صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۷:۲۷  ، 
کد خبر : ۳۳۶۲۶۵

اخبار ویژه روزنامه‌های ۴ اسفند

روزنامه کیهان**

روزنامه سعودی: ایران بود که اقتدار آمریکا را شکست
به نظر می‌رسد آمریکا در حال تسلیم شدن در برابر ایران است؛ همان کشوری که شکست‌های آمریکا از آنجا شروع شد.
روزنامه سعودی «العرب» چاپ لندن با ارزیابی واقعیت‌های تضعیف قدرت آمریکا نوشت: آخرین بار، بحران اوکراین، واقعیت دولت بایدن را برملا کرد. دولتی که خود را در مقابل چین می‌بیند و به نظر می‌رسد آماده تسلیم شدن در برابر جمهوری اسلامی ایران است. در سایه این معادله، عجیب نیست که پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در بحران اوکراین تا آخر پیش رود؛ بعد از اینکه متوجه شد دولت کنونی آمریکا چیزی فراتر از ادامه دولت اوباما نیست.
دولت بایدن می‌تواند هر چقدر که می‌تواند تهدید کند. در نهایت نمی‌تواند روسیه را مجبور به عقب‌نشینی در قضیه اوکراین کند. آمریکا چه تحریم‌هایی می‌تواند بر روسیه اعمال کند در زمانی که پوتین توانسته تمام کانال‌ها را با چین دوباره باز کند؟ فراتر اینکه موضع اروپا درباره تحریم علیه روسیه، در سایه نیاز اروپا به گاز روسیه بی‌معناست.
واکنش دولت بایدن زاییده امروز نیست، بلکه ناشی از سلسله شکست‌های آمریکا از زمانی است که جیمی کارتر در برابر ایران در قضیه تسخیر سفارت در تهران شکست خورد. این عقب‌نشینی کافی بود تا مجموعه عقب‌نشینی های آمریکا آغاز شود که تا به امروز به جز در برخی موارد ادامه داشته است.
قبل و بعد از جنگ سرد و قبل از فروپاشی شوروی و بعد از آن، پوتین از زمانی که افسری اطلاعاتی بود همه چیز را زیر نظر گرفته بود تا زمانی که دوران اوباما شروع شد و در این زمان توانست رئیس‌جمهوری آمریکا را بازی دهد.آمریکا در ماجرای روسیه هم در تمام جهان ناتوانی خود را نشان داد و حتی در ونزوئلا.
چه بسا مهم‌ترین مسئله‌ای که پوتین ملاحظه کرده این است که متحدان آمریکا به این کشور اعتماد ندارند. به عنوان مثال به احتمال زیاد پوتین درباره رفتار آمریکا در قبال تحولات یمن و رفتار خصمانه ایران در قبال برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس تامل کرده است. آمریکا در مذاکرات غیر مستقیم با ایران در وین با وجود پرتاب موشک به سمت ابوظبی بر عدم مرتبط کردن موضوع اتمی این کشور به رفتارش در خارج از مرزها پافشاری دارد.
هر طرفی که نقاط ضعف آمریکا را کشف کند، می‌تواند از آن بهره ببرد. در نهایت روسیه به دو پایگاه در ساحل سوریه دست پیدا کرده است. پیش از این شبه‌جزیره کریمه را از اوکراین پس گرفت و اروپا و آمریکا کاری در قبال آن انجام ندادند.
درحالی که آمریکا سردرگم و اروپا از هم گسیخته است، پوتین سرگرمی مورد علاقه خود یعنی بازی کردن با نقاط ضعف دشمنانش را انجام می‌دهد. او به برپایی یک نظام بین‌المللی جدید با همکاری چین کمک می‌کند. بعید نیست چشم چین هم به تایوان باشد.

انتظارات تورمی رو به کاهش و بهبود است
کاهش رشد سه شاخص تورمی حاکی از این است که انتظارات تورمی فروکش کرده و کاهش یافته است.
روزنامه اصلاح‌طلب دنیای اقتصاد ضمن انتشار این ارزیابی می‌نویسد: بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، در بهمن ماه سال جاری سه شاخص تورم ماهانه، نقطه به نقطه و متوسط نسبت به ماه قبل روند کاهشی را ثبت کردند. شاید مهم‌ترین موضوعی که بتوان برای افت تورم عنوان کرد، بهبود انتظارات تورمی در ماه‌های اخیر است.
روز گذشته مرکز آمار ایران گزارش مربوط به تورم بهمن را منتشر کرد. بر اساس این گزارش پس از یک ماه وقفه در روند نزولی شاخص بهای مصرف‌کننده در دی ماه، در دومین ماه زمستان تورم بار دیگر روند نزولی خود را از سر گرفت و هر سه شاخص تورم شاهد کاهش بودند. بر این اساس شاخص بهای مصرف‌کننده نسبت به مدت مشابه سال گذشته ( تورم نقطه به نقطه ) 35/4 درصد رشد را تجربه کرده است؛ این مقدار نسبت به ماه گذشته کاهش ۰/۵ واحد درصدی را نشان می‌دهد. در بخش تورم ماهانه نیز شاخص قیمتها در بهمن ماه شاهد رشدی 2/1 درصدی بود که در مقایسه با ماه گذشته ۰/۳ واحد درصد از میزان آن کاسته شده است.
گرچه هنوز بازار با ثبات موردنظر سیاستگذار فاصله دارد اما به نظر می‌رسد انتظارات کاهشی تاثیر خود را بر روی شـاخص قیمت‌ها گذاشته است. از طرفی روند نزولی تورم به رغم بی‌ثباتی گروه کالاهای خوراکی رخ داده است و می‌توان امیدوار بود با به ثبات رسیدن این دسته از کالاها، شاهد کاهش بیشتر شاخص بهای مصرف کننده باشیم. به نظر می‌رسد در حالی که روند رو به رشد قیمت‌ها همچنان ادامه دارد، سایه انتظارات تورمی موجب شده تا از سرعت رشد آنها کاسته شود. اگرچه بازارها تا حدودی ثبات پیدا کرده‌اند اما همچنان با ثبات مدنظر سیاستمدار فاصله دارد و نرخ تورم ماهانه ثبت شده می‌تواند به سطوح بالاتر بازگردد. با این حال انتظارات تورمی کاهشی موجب شده تا شاخص بهای مصرف‌کننده همچنان رونـــــدی نزولی را در پیـــش بگیرد.
می‌توان انتظار داشت در صورت کنترل تورم کالاهای خوراکی، سطح قیمت‌ها رشـد کمتر و ثبات بیشتری را تجربه کنند. همچنین باید توجه کرد که نوسانات فصلی و کاهش عرضه برخی از محصولات کشاورزی در زمستان باعث افزایش تورم برخی خوراکی‌ها شده که این اثر با گذر از فصل سرما کمرنگ خواهد شد.

اعتماد: عدم تولید مسکن قیمت را در 6 سال 8 برابر کرد
روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد نوشت؛ قیمت مسکن، پس از لغو تحریم‌ها پایین نمی‌آید؛ چرا که ساخت و عرضه مسکن در چند سال اخیر پایین بوده است.
این روزنامه که از حامیان مدیریت روحانی و عباس آخوندی (وزیر راه و شهرسازی دولت تدبیر) به شمار می‌آید، نوشت: تحولات جدید در مذاکرات هسته‌ای اگرچه تاثیر اولیه‌ای در بازارهای دارایی نظیر ارز و طلا با ریزش قیمت‌ها ایجاد کرده، اما بسیاری از معامله‌گران امیدوارند که تحول بعدی در حوزه دارایی‌های بالا مانند مسکن یا زمین رخ بدهد. متوسط قیمت مسکن در کشور در آخرین آمار ارایه شده که مربوط به پاییز امسال است به بیش از ۳۱ میلیون تومان در هر متر مربع رسـیـده اسـت. البته آمارهای موجود در نگاه اول نشان می‌دهد که سرعت رشد قیمت مسکن به‌طرز محسوسی کاهش پیدا کرده است. طبق اعلام بانک مرکزی، در دی ماه ۱۴۰۰ متوسط قیمت یک متر مربع مسکن در شهر تهران ۳۲ میلیون و ۹۴۰ هزار تومان بوده که نسبت به ماه قبل و مدت مشابه سال قبل به ترتیب 1/1 و 20/3درصد افزایش یافته است . تعداد معاملات انجام شده در این ماه ۹۸۱۶ فقره بود که نسبت به ماه قبل و در مقایسه باماه مشابه در سال قبل به ترتیب 0/5 و ۱۷۹ درصد افزایش رانشـان می دهد. از سوی دیگر گزارش‌ها نشان می‌دهد سرعت رشد قیمت مسکن به طرز محسوسی کاهش پیدا کرده است. طی سه ماه گذشته نرخ رشد ماهیانه قیمت مسکن در تهران به تدریج 1/2 درصد، 1/8 درصد و 1/1 درصد بوده و رشد سالانه آن به ۲۰ درصد رسیده است؛ در حالی که نرخ افزایش سالانه قیمت در ماههای دی سه سال گذشته به ترتیب 91، 41 و 99 درصد بود. البته با وجود آنکه میزان بازدهی بازار مسکن در یک سال گذشته حدود ۲۰ درصد بوده، این رقم برای بازار ارز ۸ درصد و برای سکه 4/2 درصد بوده است. همین مسئله در ترغیب برخی افراد برای خرید ملک تاثیرگذار بود.
مهدی سلطان محمدی، کارشناس بازار مسکن در مورد لغو تحریم‌ها و تاثیر آن بر بازار مسکن براین باور است که این مسئله می‌تواند در کوتاه‌مدت و بلندمدت آثار متفاوتی در پی داشته باشد و ممکن است در کوتاه مدت برداشتن تحریم‌ها شوکی مقطعی به این بازار وارد کند که البته این شوک چندان طولانی‌مدت نخواهد بود و مجددا بازارها به تعادل باز خواهند گشت. این کارشناس بازار مسکن در ادامه گفت: بسیار بعید است که قیمت مسکن پس از مدتی طولانی افت کند و بیشتر به نظر می رسد به همان رویه قبلی بازگردد و این روند صعودی در بازار مسکن البته با شیبی کمتر از تورم در حال افزایش است.
این کارشناس گفت قیمت مسکن در 6 سال گذشته 8 برابر شد. سلطان‌محمدی با تأکید بر این که ضعف فعلی بخش مسکن در حال حاضر در حوزه عرضه است، گفت: البته این نکته مهمی است که عمده ضعف فعلی در بخش عرضه را هم باید در حوزه تقاضا جست‌وجو کرد چرا که در این مدت شــاهد آن بودیم که خانوارها توان خرید ملک را نداشتند و طبیعتا میزان عرضه مسکن نیز کاهش پیدا کرد.
اشاره روزنامه اعتماد به کاهش تولید و عرضه مسکن، در حالی است که عباس آخوندی پس از 5 سال وزارت در دولت روحانی، با گستاخی افتخار کرد که در دوره وزارتش حتی یک واحد مسکونی هم نساخته است. این در حالی است که از سیمان و فولاد تا بقیه لوازم ساختمانی، در داخل تولید و حتی صادر هم می‌شود و مهندس و نیروی کار کافی هم در داخل کشور وجود دارد. به عبارت دیگر تولید مسکن می‌توانست در طول این سال‌ها، به عنوان یکی از پیشران‌های اقتصاد، چرخ تولید را بچرخاند، ایجاد اشتغال کرده و نیازمندان مسکن را صاحب خانه نماید و بخش مهمی از تورم را مهار کند. اما سیاست غلط دولت روحانی در این زمینه موجب انباشت نیاز به چند میلیون واحد مسکونی در کنار احتکار مسکن توسط برخی سودجویان و 8 برابر کردن قیمت مسکن و سپس اجاره‌بها شد.

اگر سیاست‌های روحانی متوقف نشده بود تورم به بالای 50 درصد می‌رسید
بررسی آمارها نشان می‌دهد که اگر سیاست‌های اقتصادی دولت روحانی متوقف نمی‌شد، تورم در دی ماه به بالای 50 درصد می‌رسید.
روزنامه وطن امروز ضمن بررسی آمارهای موجود نوشت: بر اساس اطلاعات ارائه‌شده توسط مرکز آمار، نرخ تورم از نیمه دوم سال جاری و استقرار دولت سیزدهم روند کاهشی به خود گرفته است به طوری که تورم سالانه منتهی به دی‌ نزدیک 3 درصد از شهریور کمتر شده است.
بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار - که مربوط به تورم دی‌ است - تورم سالانه منتهی به این ماه 42.4 درصد بوده است. این در حالی است که تورم سالانه منتهی به شهریور 45.8 درصد گزارش شده بود.
به ترتیب میزان تورم منتهی به ماه‌های نیمه دوم سال عبارتند از: مهر 45.4، آبان 44.4 و آذر 43.4.
همچنین تورم نقطه به نقطه نسبت به سال گذشته نیز کاهش پیدا کرده است. تورم نقطه‌ای که در خرداد بر اساس گزارش مرکز آمار 47.6 درصد بوده، به 35.9 درصد در دی‌ رسیده است. البته با وجود کاهش تورم باز هم شرایط قیمت‌ها و تورم 40 درصدی برای اکثر اقشار مردم تحمل‌پذیر نیست و افزایش قیمت برخی اقلام خوراکی پرمصرف باعث آزار آنها می‌شود.
اگر بخواهیم نارسایی‌های موجود را که به تورم‌های افسارگسیخته در اقتصاد منجر شده نام ببریم، در یکی از موارد مهم می‌توان به رشد فزاینده نقدینگی که ناشی از کسری بودجه دولت و قدرت خلق پول بانک‌‌‌هاست، اشاره کرد. همچنین از سوی دیگر به دلیل ساختار اقتصاد، نرخ ارز به عنوان لنگر اسمی تورم عمل می‌کند که با جهش‌ آن شاهد افزایش تورم عمومی هستیم. به عبارت دیگر اگر دولت بخواهد تورم را کنترل کند، باید در سیاست‌های پولی و مالی انضباط برقرار کند تا در بلندمدت شاهد کاهش تورم به صورت پایدار باشیم.
پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم، یکی از اقداماتی که از همان روزهای اول توسط دولت و تیم اقتصادی‌اش در دستور کار قرار گرفت، کشیدن ترمز تورم بود. یکی از علل تورم که پیش‌تر اشاره شد، استقراض‌های مکرر دولت‌ها به منظور تامین کسری بودجه و هزینه‌های جاری است. طبق اظهارنظرهای مختلف توسط اعضای تیم اقتصادی دولت، میزان استقراض دولت از بانک مرکزی در شهریور سال جاری صفر بوده است که نتایج این عدم استقراض در کاهش تورم ماه‌های اخیر مشاهده می‌شود.
در این بین اما برخی کارشناسان و رسانه‌ها که جزو حامیان روی کار آمدن حسن روحانی به عنوان رئیس‌جمهور بودند، بر موضوع گرانی برخی اقلام خاص تاکید کرده و شرایط را بحرانی‌تر از قبل ترسیم می‌کنند.
برای مثال یکی از اقتصاددانان حامی روحانی گفته است: «چرا رئیس‌جمهور می‌گوید نرخ تورم کاهش یافته است؟ قیمت‌ها روزانه بالا می‌رود اما تورم نزولی است؟!»
این فضاسازی‌ها در حالی انجام می‌شود که بر مبنای اطلاعات رسمی مرکز آمار -که معیار ارزشیابی سیاست‌های تمام دولت‌هاست - موتور رشد تورم خاموش شده و تورم در حال تعدیل است.
بررسی‌ها نشان می‌دهد از ابتدای سال جاری به صورت مستمر ماهانه به طور حدودی تورم یک درصد افزایش پیدا می‌کرده و اگر در سیاست‌های کلان اقتصادی تجدیدنظر نمی‌شد، در دی‌ماه شاهد تورم 50 درصدی بودیم. این یعنی اگر تیم اقتصادی روحانی هنوز مستقر بود، تورم 50 درصد دور از انتظار نبود. با این تفاسیر مشخص نیست مدافعان روحانی که باعث خلق رکوردهای فاجعه‌بار اقتصادی بودند، امروز با چه رویی از شاخص‌های اقتصادی دم می‌زنند.

هیل: گزینه‌های آمریکا مقابل ایران همگی بد و ناکارآمد هستند
نشریه کنگره آمریکا معتقد است با وجود همه جار و جنجال‌ها، بهترین گزینه برای دولت بایدن در شرایط موجود، بازگشت به برجام است.
جین هارمن عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان که سابقه ریاست اندیشکده ویلسون را هم دارد، در نشریه هیل نوشت: دولت جو بایدن به زودی راهبرد امنیت ملی سالانه‌اش را منتشر خواهد کرد. اما روشن است که جهان منتظر ما نیست. تنش‌های روسیه و اوکراین، آزمایش‌های موشکی کره شمالی و حملات پهپادی بی‌باکانه حوثی‌های متحد ایران علیه ابوظبی، حاکی از شرایط هولناکی است که می‌تواند بدتر هم بشود. انتقادها از رفتارهای بی‌پروای دولت ‌ترامپ در حال افزایش است. اما بی‌تردید مخرب‌ترین اشتباه سیاست خارجی آن دولت، خروج از توافق هسته‌ای بود، توافقی که برای مهار برنامه هسته‌ای ایران طراحی شده بود. همان‌طور که رابرت لیتواک پژوهشگر مرکز ویلسون می‌گوید، دولت اوباما درباره تحول‌آفرینی برجام بزرگ‌نمایی کرد، اما کارایی این توافق بسیار چشمگیر بود. 
برجام فقط به برنامه هسته‌ای ایران می‌پردازد، نه به توسعه موشکی و استفاده از نیروهای نیابتی آن برای حمله به اسرائیل و رفتارهای ناخوشایند در سراسر خاورمیانه. با این حال، این توافق در تحقق هدف مهار برنامه‌ هسته‌ای ایران، به‌ویژه در محدود کردن تولید پلوتونیوم ایران و اجازه بازرسی‌های مکرر توسط آژانس بسیار خوب عمل کرد. اما دولت ‌ترامپ با خروج از برجام چارچوبی را رها کرد که هم روسیه و چین و هم اروپا از آن حمایت می‌کردند و باعث شد ایران در پی کاهش زمان‌گریز هسته‌ای برآید. در حال حاضر زمان‌گریز هسته‌ای ایران به چند هفته کاهش یافته است.
بدیهی است که دیدگاه مقامات دولت پیشین آمریکا از جمله مایک پمپئو مبنی بر اینکه ایران حتی در صورت خروج آمریکا از برجام، تعهداتش را کنار نخواهد گذاشت، ساده‌لوحانه بوده است. اما عامل بدتر این است که ایران پس از آن، دولت تندروتری را برگزیده و دانشی را به دست آورده که حتی اگر توافق احیا شود هم، نمی‌توان آن را از میان برداشت. 
اکنون دولت بایدن با گزینه دشواری روبه‌روست؛ اگر به برجام بازگردد، بدیهی است که باید تحریم‌های یکجانبه اعمال شده توسط دولت ‌ترامپ را لغو کند. این بدون شک انتقاد شدید جناح محافظه‌کار را به همراه خواهد داشت. اما عدم بازگرداندن برجام ریسک بدتری را به همراه دارد.
بهترین گزینه‌ بد کدام است؟ از نظر من این گزینه، بازگشت به برجام است. نباید فراموش کرد که کمال‌گرایی، دشمن شما و منافع‌تان است. اکنون ما با پیامدهای فاجعه‌باری روبه‌رو هستیم که حاصل نپذیرفتن این بهترین گزینه‌ بد است. روشن است که کدام مسیر بهترین است و ما زمانی برای از دست دادن نداریم.

***************

 روزنامه وطن امروز**

کلیات طرح حمایت از کاربران فضای مجازی تصویب شد
کلیات طرح حمایت از کاربران فضای مجازی در نشست روز گذشته کمیسیون مشترک طرح صیانت با 18 رای مثبت و یک رای منفی تایید شد. قرار است جزئیات این طرح در جلسات بعدی این کمیسیون مورد بررسی قرار گیرد. 
به گزارش تسنیم، طرح حمایت از کاربران فضای مجازی در جریان نشست علنی ششم مردادماه سال جاری خانه ملت مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت با توجه به پیشنهاد تعدادی از نمایندگان برای بررسی این طرح بر اساس اصل 85 قانون اساسی، با مصوبه نمایندگان روند تصویب این طرح به کمیسیون ویژه ارجاع شد. بر اساس اصل 85 قانون اساسی «سمت نمایندگی قائم به شخص است و قابل واگذاری به دیگری نیست. مجلس نمی‌تواند اختیار قانون‌گذاری را به شخص یا هیاتی واگذار کند ولی در موارد ضروری می‌تواند اختیار وضع بعضی قوانین را با رعایت اصل هفتاد و دوم به کمیسیون‌های داخلی خود تفویض کند، در این صورت این قوانین در مدتی که مجلس تعیین می‌نماید به صورت آزمایشی اجرا می‌شود و تصویب نهایی آنها با مجلس خواهد بود». 
بنابراین با موافقت نمایندگان با این درخواست، طرح حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی در کمیسیون ویژه‌ای با محوریت کمیسیون فرهنگی بررسی می‌شود و بدون ارجاع به صحن علنی مجلس به شورای نگهبان ارسال و در صورت تایید، به صورت آزمایشی اجرا خواهد شد. این طرح طی ماه‌های گذشته با انتقادات زیادی مواجه شده است. کمیسیون مربوط تاکید می‌کرد به ابهامات و انتقادات پاسخ خواهد داد، با این حال برآوردی از فضای افکار عمومی نشان می‌دهد منتقدان از طیف‌های مختلف همچنان ابهامات مهمی درباره آن دارند. 
 
رابطه راهبردی ایران و چین مهر باطلی بر هژمونی آمریکاست
وزیر کشور در دیدار سفیر چین، روابط تهران و پکن را مستحکم و راهبردی دانست و گفت: این رابطه راهبردی، مهر باطلی بر هژمونی آمریکا بر دنیاست. 
احمد وحیدی در نشست مشترک با چانگ‌هوا سفیر چین در تهران با تاکید بر ضرورت گسترش همکاری‌های مختلف اقتصادی و تجاری میان ۲ کشور، گفت: از مواضع اصولی چین نسبت به جمهوری اسلامی ایران در سازمان‌های بین‌المللی، مقابله با تحریم‌های آمریکا و نقش مثبت آن در دفاع از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای تشکر می‌کنیم. وی با تاکید بر اینکه روابط ایران و چین صرفا یک رابطه اقتصادی نیست، گفت: اراده سیاسی مسؤولان جمهوری اسلامی ایران توسعه روابط ۲ کشور در همه زمینه‌هاست. 
وزیر کشور روابط تهران و پکن را مستحکم و راهبردی دانست و گفت: این رابطه راهبردی، مهر باطلی بر هژمونی آمریکا بر دنیا است. وی با اشاره به همکاری امنیتی ایران و چین در مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی، تاکید کرد: ما آماده هستیم در چارچوب همکاری امنیتی، تعامل در این زمینه را افزایش دهیم. وزیر کشور با اشاره به زمینه‌های مساعد برای همکاری دوجانبه با چین در توسعه مسائل شهری و مترو تاکید کرد حوزه‌های فناوری و علمی همچون ایجاد شهر هوشمند یکی از موضوعات برای توسعه این تبادلات است. 
وحیدی یادآور شد: با توجه به ظرفیتی که حوزه پسماند در تولید انرژی دارد، می‌تواند زمینه و محور دیگر همکاری‌ها و انتقال دانش و فناوری میان ۲ کشور باشد. 
وی با اشاره به همه‌گیری «کووید-۱۹» در جهان، تصریح کرد: مسؤولیت فرماندهی قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونا در جمهوری اسلامی ایران با وزارت کشور است و با توجه به تجربیات ۲ کشور در کنترل و مقابله با این بیماری، تعامل نزدیک میان تهران و پکن برای مقابله با کرونا باید بیش از پیش ادامه یابد. همکاری تهران و پکن در مسائل توسعه‌ای، دیگر محور مورد اشاره وحیدی در این نشست بود و گفت: وزارت کشور الگوی توسعه استان‌محور را دنبال می‌کند و در این راستا مایلیم از تجربیات طرف چینی استفاده کنیم. 
***
هشدار روزنامه صهیونیستی درباره لاف‌زنی‌های بنت علیه ایران
روزنامه عبری اظهارات نخست‌وزیر این رژیم درباره حمله به ایران را «لاف زدن» خواند و گفت راهکار اعمال زور علیه ایران پاسخ نداده و نخواهد داد. روزنامه «یدیعوت آحارانوت» در گزارشی به قلم «عوفر شیلح» عضو سابق کمیسیون امنیت و سیاست خارجی پارلمان رژیم صهیونیستی و پژوهشگر اندیشکده امنیت داخلی این رژیم در دانشگاه تل‌آویو با اشاره به سخنرانی اخیر «نفتالی بنت» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی درباره برنامه هسته‌ای ایران نوشت که اسرائیل از اشتباه‌های گذشته خود درس نگرفته، چراکه همچنان صحبت‌های همیشگی‌اش درباره دستاوردهای جعلی خود را بدون محقق کردن هدفی راهبردی تکرار می‌کند. شبکه «الجزیره» به نقل از یدیعوت آحارانوت نوشت: «برخورد درست با آینده هسته‌ای ایران این است که اسرائیل بداند استفاده تنها از زور دیگر جایگزینی برای سیاست خارجی نیست. این مساله نخست‌وزیر نفتالی بنت و کابینه او را ملزم می‌کند راهبردهای فراگیرتری را برای تأثیرگذاری بر جهان توسعه دهند و نگرانی‌های امنیتی اسرائیل را در نظر بگیرند». نویسنده این گزارش بر این باور است توافق هسته‌ای کنونی با ایران بهتر از وضعیتی است که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا با خروج یک‌جانبه از توافق با ایران به وجود آورد؛ خروجی که در واقع با تشویق‌ها و تلنگرهای تل‌آویو صورت گرفت. یدیعوت آحارانوت در ادامه می‌آورد که این گام ترامپ تنها موجب شد ایران مقادیر زیادی اورانیوم غنی‌سازی کند و شیوه‌های جدیدی برای دفاع از خود توسعه دهد. به گفته این روزنامه، این راهکارهای دفاعی به این کشور اجازه داد تحریم‌های اقتصادی را تحمل کند و مشروعیت بین‌المللی فزایده‌ای به دست آورد. 

**************

روزنامه خراسان**

96 هزار فقره وام بدون ضامن پرداخت شد
فارس - معاونت امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت اقتصاد از پرداخت ۹۵ هزار و ۹۸۳ فقره تسهیلات خرد تا سقف یک میلیارد ریال بدون ضامن به ارزش 26 هزار و ۸۹۱ میلیارد ریال توسط ۱۱ بانک دولتی و نیمه دولتی در بهمن  امسال خبر داد.
 
درآمد ۲۴ میلیارد دلاری ترکیه از ترانزیت
نود اقتصادی – در حالی‌که در ایران هیچ آمار مستندی از درآمد کشورمان از ترانزیت وجود ندارد، طبق آمارهای مرکز آمار ترکیه، درآمد این کشور از خدمات ترانزیت از حدود ۲۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۶ به ۲۴ میلیارد دلار در قبل از کرونا یعنی سال‌های  ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ رسیده و در سال ۲۰۲۰ نیز به دلیل شرایط کرونایی و محدودیت‌های تجاری به ۱۶ میلیارد و ۲۷۸ میلیون دلار رسیده است.
 
ابطال پروانه فعالیت شرکت بازرسی ناظر بر ذخیره میوه شب عید
صداو سیما - در پی ایجاد شائبه تخلف در خرید میوه شب عید توسط سازمان مرکزی تعاون روستایی، پروانه شرکت بازرسی «میزان سنجش سیمرغ آریا» که مسئولیت نظارت بر این خرید را بر عهده داشت، لغو شد.

**************

 روزنامه ایران**

سرپرست فرمانداری رفسنجان با دستور وزیر کشور برکنار شد

   خبر اول اینکه، روز گذشته در حالی که هنوز ساعاتی از دست به دست شدن فیلم پاسخ ناشایست فرماندار رفسنجان به پرسش یک خبرنگار نگذشته بود، اعضای دولت از وزیر کشور تا سخنگوی دولت و نیز مدیرکل مطبوعات داخلی به آن واکنش نشان دادند. در نخستین واکنش به این اتفاق مدیرکل مطبوعات داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در صفحه مجازی‌اش نوشت: «دهان خبرنگار می‌زنید؟ قرار بود مردم ولی نعمت مسئولان باشند، خبرنگار هم صدای مردم و گوش و چشم مردم است». احمد وحیدی وزیر کشور نیز بلافاصله در تماس تلفنی با استاندار کرمان، دستور عزل سرپرست فرمانداری رفسنجان را صادر کرد. وزارت کشور در اطلاعیه‌ای پیرامون این دستور عزل تأکید کرد: «گفتمان دولت مردمی و عدالت محور آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی ایجاب می‌کند که مدیران آن ضمن داشتن روحیه مردمی و جهادی، نسبت به تعامل و تکریم آحاد افراد جامعه اهتمام داشته باشند. همچنین انتظار می‌رود اصحاب رسانه بیش از پیش با رویکرد حرفه‌ای خود بویژه در طرح پرسش، مسئولان را در مسیر توسعه و پیشرفت کشور یاری دهند». علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت نیز در حساب توئیتری خود در واکنش به این ماجرا دستور برکناری فرماندار خاطی از سوی وزیر کشور را اقدامی به‌موقع در راستای حفظ حرمت جامعه رسانه‌ای دانست و با تأکید بر اینکه دوران‌ بدزبانی با خبرنگاران‌ گذشته است، نوشت: «مردمی بودن، پاسخگویی و حفظ کرامت خبرنگاران از سوی دولتمردان ضروری است.»

تکذیب خبرسازی اصلاح‌طلبان درباره پهنای باند شرکت مخابرات

  خبر دیگر اینکه، ساعاتی قبل و پس از موضع‌گیری سخنگوی دولت درخصوص وضعیت سرعت اینترنت، منابع خبری اصلاح‌طلب با بازنشر یک مصاحبه قدیمی، مدعی تکذیب سخنان بهادری‌جهرمی از سوی شرکت مخابرات شدند. یک کانال خبری با زیر سؤال بردن توضیحات سخنگوی دولت درخصوص عدم توسعه شبکه زیرساخت در دولت روحانی، با استناد به همین مصاحبه قدیمی مدعی شده که مشکل اینترنت ثابت به‌دلیل عدم تأمین پهنای باند مورد نیاز مخابرات از سوی شرکت زیرساخت است.
به گزارش رجانیوز، ساعاتی بعد  این خبر با مصاحبه مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شرکت مخابرات ایران تکذیب شد. محمدرضا بیدخام با بیان اینکه تأمین پهنای باند مصرفی شرکت مخابرات ایران در وضعیت عادی قرار دارد، اعلام کرد: با همکاری شرکت زیرساخت و وزارت ارتباطات  و فناوری اطلاعات و به‌رغم افزایش مصرف کاربران در روزهای اخیر، درحال حاضر مشکلی در تأمین پهنای باند اینترنت شرکت مخابرات ایران وجود ندارد.

وزیر ارتباطات پیشنهاد افزایش پهنای باند را داده بود نه محدودیت اینترنت

  شنیدیم که، کانال «تبیان آنلاین» که خبر جعلی «محدودیت اینترنت بین‌الملل با موافقت مقامات عالی دولت» را منتشر کرده بود، در مطلبی جدید خبر قبلی را اصلاح کرد. این کانال در اصلاحیه خود آورده است: «پیگیری‌های جدید تبیان نشان می‌دهد که در جلسه اخیر شورای عالی فضای مجازی، زارع پور وزیر ارتباطات پیشنهاد افزایش ترافیک اینترنت را ارائه داده بود که این خواسته با عدم موافقت اکثریت اعضا روبرو شد؛ تنها یکی از اعضای حاضر در جلسه با این تصمیم موافقت کرده است. در نهایت حاضرین جلسه تصمیم قطعی درباره درخواست وزیر ارتباطات را به بررسی کارشناسی در کمیتۀ دیگری منوط کردند.»

بازداشت یکی از مدیران استان قزوین به اتهام اختلاس

  با خبر شدیم که، در جریان مبارزه با فساد سازمان‌یافته مالی مدیران و کارکنان دولتی، با ورود و استقرار بازرسان بازرسی کل استان قزوین و صدور دستور قضایی، یکی از مدیران استان با اتهامات اختلاس و تصرف غیرقانونی بازداشت شد. بنا بر اعلام روابط‌عمومی بازرسی کل استان قزوین، پرونده‌های متخلفان مربوطه به‌منظور تکمیل تحقیقات و شناسایی سایر عوامل دخیل در موضوع همچنان باز است و تحت رسیدگی قضایی قرار دارد. در هفته گذشته با گزارش بازرسی کل استان قزوین یکی از مدیران استان هم به اتهام ارتشاء تحت‌تعقیب قرار گرفت.

35 هکتار از سواحل استان بوشهر رفع تصرف شد

  دست آخر اینکه، معاون امور عمرانی استاندار بوشهر از رفع تصرف سواحل خلیج‌ فارس در استان بوشهر خبر داد و گفت: در این راستا با اقدامات هماهنگ با دستگاه قضا، ۶ کیلومتر از سواحل این استان به مساحت ۳۵ هکتار رفع تصرف شد.  به گزارش تسنیم، محمد هادی رستمیان با اشاره به آزادسازی حریم 60 متری دریا با دستور رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: در 20 روز گذشته 26 هکتار از حریم ساحل این استان رفع تصرف شد و امروز در اقدامی هماهنگ با همکاری دستگاه قضا، 6 کیلومتر دیگر از سواحل این استان به مساحت 35 هکتار رفع تصرف شد. وی با بیان اینکه تاکنون بخش قابل توجهی از اراضی ساحلی در حریم 60 متری دریا آزادسازی شده‌اند تصریح کرد: با ادامه عقب‌نشینی از حریم 60 متری دریا، اراضی رفع تصرف شده در اختیار مردم قرار گرفته است.

**************

روزنامه شرق**

توضیحات معاون سیاسی سپاه درباره فایل صوتی جنجالی

انتخاب: سردار یدالله جوانی، معاون سیاسی سپاه پاسداران و مدیر‌مسئول هفته‌نامه صبح صادق نوشت: از شب 22 بهمن 1400 جبهه استکبار با محوریت اتاق رسانه‌ای آمریکا، ‌با فعال‌سازی تمامی ظرفیت‌های خود در فضای حقیقی و مجازی،‌ یک تهاجم سنگین تبلیغاتی علیه سپاه و تعدادی از فرماندهان سپاه و از ‌جمله سردار دل‌ها، سیدالشهدای جبهه مقاومت شهید حاج قاسم سلیمانی آغاز کرد. در این گزارش یک نکته برجستگی دارد و آن اینکه در فرایند فعالیت‌های این شرکت، افرادی مرتکب تخلف شده‌اند و بیت‌المال حیف‌و‌میل شده و باید برای حفظ بیت‌المال با متخلفان برخورد شود. او ادامه داد: در نقطه مقابل هم یک نکته و مطلب در صحبت‌های فرمانده کل سپاه در آن مقطع در واکنش به این گزارش بیش از همه برجستگی دارد و آن اینکه ‌با هر نوع تخلفی باید قاطعانه برخورد شود. در نهایت با عزم و اراده حاکم بر سپاه برای برخورد با تخلفات مالی و اقتصادی، ‌گزارش تخلفات و اسامی متهمان این پرونده در اختیار مراجع قضائی برای رسیدگی قرار می‌گیرد. سازمان قضائی نیروهای مسلح هم با قاطعیت و سرعت به تخلفات متهمان پرونده رسیدگی، ‌افرادی تبرئه و افرادی هم مانند محمود سیف،‌ عیسی شریفی،‌ محمود خاکپور و مسعود مهردادی ‌به اتهام مشارکت در کلاهبرداری باندی، ‌مشارکت در پول‌شویی و برداشت و تصاحب غیر‌قانونی وجوه به دو تا 30 سال حبس تعزیری و همچنین استرداد وجوه تحصیلی و جزای نقدی محکوم می‌شوند.سردار جوانی ادامه داد: «متهم‌سازی نظام جمهوری اسلامی به فساد سیستمی و قرار‌داشتن سپاه در کانون این فساد، ‌نقطه هدف اصلی در این سناریو است. دشمن با تمرکز راهبردی بر این هدف، ‌به دنبال زدن و تخریب توأمان سپاه و بیت رهبری در یک جنگ شناختی است. براساس این نقشه شیطانی، به محض انتشار فایل صوتی در آستانه 22 بهمن 1400 از سوی رادیو‌فردا، تمامی رسانه‌های وابسته به دشمن با بهانه‌قرار‌دادن این فایل از طریق لجن‌پراکنی، ‌دروغ‌گویی و تهمت‌زنی، ‌با طرح موضوعات و مطالبی که هیچ واقعیت ندارد، ‌تلاش کردند با متهم‌سازی سپاه و بیت رهبری و نظام به فسادستیزی، به زعم خود این ارکان جمهوری اسلامی را در افکار ملت ایران بی‌اعتبار کنند».

**************************************************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات