صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۲  ، 
کد خبر : ۳۳۶۳۴۵

نشریه اخبار و تحلیل‌های دوشنبه، ۹ اسفند ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) در این جهادی که وجود دارد، در این جنگ بی‌امانی که وجود دارد بین اسلام و کفر، بین حق و باطل، بین روایت دروغ و حقیقت -این جنگی است بین این‌ها- ما در کجای این جبهه قرار داریم و حضور داریم؟ (۰۳/۱۱/۱۴۰۰) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز               

چرا موشک داریم؟!

تحولات اخیر اوکراین و رجوع به حوادث تاریخی‌ای مانند حمله به عراق می‌تواند فرصت خوبی برای پاسخ به دوقطبی کاذب دنیای گفتمان- موشک باشد. به زبان ساده این تحولات می‌تواند به ما در پاسخ به دو سؤال کمک کند؛ اول اینکه در جهان فعلی موشک چه کارایی دارد؟ و در ثانی آیا داشتن موشک در تضاد با دیپلماسی و گفتگوهای دیپلماتیک نیست؟

نکات تحلیلی: نظریه‌پردازان حوزه بازدارندگی معتقدند، موشک‌ها و دیگر ابزارهای نظامی دارای یک "خشونت نهفته" هستند و می‌توانند ابزار مناسبی برای بازدارندگی باشند؛ زیرا می‌توانند رفتار دشمن را کنترل کنند. برخلاف دوقطبی کاذب گفتمان- موشک، کارکردی که برای موشک و چنین توانمندی‌هایی تعریف می‌شود این است که موشک‌ها با ایجاد "موازنه وحشت"، علاوه بر رفع سایه جنگ، باعث روی آوردن دولتمردانِ متخاصم به دیپلماسی می‌شود. به قول توماس شلینگ «موشک‌ها ابزار دیپلماسی قدرتمند هستند». البته این موضوع در قالب نظریه باقی نماند و در محکِ تاریخ هم واقعیت خود را به اثبات رساند؛ برای مثال صدام حسین در 11 اسفند 1381 پذیرفت که موشک‌های الصمود 2 از آخرین بقایای توان موشکی‌اش را نیز طبق دستور بازرسان تسليحاتي سازمان ملل، نابود کند و بدین ترتیب روند خلع سلاح خود را کامل کرد؛ اما دقیقاً هفده روز بعد یعنی در 29 اسفند 1381، آمریکا به عراق حمله کرد. حقیقتی که می‌توان رد آن را در حمله غرب به لیبی و بحران فعلی اوکراین مشاهده نمود، این است که نبودِ توانِ نظامی برابر است با از بین رفتن عزت و استقلال ملی. شاید اگر اوکراین در معاهده بوداپست نمی‌پذیرفت که توان نظامی خود را به وعده نسیه بفروشد، امروز نیاز نبود ‏الکسی گونچارنکو نخست‌وزیر این کشور حسرت‌مندانه بگوید «اوکراین تنها کشوری در تاریخ بشر است که تسلیحات ‎هسته‌ای خود را با تضمین ‎آمریکا، ‎انگلیس و فدراسیون ‎روسیه، واگذار کرد در حالی که سال ١٩٩۴ سومین قدرت هسته‌ای جهان بود. حالا که بمباران و کشته می‌شویم، این تضامین کجا هستند؟»

نکته پایانی: از آغاز انقلاب برخی مانند سازمان منافقین با عبارت‌هایی مانند انحلال ارتش، به دنبال کنار گذاشتن ابزارهای قدرت ساز ایران بودند و این روند در سال‌های گذشته با نوشتن جام زهر مجلس ششم، دوقطبی سازی موشک گفتمان و طرح‌هایی مانند برجام موشکی ادامه یافت؛ لذا در زمانی که بحث جهاد تبیین مطرح است، یکی از موضوعات بنیادین در این حوزه که می‌توان به آن پرداخت؛ تیزبینی و کیاست امامین انقلاب است که نگذاشتند ایران از داشته‌های تضمین‌کننده قدرت و امنیت محروم شود. (نویسنده: یعقوب ربیعی)

▼گزارش روز                            

دلسوزان مملکت!

درگیری میان روسیه و اوکراین، درگیری قطب‌بندی کهنه شرق و غرب و رقابت قدرت میان بقایای آن در عصر فعلی است. این درگیری، واکنش‌هایی جدی میان فعالان اصلاح‌طلب برانگیخته است که جنس ظاهری این واکنش‌ها اعلام دغدغه‌مندی برای حفظ استقلال کشور است؛ لیکن به نظر می‌رسد این واقعه بیش از آن‌که جریان سیاسی اصلاح‌طلب را متوجه منافع ملی کند، تنها نگاه شرق ستیز را در میان آنان قوت بخشیده است!

گزاره‌های خبري: 1- «عمادالدین باقی» در روزنامه سازندگی نوشت: «متأسفانه دستگاه دیپلماسی ایران در موضع‌گیری‌های خود نه به افکار عمومی و نه به تاریخ دویست‌ساله رفتارهای روسیه در ایران توجهی ندارد… انتظار می‌رود مسئولان سیاسی ایران دوراندیشانه‌تر رفتار کنند و بدانند که روس‌ها با همدستی انگلیس، دویست سال مانع شدند ایرانی که سه هزار سال تنها دولت- ملت شرق و قدرت فلات ایران بود، دوباره تبدیل به قدرت در منطقه شود و حتی هر دو (روس و انگلیس) در کل منطقه با زبان فارسی به‌عنوان ابزار قدرت زبانی و فرهنگی ایران ‌جنگیدند». 2- علی مطهری در توییتی نوشت: «ایران برای آنکه استقلال خود را نشان بدهد، باید تجاوز روسیه به اوکراین را محکوم کند. فعلاً که صداوسیما اخبار را مانند یکی از مستعمرات روسیه گزارش می‌کند!». 2- سید شهاب‌الدین طباطبایی در یادداشتی در روزنامه شرق، توصیه‌ای خطاب به دستگاه دیپلماسی کرد و نوشت: «در خصوص تأمین منافع ملی و حفظ استقلال و عزت کشور، این خطاب حکیمانه امیرالمؤمنین علی (ع) را به دستگاه دیپلماسی یادآوری می‌کنم که «دوستی‌ات در حد شیدایی و دشمنی‌ات مایه هلاکت نباشد. دوستت را به‌اندازه دوست بدار و دشمنت را به‌اندازه دشمن بدار». 3- یادداشت روزنامه آرمان ملی نیز تلاش کرد جنگ روسیه و اوکراین را به مذاکرات ربط دهد و از تأثیر روسیه در مذاکرات، یک هشدار جدی بدهد. حسین علایی در این روزنامه اصلاح‌طلب نوشت: «در مذاکرات هسته‌ای، روس‌ها سعی دارند زمام‌ مذاکرات با آمریکا را به دست خود بگیرند و اقتدار ایران را در موضوع هسته‌ای مخدوش کنند. متأسفانه روس‌ها تأثیرگذارترین کشور در مهم‌ترین موضوع امنیت ملی که برجام است، شده‌اند که برای جمهوری اسلامی بسیار ناگوار است». 4- احسان هوشمند روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب در یادداشتی که در شرق منتشر کرده، آورده است: «در شرایط فعلی نزدیکی روابط سیاسی ایران و روسیه نباید و نمی‌تواند به‌عنوان مانعی در برابر رویکرد مدبرانه عمل کند و موضع‌گیری و جهت‌گیری سیاست خارجی کشور نه بر اساس نوع روابط با قدرت‌های نظامی و اقتصادی جهان بلکه بر اساس منافع ملی باید تنظیم شود. درنتیجه ایران نباید از اصول همیشگی خود در رعایت بی‌طرفی در چنین بحران‌هایی به‌ویژه لزوم حفظ یکپارچگی کشورها و پرهیز از جنگ و اقدام نظامی عدول کند».

نكته پاياني: جمهوری اسلامی مخالف هر نوع درگیری و جنگ و تهدید حیات ملت‌هاست و طرفین درگیر را به مذاکره و توقف مخاصمه نظامی دعوت می‌کند؛ اما بیان جنگ ستیزی از سوی جریان سیاسی اصلاح‌طلب بیش از آنکه از سر دلسوزی نسبت به اوکراینی‌ها و یا نگرانی از به خطر افتادن منافع و مصالح ملی باشد، برآمده از نگاه غرب‌گرایی در گفتمان این جریان است؛ بی‌شک جنایات هولناک بشری از سوی بلوک غرب در سال‌ها و دهه‌های گذشته وقوع یافته است؛ حمله مستقیم به افغانستان، عراق و یمن و کشتار غیرمستقیم سوری‌ها و ... . آیا جریان اصلاح‌طلب همچون دغدغه‌ای که نسبت به جنگ اوکراین و روابط ایران با روسیه دارد، نسبت به اقدامات بلوک غرب به سردمداری آمریکا نیز واکنش درخوری نشان داده است؟! آنچه امروز در بیان و قلم برخی فعالان اصلاح‌طلب، با اعلام مواضعی همچون نگرانی از استقلال کشور در روابط با روسیه و چین و امثالهم مطرح می‌شود، درواقع ثبات رویکرد در مواضعی است که سالیان سال و تا قبل از این دولت، در مسیر غرب‌گرایی بوده است! (نويسنده: حسين عباسيان)

▼ اخبار

جزئیات جلسه غیرعلنی مجلس؛ پرونده وین چگونه بسته می‌شود؟

«سید نظام‌الدین موسوی» سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس در خصوص جلسه غیرعلنی دیروز مجلس با حضور قالیباف که درباره مذاکرات وین بود، گفت: «طبق آنچه آقای قالیباف در‌ جلسه امروز مطرح کرد، در مذاکرات وین قانون اقدام راهبردی برای رفع تحریم‌ها باید در نظر گرفته شود. مجلس بر حسن اجرای قانون اقدام‌ راهبردی نظارت خواهد کرد. از مذاکره‌کنندگان در چارچوب منافع ملی حمایت می‌کنیم، اما مذاکرات باید ما به ازایی برای مردم داشته باشد. موضوع انتفاع اقتصادی ایران از توافق، دیگر مسئله‌ای ‌بود که در جلسه غیرعلنی امروز مطرح شد. ضمانت‌های حقوقی، سیاسی و اقتصادی، مهم‌ترین‌ ضمانت‌هایی است که ایران از آمریکا می‌خواهد». شورای عالی امنیت ملی نیز در آخرین جلسه خود با بررسی روند و نتایجی که تاکنون از مذاکرات وین حاصل شده، بر ضرورت تحقق مطالبات قانونی و منطقی ایران که در محدوده خطوط قرمز کشورمان قرار دارد تأکید کرده است. در جلسه شورای عالی امنیت ملی بر ضرورت حل سریع مسائل باقی‌مانده که مذاکرات را در «مرز توافق یا بن‌بست» قرار داده، تأکید و پذیرش هرگونه توافق منوط به تعیین تکلیف این موضوعات شده است؛ موضوعاتی شامل؛ تعیین تکلیف تضمین‌های آمریکا، حفظ دستاوردهای هسته‌ای فرابرجامی ایران، ماجرای pmd و ادعای غربی‌ها درباره برخی مراکز کشور.

رژیم صهیونیستی؛ بازنده بزرگ بحران اوکراین!

پایگاه خبری میدل ایست مانیتور، رژیم صهیونیستی را بازنده بزرگِ جنگ اوکراین معرفی کرد. این سازمان مطبوعاتی مستقر در لندن، در توضیح ارزیابی خود می‌نویسد: «وقوع جنگِ مذکور عملاً موجب شده تا تل‌آویو راهی به‌جز عیان کردنِ مواضع مبهم خود و طرفداری روشن از روسیه و یا آمریکا در چهارچوب بحران اوکراین نداشته باشد. مسئله‌ای که درنهایت می‌تواند تبعات به‌شدت مخرب و منفی را برای اسرائیل، به‌ویژه در بُعد منطقه‌ای و در قالب رویه‌ها و سیاست‌های آن در خاورمیانه به همراه داشته باشد. نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل تلاش‌های زیادی انجام داد تا میان روسیه و اوکراین، در جریان ملاقات اخیر خود با پوتین در شهر سوچی، میانجی‌گری کند. در این راستا، وزیر خارجه اسرائیل نیز با همتای روس خود رایزنی‌های زیادی را داشته است. بااین‌همه، با توجه به اوج‌گیری بحران اوکراین و آغاز درگیری میان دو طرف، هر دو تلاش عمیقاً شکست خوردند. شاید یکی از مهم‌ترین دلایل این مسئله این نکته باشد که اساساً حجم و وزنِ بحران اوکراین، از قد و قواره اسرائیل به‌مراتب بزرگ‌تر است و درعین‌حال روس‌ها نیز این احساس را داشته‌اند که اسرائیل به‌جای اینکه یک میانجی‌گرِ بی‌طرف باشد، دنباله‌رو سیاست‌های دولت‌های غربی است. اسرائیل نمی‌خواهد روند تحولات به سمتی حرکت کند که عملاً تمامی پل‌هایِ پشت سرش خراب شوند. در بحران جاریِ، اگر اسرائیل به سمت واشنگتن یا مسکو متمایل شود، می‌تواند خصومت‌ها علیه این رژیم را از سوی طرف‌های ثالت، تحریک و تشویق کند».

بازنشستگان نیروهای مسلح: همچنان خود را سرباز ولایت میدانیم

جمعی از بازنشستگان نیروهای مسلح در واکنش به اقدامات تحریک‌آمیز برخی شبکه‌های ضدانقلاب خارج‌نشین در راه‌اندازی تجمعات اعتراضی در نقاط مختلف کشور، طی بیانیه‌ای اعلام کردند: «ما بازنشستگان نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در شرایط حساس کنونی و با آگاهی کامل از تهدیدات دشمن همچون زمان اشتغال نسبت به آرمان‌های رهبر کبیر انقلاب و امام راحل معتقد و مجدداً بیعت خود را با فرماندهی معظم کل قوا حضرت آیت‌الله‌العظمی امام خامنه‌ای اعلام می‌نماییم و کماکان در راستای حفظ نظام جمهوری اسلامی ایران آماده فداکاری و جان‌فشانی هستیم. بدیهی است منافقین بزدل و دشمنان قسم‌خورده و تا دندان مسلح ایران اسلامی به بهانه‌های مختلف ازجمله دامن زدن به مشکلات معیشتی ما ایثارگران درصدد هستند تا ما را در مقابل نظام قرار دهند؛ لذا برائت خود را از هرگونه تجمع و حضور در اعتراضات خیابانی در روزهای آتی اعلام نموده و عواقب و تبعات هرگونه اقدام نابجا را بر عهده عوامل دشمن و افراد ساده‌لوح در شرایط کنونی می‌دانیم. رمز موفقیت و پیشرفت مملکت در سایه وحدت کلمه و صبر در برابر مشکلات معیشتی خواهد بود. فردایی شاد و توأم با امید و پیشرفت را برای ایران اسلامی و مردم عزیز آرزومندیم».

اخبار کوتاه

تلاش عربستان برای ترویج تکفیری‌گری در ایران/ دیروز پنجمین دادگاه رسیدگی به پرونده «حبیب فرج‌الله چعب» ملقب به «حبیب اسیود»، سرکرده گروهک تروریستی «حرکة‌النضال» برگزار شد. وزیری، نماینده دادستان در این جلسه گفت: «متهم اقرار کرده که تحت فشار سرویس اطلاعاتی عربستان، برای مقابله با ایران، تمامی گروه‌های تروریستی و تجزیه‌طلب با یکدیگر متحد شوند. چعب برای شکل‌گیری فرقه تکفیری در خوزستان اقدامات متعددی را انجام داده و عناصر حرکةالنضال از سال ۷۵ به دنبال جذب مردم منطقه به فرقه تکفیری بوده‌اند. او صراحتاً اقرار کرده که ترویج تکفیری‌گری ناشی از اتاق فکر آن‌ها در عربستان بوده است».

سخنرانی رهبر معظم انقلاب در عید مبعث/ رهبر معظم انقلاب به مناسبت عید مبعث پیامبر اعظم (ص) به‌صورت زنده و مستقیم با ملت شریف ایران و امت مسلمان جهان سخن خواهند گفت. سخنرانی معظم له که همواره بخشی از آن به تبیین موضوعات روز مربوط می‌شود، فردا سه‌شنبه ساعت ۱۰:۳۰ از پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR و شبکه‌های داخلی و بین‌المللی صداوسیما پخش خواهد شد.

مانع اصلی تحقق صلح و ثبات در سوریه/ در دیدار دیروز شمخانی با رئیس دفتر امنیت ملی سوریه، دبیر شورای امنیت ملی کشورمان با تبیین نقش مخرب آمریکا در ایجاد بحران‌های منطقه‌ای و جهانی که با هدف سلطه بر کشورهای جهان و غارت منابع آنان صورت می‌گیرد، تصریح کرد: «حضور آمریکا در سوریه نیز که با همین هدف صورت گرفته امروز بزرگ‌ترین مانع تحقق صلح و ثبات در این کشور است. جمهوری اسلامی ایران همان‌گونه که در سخت‌ترین شرایط و در اوج شرارت گروه‌های تروریستی و حامیانشان در کنار ملت و دولت سوریه ایستاد، همچنان در کنار ملت و دولت سوریه خواهد ماند».

ذخایر غذایی کشور به 4 ماه افزایش یافت/ وزارت جهاد کشاورزی مجموعه عملکرد و اقدامات خود را در حوزه تولید، تأمین کالاهای اساسی و تنظیم بازار برای خنثی‌سازی اثر تحریم‌های اقتصادی ظرف شش ماهه اخیر اعلام کرد. بر اساس این گزارش، ظرف شش‌ماهه اخیر با اقدامات وزارت جهاد کشاورزی، ذخایر راهبردی کالاهای اساسی گندم و نهاده‌های دامی از دو ماه به چهار ماه افزایش یافته است.

ترامپ: مشکل از پوتین نیست، ما احمقیم!/ «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا صبح دیروز، یکشنبه در جمع طرفدارانش گفت: «مشکل این نیست که پوتین باهوش است یا نه. البته که او رهبری باهوش است. مشکل واقعی این است که رهبران ما احمق هستند، خیلی هم احمق هستند». به گفته ترامپ، تصمیم پوتین برای اعزام نیرو به اوکراین تحت تأثیر «خروج رقت‌انگیز» ارتش آمریکا از افغانستان و سایر اقدامات نابخردانه بوده است. ترامپ گفته است که در زمان ریاست جمهوری خویش با پوتین خوب کنار آمده بودند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات