صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۵  ، 
کد خبر : ۳۳۶۴۹۰

سپاه دومین ماهواره خود به‌نام «نور۲» را به فضا پرتاب کرد/ تغییر بالانس قدرت در منطقه

در شرایطی که دشمنان سعی داشتند با تحریم اجازه پیشرفت و توسعه را به کشور ندهند، سپاه یکبار دیگر نشان داد که با رویکرد نگاه به داخل می توان به بالاترین سطح توسعه و پیشرفت رسید.
پایگاه بصیرت / گروه حماسه وجهاد/ علی احمدی

همزمان با اعیاد شعبانیه نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با استفاده از ماهواره‌بر سه‌مرحله‌ای قاصد از کویر شاهرود ماهواره نور2 را در مدار 500کیلومتری زمین قرار داد.
ماموریت این ماهواره سنجشی و شناسایی است و ماهواره نور2 با سرعت 7/6 کیلومتر بر ثانیه و 480 ثانیه پس از پرتاب در مدار 500کیلومتری قرار گرفت.
ماهواره نور1 به عنوان نخستین ماهواره نظامی جمهوری اسلامی ایران چهارشنبه ۳ اردیبهشت ماه سال قبل با ماهواره‌بر  ۳ مرحله ای قاصد از کویر مرکزی ایران توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با موفقیت پرتاب شد و در مدار ۴۲۵ کیلومتری زمین قرار گرفت؛ اقدامی که در همان ساعات اولیه با بازتاب های گسترده رسانه‌های جهانی مواجه شد. این مسئله نشان از اهمیت این اقدام تهران می دهد.

 نکته اینجاست که با توجه به اینکه اساساً ماهواره برها طبق تعریف نظامی یک «موشک بالستیک» قلمداد می شوند و با نگرش نظامی ماهواره بر «قاصد» در کنار ماهواره بر بازنشسته «سفیر»، ماهواره بر «سیمرغ» و ماهواره بر «قائم» یقینا در دسته موشک های بالستیک قرار داد، اگر چه که به واسطه در دسترس نبودن مشخصات نمی توان با قاطعیت عنوان کرد که ماهواره بر قاصد در چه دسته ای از موشک بالستیک تاکتیکی(TBM)، کوتاه برد(SRBM)، میان برد(MRBM)، دوربرد(IRBM) و یا قاره پیما(ICBM) جای دارد. 

این اقدام سپاه در واقع بالانس قدرت در منطقه  بود که شرایط را به  نفع جمهوری اسلامی ایران تغییر داد. بدون شک شرایط بین المللی در وضعیت کنونی نشان می دهد که توسعه و پیشرفت بدون امنیت هیچ کارایی نخواهد داشت و کشور را محتاج دیگران خواهد کرد.

امنیتی که عمده مسیر تامین آن، تقویت سیستم های بازدارنده در مرحله اول می باشد. بحمدالله تا الان سپاه پاسداران جمهوری اسلامی در کنار ارتش مقتدر اقدامات بسیار خوبی در این زمینه برداشته است.

ضروری بود که  ایران اسلامی با وسعت بزرگی که دارد، همواره ماهواره نظامی را داشته باشد. که از یک سال پیش سپاه بر این خلع در کشور پوشش داد و جمهوری اسلامی ایران بعنوان یکی از کشورهای  صاحب در این حوزه معرفی شد.

بازتاب ماهواره نور2 در بین رسانه های بیرونی نشان از اهمیت این موضوع دارد و بدون شک دشمنان کشورمان بخصوص صهیونیست ها از این موضوع ناراحت خواهند شد. 

پس با توجه به نکاتی که اشاره شد اساساً داشتن یک ماهواره اختصاصی نظامی برای ایران یک حق مسلم است. چرا که این مسئله جزئی از حقوق مسلم دفاعی هر کشوری است که برای دفع تجاوزات و اقدامات مخرب امنیتی دیگر کشورهای متخاصم بتواند از ابزارهای مناسب خود استفاده کند. از طرف دیگر این نکته را هم باید در نظر داشت که مسئله پرتاب ماهواره نور توسط ماهواره بر قاصد برای رصد اطلاعات و گردآوری داده های امنیتی به منظور رصد فعالیت های دشمن است. لذا داشتن ماهواره و ماهواره بر فعال کردن ابزار نظامی تهاجمی مستقیم علیه کشوری خاص تلقی نمی شود.

به اعتقاد کارشناسان" عبور کشور از دو نسل قبلی ماهواره بر سفیر و سیمرغ و موفقیت ماهواره بر قاصد اکنون شرایط کشور برای به کار گیری نسل جدید ماهواره برها مهیاست. چرا که ماهواره نور اکنون در مداری بیش از ۳ برابر بالاتر از ماهواره های قبلی ایران قرار دارد.".

محمد صادق کوشکی در این زمینه معتقد است : "اهمیت قرار گرفتن ماهواره نور از این جهت است که قرار گرفتن ماهواره ها در این مدار به معنای آن است که کشور در مدارهای کاربردی از فضا برای استفاده از ماهواره ها قرار گرفته است. یعنی اکنون ماهواره نور از حالت ماهواره های آزمایشی قبلی خارج شده است و قابلیت و کارکرد یک ماهواره نظامی جدی را دارد".

نکته پایانی

در شرایطی که دشمنان سعی داشتند با تحریم اجازه پیشرفت و توسعه را به کشور ندهند، سپاه یکبار دیگر نشان داد که با رویکرد نگاه به داخل می توان به بالاترین سطح توسعه و پیشرفت رسید. اقدام امروز سپاه در واقع یک حرکت جهادی بود که خواب را از دشمن گرفت. این موضوع دلیلی محکمی بر شکست سیاست محدودسازی ایران است که همواره از سوی محور عبری- عربی- غربی دنبال می شد. البته در حال حاضر هم افزایی که بین نیروهای انقلابی در حوزه های مختلف در کشور وجود دارد شاهد اقدامات این چنینی زیادی در بخش های اقتصادی نیز خواهیم بود و دولت سیزدهم نیز با توجه به  "رویکرد نگاه به داخل"  در حل مشکلات معیشتی مردم دارد، اوضاع کشور را رفته رفته به سمت بهبودی مدیریت می کند .

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات