صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۹  ، 
کد خبر : ۳۳۵۸۸۳

اخبار ویژه روزنامه‌های ۱۱ بهمن

روزنامه کیهان**

چرا حتی یک رسانه معتبر غربی به اراجیف غربگرایان بها نداد؟!
در حالی که سه دولت پیاپی آمریکا، نقض کننده توافق برجام و حقوق ایران محسوب می‌شوند، روزنامه شرق به روسیه حمله کرد و نوشت: نبایدتصور کنید که پسرخاله هستید.
این روزنامه زنجیره‌ای در سرمقاله خود می‌نویسد: «هرچه به غرب نزدیک شوید از ما دور می‌شوید». این منطق روسیه است که به‌ نظر می‌آید در فاصله معنادار «میز روسی»، در ملاقات اخیر «سران» دو کشور، هویدا شده است؛ یعنی چهره‌ای دیگر از سیاست خارجی روسیه و تحکیم پیوند روسی-اسرائیلی در مواجهه با ایران. آنها احتمالا به‌دلیل اطلاعاتی که از «وین» دارند و پیش از اظهارات رسمی وزیر خارجه ایران، تغییر رویکرد ما را دریافته بودند. خودتان را جای روسیه بگذارید تا «منطق» رفتار آنان را دریابید. برخورد سرد روسیه با رئیس‌جمهور ایران به‌دلیل آن است که چشم‌انداز «حل برجام بدون روسیه» را می‌بیند. روسیه بر این باور است که اگر ایران خود مستقیم به سازوکاری برای حل بحران با غرب برسد، در ادامه راه تنها خواهد بود و هزینه آن را نیز باید بپردازد. در این بحبوحه، موشک‌پرانی به امارات نیز به تحریک هرکس بوده باشد، در همین چارچوب قابل فهم است؛ فعلا بیش از این نمی‌توان گفت... .
نویسنده شرق ادامه می‌دهد: باید منتظر بود تا به موازات حل بحران هسته‌ای ایران و آمریکا پیوند روسی-اسرائیلی تحکیم بیشتری بیابد. روسیه می‌داند که «سفر کاری» رئیس‌جمهوری ایران به مسکو دامنه‌ای از معانی و دستاوردها را برای ایران می‌توانست داشته باشد: از اطمینان‌بخشی به روس‌ها و حفظ رابطه با آنها تا بهره‌برداری تبلیغاتی از سفر به روسیه. ازاین‌روست که برای بازی‌نخوردن از ایرانیانِ «سیاس» این «رودستِ دیپلماتیک» را اجرا کرد و میز بزرگی را از آستین درآورد تا دستاوردهای رسانه‌ای این سفر را تخریب کند.
شرق همچنین نوشت: نباید تصور کنید که با طرف مقابل «پسرخاله»‌اید و دودستی آنچه را که بخواهید به شما می‌دهد. در «سفر کاری» او دیگر میزبان نیست، یک غریبه است که دست بر کلاه خود گذاشته که شما آن را نربایید. به هر حال از این پس و به موازات حل برجام باید منتظر برافتادن پرده‌های حجب و حیا بین ایران و روسیه باشید.
افسانه‌سرایی روزنامه غربگرا در حالی است که اولاً سفر آقای رئیسی به مسکو پس از چند بار دعوت رئیس‌جمهور روسیه انجام شد و برخلاف ادعای غربگرایان، توأم با احترام کامل بود. آقای رئیسی در فرودگاه مورد استقبال وزیر انرژی روسیه قرار گفت و همراه با پخش سرود ملی و سان دیدن از یگان رسمی تشریفات بوده در کاخ کرملین هم پوتین در انتظار ورود آقای رئیسی بود و حال آن که در مورد مشابه، اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه چند دقیقه پشت در معطل شده درباره طول میز هم که به عنوان بهانه حاشیه‌سازی برجسته شده، ‌موضوع به شیوع کرونا در روسیه و مرگ روزانه 700 نفر در این کشور - که حاکی از شدت شیوع کروناست- برمی‌گردد. ضمناً در حالی که میهمان‌های پوتین، چند روز قبل از ملاقات، در قرنطینه
قرار می‌گیرند، چنین ملاحظه و محدودیتی در سفر آقای رئیسی در کار نبود.
اما از حواشی عمداً ساخته و پرداخته شده توسط پادوهای رسانه‌ای غرب که بگذریم،‌اصل سفر از نگاه محافل معتبر غربی، بسیار حائز اهمیت و راهبردی بود. چنان که روزنامه نیویورک تایمز، تیتر اصلی خود را بر «دیدار رئیسی و پوتین، نمایش اتحاد در برابر آمریکا» اختصاص داد و دیگران هم از شکست فشار حداکثری و ایجاد اتحادهای قدرتمند جدید در شرق جهان سخن گفتند (اگرچه روزنامه غربگرای شرق ترجیح داد این اعترافات و نگرانی‌ها را نبیند و منعکس نکند).
نکته مهمی که در این زمینه باید یادآور شود، عدم اشاره به ادعاهای برخی رسانه‌های فارسی‌زبان غربگرا مبنی بر بی‌احترامی روسیه به ایران در این سفر است. به بیان دیگر رسانه‌های معتبر غربی برای حفظ اعتبار و پرستیژ خود حاضر نشدند اراجیف پادوهای رسانه‌ای ناتوی فرهنگی و اطلاعاتی در ایران (یا رسانه‌های زردی مثل سعودی اینترنشنال و بی‌بی‌سی فارسی و...) را منتشر کنند و حال آن که اگر آن ادعاها سرسوزنی واقعیت داشت، حتماً توسط رسانه‌های مهم و معتبر آمریکایی و اروپایی، بزرگ‌نمایی می‌شد.
موضوع بعدی این است که اجرای ناقص یا توقف برجام (تضییع حقوق ایران در موضوع لغو تحریم‌ها) موضع زورگویانه و مستکبرانه دولت‌های اوباما و ترامپ و بایدن در آمریکا بوده است؛ اما روزنامه شرق و دیگران غرب‌گرایان که اجازه ندارند نازک‌تر از گل به آمریکا بگویند، ‌روسیه را متهم می‌کنند که نمی‌خواهد برجام احیا شود! خب اگر واقعیت این است، چرا دولت بایدن -با وجود اعتراف به شکست خوردگی فاحش سیاست فشار حداکثری- حاضر به احیای برجام (به مفهوم لغو تحریم‌ها و نه صرف بازگشت به توافق و طلبکاری از ایران نیست؟! و چرا در همین موضوع برجام هم،‌غرب‌گرایان به جای تأکید بر حقوق ایران، دائماً می‌گویند ولو تکلیف لغو تحریم‌ها و راستی‌آزمایی و تضمین معتبر معلوم نشده، ایران
(به‌جای آمریکا) عقب‌نشینی کند؟! آیا روسیه دنبال عقب‌نشینی ایران از حقوق خود است یا غرب‌گدایان وطنی؟!
یادآور می‌شود همکاری در حوزه‌های مختلف از جمله ترانزیتی، نیروگاهی و انرژی، از جمله توافقات مدنظر ایران و روسیه بوده که در صورت نهایی شدن
(به ویژه در موضوع کریدور جنوب- شمال) می‌تواند درآمد 20 میلیارد دلاری برای کشورمان دربر داشته باشد.

مذاکره، حلال و حرام دارد اما رانت‌طلبی قطعا حرام است
داماد آقای روحانی رئيس‌جمهور سابق، به جای پاسخگویی درباره رانت‌جویی‌هایش در دولت سابق، درباره مذاکره با آمریکا نظریه‌پردازی می‌کند!
کامبیز مهدی‌زاده، در دولت پدر همسرش، و با کمترین سابقه و به شکل آسانسوری، به عنوان معاون وزیر صمت و رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور منصوب شد که در پی اعتراضات گسترده، ناچار شد استعفا دهد اما لحن نامه استعفای وی هم به جای عذرخواهی، آمیخته با طلبکاری بود. او البته مدتی بعد به عنوان مشاور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری منصوب شد. او در عین حال در ماه‌های پایانی دولت دوازدهم، به عضویت هیئت علمی
«مرکز پژوهش توسعه و آینده‌نگری» وابسته به سازمان برنامه و بودجه
درآمد.
مهدی‌زاده به تازگی ضمن یادداشتی در روزنامه آرمان می‌نویسد:
«عجب روزگاری شده است تا دیروز مذاکره «اَخ» بود امروز «بَه» شده است. تندروها و دلواپسان حرام را حلال کرده‌اند. گویا مشکل این دوستان تنها حسن روحانی بود. امروز وقتی تیم مذاکره‌کننده در حال انجام مذاکرات است از شعار «ای آنکه مذاکره شعارت استخر فرح در انتظارت» خبری نیست استخر فرح به استخر فرج و گشایش برای این دلواپسان تبدیل شده و هر روز در آن شنا می‌کنند. برای این دوستان مذاکره، عزت شده است. یادشان رفته که در 8 سال گذشته تیم مذاکره‌کننده کشور را هر روز تخریب کرده‌اند، اما امروز مذاکره‌کنندگان خود را تمجید می‌کنند و هورا می‌فرستند و به تعداد نفرات کاروان المپیک یک کشور در مذاکرات شرکت می‌کنند! به‌راستی چه چیزی تغییر کرده است؟ ظریف، صالحی، عراقچی و تخت‌روانچی،
چه چیزی نداشتند که این دوستان دارند؟
گویا داماد آقای روحانی، آنقدر در امتیازجویی‌ها سرگرم بود که خبر ندارد آقای ظریف و تیم‌شان (و از جمله آقای فریدون) چندین بار با تیم آمریکایی مذاکره و قدم‌زنی یا ملاقات در حد تسلیت و اظهار همدردی به خاطر فوت مادر آقایان فریدون و روحانی داشتند. همچنان که دانسته یا ندانسته اصرار دارند مذاکره با اعضای برجام را با مذاکره با آمریکای ناقض برجام و خارج شده از آن، یکی کنند و مسائل را با هم خلط نمایند! آیا آقای مهدی‌زاده در این 8 سال در وضعیت کما قرار داشت که وزارت خارجه دولت روحانی، 8 سال متمادی سرگرم مذاکرات مستقیم یا نیابتی و با واسطه‌های مختلف با آمریکا بودند؟!
البته به نظر می‌رسد امثال ایشان، کاملا در جریان خبرها باشند اما گویا بنا بر این است که به جای اظهار شرمندگی در قبال کلاه بزرگی که آمریکا سرشان گذاشت و خسارت‌های هنگفتی را به ملت تحمیل کردند، به تیم مذاکره‌کننده جدید حمله کنند یا درباره حرمت و حلیت مذاکره فضاسازی نمایند.

چرا آمریکا به لغو موقت تحریم نفتی ایران محتاج است؟!
آمریکا نه تنها از منظر سیاسی بلکه از منظر اقتصادی نیز نیاز به توافق با ایران دارد. با فروش بیشتر نفت ایران در بازار جهانی، قیمت نفت کاهش یافته که این خود می‌تواند به مهار بخشی از تورم داخلی آمریکا کمک کند.
دولت بایدن یکی از شعارهای انتخاباتی خود را توافق با ایران اعلام کرده بود و از زمان روی کار آمدن دولتش در تلاش بوده به این مهم دست یابد. همچنین با توجه به انتخابات پیش‌روی کنگره در ۲۰۲۲، بایدن نیاز دارد به دستاوردی چون توافق با ایران دست پیدا کند تا این موضوع بتواند در انتخابات کنگره به کمکش بیاید. بنابراین دولت بایدن از منظر سیاسی به توافق با ایران نیاز دارد.
به نوشته روزنامه ایران، گزارش تورم منتشر شده توسط وزارت کار ایالات متحده، نشان می‌دهد شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) در ماه نوامبر ۲۰۲۱، برای ششمین ماه متوالی صعودی شده که از سال ۱۹۸۲ تاکنون بی‌سابقه بوده و به چالش بزرگی برای سیاستمداران و فعالان اقتصادی آمریکا تبدیل شده است. بیشترین افزایش قیمت در ۱۲ ماه منتهی به نوامبر ۲۰۲۱ مربوط به انرژی بوده است. انرژی به‌طور میانگین ۳۳,۳ درصد رشد داشته است. انرژی به دو گروه کالای انرژی و خدمات انرژی تقسیم می‌شود که در گروه کالای انرژی دو شاخص سوخت نفتی و بنزین افزایش ۵۸ درصدی داشته‌اند. این عدد برای شاخص بنزین بالاترین عدد ثبتی از سال ۱۹۸۰ بوده است. تورم مواد خوراکی نیز عدد 6/1 درصد بوده که از اکتبر سال ۲۰۰۸ تاکنون بی‌سابقه بوده است. طبق گزارش وزارت کار آمریکا، مواد غذایی و انرژی هسته اصلی شاخص قیمت مصرف کننده محسوب می‌شوند.
کارشناسان با توجه به نقش اساسی انرژی در تورم آمریکا، یکی از راهکارهای مهار تورم را کاهش قیمت نفت عنوان کرده‌اند. یکی از ابزارهای کاهش قیمت نفت، وارد کردن نفت ایران به بازار جهانی است.
خبرگزاری وال‌استریت ژورنال در تاریخ ۱۹ ژانویه ۲۰۲۲ (۲۹ دی ۱۴۰۰) در مطلبی به انگیزه بایدن برای توافق با ایران پرداخته است: «ایران مقادیر زیادی نفت دارد که می‌تواند تقریباً بلافاصله به بازار عرضه شود. این ذخایر که در ایران یا در فراساحل نگهداری می‌شود، در مجموع حدود ۱۲۰ میلیون بشکه تخمین زده می‌شود که معادل بیش از یک روز نفت مصرفی کل کره زمین است.
گزارش وال‌استریت ژورنال با اشاره به اینکه افزایش میزان نفت ایران و ورود آن به بازار جهانی، تفاوت واقعی در بازار ایجاد می‌کند، اعلام می‌کند تقاضای جهانی برای انرژی در حال حاضر از عرضه پیشی گرفته است. این گزارش همچنین نقش ایران را در کاهش قیمت نفت جهانی بدین صورت بیان می‌کند: «علی‌رغم تعهد برای افزایش تولید، اعضای کارتل اوپک پلاس به‌طور معمول از اهداف افزایش تولید ماهانه خود فاصله زیادی دارند. در نتیجه، افزودن عرضه‌های ایران به میزان قابل‌توجهی مقدار نفت خام موجود را افزایش می‌دهد و در نتیجه می‌تواند قیمت‌های جهانی نفت را تا ۱۰ درصد کاهش دهد».
در انتهای مطلب، وال استریت ژورنال به این نکته اشاره دارد که توافق با ایران می‌تواند در کاهش تورم آمریکا نقش ایفا کند و این‌گونه عنوان می‌کند: «هر توافقی با ایران، صرف نظر از اینکه چقدر ضعیف باشد، توجیه کافی برای دولت بایدن به منظور عقبگرد تحریم‌ها، بویژه صنعت نفت ایران فراهم می‌کند. اگر این اتفاق بیفتد، نفت خام ایران به بازار سرازیر می‌شود، عرضه موجود بالا می‌رود و قیمت نهایی نفت و در نتیجه محصولات تصفیه‌شده مانند بنزین کاهش می‌یابد و این به نوبه خود حداقل مقداری از فشار تورمی و اقتصادی را که بایدن در داخل با آن مواجه است کاهش خواهد داد.»
یادآور می‌شود طی چند هفته اخیر با عملیات انتقامی مقاومت یمن در هدف قرار دادن مراکز مهم اقتصادی دوبی و ابوظبی، قیمت جهانی نفت، رکورد 7 ساله را شکست و به بالای 90 دلار رسید.

***************

 روزنامه وطن امروز **

ترامپ: بایدن سوژه خنده دنیا شده است

گروه بین‌الملل: کسی که تا یک سال پیش سکان رهبری ایالات متحده را در دست داشت، معتقد است آمریکا سوژه خنده جهان شده است. دونالد ترامپ در یک سخنرانی یک ساعت و 20 دقیقه‌ای در شهر کانرو در ایالت تگزاس خطاب به هوادارانش بار دیگر مساله تقلب در انتخابات 2020 را پیش کشید و گفت اگر دموکرات‌ها تقلب نمی‌کردند، حالا چهل‌و‌پنجمین رئیس‌جمهور آمریکا هنوز در کاخ سفید بود، نه یک رئیس‌جمهور فاقد صلاحیت مثل جو بایدن که آمریکا را اینگونه در جهان مضحکه کند. اگرچه مضمون کلی حرف‌های ترامپ در تور تگزاس که در چارچوب تبلیغات در میان رای‌دهندگان حزب جمهوری‌خواه پیش از انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره انجام شد، همان تعریف و تمجیدهای همیشگی از عملکرد دولتش و ادعاهایی مثل انعقاد یک توافق آنچنانی با ایران به نفع آمریکا بود- ادعایی که در 4 سال ریاست‌جمهوری‌اش در عمل از انجام آن عاجز ماند – با این حال او مثل همیشه ناگفته‌هایی از افول هژمونی آمریکا را در لابه‌لای حرف‌هایش بر زبان آورد.  ترامپ پس از آنکه به هواداران جمهوری‌خواه خود اطمینان داد او و حزبش بزودی اکثریت کرسی‌های خانه نمایندگان و سنا را در انتخابات میان‌‌دوره‌ای 2022 کنگره پس گرفته و سپس خانواده مجرم بایدن را در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ از کاخ سفید بیرون می‌کنند، بار دیگر علیه چین موضع‌گیری کرد.  او از ویروس کرونا گرفته تا موضوع اختلافات در دریای چین جنوبی و تایوان به چینی‌ها اتهام زد و دست آخر یک پیش‌بینی عامیانه را تکرار کرد: «بعد از برگزاری مسابقات المپیک زمستانی پکن، چین به تایوان حمله می‌کند». جالب اینکه چند روز جلوتر جو بایدن، رئیس‌جمهور سالخورده مدعی شده بود بعد از المپیک زمستانی پکن، روسیه به اوکراین حمله می‌کند! همین پیش‌بینی‌‌های متناقض رئیس‌جمهور آمریکا و مهم‌ترین رقیب او درباره اوضاع جهان می‌تواند تاییدی بر حرف ترامپ باشد که آمریکا سوژه خنده جهان شده است.  ترامپ یک روز جلوتر نیز به بحران اوکراین و تنش‌ها میان آمریکا با روسیه نیز پرداخته و با انتقاد از بایدن گفته بود رئیس‌جمهور فعلی به جای اعزام نیرو برای حفظ امنیت مرز اوکراین، باید از مرزهای آمریکا حفاظت کند.  رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا در گفت‌وگو با «گلن بک» مجری محافظه‌کار رادیو مرکوری همچنین گفت بحران میان اوکراین و روسیه مساله‌ای مربوط به اروپا و بی‌ارتباط با آمریکاست.  البته او مدعی شد اگر رئیس‌جمهور می‌ماند، پوتین هرگز نیروهایش را به سمت اوکراین نمی‌برد. او سپس مدعی شد روسیه با خط لوله گاز «نورد استریم ۲» بر آلمان تسلط می‌یابد.  ترامپ این خط لوله انتقال گاز طبیعی از روسیه به آلمان را فاجعه‌بار خواند و یادآوری کرد در دوره ریاست‌جمهوری‌اش تحریم‌هایی را علیه شرکت‌های همکار در ساخت «نورد استریم ۲» تصویب کرده بود که بایدن بهار گذشته آنها را تعلیق کرد. او گفت: «برلین به علت وابستگی به گاز روسیه، تحت تسلط مسکو قرار می‌گیرد. من تنها فردی بودم که هنگامی که کسی از آن آگاهی نداشت، این موضوع را مطرح کرد. در حالی که همیشه در این باره سخن می‌گفتم، [مخالفان و منتقدان] مرا به ضعف در برابر روسیه متهم می‌کردند. این من بودم که عملیات ساخت آن را متوقف کردم». رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده، این طرح را یکی از احمقانه‌ترین اقداماتی توصیف کرد که تاکنون دیده و و ادعا کرد در صورت آغاز به کار آن، آلمان برای ۷۰ درصد انرژی خود به روسیه وابسته خواهد شد و علت اینکه آلمان نمی‌خواهد در شرق اروپا با روسیه درگیر شود، همین مساله انرژی است.    * آب پاکی ناتو روی دست اوکراین: نیرو نمی‌فرستیم! دبیرکل دانمارکی ناتو اعلام کرد حتی در صورت حمله روسیه به اوکراین، سازمان پیمان امنیتی آتلانتیک شمالی برنامه‌ای برای استقرار نیروی نظامی رزمی در این کشور ندارد. «ینس استولتنبرگ» دیروز در پاسخ به سؤال خبرنگار شبکه «بی‌بی‌سی» در این باره گفت: «ما هیچ برنامه‌ای برای استقرار نیروهای نظامی در اوکراین نداریم... تمرکز ما بر ارائه پشتیبانی است. بین عضو ناتو بودن و یک شریک قدرتمند و بسیار ارزشمند بودن مثل اوکراین تفاوت است. هیچ تردیدی در این نیست».  با آنکه ۲ کشور پیشاهنگ ناتو یعنی ایالات متحده و انگلیس در هفته‌های اخیر تحرکات خود را برای تحت فشار قرار دادن روسیه به بهانه بحران ساختگی در اوکراین تشدید کرده‌اند اما رئیس‌جمهور این کشور هفته گذشته تبلیغات آنگلوساکسون‌ها درباره وخامت اوضاع را دروغین خواند. «ولودیمیر زلنسکی» پس از گفت‌و‌گوی تلفنی اخیر با همتای آمریکایی‌اش، از انتقاد خود به جو بایدن به خاطر متعادل نبودن اطلاعات ارائه شده از سوی دولت و رسانه‌های آمریکا درباره احتمال قریب‌الوقوع جنگ در اوکراین دفاع کرد. زلنسکی با متهم کردن آمریکایی‌ها به اینکه عمدا درباره بحران اوکراین اغراق می‌کنند، از آنها خواست اطلاعات‌شان درباره وضعیت میدانی این کشور را از طریق کی‌یف به‌روز کنند، چرا که بر خلاف ادعای واشنگتن و لندن، در خیابان‌های شهرهای اوکراین خبری از تانک نیست. او اخبار تنش‌آلود رسانه‌های غربی درباره حتمی بودن اشغال کشورش توسط همسایه شرقی‌اش (روسیه) را عامل تضعیف باور شهروندان اوکراینی به دولت و ایجاد جنون اقتصادی در سراسر کشور دانست.  طبق تحلیل پولیتیکو،  واکنش رئیس‌جمهور اوکراین در عین واقع‌گرایانه بودن، ناهماهنگی و شکاف میان کی‌یف و واشنگتن را در برخورد با روسیه نشان می‌دهد.  البته حرف‌های زلنسکی از جهت دیگری هم قابل تامل است؛ او مواضعش نسبت به احتمال حمله روسیه را در همین روزهای اخیر و زمانی تعدیل کرده که متوجه شده امیدش برای اعزام نیروهای رزمی یا تجهیزات نظامی و کمک‌های اقتصادی آنچنانی از سوی آمریکا، انگلیس و آلمان به عنوان مهم‌ترین اعضای ناتو، بیهوده بوده است.  پس از آنکه واشنگتن و لندن، به رغم ارسال تجهیزات محدود و گروهی مستشار نظامی، علنا از زیر بار درگیر شدن با خرس سیبری در استپ‌های شرق اروپا فرار کردند و درخواست‌های ملتمسانه کی‌یف را بی‌پاسخ گذاشتند، حالا جواب سربالای ناتو نیز به معنای تنها گذاشتن اوکراین در مقابل یک قدرت شرقی است.  استولتنبرگ ماه گذشته نیز تصریح کرده بود حتی در صورت حمله احتمالی روسیه علیه اوکراین، از آنجا که این کشور عضو ناتو نیست، این سازمان هیچ برنامه‌ای برای استقرار نیروهای نظامی در اوکراین ندارد و تمرکز آن فقط بر ارائه پشتیبانی است.  اوج تحقیر اوکراین توسط اعضای ناتو زمانی بود که برلین پس از اصرارهای فراوان کی‌یف برای ارسال تجهیزات نظامی، اقدام به ایجاد بیمارستان صحرایی و ارسال 5 هزار کلاهخود به این کشور کرد! تحقیرآمیزتر آنکه بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرده بزودی 8 هزار و ۵۰۰ نظامی را به شرق اروپا اعزام می‌کند اما نه به اوکراین در معرض خطر.  دیروز هم دفتر بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس اعلام کرد این کشور احتمالا نیروهای نظامی خود را در استونی - در مرزهای شمال غرب روسیه - ۲ برابر می‌کند!

**************

روزنامه خراسان**

برهای وزیر جهاد از هوشمندسازی توزیع برنج و میوه
فارس- وزیر جهاد کشاورزی از توزیع هوشمند برنج خارجی از هفته آینده خبر داد. وی همچنین با بیان این که در نوروز،50 درصد میوه ها به صورت هوشمند توزیع می شود،اظهار کرد: برای تامین میوه روز‌های عید و ماه مبارک رمضان از ​آبان ستادی را تشکیل داده ایم،​ برنامه ریزی‌ها و ذخیره سازی لازم انجام شده است و هیچ دغدغه‌ای در این زمینه نداریم.
 
رفع محدودیت‌های برقی صنایع از ۱۱ بهمن
مهر - سخنگوی صنعت برق گفت: هم اکنون برق کشور تامین است و محدودیت‌هایی که در برخی از صنایع اعمال شده است نیز تا دوشنبه ۱۱ بهمن برطرف خواهد شد.
 
حمایت سازمان تجارت جهانی از چین در مناقشه تجاری با آمریکا
ایبنا - سازمان تجارت جهانی در مناقشه تجاری چین با آمریکا، از چین حمایت کرد. به گزارش راشاتودی، سازمان تجارت جهانی تصمیمی را درباره اقدامات متقابل تعرفه‌ای چین علیه ایالات متحده صادر کرده است. این هفته سازمان تجارت جهانی (WTO) به چین اجازه داد تا با تعرفه ۶۴۵ میلیون دلار در سال واردات آمریکا به دلیل رعایت نکردن قوانین تجارت بین‌الملل از سوی واشنگتن، مقابله به مثل کند. این پرونده بخشی از یک مناقشه تجاری10   ساله بر سر تعرفه‌های ضد یارانه آمریکا بر کالاهای چینی است.
 
پژو ۳۵ میلیون تومان گران شد
خبرآنلاین- بررسی قیمت ها در بازار خودرو از شدت گرفتن افزایش قیمت خودروهای پراید، پژو، سمند و ساینا از آخرین روز هفته گذشته تا دیروز حکایت دارد. بر این اساس در بین خودروهای پراید، مدل ۱۱۱ آن از ۱۸۵ میلیون تومان در چهارشنبه هفته گذشته به ۱۸۸ میلیون تومان رسید و مدل ۱۳۲ آن نیز از ۱۶۰ میلیون تومان به ۱۶۱ میلیون تومان افزایش یافت. در بین خودروهای پژو، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ مدل ۱۳۹۹ از ۲۵۷ میلیون تومان به ۲۵۸ میلیون تومان رسید و مدل ۱۴۰۰ این خودرو نیز در این مدت یک میلیون تومان گران شد.  این خودرو هم اکنون ۲۶۸ میلیون تومان قیمت خورده است اما بیشترین افزایش قیمت را در این مدت پژو ۲۰۷ اتوماتیک مدل ۱۴۰۰ تجربه کرده که از ۵۲۵ میلیون تومان در چهارشنبه هفته گذشته دیروز به ۵۶۰ میلیون تومان رسیده است. بنا بر این گزارش، قیمت ساینا دنده ای مدل ۱۳۹۹ تا دیروز به ۱۸۵ میلیون تومان رسیده و مدل ۱۴۰۰ این خودرو نیز ۱۹۵ میلیون تومان قیمت خورده است. از سوی دیگر خودروهای سمند نیز در این مدت گران شدند به طوری که سمند LX مدل ۱۳۹۹ از ۲۴۷ میلیون تومان در چهارشنبه هفته گذشته به ۲۴۸ میلیون تومان رسید. 

 

**************

 روزنامه جوان**

اعزام تام‌الاختیار‌ها به شمال برای عقب‌نشینی قطعی ویلا‌های دولتی

رئیس‌جمهور ضرب‌الاجل ۲۰ روزه برای رفع تصرف ساحل‌خواری دولتی‌ها صادر کرد. امروز هم بناست معاون اجرایی برای پیگیری دستورات رئیس‌جمهور عازم شمال شود. «جوان» دو روز پیش و پس از دستور رئیس‌جمهور، پیش‌بینی کرده‌بود که عقب‌نشینی دولتی‌ها از ساحل، به‌رغم تأکید آقای رئیسی، در پیچ و خم اجرا گم خواهد شد. روز گذشته یک ملک متعلق به بهزیستی در ساحل بابلسر تخریب شد، اما آنطور که از اظهارنظر‌های گوشه کنار برمی‌آید، قرار است دستور رئیس‌جمهور مشمول مرور زمان و احیاناً به فراموشی کامل هم سپرده شود!
روز گذشته پلاژ متعلق به سازمان بهزیستی در ساحل بابلسر با حضور تعدادی از مسئولان تخریب شد. طبق آنچه سخنگوی دولت در توییتر گفته، امروز معاون اجرایی رئیس‌جمهور همراه نمایندگان تام‌الاختیار وزرا برای پیگیری اجرای مصوبات و دستور اخیر رئیس‌جمهور عازم گیلان خواهند شد. ظاهراً رئیس‌جمهور دستورات اکیدی برای جلوگیری از فرار مسئولان از این آزادسازی‌ها صادرکرده است.
مجتمع آموزشی و فرهنگی شهید عظیمی، بزرگ‌ترین مجتمع بهزیستی استان مازندران است که در سال ۴۲ به منظور برگزاری اردو‌های تفریحی و تابستانه برای فرزندان پرورشگاهی و خانواده‌های بی‌بضاعت ساخته و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به بهزیستی مازندران واگذار شد و از آن زمان تاکنون در اختیار سازمان بهزیستی برای خدمات‌دهی به جامعه زیر پوشش این نهاد است. این مجتمع فرهنگی دو سالن ورزشی، سالن آمفی تئاتر، سالن جلسات و ۲۱ خوابگاه با ظرفیت بیش از ۴۰۰ مددجو دارد. بعد از آزاد‌سازی راه دسترسی مردم به ساحل در مجتمع بهزیستی، حریم ۶۰ متری سواحل تحت تصرف بانک کشاورزی در بابلسر نیز آزاد‌سازی شد تا مسیر سواحل برای دسترسی مردم به دریا هموار شود.
به‌رغم این موارد، استاندار مازندران، یعنی یکی از استاندار‌هایی که قرار است دستور رئیس‌جمهور را مستقیم اجرا کند، در یک گفت و گوی تلویزیونی، تعیین تکلیف اجرای قانون پاکسازی حریم سواحل دریای خزر را به پنج ماه دیگر موکول می‌کند! استاندار مازندران در این گفت و گوی تلویزیونی مدعی‌شده است که فقط ۲، ۳ درصد ساحل هنوز آزاد نشده است! مشاهدات عینی این موضوع را تأیید نمی‌کند. مسافران شمال در نقاطی برای رسیدن به ساحل باید کیلومتر‌ها مسافت طی کنند. بماند که حتی هنگام رانندگی کنار جاده ساحلی شمال، برای دیدن دریا باید از لابه‌لای ساختمان‌ها و ویلا‌های ساحلی سرک کشید بلکه بتوان آب را دید!
رصد و گزارش مستمر می‌تواند امید اجرای این دستور خوب را زنده نگه دارد. کیست که نداند دستگاه‌های دولتی آنقدر خودشان را دست بالا می‌گیرند که در مواردی حتی زور دستور رئیس‌جمهور هم به آن‌ها نمی‌رسد و با هزار ترفند از دستور استنکاف می‌کنند.

**بازدید رئیس رژیم صهیونیستی از جای زخم ابوظبی

کمتر از دو هفته پس از حملات موشکی بی‌سابقه نیرو‌های یمنی علیه امارات، اکنون ابوظبی میزبان رئیس رژیم اسرائیل است. بسیاری از گروه‌های فلسطینی سفر این مقام صهیونیستی را به ابوظبی محکوم کرده و گروه مقاومت حماس خواستار صرف‌نظر از روند عادی‌سازی روابط شده است. سفر رئیس رژیم صهیونیستی به امارات در شرایطی است که هر دو طرف از سوی کمیته‌های مردمی یمن به پاسخ موشکی تهدید شده‌اند و اکنون انصارالله یمن در کنار دیگر گروه‌های مقاومت چالشی علیه موجودیت اسرائیل است.

به گزارش «جوان»، ابوظبی هنوز شب را با نگرانی از پاسخ موشکی نیرو‌های ارتش و انصارالله یمن به صبح می‌رساند، ولی مقامات اماراتی تلاش دارند اوضاع را عادی و طبیعی جلوه دهند. با وجود آنکه انصارالله تهدید کرده که در صورت تداوم جنگ علیه یمن، اهدافی را در خاک امارات با موشک بالستیک هدف قرار خواهد داد، فرودگاه ابوظبی صبح یک شنبه میزبان «اسحاق هرتزوگ»، رئیس رژیم صهیونیستی بود. جایگاه هرتزوگ در رژیم صهیونیستی یک مقام تشریفاتی است، اما سفر او در سایه حملات موشکی دو هفته گذشته نیرو‌های یمنی به پایتخت امارات توجهات بسیاری را به خود جلب کرد.
برای اولین بار است که رئیس رژیم اسرائیل وارد امارات متحده عربی می‌شود و این سفر در ادامه روند عادی‌سازی روابط ابوظبی و تل‌آویو طی یک سال گذشته صورت می‌گیرد. «شیخ عبدالله بن زاید آل‌نهیان»، وزیر خارجه امارات از هرتزوگ به هنگام ورود به ابوظبی استقبال کرد و در همان مراسم استقبال با قدم‌های آرام بر روی فرش قرمز تلاش داشت شرایط کشورش را برای میزبانی از یک مقام صهیونیستی امن و امان نمایش دهد.

نمایش آرام زیر سایه ترس!
نمایش فضای آرام فرودگاه ابوظبی در حالی است که امارات در ماه جاری حداقل دو بار هدف حملات موشکی و پهپادی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن قرار گرفته است. پس از این حملات بود که امارات پیشنهاد خرید سامانه‌های گنبد آهنین و عصای جادویی یا فلاخن داود را که برای دفع موشک‌های کوتاه‌برد مناسب است به تل‌آویو داد، اما مقامات امنیتی تل‌آویو این پیشنهاد را رد کردند. اگرچه ابوظبی و تل‌آویو روابط خود را از اکتبر ۲۰۲۰ عادی اعلام کرده و از زمان امضای توافق عادی‌سازی، مقامات مختلف رژیم صهیونیستی سفر‌های متعددی به امارات داشته‌اند، اما مقامات صهیونیستی همواره با ارائه برخی تجهیزات نظامی پیشرفته به امارات مخالفت می‌کنند و سال گذشته نیز مقامات تل‌آویو با در اختیار قرار دادن جنگنده‌های پیشرفته اف-۳۵ به نیروی هوایی امارات مخالفت کردند. هم مقامات اماراتی و هم رهبران تل‌آویو وضعیت همکاری‌های دو طرف را عادی و در بالا‌ترین سطح عنوان می‌کنند و امارات هم پارسال سفارتش را در تل‌آویو افتتاح کرد، اما در میدان عمل صهیونیست‌ها اعتمادی به فروش تجهیزات پیشرفته نظامی به امارات ندارند و «یسرائیل هیوم» به عنوان رسانه دست راستی چاپ تل‌آویو ماه گذشته در گزارشی گفته بود که تل‌آویو نگران است تکنولوژی برخی تجهیزات نظامی پیشرفته از جمله سامانه‌های دفاع موشکی از طریق امارات در اختیار دیگر کشور‌های اسلامی قرار گیرد. بر این اساس غلبه فضای بی‌اعتمادی چیزی نیست که بتوان آن را در روابط تل‌آویو و ابوظبی پنهان کرد.

میزبانی با صدای انفجار
رئیس رژیم صهیونیستی و همسرش پس از ورود به امارات برنامه خود را دیدار با تجار اماراتی در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۰ دبی اعلام کردند، اما تنها چند ساعت پس از ورود هرتزوگ به امارات، برخی شرکت‌کنندگان در نمایشگاه دوبی از شنیده شدن صدای انفجار در داخل این نمایشگاه خبر دادند. اگرچه جزئیات بیشتری از این خبر اعلام نشده، اما گروه انصارالله یمن روز سه شنبه ۲۵ ژانویه ۲۰۲۲ یعنی کمتر از یک هفته پیش از سفر مقام اسرائیلی به امارات گفته بود که احتمالاً نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۰ دبی را هم هدف بگیرد. این تهدید یمن یک روز پس از پاسخ موشکی علیه مواضع حساس در امارات و عربستان صورت گرفت و در شرایطی اعلام شد که بمباران روزانه شهر‌های یمن از سوی ائتلاف نظامی عربستان و امارات تداوم داشته است. «یحیی سریع»، سخنگوی ارتش یمن هم در توئیتر نوشت: «اکسپو با ما احتمالاً خسارت خواهد دید و توصیه می‌کنیم جهت را تغییر دهید.»
همزمان با سفر رئیس رژیم صهیونیستی به امارات، جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) استقبال امارات از این مقام صهیونیستی را محکوم و بر مخالفت خود با عادی‌سازی روابط با دشمن صهیونیستی و رئیس ادعایی آن تأکید کرد. جنبش حماس گفت: مایه تأسف است، این سفر در سایه افزایش قتل و بازداشت اشغالگران علیه ملت فلسطین تا همین امروز، افزایش سیاست پاکسازی نژادی و تداوم سیاست شهرک‌سازی در کرانه باختری، محاصره نوار غزه و تداوم شکنجه اسرا انجام شده است. کمیته‌های مقاومت فلسطین نیز سفر رئیس رژیم صهیونیستی به امارات را خنجر به پشت ملت فلسطین و خیانت به تاریخ باعظمت امت توصیف کردند.
نکته جالب آن که صهیونیست‌ها از مسیر عادی‌سازی روابط با امارات، به دنبال عادی‌سازی روابط خود با دیگر کشور‌های عربی و به‌ویژه عربستان نیز هستند و البته این هدف با چراغ سبز سعودی‌ها همراه است. از همین رو نیز ریاض با وجود آنکه هنوز رژیم صهیونیستی را به رسمیت نمی‌شناسد، اما مخالفتی با عبور هواپیما‌های اسرائیلی از آسمان عربستان ندارد. دفتر «اسحاق هرتزوگ» رئیس رژیم صهیونیستی پس از آنکه او وارد فرودگاه ابوظبی شد، در بیانیه‌ای اعلام کرد که هواپیمای حامل هرتزوگ از حریم هوایی عربستان عبور کرده است. پیش از این نیز هواپیما‌های «یائیر لاپید» وزیر خارجه و «نفتالی بنت» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی هم در سفر به امارات از آسمان عربستان عبور کرده بودند و وزرای خارجه و جنگ رژیم صهیونیستی طی دو ماه اخیر در اظهارات مشابهی ابراز امیدواری کرده بودند که به زودی روابط این رژیم با عربستان سعودی عادی شود.

**************

روزنامه شرق**

در برخي صنايع به‌ويژه خودرو به موضوع كيفيت توجه نمي‌شود

مقام معظم رهبری: در برخي صنايع به‌ويژه خودرو به موضوع كيفيت توجه نمي‌شود پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری: مقام معظم رهبری صبح دیروز در دیدار جمعی از تولیدکنندگان و فعالان صنعتی، کارآفرینان و فعالان اقتصادی را افسران و کارگران را رزمندگان بااخلاص و باصفای دفاع مقدس در مقابل جنگ اقتصادی با آمریکا خواندند و با اشاره به سخنان صریح مسئولان آمریکا درباره شکست خفت‌بار آنها در این نبرد سنگین افزودند: مسئولان پرتلاش با «ایجاد سند نقشه راهبردی صنعتی» و «مدیریت، هدایت، نظارت و حمایت از تولید» مسیر کاهش و رفع آسیب‌ها و «شتاب‌گرفتن تولید، اشتغال و پیشرفت کشور» را با تلاش بیشتر ادامه دهند تا آثار این روند در زندگی مردم نمایان شود.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای توجه مسئولان دولتی را به نکاتی که تولیدکنندگان و صنعتگران در دیدار امروز بیان کردند ضروری دانستند و با تأکید بر اینکه اطلاع مردم از موفقیت‌های فعالان اقتصادی از زبان خود این افراد برای مقابله با جنگ روانی دشمن مفید است، گفتند: البته اگر در این ۱۰ سال مسئولان با تولیدکنندگان همراهی بیشتری می‌کردند، آسیب‌ها کمتر و موفقیت‌ها بیشتر می‌شد.
مقام معظم رهبری، تولید را «جهاد» خواندند و افزودند: ایستادگی تولیدکنندگان در مقابل حمله به اقتصاد و تلاش دشمن برای ممانعت از فروش نفت و گاز، قطع منابع ارزی و برنامه‌ریزی برای مسدودسازی مبادلات خارجی ایران، در واقع جهاد و از بزرگ‌ترین عبادت‌ها است.
ایشان با تأکید بر اینکه طراحی‌های دشمن برای فتح سنگر تولید با شکست مواجه شد، خاطرنشان کردند: در این تهاجم به اقتصاد کشور، در معیشت مردم مشکلاتی به‌ وجود آمد اما تولید به زانو درنیامد و سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا چند روز پیش صراحتا اعلام کرد که سیاست فشار حداکثری به شکست خفت‌بار آمریکا منجر شد.

 

**************************************************************

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات