صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۶:۵۶  ، 
کد خبر : ۳۳۶۴۲۸

اخبار ویژه روزنامه‌های 16 اسفند

روزنامه کیهان **

سایت حامی برجام: عبرت برجام را فراموش نکنیم

توافق برجام‌، حتی اگر با وجود برخی تضمین‌ها احیا شود، از آنجا که به تصویب کنگره نرسیده، حکم یک توافق پایدار و معاهده را پیدا نخواهد کرد.

«نامه نیوز» از سایت‌های نزدیک به مدعیان اعتدال و حامی برجام، در تحلیلی خاطر نشان کرد: در حال حاضر، اصل جدال کنگره و کاخ سفید بر سر توافق‌، این است که جمهوریخواهان می‌گویند تضمین‌های لازم برای احیای برجام (به عنوان یکی از پیش شرط‌های اساسی احیای توافق هسته‌ای ) باید از سوی کنگره و نه از سوی کاخ سفید تعیین شود زیرا این موارد، ماهیت الزام‌آور دارند.به عبارت بهتر، جمهوریخواهان معتقدند که ارائه تضمین به ایران جهت احیای توافق هسته‌ای، دولت بعدی یا دولت‌های بعدی ایالات متحده آمریکا را درگیر خواهد کرد و مانع از تصمیم‌گیری مستقل آنها در قبال برجام خواهد شد.

اخیرا یک گروه ۲۰۰ نفری از نمایندگان کنگره  با ارسال نامه‌ای به

جو بایدن با هشدار علیه یک توافق دیگر با ایران تصریح کردند که بدون تأیید کنگره، هرگونه توافق با ایران به همان سرنوشت توافق ۲۰۱۵ دولت «باراک اوباما» دچار خواهد شد که در دولت «دونالد ترامپ» لغو شد.

علی‌رغم پایبندی ایران به مفاد برجام، «دونالد ترامپ» در اردیبهشت 1397 به صورت یکجانبه از توافق هسته‌ای ایران خارج شد و سیاست «فشار حداکثری» را علیه ایران در پیش گرفت.

سؤال اصلی اینجاست که آیا در صورت اراده سیاسی دولت بایدن، جمهوریخواهان می‌توانند مانع از اجرای توافق احتمالی شوند؟ پاسخ این سؤال مشخص است: در صورتی که  حداقل 67 سناتور آمریکایی (از 100 سناتور) با برجام مخالف باشند، می‌توانند جلوی اجرای آن را بگیرند اما در حال حاضر چنین عده‌ای در مجلس سنا مخالف احیای توافق هسته‌ای نیستند. فراتر از آن، رئیس‌جمهور در قانون اساسی آمریکا اختیارات ویژه‌ای دارد که می‌تواند جهت مواجهه با تصمیم کنگره به آن استناد کند.

جمهوری‌خواهان کنگره در نامه خود با مطرح کردن برخی درخواست‌های ایران تصریح کردند که ایران خواهان «تضمین» شده است که ایالات متحده تا زمان پایبندی ایران به مفاد برجام، دیگر تحریم‌هایی را علیه ایران وضع نکند و ادامه دادند که برخلاف توافق دولت اوباما، هر توافقی با ایران باید از تأیید کنگره برخوردار باشد.با این حال، مشخص است که رئیس‌جمهور آمریکا قدرت مانور حقوقی بالاتری نسبت به کنگره دارد. علی رغم این مسئله، جمهوریخواهان می‌توانند قطعا موانعی را در روند اجرایی شدن توافق ایجاد کنند. البته این مانع‌تراشی‌ها صرفا مختص حزب جمهوریخواه نیست! دموکراتها نیز در سال‌های 2015 و 2016 میلادی، با تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران و تمدید تحریم‌های گذشته، در این مسیر با جمهوریخواهان همراه شدند.

توافق هسته‌ای‌، حتی اگر با وجود برخی تضمین‌ها احیا شود، از آنجا که به تصویب کنگره نرسیده و از حمایت دو سومی مجلس سنا و مجلس نمایندگان برخوردار نیست‌، در قوانین داخلی ایالات متحده حکم یک توافق پایدار و معاهده را پیدا نخواهد کرد. در این صورت، برجام به سندی تبدیل می‌شود که رئیس‌جمهور بعدی آمریکا می‌تواند تصمیم دیگری را درخصوص اجرا یا عدم اجرای آن بگیرد.

در این میان، مقامات آمریکایی اساسا برای قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز کمترین اهمیتی قائل نبوده و قوانین داخلی خود را ارجح بر تعهدات بین‌المللی می‌دانند، حتی اگر این تعهدات پشتوانه‌ای به نام قطعنامه رسمی سازمان ملل متحد را داشته باشد.  واقعیت امر این است که اگر احیای برجام در گروی تصمیم کنگره آمریکا باشد، قطعا آنچه جمهوری‌خواهان و دموکرات‌های مجلس نمایندگان و سنا مورد تایید قرار می‌دهند، مورد پذیرش جمهوری اسلامی ایران و حتی کشورهایی مانند روسیه و چین نخواهد بود.از سوی دیگر، اگر دولت بایدن حاضر به پذیرش شروط منطقی و حقوقی مطرح شده از جمله رفع کلیه تحریم‌های ضدایرانی مستقیم و غیر مستقیم مغایر با برجام، ارائه تضمین درخصوص آینده توافق هسته‌ای و تن دادن آمریکا به راستی‌آزمایی در پروسه بازگشت به برجام نشود‌، قطعا نمی‌توان از این توافق به مثابه توافقی پایدار نام برد! در صورتی که جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ پیروز شوند و فردی مانند ترامپ در راس معادلات سیاسی و اجرایی واشنگتن قرار گیرد، می‌تواند تمامی توافقات دولت فعلی آمریکا را ابطال کند. این اتفاق در سال ۲۰۱۸ میلادی و در ماجرای خروج دولت ترامپ از برجام نیز رخ داد. بدون شک این موضوع باید از سوی جمهوری اسلامی ایران و خصوصا دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی کشورمان مورد محاسبه قرار گیرد.

توهم‌زدگی بالاتر از خیال‌بافی‌های برجامی؟!

روزنامه «جمهوری اسلامی» می‌گوید نباید اسیر توهمات ماند و باید

هر چه زودتر با آمریکا در وین توافق کرد.

این روزنامه در سرمقاله خود می‌نویسد: «خبرهاي مرتبط با مذاکرات برجامي از نزديک شدن به توافق حکايت دارند. اگر چنين اتفاقي بيفتد، براي ملت ايران خوشحال‌کننده و براي دولتمردان ايراني يک فرصت در زمينه حل مشکلات اقتصادي و اجتماعي خواهد بود.

منظور اين نيست که از اصول و آرمان‌ها و ارزش‌هايمان کوتاه بيائيم تا به يک توافق برسيم. چنين چيزي را هيچ ايراني غيرتمندي نمي‌پذيرد ولي اينهم درست نيست که در دايره توهمات افراد معدودي که بزرگ‌ترين هنرشان فرصت‌سوزي است، بمانيم و در يک دور باطل درجا بزنيم. هنر افراد متوهم که زماني فرمان مذاکرات هسته‌اي را در دست داشتند را ديديم که غير از اتلاف وقت چيز ديگري نبود. نتيجه اقدامات پديدآورندگان برجام را هم ديديم که کشور را از زير فصل ۷ منشور سازمان ملل خارج کردند، بخش مهمي از پول‌هاي بلوکه شده کشور را برگرداندند و گره‌هاي زيادي را از اقتصاد باز کردند ولي همان افراد متوهم با ميدان‌داري‌هائي که کردند، برجام را به کمک ترامپ رئيس‌جمهور ديوانه آن زمان آمريکا به حالت تعليق درآوردند و لطمات زیادي به کشور و مردم وارد کردند. گروه پديدآورنده برجام، بار ديگر وارد عمل شد و در راه احياء برجام تا حدود زيادي پيش رفت ولي با يک ايست بي‌موقع، توقف زيانباري به آن داده شد تا اين کار در دولت بعدي به سرانجام برسد.

اکنون دولت سيزدهم با ادامه راه، در حال رسيدن به توافق است. درست در همين شرايط حساس بار ديگر افراد متوهم مشروع به سنگ‌اندازي کرده‌اند و مي‌خواهند به بهانه‌هاي واهي مانع توافق شوند.

دولت سیزدهم اگر مي‌خواهد از فرصت به دست آمده بهره‌برداري مثبت کند و با احیاء شرافتمندانه برجام بر مشکلات اقتصادي فائق آيد، بايد افراد متوهم را از دخالت در اين موضوع بازدارد و با واقع‌بيني به راهي که براي رسيدن به توافق در پيش گرفته است ادامه دهد.

شرايط امروز منطقه و جهان حتي با شرايط يکماه قبل تفاوت‌ اساسي پيدا کرده و حوادث اخير به ويژه اشتباه و خطاي بزرگي که ولاديمير پوتين در تجاوز نظامي به اوکراين مرتکب شده، فرصت‌ مناسبي براي ايران به وجود آورده تا بدون آنکه امتياز بدهد در چارچوب يک سياست متوازن به توافق خوبي در مورد برجام دست يابد».

توهم ادعایی در این نوشته را باید تعریف و مصداق‌یابی کرد. در این صورت روشن خواهد شد که اتفاقاً اصرار بر توافق هر چه سریع‌تر و به هر قیمت با آمریکا (اوبامای مودب)، سرآغاز توهمات پرخسارت برجامی بود. توهمی که با اعتماد به کدخدا و معتبر خواندن امضای وزیر خارجه او و ادعای آزادی 150 میلیارد دلار اموال ایران و جذب 200 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری آغاز شد و ادعا کرد همه مشکلات اشتغال و تولید و آلودگی هوا و آب خوردن مردم با این توافق حل می‌شود تا جایی که مردم را از پول ناچیز یارانه بی‌نیاز می‌کند!

همچنین از سر توهم محض ادعا شد همه تحریم‌های مالی و بانکی و نفتی یکجا لغو (و نه تعلیق) می‌شود و آمریکا هم در موقعیتی نیست که بتواند این توافق را زیرپا بگذارد. حتی ادعا شد که باید سراغ برجام 2 و 3 هم برویم و درباره (واگذاری) توانمندی نظامی و موشکی و نفوذ منطقه‌ای هم مذاکره کنیم، چرا که دنیای آینده، دنیای مذاکره است نه موشک، و پیشرفت اقتصادی آلمان و ژاپن هم به خاطر خلع سلاح نظامی شدن و توقف هزینه‌های دفاعی بوده است(!!)

توهم بعدی، ادعای خروج ایران از زیر فصل 7 منشور سازمان ملل است و حال آن که ایران همچنان ذیل این فصل قرار دارد و قطعنامه‌های تحریمی چندگانه شورای امنیت هم به اعتبار برجام، یکجا تجمیع و تبدیل، مکانیسم ماشه شده است. جالب و تلخ این که تحریم‌ها در پسابرجام (دولت‌های اوباما، ترامپ و بایدن) مجموعاً بیش از دو برابر افزایش یافت!

توهم دیگر، معطل کردن چند ساله کشور در مذاکرات قبل و بعد از خروج آمریکا از برجام- به مدت 6 سال- بود که موجب شد فرصت‌های رونق درون‌زا و دیپلماسی اقتصادی گسترده با کشورها معطل بماند.

درباره خروج آمریکا نیز نویسنده اصرار دارد خود را به ندانستن بزند و یادآور نشود که ارائه تضمین روحانی به موگرینی درباره عدم مقابله به مثل در صورت خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌ها، دولت آمریکا را برای زیرپا

گذاشتن بی‌هزینه توافق گستاخ کرد و بدتر این که نویسنده روزنامه جمهوری اسلامی، همین حالا هم می‌گوید ولو با یک سال تعلل و تأخیر، ایران بخشی از تعهدات خود را تعلیق می‌کرد، بلکه به تماشای خباثت‌های دولت آمریکا می‌پرداخت و اجازه گستاخی‌های بیشتر را می‌داد! و سرانجام این که، عبرت نگرفتن از کلاهبرداری گذشته آمریکا و اصرار بر سر هم‌بندی یک توافق مشابه برجام، نشانه نقصان خرد است و می‌تواند خسارت‌های 6 سال گذشته را تکرار کند.

*********************************

روزنامه خراسان**

شفقنا مدعی شد: سخنگوی وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان گفت: ما در اسلام فقط دو عید داریم: عید خُرد و عید کلان. عید دیگری به نام نوروز در اسلام نیست.عید نوروز مختص به مجوسی‌هاست و ضرورت نمی‌بینیم که نوروز را برگزار کنیم!

 تابناک نوشت : عبدالرضا داوری از اعضای سابق تیم احمدی‌نژاد که چند وقتی است علیه او افشاگری می‌کند، در حساب توئیتری‌اش نوشت: افشاگری دفتر احمدی‌نژاد درباره ماجرای کاترین شکدم فرار رو به جلو برای آدرس‌دهی انحرافی بود تا حمایت این مهره اسرائیلی از کاندیداتوری احمدی‌نژاد در انتخابات ۱۳۹۶ دیده نشود. احمدی‌نژاد بزرگ‌ترین پروژه نفوذ اسرائیل در جمهوری اسلامی بود که البته خنثی شد.

  تابناک نوشت : سفیر ایران در اوکراین گفت: تعداد قابل توجهی از ایرانی‌های مقیم اوکراین امکان خارج شدن از خاک اوکراین را ندارند.منوچهر مرادی سفیر ایران در اوکراین در صفحه شخصی خود نوشته که «تعداد قابل توجهی از ایرانی‌های مقیم اوکراین به دلیل این‌که پاسپورت اوکراینی دارند و دولت اوکراین فراخوان سربازی داده است، امکان خارج شدن از خاک اوکراین را ندارند.»

**********************************

روزنامه ایران**

همه منتظر تصمیم امریکا هستند

 خبر اول اینکه، خبرنگار ایرنا در وین در خصوص آخرین تحولات مذاکرات گفت: گفت‌و‌گوها در فرمت‌های مختلف همچنان ادامه دارد و انتظار می‌رود رؤسای هیأت‌های اروپایی که به کشورشان رفته‌اند بزودی به وین بازگردند. در مذاکرات پیشرفت‌هایی حاصل شده اما موضوعات مهمی باقی مانده‌اند و تاکنون توافقی نهایی نشده است. عباس اصلانی ادامه داد: افراد مختلف در وین می‌گویند همه منتظر تصمیم‌گیری طرف امریکایی در موضوعات باقی مانده هستند. این را فقط هیأت ایرانی نمی‌گوید و برخی از هیأت‌های دیگر هم به این موضوع اشاره می‌کنند. تا زمانی که در خصوص این موضوعات تصمیم گرفته نشود نباید انتظار داشت که مذاکرات نهایی شود. وی همچنین خبر داد: طرفین در خصوص اختلافات شفاف سخن نگفته‌اند اما احتمالاً تحریم‌ها و دامنه تحریم‌هایی که امریکا باید آنها را بردارد یکی از آنها است. بحث‌های پادمانی نیز از دیگر موضوعات باقی مانده است که از بین چهار مکان مورد اختلاف یکی از آنها تقریباً حل شده است و آژانس دیگر در خصوص آن مکان سؤالی ندارد.

رونمایی از پهپاد انتحاری معراج ۵۰۴

 دست آخر اینکه، پهپاد انتحاری معراج ۵۰۴ نیروی زمینی سپاه در معرض دید عموم قرار گرفت. به گزارش تسنیم، نیروی زمینی سپاه یکی از پهپادهای انتحاری خود به نام «معراج 504» را در نمایشگاه علمی فرهنگی پاسدار انقلاب که در محل میدان امام حسین(ع) در تهران برپا شده، در معرض دید عموم قرار داده است. این پهپاد جدید که توسط سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نزسا تولید شده، قادر است محموله انفجاری 2.5 کیلویی را تا برد 100 کیلومتری حمل کند و از یک موتور پیستونی به عنوان قوای پیشران بهره می‌برد. معراج 504 در حقیقت حاصل انجام تغییرات و بروزرسانی روی پهپاد معراج 214 است که به عنوان پهپاد هدف سامانه‌های پدافندی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این موضوع موجب شده تا هزینه‌های طراحی و ساخت این پهپاد به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند. این پهپاد هم‌اکنون در نیروی زمینی سپاه عملیاتی است.

*********************************

روزنامه وطن امروز **

رئیس‌جمهور در جلسه هیأت دولت:

مردم اوکراین قربانی سیاست‌های شیطانی آمریکا شده‌اند

رئیس‌جمهور، مردم اوکراین را قربانی سیاست‌های شیطانی آمریکا دانست و تأکید کرد: جمهوری اسلامی با جنگ مخالف است و هر روز که جنگ زودتر پایان یابد، به نفع ملت‌هاست و از خطرات، آسیب‌ها و مشکلات مردم کم می‌شود. حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی در جلسه دیروز هیأت دولت درباره آخرین تحولات مربوط به مذاکرات لغو تحریم‌ها در وین اظهار داشت: وزارت امور خارجه و تیم مذاکره‌کننده با تلاش مذاکرات را پیگیری می‌کنند اما دولت هیچ اقدامی را به مذاکره و برجام گره نزده و نخواهد زد. رئیسی با بیان اینکه برجام همه سیاست خارجی ایران نیست، بلکه به عنوان یک موضوع در این عرصه به آن نگاه می‌شود، افزود: رمز موفقیت دولت در ۶ ماه اخیر این بوده که همه امور از جمله مسائل مربوط به سیاست خارجی و نظام بانکی و نفت را با قدرت پیگیری کرده و هیچ یک از آنها را معطل برجام و توافق در مذاکرات نکرده است. رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش به مسائل منطقه و بحران اوکراین اشاره کرد و گفت: مردم اوکراین نیز مانند مردم افغانستان، یمن و عراق قربانی سیاست‌های شیطانی آمریکا شده‌اند. حجت‌الاسلام رئیسی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران همان‌طور که مقام معظم رهبری اعلام کردند، حتما با جنگ مخالف است و هر روز که جنگ زودتر پایان یابد، به نفع منطقه و ملت‌هاست و از خطرات، آسیب‌ها و مشکلات مردم کم می‌شود.

***

جوانان نخبه و خلاق حلقه مفقوده توسعه کشور هستند

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: جوانان نخبه، خلاق و هوشمند مزیتی ارزشمند برای توسعه کشور هستند که اگر زنجیره توسعه صنعت نفت و گاز در کنار هم قرار گیرند، شاهد پیشرفت و توسعه در این بخش خواهیم بود. محمد مخبر عصر دیروز در دومین جلسه کارگروه توسعه اقتصاد دانش‌بنیان با موضوع دانش‌بنیان کردن صنعت نفت کشور، از حوزه نفت و گاز به عنوان یکی از مزیت‌های توسعه کشور یاد کرد و گفت: جوانان نخبه، خلاق و هوشمند مزیتی ارزشمند برای توسعه کشور هستند که اگر زنجیره توسعه صنعت نفت و گاز کشور با این حلقه تکمیل شده و در کنار هم قرار گیرند، شاهد پیشرفت و توسعه در این بخش خواهیم بود. معاون اول رئیس‌جمهور از وزیر نفت و معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور خواست در این کارگروه مشترک، نقشه راه و طرحی جامع با برنامه زمان‌بندی مشخص و مبتنی بر مزیت‌های کشور جهت دانش‌بنیان کردن صنعت نفت و گاز تدوین کنند. مخبر با اشاره به پیشرفت‌ها و دستاوردهای کشورمان در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان و اقتصاد دیجیتال خاطرنشان کرد: اگر چه در برخی صنایع نسبت به کشورهای دیگر کمی عقب هستیم اما در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان و اقتصاد دیجیتال به پشتوانه جوانان و نخبگان ایرانی، کمبود و عقب‌ماندگی نسبت به کشورهای پیشرفته نداریم و لازم است با حمایت و سرمایه‌گذاری در این بخش زمینه توسعه و پیشرفت و دانش‌بنیان کردن صنایع کشور را فراهم کنیم.

***

تجربه فرار آمریکا از افغانستان در عراق و سوریه تکرار می‌شود

 دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا گفت: فرار مفتضحانه آمریکایی‌ها از افغانستان، در عراق و شرق سوریه و خلیج‌فارس تکرار خواهد شد. سرلشکر سید‌یحیی صفوی، دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا در همایش مردان امنیت و اقتدار گفت: حاج‌قاسم یک چهره بین‌المللی مقاومت اسلامی است، همه دنیا حاج‌قاسم را می‌شناسند، در هندوستان در عزای ایشان هزار مجلس گرفته شد. وی افزود: شهید شدن و شهید بودن ایشان بیشتر از زنده بودن ایشان برای آمریکایی‌ها خطرناک شد و میلیون‌ها مسلمان علیه آمریکایی‌ها و جنایت‌های ترامپ و ارتش تروریست آمریکا شده‌اند. صفوی افزود: حضرت آقا فرمودند آمریکایی‌ها از غرب آسیا باید خارج شوند، فرار مفتضحانه آمریکایی‌ها از افغانستان را دیدید و این فرار در عراق هم تکرار خواهد شد. این فرار در شرق سوریه هم تکرار خواهد شد. این فرار از خلیج‌فارس هم شروع خواهد شد. وی تأکید کرد: آمریکایی‌ها نمی‌توانند اینجا بمانند، ملت‌های منطقه اجازه حضور آمریکایی‌ها را نمی‌دهند. دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا با اشاره به جنگ روسیه و اوکراین خاطرنشان کرد: می‌بینید که آمریکایی‌ها و ناتو، ۳۰ کشور چگونه در قبال جنگ روسیه و اوکراین جا زدند و عقب کشیدند.

***

حل نشدن «پرونده پادمان» شبیه‌استخوان لای «زخم» است

عضو هیات علمی دانشگاه تهران حل‌و‌فصل نشدن پرونده PMD در مذاکرات وین را همچون استخوانی لای زخم توصیف کرد و گفت: اگر بخواهند برجام را اجرا کنند باید این موضوع را حل‌و‌فصل کنند. فواد ایزدی در گفت‌وگو با مهر در پاسخ به سوالی که چرا حل مساله‌ PMD مهم است، افزود: چون حل نشدن این موضوع تبدیل به استخوان لای زخم می‌شود. شما مذاکره می‌کنید که یک پرونده را تمام کنید و ببندید؛ اگر یک استخوان را لای زخم نگه دارید، پرونده بسته نمی‌شود و هر وقت طرف مقابل احساس کند لازم است به شما فشاری وارد کند یا ضربه‌ای بزند، مجدد پرونده را باز و ایجاد مزاحمت می‌کند. وی تصریح کرد: از این جهت امید است اگر قرار به توافق در وین باشد، یک بار برای همیشه این داستان PMD واقعا بسته شود و مثل دفعه قبل نباشد که اعلام شد پرونده بسته شده است اما در عمل مشکلات ادامه پیدا کرد. ایزدی با بیان اینکه اگر بخواهند برجام را اجرا کنند باید این موضوع را حل‌وفصل کنند، گفت: این موضوع برای تیم ما اهمیت دارد، به این معنی که اگر این مساله حل نشود، هر وقت طرف مقابل اراده کند می‌تواند برای ایران مزاحمت ایجاد کند؛ به همین جهت یکی از بحث‌های اصلی حل همین مساله است.

**********************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات