صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۰  ، 
کد خبر : ۳۳۶۲۹۶

اخبار ویژه روزنامه‌های 7 اسفند

روزنامه کیهان **

بی بی‌سی: اوکراین همسایه نیست که آمریکا برایش بجنگد(!)

شبکه دولتی انگلیس، علت درگیر نشدن دولت آمریکا در بحران اوکراین و نفرستادن نیروی نظامی به این کشور را تحلیل و توجیه کرد.

اوکراین مدت‌هاست به پایگاه نظامی و جاسوسی آمریکا علیه روسیه تبدیل شده است ضمنا و پیش از آن، با وعده تضمین امنیتی آمریکا حاضر شد تسلیحات هسته‌ای خود را واگذار کند اما اکنون آمریکا هیچ کمک واقعی به اوکراین در برابر حمله روسیه نمی‌کند.

وبسایت بی‌بی سی فارسی درباره عدم حمایت نظامی آمریکا از اوکراین نوشت: دولت بایدن بی‌وقفه هشدارهايی درباره حمله‌ای قریب‌الوقوع روسیه پخش کرد که درست از آب در آمد. اما آقای بایدن اين نکته را هم روشن کرده که آمریکایی‌ها حاضر به جنگ نیستند، هر چند روس‌ها آشکارا مايل به جنگ هستند. علاوه‌بر این، او حتی اعزام نیرو به اوکراین را منتفی دانسته. و نیروهایی را هم که به عنوان مشاور و ناظر نظامی در اوکراین خدمت می‌کردند، خارج کرده است. اولا پای منافع امنیت ملی در میان نیست[!]، اوکراین در همسایگی آمریکا نیست و در مرز ایالات متحده واقع نشده است. ذخایر استراتژیک نفتی ندارد و شریک تجاری بزرگی نیست. اما فقدان منافع ملی باعث نشده است که رؤسای جمهور سابق در گذشته از جان و مال کشور خود برای دیگران مایه نگذارند. در سال ۱۹۹۵ بیل کلینتون در جنگی که پس از فروپاشی یوگسلاوی به وقوع پیوست، مداخله نظامی کرد. و در سال ۲۰۱۱ باراک اوباما همین کار را در جنگ داخلی لیبی انجام داد. در سال ۱۹۹۰ جورج بوش ائتلاف خود را برای بیرون راندن عراق از کویت به عنوان دفاع از حاکمیت قانون در برابر حاکمیت جنگل توجیه کرد.

بایدن از اقدام نظامی ایالات متحده در دهه ۱۹۹۰ برای مقابله با درگیری‌های قومی در بالکان حمایت کرد. و به حمله بدفرجام آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ رأی مثبت داد. اما از آن زمان به بعد او نسبت به استفاده از قدرت نظامی ایالات متحده محتاط‌تر شده است.. او با قاطعیت از دستور خود مبنی بر خارج کردن نیروهای آمریکایی از افغانستان در سال گذشته با وجود هرج و مرج همراه با آن و فاجعه انسانی به جای مانده از آن دفاع می‌کند.

نظرسنجی اخیر AP-NORC نشان داد که ۷۲ درصد گفتند که ایالات متحده باید نقشی جزئی در درگیری روسیه و اوکراین ایفا کند یا اصلاً نقشی نداشته باشد.آنها روی مسائل مربوط به مسائل معیشتی‌شان، به ویژه تورم فزاینده متمرکز شده‌اند. حتی چهره‌های قطعا جنگ‌طلبی مانند سناتور جمهوری‌خواه تد کروز نیز نمی‌خواهند بایدن نیروهای آمریکایی را به اوکراین بفرستد و «جنگی خونين را با پوتین آغاز کند».

بایدن نمی‌خواهد با خطر درگیری مستقیم بین نیروهای آمریکایی و روسی در اوکراین جرقه یک «جنگ جهانی» را بزند. بایدن در اوایل این ماه به ان‌بی‌سی گفت: «اینطور نیست که ما با یک سازمان تروریستی سروکار داشته باشیم. ما با یکی از بزرگترین ارتش‌های جهان رو‌به‌رو هستیم. این وضعیت بسیار دشواری است و ممکن است همه چیز به سرعت به هم بریزد.»

 

بی‌بی‌سی: بحران اوکراین به نفع ایران است

بی بی‌سی فارسی با طرح این سؤال که «بحران اوکراین چه معنایی برای ایران دارد؟»، تاکید کرد این بحران به نفع ایران است.

این سایت می‌نویسد؛ مسکو در حالی در کی‌یف‌، به روی غرب شمشیر کشیده که همزمان در مذاکرات غرب با ایران، یک پای معامله است. اما اثرات مستقیم و غیرمستقیم تحولی همانند جنگ اوکراین بر ایران، به مذاکرات وین ختم نمی‌شود. نزدیکی تهران و مسکو این روزها به حدی کم‌سابقه در ۴۰ سال گذشته رسیده و طرفین به وضوح نشان داده‌اند که به دلایل مختلف، از هم‌کاری با هم راضی‌اند. دو طرف اگرچه از نظر ظاهر و پیشینه، شباهتی به هم ندارند، اما تفاسیرشان از سیاست و ساختار بین‌المللی، نقاط اشتراکی دارد که موجب شده روابط دو کشور در دو دهه اخیر به شکلی قابل ملاحظه متحول شود.

علاوه‌بر این، روسیه یکی از پنج قدرت شورای امنیت نیز هست و تنش میان این کشور با گروه بزرگی از کشورهای قدرتمند و ثروتمند جهان که زیر عنوان «غرب» دسته‌بندی می‌شوند، می‌تواند تبعاتی جهانی نیز داشته باشد؛ تبعاتی که تا همین‌جا در موضوعاتی مانند قیمت نفت، بسیار فراتر از مرزهای اروپا احساس شده و دور از انتظار نیست که در روزها و هفته‌های پیش‌رو بر اقتصاد و سیاست خارجی بسیاری از کشورهای جهان- از جمله ایران- اثر بگذارد.

نه فقط روسیه، بلکه تمامی کشورهای امضاکننده برجام و حاضران در مذاکرت احیای برجام در وین، در این مذاکرات به دنبال یک هدف عالی هستند: در راستای آنچه به عنوان «منافع» خود تعریف کرده‌اند گام بردارند. آمریکا و متحدان اروپایی‌اش می‌گویند که این منافع در عدم‌دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تامین می‌شود. روسیه هم در سال‌های اخیر نشان داده که در این هدف با غرب هم‌نظر است.

آیا آنچه در اوکراین رخ داده، نظر کرملین را درباره دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تغییر می‌دهد؟ به احتمال بسیار زیاد نه. اما واقعیت این است که روسیه مدتهاست که از روش‌های کاخ‌سفید در رویارویی با تهران حمایت نمی‌کند. این کشور هرگز تحریم‌هایی را که ترامپ اعمال کرد به رسمیت نشناخت. پوتین به صراحت از خروج آمریکا از برجام انتقاد کرد. به همین دلیل، اگر غرب تا امروز در مذاکرات احیای برجام، در چانه‌زنی با ایران بر روی حمایت مسکو حساب کرده، این حمایت می‌تواند به سرعت رنگ ببازد و حتی مسیری برعکس پیدا کند. عمق بحران اوکراین به حدی است که دیگر امکان وجه‌المصالحه قرار دادن ایران برای حل مسئله منتفی است.

مقابله دیپلماتیک و در عین حال تهاجمی با غرب در مذاکرات وین، گزینه دیگری است که ممکن است دیپلمات‌های روس برگزینند. اگر بحران اوکراین ابعادی بسیار عمیق‌تر پیدا کند، سربازان روس با مقاومت ارتش‌های اروپایی روبه‌رو شوند یا حتی شدت عمل تحریم‌ها به شکلی باشد که کرملین به پاسخگویی همه‌جانبه نیاز داشته باشد، چنین گزینه‌ای نیز دور از انتظار نخواهد بود.

حتی بدون اینکه کار در اوکراین بالا بگیرد، همین حالا غرب به دنبال نتیجه‌گیری سریع در مذاکرات وین است. برای اروپا و آمریکا، مسئله حمله نظامی روسیه به اوکراین در مقایسه با برنامه‌ هسته‌ای ایران، به مراتب اولویت جدی‌تری است. و اگر راهی هست که این مذاکرات به سرعت به نتیجه برسد تا غرب همه تمرکزش را متوجه اوکراین کند، غربی‌ها به شدت به آن راه نیاز دارند.

اگر تنش میان غرب و روسیه در اوکراین از سطح کنترل‌شده فعلی خارج نشود و در عین‌حال مذاکرات هسته‌ای نیز به سرعت به نتیجه برسد، ایران در آستانه دستیابی به درآمدی قابل توجه قرار خواهد گرفت. چرا که فوری‌ترین اثر این بحران افزایش قیمت انرژی در جهان است و همزمان با نیاز فوری بسیاری کشورهای توسعه‌یافته و ثروتمند، ایران با منابع قابل توجه نفت و گاز به بازارهای جهانی بازخواهد گشت.

اگر مسئله روسیه و غرب بالا بگیرد و مذاکرات وین به سرعت به نتیجه نرسد، شرایط ممکن است به شکلی تغییر کند که اصولا ادامه مذاکرات دشوار شود. این حالتی است که مثلا درگیری نظامی رخ بدهد و سطح تنش به جایی برسد که مسکو دست به اقدامات رادیکال بزند. بحران در این سطح به هیچ وجه به نفع مذاکرات برجام نیست. در چنین شرایطی حتی یک ایران هسته‌ای ضدغرب چه بسا به نفع مسکو هم باشد. کم نیستند کسانی که در مسکو معتقدند اصولا پوتین می‌تواند با ایران مجهز به سلاح هسته‌ای کنار بیاید.

در این سناریو نه فقط اقتصاد ایران از مزایای یک توافق هسته‌ای و فروش نفت و گاز گران‌قیمت محروم خواهد شد، بلکه اصولا تجارت و اقتصاد جهانی با بحرانی گسترده روبه‌رو می‌شود و شکاف میان غرب با روسیه و چین، شرایط را برای همه دشوار خواهد کرد. آن هم در روزهایی که اقتصاد بسیاری از کشورهای جهان به دلیل همه‌گیری کرونا در دو سال گذشته با ضررهای هنگفت روبه‌رو بوده است.

اما در ابعاد وسیع‌تر، آنچه در اوکراین تا همین حالا رخ داده، برای جمهوری اسلامی و سیاست خارجی تجدیدنظرطلبانه و تهاجمی‌اش، ویژگی‌های مطلوب بسیاری دارد. جمهوری اسلامی اصرار دارد که بعد از بیش از ۴۰ سال، هنوز شخصیت انقلابی‌اش را حفظ کرده و هویتش را به باورهایی ایدئولوژیک- از جمله غرب‌ستیزی- گره زده است. گفتمان‌هایی مانند «محور مقاومت» نتیجه همین باور است که با هدف به چالش کشیدن سلسله مراتب بین‌المللی از سوی ایران پیگیری می‌شود.

جمهوری اسلامی در تلاش است تا جایگاه غرب را در ساختار بین‌المللی به چالش بکشد و از دوستی و نزدیکی با قدرت‌هایی که خود آنها از این ساختار نفع می‌برند اما با غرب همسو نیستند، ابایی ندارد. در چنین وضعیتی، جمهوری اسلامی همزمان که به دنبال تضعیف غرب است، منافع خود را همسو با منافع قدرت‌های «شرق» یعنی چین و روسیه تعریف می‌کند و به همین دلیل از قدرت گرفتن آنها حمایت می‌کند. این استراتژی به معنای همسویی کامل یا تبدیل شدن ایران به یک دولت متکی یا اقماری پکن یا مسکو نیست.

در واکنش ایران، ناتو سرزنش شد، اما در عین حال خبری از حمایت از جنگ نبود.

تا همین‌جا و قبل از هرنتیجه‌ای که بحران اوکراین داشته باشد، به چالش کشیده شدن قدرت غرب در سطح بین‌المللی، برای سیاست خارجی جمهوری اسلامی در ابعاد کلان خوشحال‌کننده است. در واقع یک گام دیگر- و در عین حال مهم- در مسیر به چالش کشیدن گفتمان «نظام تک‌قطبی جهانی» است؛ گفتمانی که در آن، آمریکا یگانه ابرقدرت خوانده می‌شود و سلطه غرب بر نظم بین‌المللی، حقیقتی تثبیت‌شده تلقی می‌شود.

*********************************

روزنامه خراسان**

تابناک نوشت: آیت ا... سیداحمد خاتمی امام جمعه موقت تهران درباره طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی خاطرنشان کرد: موافقان این طرح بگویند می‌خواهند چه کنند. بگویند کسب و کار مردم را در نظر می گیرند. مخالفان هم خیلی صریح نظر خود را اعلام کنند تا این طرح پخته شود. الان طرح نه به بار است نه به دار. پس چرا با عصبانیت صحبت می کنند و عده ای می گویند خیانت و خباثت است؟

 انصاف نیوز نوشت: وزیر اطلاعات اظهار کرد: طرح آبراهام با هدف تامین امنیت ویژه متحدان آمریکا برنامه ریزی شده است تا عملا رژیم صهیونیستی جایگزین آمریکا در منطقه باشد. دشمن سعی دارد تا خواسته های مردم را به نفع خود مصادره و از آن استفاده رسانه ای کند.

 همشهری آنلاین نوشت: فلاحتی رئیس ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر استان گیلان گفت: برخی کارشناسان درباره منشأ پیدایش کرونا معتقد بودند این بیماری می‌تواند دست ساخته صهیونیست جهانی باشد، چون گفته بودند باید جمعیت دنیا را نصف کنیم.

**********************************

روزنامه ایران**

رأی‌گیری کمیسیون صیانت ابطال شد

علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی و عضو هیأت رئیسه مجلس در گفت‌وگو با  ایرنا با اشاره به نشست روز پنجشنبه هیأت رئیسه مجلس گفت: اعضای هیأت رئیسه نظر «اداره قوانین» درباره رأی‌گیری درخصوص طرح حمایت از کاربران در فضای مجازی در کمیسیون مشترک را پذیرفتند.

وی افزود: طبق نظر اداره قوانین روال قانونی درباره رأی‌گیری درخصوص طرح حمایت از کاربران در فضای مجازی در کمیسیون مشترک طی نشده است.عضو هیأت رئیسه مجلس اظهار داشت: همچنین بر اساس تصمیم هیأت رئیسه مجلس پس از رسیدگی به لایحه بودجه و اتمام کار آن در صحن مجلس طرح شفافیت در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت.

انتقال ۱۱ زندانی ایرانی از عراق به زندان‌های داخل کشور

خبرگزاری مهر گزارش داد که ۱۱ تبعه ایرانی که در عراق در بازداشت بودند، با همکاری وزارت امور خارجه و وزارت دادگستری کشورمان و در چارچوب موافقتنامه انتقال محکومان بین جمهوری اسلامی ایران و کشور عراق، ظهر پنجشنبه پنجم اسفندماه از طریق مرز مهران به ایران منتقل شدند.

کشتی حامل۷۰ هزار تن جو وارداتی پس از ماه‌ها معطلی پهلو گرفت

رئیس کل دادگستری هرمزگان گفت: یک کشتی حامل۷۰ هزار تن جو وارداتی پس از ماه‌ها معطلی روی دریا با پیگیری دستگاه قضایی این استان در بندرگاه شهید رجایی بندرعباس پهلوگیری کرد. 

به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، مجتبی قهرمان اظهار کرد: با صدور دستورات ویژه قضایی، اقدامات لازم به منظور پهلوگیری یک فروند کشتی خارجی حامل۷۰ هزار تن جو وارداتی در بندر شهید رجایی بندرعباس انجام شد و هم‌اکنون این محموله بزرگ به وسیله صد‌ها دستگاه کامیون در حال بارگیری و ارسال به اقصی نقاط کشور است.

قهرمانی در ادامه ضمن قدردانی از ادارات و دستگاه‌هایی که در این رابطه با مسئولان قضایی همکاری داشته‌اند، گفت: عدم پهلوگیری این کشتی در موعد مقرر باعث شده بود۷۰ هزار تن جو وارداتی، ماه‌ها روی دریا معطل بماند که خوشبختانه با اقدام بموقع دستگاه قضایی و همکاری خوب دستگاه‌های اجرایی مربوطه، ضمن انجام آزمایش‌های لازم و تأیید سلامت کالا، هم‌اکنون پس‌از رفع تمامی موانع و با توجه به تسهیل در فرایند ترخیص، این کشتی در بندر شهید رجایی بندرعباس پهلوگیری کرده و عملیات تخلیه محموله آن در حال انجام است تا از این طریق، بخش قابل توجهی از غله مورد نیاز کشور تأمین شود.

*********************************

روزنامه وطن امروز **

خطیب جمعه تهران:

نقطه نهایی مذاکرات لغو همه تحریم‌هاست

آیت‌الله سیداحمد خاتمی، امام جمعه این هفته تهران با اشاره به بحران اوکراین اظهار کرد: موضع نظام درباره اوکراین را مسؤولان محترم بیان کردند اما سیاست کلان ما در مسائل مشابه این است که همه کشورهای درگیر را به گفت‌وگو و خویشتنداری دعوت می‌کنیم. آنچه دغدغه ما است کشته شدن بیگناهان است. در این حادثه اقدامات تحریک‌آمیز ناتو با محوریت آمریکا شرایط را در منطقه پیچیده‌ کرد. این نتیجه فضولی‌هایی است که آمریکا در کل دنیا دارد و به ‌ناحق خود را ابرقدرت می‌داند، در حالی که ابرقدرت نیست. از سوی دیگر در این قصه کشورهای اروپایی مدام بر طبل جنگ می‌کوبند مثل اینکه نان خود را در جنگ می‌دانند. به گزارش تسنیم، خطیب نماز جمعه این هفته تهران با یادآوری اینکه هدف مذاکرات لغو تحریم‌ها بوده است، گفت: مذاکره‌کنندگان ما فرزندان این ملت هستند و تمام تلاش‌شان تأمین مصلحت این ملت است و می‌دانند نقطه نهایی لغو همه تحریم‌ها، تحریم‌های بانکی و تجاری است و اگر این تحریم‌ها لغو نشود، گویا مذاکره‌ای نشده است.

***

وزیر اطلاعات:

طرح آبراهام یک پروژه شکست‌خورده است

وزیر اطلاعات با بیان اینکه آمریکا با خروج از منطقه در تلاش است اسرائیل را جایگزین خود کند، گفت: قرار دادن اسرائیل به‌ جای آمریکا در قالب طرح آبراهام را باید یک شکست مجدد برای غرب و استکبار جهانی دانست. به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیداسماعیل خطیب با حضور در مسجد جوادالائمه پادادشهر اهواز در جمع مردم اظهار داشت: طرح آبراهام با هدف تامین امنیت متحدان آمریکا برنامه‌ریزی شده است تا عملا رژیم صهیونیستی جایگزین آمریکا در منطقه باشد. وی ادامه داد: در جریان اجرای این طرح، تلاش‌های زیادی شد تا امنیت و اقتدار جمهوری اسلامی تضعیف شود اما همانگونه که شاهدیم، ایران با اقتدار هرچه بیشتر به سمت دستیابی به منافع خود و متحدانش گام برمی‌دارد. وزیر اطلاعات با تاکید بر اینکه امنیت رژیم صهیونیستی به واسطه اقتدار جمهوری اسلامی بیش از پیش رو به افول است، گفت: مشارکت‌کنندگان در طرح آبراهام باید بدانند رژیم صهیونیستی توان تامین امنیت خود و متحدانش را ندارد، بنابراین طبیعی است که نتواند امنیت آنها را نیز تضمین کند. حجت‌الاسلام‌والمسلمین خطیب تصریح کرد: امروز جمهوری اسلامی در جایگاهی قرار دارد که نه تنها تضعیف شدنی نیست، بلکه مقتدرتر از گذشته شده است. وی افزود: به همین دلیل هرگونه تحول در منطقه باید همراستا با منافع ایران باشد، در غیر این صورت، امکان تحقق آن وجود نخواهد داشت. وزیر اطلاعات با اشاره به اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی افزود: با این وجود، فروش نفت کشور در دولت فعلی افزایش یافته و همین موضوع پشتوانه‌ای برای برنامه‌ریزی‌های دولت در راستای کاهش مشکلات اقتصادی است.

***

اسلامی:

به دنبال ساخت رآکتورهای ۱۰۰ درصد ایرانی هستیم

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه غنی‌سازی در هر لحظه‌ای اراده شود و نظام تصمیم بگیرد، قابل انجام است و دغدغه‌ای برای آن نداریم، گفت:‌ به دنبال ساخت رآکتورهای ۱۰۰ درصد ایرانی هستیم. به گزارش اداره کل دیپلماسی عمومی سازمان انرژی اتمی، محمد اسلامی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی پیش‌ از ظهر دیروز در جمع اقشار مختلف مردم اصفهان در مسجد صاحب‌‌الزمان(عج) اظهار داشت: اوکراین که یک کشور هسته‌ای بود، تمام تسلیحات هسته‌ای‌اش را جمع کردند و تضمین پشتیبانی دادند و تمام نمایشی را که می‌دهند، در مسائل اوکراین دیدیم. رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه هیچ‌کدام از آیتم‌های سودمند فناوری هسته‌ای را در برجام ندادند، گفت: این بخش‌ها با عزت‌آفرینی، به دست خودمان و با تلاش به دست آمده و آنها با این موضوع مخالفند و برای این مساله مزاحمت ایجاد می‌کنند که مبادا بیش از این قدرت داشته باشیم. وی افزود: خوشبختانه غنی‌سازی در کشور برقرار است که سقف حداکثری ۶۰ درصد است و همین امر آنها را پای مذاکره آورده و آنها برای مذاکره شتابان آمده‌اند. اکنون مهم قابلیتی است که ایجاد شده و صنعت ما اثبات کرد بازگشت‌پذیری را سریع می‌تواند انجام دهد. امیدواریم قدرتی که با اقدامات سازمان انرژی اتمی در دست هیأت مذاکره‌کننده قرار دارد، عاملی برای لغو تحریم‌ها باشد. رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا حمله روسیه برای ایران فرصت یا تهدید است، گفت: این موضوع عبرت است؛ اوکراین کشوری با قابلیت زیاد است و ظرفیت صنعتی و تکنولوژی ممتازی دارد اما با انقلاب مخملی و شعارهای توخالی یک ملت را نابود و آنها را خلع سلاح کردند. اکنون رئیس‌جمهور اوکراین گفته با آمریکا صحبت کرده و آمریکا گفته از ما دفاع می‌کند و مردم وحشت نداشته باشید که جمله خنده‌داری است. رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سؤالی درباره اینکه طرح‌ها و برنامه‌های اصولی برای برنامه هسته‌ای چیست، اضافه کرد: ما روی 4 محور قدرتمند کار می‌کنیم، اسنادش تدوین شده که منتشر می‌کنیم. یکی سند جامع توسعه سازمان است که برای نخستین بار سند جامع منتشر می‌شود که منویات رهبر معظم انقلاب در آن آمده که همگی سمت و سوی ما را بدانند؛ سند توسعه برق اتمی برای ۱۰ هزار مگاوات، سند توسعه منابع انسانی، چرخه سوخت و رهاسازی معادن تا بتوانیم کیک زرد مورد نیاز را تولید کنیم. ما اکنون برای یک نیروگاه، ۱۵۰ تن کیک زرد می‌خواهیم که امروز ظرفیت‌مان به ۴۰ تن رسیده و باید چند برابر کنیم. همچنین پرتودهی و دیگر مسائل مورد توجه بخش فناوری هسته‌ای است که به اقتصاد کشاورزی، خانواده و اقتصاد ملی کمک می‌کند. وی اضافه کرد: یکی از اهداف ما ساخت رآکتور است که می‌خواهیم رآکتور ۱۰۰ درصد ایرانی باشد که برنامه آن را ابلاغ کرده‌ایم.

**********************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات