صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۲  ، 
کد خبر : ۳۳۶۳۰۴
در گفت و گو با بصیرت مطرح شد

در بازی سیاست عرصه به نفع نیروهای مستقل و متکی به خود است

جنگ بین روسیه و اوکراین و  تحولات کنونی به ما ثابت کرد که باید به آیه 60 سوره شریفه انفال در خصوص توان افزایی و قدرت خود در برابر دشمن عمل کرد. مقام معظم رهبری بارها به این موضوع اشاره کرده اند که دشمن فقط منطق زور را درک می کند و  قابل اعتماد نیست.

به گزارش بصیرت، بحران اوکراین و مسائل ایجاد شده در فضای بین الملل اهمیت عدم اعتماد به کشورهای غرب را دو چندان کرده است. افکار عمومی شاهد درجا زدن و عدم حمایت دنیای غرب و آمریکا از مردم ودولت اوکراین علی رغم وعده های داده شده است.

کارشناس سیاست خارجی و روابط بین الملل در این موضوع با بصیرت گفت و گو کرده است.
 
احمد دستمالچیان کارشناس سیاست خارجی و روابط بین الملل در گفت و گو با بصیرت به موضوع حمله روسیه به اوکراین و تحولات آتی جهان پرداخت و در این باره گفت: از دو دهه گذشته پیدا بود جهان به سمت تغییراتی اساسی حرکت می کند. به عبارت دیگر، از آغاز بحران سوریه، تغییرات بزرگی در منطقه  شکل گرفت که منجر به ایجاد تحولات بزرگی و تغییر سرنوشت منطقه و جهان شد.

وی در این باره خاطر نشان کرد: به بیان بهتر، از دو دهه پیش تا کنون منطقه بسیار حساس و استراتژیک شده است. این تغییرات روی سایر تحولات دنیا نیز اثر گذاشته است. تغییراتی که در طی دو دهه گذشته در خاورمیانه صورت گرفته اعم از بیداری اسلامی و سرنگونی نظام های همپیمان آمریکا که ناشی از افول قدرت آمریکا و تضعیف حضورآمریکا در منطقه است وضعیت را به ضرر آمریکا و دنیای غرب تغییر داده است.

وی در این باره توضیح داد: خروج آمریکا از عراق و افغانستان نشان می دهد تغییرات محسوسی در عرصه قدرت در سطح جهانی رخ داده است. با اینکه آمریکا تا چند سال گذشته در منطقه حضور فعال، موثر و تعیین کننده ای داشت و اراده خود را بر کشورهای منطقه تحمیل می کرد، اما امروز آمریکا به دلیل ضعف های مفرط درون خود از جمله دو قطبی شدن، ضعف اقتصادی وعدم توانایی در حمله نظامی قادر به تحمیل خواسته های خود بر جهان و منطقه نیست. آقای ترامپ در دوران ریاست جمهوری خود بارها بر این موضوع تاکید کرد کشورهایی که مایل به حفظ امنیت خود توسط آمریکا هستند باید پول آن را بدهند.

وی در این باره افزود: یعنی آمریکا توان مالی برای پرداخت چنین هزینه هایی را ندارد. ضمن اینکه رئیس جمهور سابق آمریکا تایید کرد 7 تریلیون دلار هزینه بی فایده ای که آمریکا در منطقه کرده می بایست خرج توسعه زیر ساخت های این کشور می گردید.

 احمد دستمالچیان گفت: به بیان بهتر، امروز آمریکا بیش از گذشته تضعیف شده و قدرت بازدارندگی و تاثیرگذاری  خود روی جهان و منطقه ما را به نسبت گذشته به شدت از دست داده است. روسیه با واقف بودن به ضعف آمریکا از این شرایط به نفع خود بهره برداری می کند. ضمن اینکه در مساله بحران اوکراین؛ آمریکا و اروپا می خواستند در قالب ناتو با بازی بدون محاسبه در اوکراین مستقر و همسایه روسیه شوند، در حالی که روس ها از قدیم نسبت به این موضوع بسیار حساس بودند و واکنش های سخت و شدیدی نسبت به عضویت اوکراین در ناتو نشان داده اند.

دستمالچیان درخصوص تاثیر اعتماد رئیس جمهور اوکراین به غرب گفت: عدم پختگی رئیس جمهور اوکراین و اعتماد بیش از حد به غرب این بازی را جدی تر کرد، یعنی موضوعی که آقای پوتین سالهای زیادی به دنبال آن بود را در شرایطی که اروپا و آمریکا دچار ضعف های مفرطی شده اند محقق کرد.

کارشناس سیاست خارجی و سفیر اسبق ایران در لبنان گفت: در این موضوع شکی وجود ندارد که در بازی سیاست، عرصه به نفع نیروهای مستقل و متکی به خود است که به هیچکدام از قدرت ها وابستگی ندارند. جنگ بین روسیه و اوکراین و  تحولات کنونی به ما ثابت کرد که باید به آیه 60 سوره شریفه انفال در خصوص توان افزایی و قدرت خود در برابر دشمن عمل کرد.

همانطور که مقام معظم رهبری نیز بارها به این موضوع اشاره کرده اند که دشمن فقط منطق زور را درک می کند و  قابل اعتماد نیست. این دو نظر بسیار هوشمندانه مقام معظم رهبری ثابت کرد ایشان سیاستمدار حکیمی است که حوادث را از قبل پیش بینی می کنند و به تامین امنیت مردم ایران می اندیشند. ما در این موضوع که نباید به دشمن اطمینان کرد بارها دچار چالش هایی شده ایم، لذا دیگر نباید از یک سوراخ چند بار گزیده شویم.

احمد دستمالچیان در پایان گفت: قطعا در ماه ها و سال های آینده، هم پیمانی های منطقه ای و بخصوص روابط بین روسیه و چین و ایران بیش از گذشته گسترش می یابد چرا که ایران با ثبات ترین کشور منطقه به شمار می رود، بنابراین روسیه وچین مایل به همکاری با ایران در بخش های مختلف هستند. بی تردید در فضای جدید منطقه ای همکاری استراتژیک فعل، بیش از گذشته برقراری ثبات و امنیت در منطقه حائز اهمیت است.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات