صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۷  ، 
کد خبر : ۳۳۵۹۷۹

آیا معادله ی اوکراین حل می شود؟

طی روزهای اخیر، تحرکاتی جهت حل و فصل منازعات روسیه و ناتو در مرز اوکراین صورت گرفته است اما بسیاری از تحلیلگران معتقدند اوضاع کماکان " غیر قابل پیش بینی" به نظر می رسد.

طی روزهای اخیر، تحرکاتی جهت حل و فصل منازعات روسیه و ناتو در مرز اوکراین صورت گرفته است اما بسیاری از تحلیلگران معتقدند اوضاع کماکان " غیر قابل پیش بینی" به نظر می رسد. مقامات کاخ سفید مدعی هستند هدف اصلی آمریکا پشتیبانی از هم‌پیمانان ناتو است و سربازان آمریکایی در صورت وقوع درگیری نظامی در اوکراین در آن شرکت نخواهند کرد.
 هشت هزار و ۵۰۰ سرباز آمریکایی مستقر در این منطقه در آماده باش کامل به سر می‌برند و هر گونه اقدامی در هماهنگی تنگاتنگ با آلمان، لهستان و رومانی انجام خواهد شد.با وجود افزایش نگرانی از تجمع نیروهای نظامی روسی در مرزهای اوکراین و بی‌نتیجه ماندن مذاکرات با مسکو، روسیه تاکید کرده که برنامه‌ای برای حمله به اوکراین ندارد و مایل به ادامه رایزنی‌های دیپلماتیک است.
رسانه‌ها و منابع اطلاعاتی از تجمع حدود صد تا ۱۲۰ هزار نظامی روسی در مناطق نزدیک به مرزهای اوکراین خبر می‌دهند. روسیه هدف از تحرکات نظامی خود را بازدارندگی و جلوگیری از گسترش ناتو به کشورهای هم‌مرزش عنوان می‌کند.
روسیه از آمریکا و ناتو خواستار ارائه تضمین‌های روشن امنیتی، از جمله عدم عضویت اوکراین در پیمان آتلانتیک شمالی است. در روزهای گذشته بایدن و همتای روسی او ولادیمیر پوتین بر تمایل خود برای یافتن یک راه حل دیپلمات تاکید کرده‌اند و ظاهرا مذاکرات محرمانه‌ای نیز در جریان است.ایالات متحده و ناتو هفته گذشته به صورت کتبی با درخواست‌های روسیه به خصوص در مورد تضمین نپیوستن اوکراین به ناتو و عدم گسترش آن در شرق اروپا پاسخ دادند.
در این نامه با اغلب درخواست‌های مسکو مخالفت و تاکید شده که کشورها حق دارند درباره حق حاکمیت خود و هم‌پیمانشان تصمیم‌گیری کنند.با این حال به نظر می رسد در مذاکرات محرمانه میان روسیه و ناتو، پیشرفتهایی حاصل شده که فعلا  مقامات غربی از بیان آنها اجتناب می کنند!

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات