صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۰:۳۴  ، 
کد خبر : ۳۳۶۱۱۲

جایگاه آفریقا در سیاست خارجی دولت سیزدهم

حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران عصر امروز یکشنبه میزبان عبدالله دیوپ وزیر امور خارجه جمهوری مالی و هیات همراه وی بود.
در این دیدار دو طرف در خصوص موضوعات مختلفی در سطوح دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی به مذاکره و تبادل نظر پرداختند.
وزیر امور خارجه کشورمان در این‌ گفتگو بر جایگاه آفریقا در سیاست خارجی دولت آقای رئیسی و همچنین بر اهمیت انجام سفرهای متقابل مقامات دو کشور در توسعه روابط دوجانبه تاکید کرد.
امیر عبداللهیان همچنین بر اراده جدی دولت جمهوری اسلامی ایران برای گسترش همه جانبه مراودات و تعاملات با کشور مالی در تمامی زمینه های مورد علاقه مشترک تاکید کرد و با اشاره به دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در زمینه های گوناگون صنعتی و علمی و از جمله بهداشت، دارو و تجهیزات پزشکی، در مورد آمادگی تهران برای انتقال فناوری و به شراکت گذاشتن این دستاوردها با کشور دوست مالی به گفتگو پرداخت.
عبدالله دیوپ وزیر امور خارجه جمهوری مالی نیز در این دیدار ضمن تشکر بابت دعوت و میهمان نوازی طرف ایرانی، از آمادگی کشورش برای گسترش روابط دوجانبه، بویژه در خصوص مسائل تجاری و اقتصادی خبر داد.
دیوپ ضمن برشمردن زمینه های کاری، از شرکتهای ایرانی جهت حضور در کشورش دعوت کرد.
دو طرف همچنین بر ضرورت توسعه همکاریها در زمینه‌های مورد علاقه مشترک از جمله آموزش، بهداشت، فناوریهای نوین، دامپروری و انرژی به ویژه انرژی خورشیدی تاکید کردند و در خصوص تدوین نقشه راه همکاریها در اسرع وقت به توافق رسیدند.
وزرای امورخارجه دو کشور همچنین با توجه به گستره همکاریهای فی‌مابین، تصمیم گرفتند تا ضمن تاسیس کمیسیون مشترک همکاریهای دو کشور، در آینده نزدیک اولین جلسه این کمیسیون را در پایتخت مالی، باماکو تشکیل دهند.
وزیر امور خارجه مالی از همتای ایرانی خود جهت دیدار از لومه دعوت نمود که مورد پذیرش طرف ایرانی قرار گرفته و مقرر شد این سفر در اولین فرصت ممکن انجام شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات