری گروهک‌ها، در ماجرای تشییع پیکر سردار شهید سلیمانی، آن حماسه دشمن‌شکن را پدید آورد و بر دهان همه یاوه‌گویان زد. مردم هر قدر از خیانت‌های مدیریت اشرافی فشل و غربگرا منزجر هستند، به همان میزان پای آرمان‌های انقلاب هستند. همچنین همین مردم بودند که در سال 88 مقابل فتنه‌انگیزی نیابتی امثال خاتمی و برخی منافقین مدعی اصلاح‌طلبی ایستادند و در برابر شورش ‌اشرافیت مفسد در برابر اسلامیت و جمهوریت نظام سینه سپرکردند.
یادآور می‌شود افراطیون مدعی اصلاحات آخرین بار در انتخابات ریاست جمهوری اخیر و شورای شهر تهران، با بی‌محلی مطلق مردم مواجه شدند.
 
‌اعتراف دیرهنگام شرق به بیهوده بودن برجام با وجود «اینارا»
روزنامه بزک کننده برجام و امضای بی‌اعتبار وزیر خارجه آمریکا، در اعترافی دیرهنگام تصریح کرد قانون کنگره آمریکا (موسوم به اینارا) اعتبار و تضمینی برای برجام باقی نمی‌گذارد.
شرق در تحلیلی با عنوان «قانون اینارا چه بر سر برجام می‌آورد»، نوشت: «با حساس‌ترشدن شرایط در مذاکرات وین فارغ از اینکه به توافقی موقت یا توافقی قابل‌اتکا و پایدار برسیم، باید به‌طور واقع‌بینانه درک روشنی از موانع مهمی که می‌تواند موقعیت هر نوع توافقی را با شکست مواجه کند، داشته باشیم.
قانون بازبینی توافق هسته‌ای «اینارا» مهم‌ترین و اصلی‌ترین مانع دولت بایدن برای هر نوع توافق مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران صرف‌نظر از قالب آن است.
این قانون در سال 2015 قبل از انعقاد برجام بعد از کشمکش‌های فراوان میان نمایندگان کنگره و باراک اوباما با 400 رأی موافق در برابر 25 رأی مخالف در کنگره و با 98 رأی موافق و دو رأی مخالف در سنای آمریکا تصویب شد، باراک اوباما عملا تهدید کرده بود این طرح را وتو می‌کند، اما با توجه به اینکه آرای موافق بسیار بیشتر از دوسوم لازم بود، عملا راه وتو بر اوباما بسته شد و او نتوانست تهدید خود را عملی کند و مجبور شد آن‌ را امضا کند.
در قانون اینارا آمده است که هر توافقی که به برنامه هسته‌ای ایران مرتبط باشد و آمریکا در آن شرکت داشته و متعهد به انجام اقدامی شود، صرف‌نظر از هر شکلی که این توافق داشته باشد، باید برای بررسی و بازبینی به کنگره ارسال شود، فرصت کنگره برای بررسی هرگونه توافق 30 روز است که در این مدت دولت اجازه کاهش تحریم‌ها را ندارد و در صورت تأیید کنگره، رئیس‌جمهور موظف می‌شود هر 90 روز یک ‌بار گزارشی درباره پایبندی ایران به توافق ارائه و تأیید کند که ایران به‌گونه‌ای شفاف و قابل راستی‌آزمایی و به‌طورکامل، مشغول اجرای توافق است.
با ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ او یک‌جانبه از برجام خارج شد و دیگر نیازی نبود هر 90 روز پایبندی ایران را تأیید کند، او با راه‌اندازی فشار حداکثری، تحریم‌های زیادی علیه ایران اعمال کرد و ایران هم در واکنش به آنها طبق برجام تعهدات خود را کاهش داد. اما بایدن که با شعار انتخاباتی احیای برجام وارد کاخ سفید شده بود، با دو مانع بزرگ برای بازگشت به برجام روبه‌رو بود. اولین مانع این بود که ایران تعهدات هسته‌ای خود را گام به گام کاهش داده و در ‌نهایت هیچ‌کدام از تعهدات کاهش‌دهنده برنامه هسته‌ای مطابق برجام، پابرجا نیست. ازهمین‌رو باید ایران را وادار به پایبندی به برجام می‌کرد و مانع مهم‌تر قانون بازبینی توافق هسته‌ای بود.
این نکته حائز اهمیت است که شاید بتوانیم برای تنبیه آمریکا امتیازاتی را از واشنگتن بگیریم ولی یادمان باشد اگر به دنبال توافق پایدار هستیم، باید درمورد قدرت رئیس‌جمهور آمریکا شناخت کافی داشته باشیم و بدانیم که کنگره می‌تواند با اجماع، دستورات رئیس‌جمهور را بی‌اثر کند؛ این یعنی مرگ هر توافقی قبل از اجرای آن».
مفهوم دیگر «قانون اینارا»، ممانعت از امکان تجارت پایدار کشورها و شرکت‌ها با ایران و سرمایه‌گذاری در ایران است و عجیب این است که دولت روحانی با علم به این که قانون مذکور عملاً تعهدات آمریکا برای برداشتن تحریم‌ها را تبدیل به حباب توخالی می‌کند، دیکته‌های برجامی آمریکا را پذیرفت و بدتر این که قبول کرد همه امتیازات را یکجا و نقد، ظرف 2 ماه واگذار کند.
مدیر مسئول روزنامه شرق که تیتر درشت زده بود «امضای کری تضمین است» و «صبح بدون تحریم» و...، بعدها اعتراف کرد که برای جا انداختن برجام مجبور به اغراق و دروغ گفتن درباره برجام شده‌اند(!)
مفهوم دیگر تحلیل اخیر شرق این است که رئیس‌جمهور آمریکا فاقد قدرت مؤثر در برداشتن تحریم‌ها بوده و غربگرایان با علم به این واقعیت، برجام را نزد مردم و برخی تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان بزک کرده‌اند.
نکته دیگر اذعان دیرهنگام شرق به این واقعیت است که دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان و سنای آمریکا (برخلاف تحریف‌گری غربگرایان) درباره خصومت با ایران متفق‌القول هستند و تصمیم‌های اجماعی می‌گیرند چنان که درباره قانون اینارا با افزایش تحریم‌ها در پسا برجام (کاتسا، سیسادا و آیسا و...) انجام دادند.

***************

 روزنامه وطن امروز **

 

حضور رهبر انقلاب در مرقد مطهر بنیان‌گذار جمهوری اسلامی
در آستانه ایام‌الله دهه‌فجر و چهل‌وسومین سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در نخستین ساعات صبح روز گذشته در مرقد بنیان‌گذار کبیر جمهوری اسلامی حاضر شدند و با قرائت نماز و قرآن، یاد و خاطره امام عظیم‌الشأن ملت ایران را گرامی داشتند. رهبر حکیم انقلاب اسلامی همچنین با حضور بر مزار شهیدان عالی‌مقام بهشتی، رجایی، باهنر و شهدای حادثه هفتم تیر ۱۳۶۰، علو درجات آنان را از خداوند متعال مسألت کردند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای سپس در گلزار شهیدان سرافراز حضور یافتند و به ارواح مطهر مدافعان اسلام و ایران ادای احترام کردند. 
***
در بیان روایت‌ها دیر بجنبیم جای ما با صدام عوض می‌شود
سردار سرتیپ دوم پاسدار رمضان شریف، سخنگو و مسؤول روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در آیین اختتامیه و معرفی نفرات برتر ششمین جشنواره رسانه‌ای ابوذر قزوین، گفت: سواد رسانه‌ای موجود در جامعه در تراز انقلاب اسلامی نیست و باید برای ارتقای این سواد تلاش کنیم تا در دام عملیات رسانه‌ای دشمنان قرار نگیریم. وی با بیان اینکه دشمن با به‌کارگیری ابزار رسانه تلاش دارد تصویری غیرواقعی از دستاوردها و جریانات انقلاب مانند دفاع‌مقدس به نمایش بگذارد، خاطرنشان کرد: اگر دیر بجنبیم و هوشمندانه در بیان دقیق روایت‌ها اقدام نکنیم جای ما با صدام عوض می‌شود. 
 سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به هجمه دشمنان در طول ۴۳ سال پس از انقلاب، تصریح کرد: اگر فشارهایی که دشمنان به میهن اسلامی در این سال‌ها وارد می‌کردند به هر کشور و جامعه‌ای تحمیل می‌شد ده‌ها بار فرو می‌پاشید اما به دلیل اتصال ملت ما با فرهنگ عاشورا و پیوند با ولایت، این توطئه‌ها یکی پس از دیگری خنثی شد و ما هر روز مقتدرتر از گذشته شده‌ایم. سردار شریف با بیان اینکه شهید حاج‌قاسم سلیمانی، دنیا را انگشت به دهان کرد، گفت: اندیشکده‌های نظامی غرب در حال مطالعه این موضوع هستند که چطور داعش با آن همه تجهیزات نظامی و امکانات مالی نتوانست به هدف خود که فروپاشی نظام سیاسی سوریه و در ادامه شکست محور مقاومت بود دست یابد و سربازان مقاومت با دلدادگی به سرباز انقلاب اسلامی، حاج‌قاسم سلیمانی توانستند بر این جریان تکفیری - صهیونیستی- تروریستی پیروز شوند. 
***
همکاری با چین آورده‌های بسیاری برای ایران دارد
دیپلمات‌ سابق کشورمان با بیان اینکه سیاست ایران به ‌معنای عدم پذیرش سلطه شرق و غرب است، خاطرنشان کرد: در آن زمان (سال‌های اول انقلاب)، دنیا ۲ قطب بود که در یک سو کمونیسم و در سوی دیگر سرمایه‌داری بود. امام در پاسخ به این گفته که «نمی‌توان خارج از این ۲ قطب فعالیت کرد»، آن شعار را مطرح فرمودند. جواد منصوری در گفت‌وگو با تسنیم عنوان کرد: البته این شعار بدان معنا نیست که رابطه با شرق و غرب نداشته باشیم اما رابطه باید براساس احترام و منافع متقابل و قانون باشد؛ کما اینکه امام خمینی سال 64 فرمودند که «ما می‌خواهیم با تمام دنیا حتی آمریکا ارتباط داشته باشیم». سفیر اسبق ایران در چین بیان داشت: اکنون ایران با برخی کشورها رابطه دارد که توجیه و نفعی ندارد اما چون ضرری ندارد رابطه داریم اما اگر دولتی به‌دنبال ضربه زدن به ایران، نفوذ، خرابکاری، تحریم و تهدید است، با آن دولت رابطه نداشته باشیم، بهتر است. وی تأکید کرد: هر دولتی چه شرقی و چه غربی اگر به‌دنبال نفوذ و تسلط بر ایران باشد، ایران با آن کشور ارتباطی نخواهد داشت و منافع ملی را فدا نخواهد کرد، بنابراین مفهوم نه شرقی و نه غربی در دنیای امروز همین است. منصوری اظهار داشت: اکنون هر دولت و هر کشوری بخواهد با ایران همکاری کند، ما استقبال می‌کنیم. چین و روسیه برای همکاری با ایران تمایل داشتند و به‌ عبارتی تمایل طرفینی وجود داشت اما کشورهای غربی چنین تمایلی ندارند. وی در پایان درباره ظرفیت‌های همکاری با چین گفت: سیاست چین تعامل با تمام کشورهاست و هیچ کشوری را دشمن خود نمی‌داند، از این ‌رو با ایران و با بسیاری از کشورهای منطقه از جمله ترکیه و عربستان قرارداد همکاری بلندمدت به امضا رسانده است، این قرارداد می‌تواند آورده‌های بسیاری برای ایران داشته باشد. 
***
پاسخ غریب‌آبادی به اظهارات وزیر خارجه فرانسه
کاظم غریب‌آبادی، معاون امور بین‌الملل قوه‌ قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران، در واکنش به اظهارات وزیر خارجه فرانسه درباره ۲ نفر از محکومان و استفاده از تعبیر گروگان‌گیری توسط ایران و تهدید به اعمال فشار بر ایران برای آزادی آنها، گفت: تفاوت ایران با فرانسه در این است که ما با مجرمان وفق قوانین برخورد می‌کنیم اما فرانسه از جانیان و تروریست‌ها حفاظت و پذیرایی می‌کند. حضور آزادانه و فعالانه اعضای گروهک تروریستی منافقین در این کشور، موید این موضوع است. وی افزود: کشوری که از اتباعش برای جاسوسی و اقدامات مغایر امنیت ملی استفاده می‌کند و بعد برای آزادی آنها تهدید به تاثیر بر روابط و تهدید به اعمال فشار می‌کند، حق ندارد قیافه حق به جانب به خود بگیرد. دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: فرانسه به دلیل اقدامات متعدد خود در نقض حقوق ملت ایران، بویژه در قضیه گروهک تروریست منافقین، بدهکار ملت ایران است و در جایگاهی نیست که برای نظام قضایی ما تعیین تکلیف کند. 

**************

روزنامه خراسان**

 
تکذیب ورود قرارگاه خاتم به حوزه کشت برنج
مهر - روابط عمومی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) اعلام کرد این قرارگاه هیچ برنامه‌ای برای ورود به حوزه کاشت و تولید برنج در کشور ندارد. 
 
مدیر شعبه یک بانک وام بدون ضامن نداد و عزل شد
ایسنا - رئیس مرکز بازرسی وزارت امور اقتصادی و دارایی از برکناری مدیر شعبه یک بانک به دلیل پرداخت نکردن وام بدون ضامن خبر داد. علی نظامی گفت: گزارش همکاران ما حاکی از آن است که اغلب بانک‌ها مقید به اجرای بخشنامه هستند و در مواردی هم بی‌نظمی و تخلف مشاهده شد که منجر به برکناری یکی از مدیران شعب ممتاز شد و رسیدگی ها در این زمینه همچنان ادامه دارد.

 **************

 روزنامه ایران**

با توجه به رفتار امریکا، امکان مذاکره مستقیم وجود ندارد

   خبر اول اینکه، محمد مرندی استاد دانشگاه و متخصص مطالعات امریکا که به عنوان مشاور به همراه تیم مذاکره‌کننده ایران در وین حضور دارد، گفت که در جریان مذاکرات، هنوز «اختلافات مهمی» باقی مانده است. مرندی در گفت‌وگو با روزنامه العربی الجدید تصریح کرد که اختلافات باقی مانده در سه زمینه است: لغو تحریم‌ها، راستی‌آزمایی و تضمین. وی با بیان اینکه اختلافات چشمگیری همچنان وجود دارد، تأکید کرد که امریکایی‌ها و اروپایی‌ها باید تصمیمات مهمی بگیرند تا به توافق برسیم.  مرندی درباره مشکل اصلی مذاکرات گفت: «اختلاف اصلی به خاطر این است که غربی‌ها بدون اینکه چیزی بدهند، خواستار همه چیز هستند.» وی ادامه داد: کشورهای غربی از ایران می‌خواهند که محدودیت‌های هسته‌ای را بپذیرد، ولی در مقابل، قصد دارند تحریم‌ها را حفظ کنند تا عرصه بر مردم ایران تنگ شود. این تحلیلگر سیاسی با بیان اینکه عقب‌نشینی امریکا در برخی زمینه‌ها «در حدی نیست که ما را راضی کند»، درباره مذاکره مستقیم تهران و واشنگتن نیز گفت که با توجه به رفتار کنونی امریکا، بعید است که چنین اتفاقی رخ دهد.

کرونا مجلس را تعطیل کرد

  خبر دیگر اینکه،  در پی ابتلای دست‌کم 45 نماینده مجلس شورای اسلامی به کرونا، جلسات علنی روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه مجلس لغو شد.  سیدنظام‌الدین موسوی سخنگوی هیأت رئیسه مجلس با اشاره به لزوم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی دراین باره توضیح داد که پیشتر با تصمیم هیأت رئیسه قرار بود مدت جلسات صحن علنی در این دو روز ۲ ساعت کاهش یابد و به توصیه ستاد ملی مقابله با کرونا این جلسات تعطیل شد. براین اساس فقط جلسات کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ با رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی و در فضای صحن علنی برگزار می‌شود.

گفت‌وگوهای ایران و کشورهای منطقه به خوبی پیش می‌رود

   شنیدیم که،  خبرگزاری رسمی عراق (واع) اعلام کرد قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی عراق روز دوشنبه در دیدار با جوناز لوین و وایریک هوسیم و استیج بایرز، سفرای سوئد، نروژ و دانمارک در بغداد تأکید کرد که گفت‌وگوهای ایران و کشورهای منطقه بخوبی پیش می‌رود. گفتنی است، ایرج مسجدی سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد هم اخیراً در اظهاراتی تأکید کرد که دور پنجم مذاکرات ایران و عربستان به زودی در بغداد برگزار خواهد شد. مسجدی به موعد دقیق برگزاری این مذاکرات و جزئیات آن نپرداخت. گفتنی است که با اعزام سه دیپلمات ایرانی به عربستان، نمایندگی ایران نزد سازمان همکاری اسلامی فعالیت مجدد خود در جده را پس از ۶ سال وقفه از سرمی‌گیرد.

ردپای منافقین در تحرکاتی که به اسم فرهنگیان صورت می‌گیرد

  با خبر شدیم که،   خبرگزاری میزان که منسوب به قوه قضائیه است، در گزارشی افشا کرد فردی که خود را «جمشید صادقی» معرفی کرده با راه‌اندازی گروهی جعلی و غیرواقعی به نام فرهنگیان و معلمان ضمن گزارش‌دهی مستمر پیرامون اوضاع فرهنگیان ایرانی به خارج از کشور، در نقاطی مانند استرالیا، آلمان و کانادا اتحادیه‌هایی ضدایرانی را به راه انداخته است. این خبرگزاری همچنین نوشت: مشخصاً در کانادا اتحادیه‌ای تحت عنوان «آنتالیا» با محوریت فردی به نام «کارن لیتل‌وود» از طریق شبکه‌سازی و یارگیری فردی که خود را «جمشید صادقی» می‌نامد تشکیل شده است.  این خبرگزاری همچنین درباره هویت اصلی لیدر این گروه، افشا کرد: نام اصلی فردی که خود را «جمشید صادقی» می‌نامد و سرکردگی گروه موسوم به «فرهنگیان مطالبه‌گر ایران» را برعهده دارد و پیوسته به دنبال ایجاد  اغتشاش در کشور بوده، «محمدجواد سلیمانجاه»، یک منافق مستقر در آلبانی است. در واقع «جمشید صادقی» نام مستعار «محمدجواد سلیمانجاه» است که یکی از اعضای گروهک تروریستی منافقین بوده و در کمپ این تروریست‌ها در آلبانی سکنی دارد.

لبخند فرمانده به شایعه اعدامش!

  خبر رسیده که،   فرمانده سابق قرارگاه پدافند هوایی کشور به شایعاتی که اخیراً در مورد او مطرح شد پاسخ داد. فرمانده سابق قرارگاه پدافند هوایی در پاسخ به سؤال تسنیم بر اینکه آیا شما به اتهام جاسوسی بازداشت شده‌اید،  گفت: در موضوع شایعه درز اطلاعات یا آنچه جاسوسی شایعه شده الحمدلله، کشورمان دارای چند سامانه اطلاعاتی قوی است و اگر رد جاسوسی فردی زده شود، دیگر به ارتباطات و جایگاه او نگاه نمی‌کنند چراکه بر سر امنیت نظام و مردم هیچ تعارفی نباید داشت. او به شایعه اعدامش در هفته گذشته هم اشاره کرد و با خنده گفت: لحظه‌ای که این شایعه پخش شد اول به خانواده درجه اولم خبر دادم که من سالم هستم و از همین دنیا با شما صحبت می‌کنم.

برگزاری سومین نشست مشترک وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه

  یک خبر دیگر اینکه،  روز گذشته نشست مشترک مسئولان ضدتروریسم وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در وزارت اطلاعات برگزار شد. این سومین نشست از سلسله نشست‌های هماهنگی میان این دو نهاد امنیتی در دولت سیزدهم است.  به گزارش روابط عمومی وزارت اطلاعات، پیرو نشست‌های مسئولان عالی وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و در راستای اجرایی شدن مفاد تفاهمنامه دوجانبه، اولین نشست مشترک معاونان ضد تروریسم هر دو نهاد با حضور مدیران هر دو مجموعه، در وزارت اطلاعات برگزار شد. در این جلسه ضمن تأکید بر همکاری مشترک، مقرر شد با هدف افزایش هماهنگی‌ها و همکاری‌ها دستورالعمل دوجانبه همکاری، تهیه شود.

خنثی‌سازی حمله مسلحانه به ستاد خبری اداره اطلاعات و سپاه سراوان

  دست آخر اینکه، حمله مسلحانه به ستاد خبری اداره اطلاعات و سپاه سراوان با عکس‌العمل بموقع مأموران حاضر در محل ناکام ماند. به گزارش ایسنا، بنا به اعلام قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، روز گذشته فردی مسلح که قصد تعرض مسلحانه به ستاد خبری اداره اطلاعات و سپاه شهرستان سراوان (سیستان وبلوچستان) را داشت‌ ‌با عکس‌العمل بموقع مراقبین مواجه شد. در این درگیری فرد مسلح به هلاکت رسید ‌و یکی از شهروندان مجروح شد.

 

**************

روزنامه شرق**

تحریم؛ آنچه به ضد خود تبدیل شد

چرا آمریکا به سیاست تحریم‌های بی‌اثر خود ادامه می‌دهد تحریم؛ آنچه به ضد خود تبدیل شد بهاره محبی سیاست استفاده از تحریم به‌عنوان یک سلاح اقتصادی، تجسم قدرت جهانی امروز ایالات متحده است. اکنون از این اهرم فشار علیه دولت‌هایی در سراسر جهان استفاده می‌شود؛ از کره‌ شمالی و ونزوئلا تا ایران و بلاروس. به‌ندرت می‌توان بحرانی در حوزه سیاست خارجی را پیدا کرد که در آن سیاست‌گذاران ایالات متحده به تحریم متوسل نشوند. اواخر سال گذشته (میلادی) دولت ایالات متحده در پی خروج از کابل بیش از 9 میلیارد دلار از دارایی‌های دولت افغانستان را برای مجازات طالبان مسدود کرد. اوایل ژانویه 2020، میلوراد دودیک، ملی‌گرای صرب را به خاطر بی‌ثبات‌کردن بوسنی تحریم کرد. همین حالا هم دولت جو بایدن و متحدان اروپایی‌اش سعی دارند با تهدید به تحریم ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه را از حمله به اوکراین باز دارند. این روزها تصور دنیای سیاستی که در آن آمریکا از اهرم فشار استفاده نمی‌کند، سخت است اما همیشه این‌طور نبوده است. وب‌سایت خبری فارن‌پالیسی در گزارشی می‌نویسد که در اوایل قرن بیستم آمریکا ابا داشت از تحریم استفاده کند، در‌حالی‌که اروپایی‌ها مشتاق استفاده از این سلاح اقتصادی بودند؛ امروز اما ورق برگشته است. در‌حالی‌که آمریکایی‌ها آزادانه از تحریم‌ها استفاده می‌کنند، اروپا اغلب برای پیوستن به این تحریم‌ها تمایلی نشان نمی‌دهد. برای مثال، (در شرایطی که واشنگتن بر طبل تحریم تهران می‌کوبد)، اتحادیه اروپا تلاش می‌کند از تجارت خود با ایران حفاظت کند و تداوم بلاتکلیفی آلمان درباره آینده خط ‌لوله نورد‌استریم2 (با وجود تهدیدهای اقتصادی آشکار آمریکا علیه روسیه) نشان‌دهنده اختلاف ائتلاف آمریکایی‌ـ‌اروپایی درباره تحریم‌هاست.

در ‌واقع یک چرخش تاریخی قابل‌توجه اتفاق افتاده: ایالات متحده به‌عنوان بزر‌گ‌ترین کشوری که در اوایل قرن بیستم از اعمال تحریم اقتصادی اجتناب می‌کرد، در چند دهه اخیر به مشتاق‌ترین کشور استفاده‌کننده از آن تبدیل شده است. حالا دیگر سیاست‌گذاران در واشنگتن این سلاح قدرتمند را از آن خود کرده و از آن در حوزه‌های جدیدی هم استفاده می‌کنند. تأثیرات چشمگیر تحریم‌ها، از جمله بر تاریخ نظام بین‌الملل در قرن بیستم قابل‌انکار نیست. اما واقعیت این است که اثرگذاری آنها به‌عنوان ابزاری برای دستیابی به تغییرات سیاسی محدود بوده است. همین ترکیب، یعنی تأثیرات منفی گسترده در کنار اثرگذاری‌های محدود سیاسی است که امروز چالش‌برانگیز شده است؛ هر‌جا‌که تحریم ظاهر شده به‌جای فراهم‌کردن شرایط برای حل منازعه یا حداقل نزدیک‌شدن شرایط به حل منازعه، آن را در بن‌بستی پرهزینه رها کرده است.
چطور این اتفاق افتاد؟
ریشه شکل‌گیری تحریم کجاست؟ کشتار جنگ جهانی اول. این جنگ باعث شد اروپایی‌ها عمیقا مشتاق این شوند که جنگ را برای همیشه تمام کنند. ابزار ترجیحی آنان این بود که در زمان صلح از یک سلاح ترسناک جنگی استفاده کنند: محاصره اقتصادی. فرانسه و بریتانیا از این سلاح علیه دشمنانشان استفاده کرده و صدها‌هزار غیرنظامی را در اروپای مرکزی و خاورمیانه به کام مرگ فرستادند. رهبران اروپایی در کنفرانس صلح پاریس در سال 1919 به همراه وودرو ویلسون رئیس‌جمهوری ایالات متحده، «جامعه ملل» را شکل دادند؛ سازمان جهانی مستقر در ژنو که می‌توانست از سلاح محاصره اقتصادی علیه دولت‌های متخاصم که صلح جهانی را تهدید می‌کردند، استفاده کند. انترناسیونالیست‌های دوره میان‌جنگ (دوره میان جنگ جهانی اول و دوم) صادقانه می‌خواستند که صلح را حفظ کنند اما از آنجا که قادر نبودند خاطرات رنج غیرنظامیان از محاصره‌های دوران جنگ را از اذهان عمومی پاک کنند، تصمیم گرفتند در عوض این میراث را حفظ کرده و از آن به‌عنوان یک سلاح استفاده کنند. این خواستگاه، ایده بازدارندگی تحریم‌ها بود. عصاره ماده 16 میثاق جامعه ملل اذعان به این مسئله است که هراس از تجربیات گذشته می‌تواند قانون‌شکنان آینده را تحت کنترل نگه دارد. مؤثرترین تحریم‌ها، آنهایی بودند که به‌صورت هماهنگ از سوی تمامی اقتصادهای بزرگ جهان اعمال می‌شدند. اما کمپین ویلسون در ایالات متحده برای تضمین آرای نمایندگان کنگره برای عضویت این کشور در جامعه ملل مشکلات جدی داشت.

سنا معاهده ورسای را که بخشی از میثاق جامعه ملل بود، رد کرد و واشنگتن هرگز به این سازمان نپیوست. یکی از دلایل مخالفت سیاسی با جامعه ملل ضرورت مشارکت خودکار در محاصره اقتصادی علیه کشورهای مشکل‌ساز بود. کنگره آمریکا این قانون را به‌عنوان تجاوز بین‌المللی به حق انحصاری خود برای حق استفاده از زور رد کرد. نگرانی ایالات متحده درباره جامعه ملل از این ترس نشئت می‌گرفت که تحریم‌ها پای این کشور را به جنگ‌های خارجی بکشاند. بسیاری از آمریکایی‌ها معتقد بودند جنگ اقتصادی علیه غیرنظامیان سیاستی متناسب با جهان قدیم و روشی امپریالیستی است که استفاده از آن زیبنده ایالات متحده نیست. هربرت هوور رئیس‌جمهوری وقت آمریکا که سابقه فعالیت‌های بشردوستانه داشت و در جریان قحطی ناشی از محاصره اقتصادی در اروپای مرکزی فعالیت‌های امدادی انجام داده بود، نگران بود که تحریم‌ها شعله‌های کینه ملی‌گرایانه را شعله‌ور کند یا اینکه باعث شود مردم به‌دلیل گرسنگی تسلیم انقلاب سوسیالیستی شوند.
حتی در اینکه فشار اقتصادی بتواند نتیجه معکوس داشته باشد هم دلایل زیادی برای تردید وجود داشته است. تلاش متفقین از 1917 تا 1921 برای استفاده از محاصره اقتصادی با هدف سرنگونی بلشویسم در روسیه باعث تغییر رژیم نشد. بازدارندگی تحریم‌ها توانست در دهه 1920 در بالکان مانع جنگ شود. دولت یوگسلاوی در پاییز 1921 با دامن‌زدن به ناآرامی‌ها در کشور همسایه جنوبی خود، تهاجمی مخفیانه را برای گسترش قلمرو خود آغاز کرد. بریتانیا به رهبری گروهی از قدرت‌های جامعه ملل، یوگسلاوی را به تحریم اقتصادی تهدید کرد. بلگراد در مواجهه با این تهدید و در پی سقوط پول ملی‌اش فورا عقب‌نشینی کرد.

چشم‌انداز تحریم اقتصادی توانست یک درگیری مرزی را نیز در اکتبر 1925 میان یونان و بلغارستان متوقف کند. جامعه ملل نشان داده بود که می‌تواند از تحریم‌ها برای جلوگیری از جنگ میان دولت‌های کوچک استفاده کند. اما پس از رکود بزرگ، قدرت بازدارندگی تحریم‌ها تحت تأثیر رقابت‌های ایدئولوژیک و نظامی قرار گرفت. کشورهای بزر‌گ‌تر توانستند دست به اقدامات متقابل زده و در برابر انزوای اقتصادی مقاومت کنند. مشکل عمده و رو به تشدید دهه1930 این بود که در بحبوحه اوج‌گرفتن ناسیونالیسم اقتصادی، تشخیص تحریم‌های زمان صلح از محاصره‌های اقتصادی زمان جنگ هر روز دشوارتر می‌شد. در چنین شرایطی، تحریم‌ها نه‌تنها مانع از تجزیه سیاسی و اقتصادی نمی‌شد؛ بلکه آن را تسریع می‌کرد. اما خطر بی‌ثباتی هم مانع از این نشد که جامعه ملل سلاح تحریم خود را کنار بگذارد. 52 عضو جامعه ملل در نوامبر 1953 به‌ دلیل تجاوز بی‌رحمانه ایتالیا به اتیوپی تحریم‌های اقتصادی را علیه این کشور به رهبری بنیتو موسولینی اعمال کردند. اتیوپی در آن زمان یکی از اعضای جامعه ملل به شمار می‌رفت. با وجود اعمال تحریم، نگرانی از جنگ همچنان وجود داشت و رهبران اروپایی تا جایی که می‌توانستند از اجرائی‌کردن تحریم‌ها به‌ دلیل نگرانی از آغاز جنگ با رژیم فاشیست روم خودداری کردند. بریتانیا و فرانسه در آن زمان متوجه شدند که هر تحریمی با گزند جدی آن‌قدر تهاجمی هست که بتواند جرقه جنگ در اروپا را روشن کند؛ چیزی که دقیقا عکس هدف بازدارندگی تحریم است.

 

**************************************************************

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات