صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۴  ، 
کد خبر : ۳۳۶۳۵۱

بعثتی برای همه زمینیان/ از جهالت تا کرامت

تساوی و عدالت بین نژاد‌ها و رنگ‌ها، اخلاق و برادری و برابری که اسلام نوید دهنده آن بود امروز در تمام دنیا گسترده شده است

27 رجب ساال چهلم عام الفیل روزی است که غار حرا در مکه را نوری عظیم فراگرفت نوری که خبر از نزول فرشته وحی یعنی جبرئیل بر پیامبر مکرم اسلام حضرت محمد مصطفی داشت. جبرئیل به پیامبر گفت به اذن پروردگارت بخوان و سوره علق بر حضرت محمد(ص) نازل گردید «اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ، خَلَقَ الْإِنْسَانَ مِنْ عَلَقٍ، اقْرَأْ وَرَبُّكَ الْأَكْرَمُ، الَّذِي عَلَّمَ بِالْقَلَمِ ... بخوان به نام پروردگارت كه آفريد، انسان را از علق آفريد، بخوان و پروردگار تو كريمترين [كريمان] است، همان كس كه به وسيله قلم آموخت...»

اسلام از سرزمینی ظهور کرد که مردمانش  غرق در جهالت و غوطه ور در خرافات و آئین ها و سنت هایی بودند که جز نتیجه سالهای طولانی دوری از نور نبوت نبود. جهالتی که خود منشا اشرافیت، غارتگری، قساوت، تعصبات نژادی، قبیله‌ای، مادیگری، بت پرستی و دیگر رذایل اخلاقی  بود. جهالتی که سبب زنده به گور شدن نوزان دختر در اعماق خاک و به اسارت کشاندن انسانیت انسانهایی شده بود که به لحاظ رنگ پوست متفاوت بودند یا از اشراف  و عشیره های ثروتمند عرب نبودند.

از فروریختن ایوان کسری تا پیامبری اسلام
اما در همین روزگار جهالت که بشریت خصوصا در جزیره العرب گرفتار رذایل اخلاقی، خرافه و بت پرستی بودند مردی از جنس آفتاب در میانه کوه های مکه و در غار حرا به عبادت خدا و تفکر در احوال خلقت آسمان و زمین مشغول بود.
 مردی که از همان دوره طفولیت با معصومیت و کرامات اخلاقی همگان را متعجب می ساخت و حتی تولد ایشان با فرو رختن ایوان کسری و خشک شدن دریاچه ساوه و نور عظیمی که در آسمان حجاز ظاهر شد، نوید بخش ظهور پیامبری می داد که خود پیام آور عدالت و برابری، اخلاق و نیک بختی برای عالمیان بود.

بعثت برای اخلاق
حضرت محمد(ص) در کنار بت پرستان و مشرکان زندگی می کرد، مشرکانی که مکارم اخلاقی در آن ها مرده بود و جز ظلم و ستم به هم نوعان و زیر دستان خود و پرستش بت هایی از جنس سنگ و چوب و شریک قرار دادن برای خداوند یکتا و ترویج خرافه های هر روزه کاری نمی دانستند؛ اما هرگز به بتی سجده نکرد و به هیچ موجودی هم ستم نکرد و در مقابل در مکارم اخلاقی و امانتداری زبانزد بود.

اینچنین مردی در شبی که در میان مسلمان به مبعث مشهور است در غار حرا در مکه و در جزیره العرب به پیامبری رسید تا بشر گرفتار در جهالت را با هدایت به سوی نور الهی به خداپرستی دعوت کند و راهنمای او در مسیر سعادت و نیکبختی و کسب اخلاق باشد. خود حضرت می فرمایند:«بعثت من برای اخلاق بود.» بعثت پیامبر سرآغاز دین اسلام و مقدمه برچیدن شدن بت ‌پرستی از حجاز و مبارزه با ظلم، ستم و خرافاتی بود که نوزادان دختر را به مسلخ گور سرد و جوانان رشید را در جنگ های عشیره ای به خاک و خون  می کشاند.

قرآن معجزه پیامبر خاتم
در چنین روزگاری حضرت محمد(ص) که از همان کودکی محیای چنان رسالت عظیمی بود برای نجات بشریت از چنگال بت پرستی، خرافه پرستی و جهالت وحشتانکی که بر سرزمین حجاز سایه گسترده بود به پیامبری مبعوث شد. جبرئیل بر پیامبر نازل شد و کلام الهی را بر پیامبر خواند و گفت به اذن پروردگارت بخوان! کلام الهی قرآن معجزه ناب پیامبر اسلام با عبارات بی بدیل، زیبا و بی مانند خود چنان تاثیری بر عالمیان داشت که کسی را یارای مقابله با آن نبود یعنی هیچ فردی در هیچ کجای دنیا نتوانسته و نمی تواند مانند آن بیاورد.

نور الهی قرآن از طریق قرائت این عبارات شگفت انگیز و عمیق در دل مردم بت پرست می نشست و آنها به حقانیت کلام نورانی الهی معترف شده و به خداوند یکتا ایمان می آوردند اما باز هم مشرکان و کفار مکه حاضر نبودند گوش جان به این کلام نورانی و الهی بسپارند و حتی آنهایی که به خدای یکتا و پیامبری حضرت محمد(ص) ایمان آورده و دعوت ایشان را پذیرفته بودند را مورد آزار، اذیت و حتی تمسخر قرار می دادند. اما پیامبر ومسلمانانی که به دین اسلام گرویده بودند  ایستادگی، مبارزه و جهاد کردند تا اسلام امروز در تمام دنیا گسترده شود و بعثت پیامبر در 27 رجب عام الفیل نقطه عطف اتحاد امت اسلام و مسلمانان باشد.

اسلام جهان شمول/ دینی برای همه دنیا
حضرت محمد مصطفی(ص) خاتم پیامبران است و برای تکمیل رسالت 124 هزار پیامبر پیش از خود، مکارم اخلاقی و عدالت و برابری که در زمان ظهور اسلام در حجاز خبری از هیچکدام نبود به پیامبری برانگیخته شد.

قطعاً اسلام و رسالت پیامبری حضرت محمد(ص) تنها برای قوم و نژاد خاصی نازل نشده بود  بلکه پیامبر اسلام با پیام یکتاپرستی، اخلاق و معارف ناب برای همه اقوام و انسان‌ها از زردپوست و سرخ ‌پوست تا سیاه ‌پوست و آفریقایی، آسیایی اروپایی و آمریکایی آمده است تا پیام نبوت را به همگان برساند و آنها را در مسیر سعادت و نیک بختی، مکارم اخلاقی، خوبی و نیکی هدایت و راهبری کند.

تساوی و عدالت بین نژاد‌ها و رنگ‌ها، اخلاق و برادری و برابری که اسلام نوید دهنده آن بود امروز در تمام دنیا گسترده شده است و در هر گوشه ای که بنگرید مسلمانان بزرگترین اجتماعات مذهبی را تشکیل می دهند و هرچند تحریفاتی در دستورالعمل های اجرایی اسلام و نه اصول و معارف ناب آن از صدر اسلام تاکنون رخ داده است اما به اذن خدا قرآن بدون کوچکترین تحریفی از 1400 سال پیش در زمان بعثت خاتم الانبیا تا امروز باقی مانده است.
 
 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات