اقتصادی >>  اقتصادی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۰۵ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۰  ، 
کد خبر : ۳۳۶۶۵۵
سید مرتضی افقه، اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه اهواز

تحقق شعار سال نیازمند پرورش و تربیت نیروی متخصص است/تولید مبتنی بر علم و دانش و تولید دانش بنیان در دنیای امروز زمینه ساز رشد اقتصادی است

در پانزده سال گذشته رهبر معظم انقلاب، همواره موضوع رشد اقتصادی، تولید بیشتر و اشتغال زایی را مد نظر قرار داده اند. با اینکه در پانزده سال گذشته، بارها روی موضوع رشد و جهش تولید، بسیار تاکید شده است، اما دولت ها در تحقق اهداف مورد نظر سال هایی که نامگذاری شده بودند، کارنامه چندان موفقی از خود به یادگار باقی نگذاشتند. از این رو انتظار می‌رود سال ١۴٠١ سال تحقق شعار سال و حرکت دولت سیزدهم در این مسیر باشد.
پایگاه بصیرت / گروه اقتصادی/ سید مرتضی افقه

اقتصاددان‌ها چگونه می‌توانند در کنترل کرونا ایفای نقش کنند؟ - ایرنا پلاس

در پانزده سال گذشته رهبر معظم انقلاب، همواره موضوع رشد اقتصادی، تولید بیشتر و اشتغال زایی را مد نظر قرار داده اند. با اینکه در پانزده سال گذشته، بارها روی موضوع رشد و جهش تولید، بسیار تاکید شده است، اما دولت ها در تحقق اهداف مورد نظر سال هایی که نامگذاری شده بودند، کارنامه چندان موفقی از خود به یادگار باقی نگذاشتند. از این رو انتظار می‌رود سال ١۴٠١ سال تحقق شعار سال و حرکت دولت سیزدهم در این مسیر باشد. آنچنان که رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز بر این موضوع تاکید کردند که نامگذاری سال، را نباید در حد شعار تقلیل داد و کل هدف گذاری مهم در نام‌گذاری ها را به زدن شعار سال روی بیلبوردهای اتوبان ها، تابلوهای شهری و اداری یا نوشتن شعار سال روی سر برگ های نهادهای دولتی یا برگزاری سمینارهایی برای تحلیل شعار سال خلاصه نکرد. تحلیل شعار سال نیاز به سخنرانی هیچ مسئولی ندارد، چرا که رهبر معظم انقلاب اساس کار و آنچه نظام و دولت باید در دستور کار قرار دهد را تبیین کردند.

لایه بازشعار سال 1401 | بنر و پوستر شعار سال 1401
از امروز به بعد همه حاکمیت و نظام در کنار دولت باید زمینه های لازم برای تحقق شعار سال یا استراتژی رشد اقتصادی را در سال‌ نو در دستور کار خود قرار دهند.
رهبر معظم انقلاب از این رو سال ١۴٠١ را سال تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرینی نامیدند، چرا که در دنیای جدید نقش عوامل تولید نسبت به آنچه در گذشته در تولید موثر بودند دچار تحولاتی شده است. در گذشته، افزایش عوامل تولید، مثل زمین یا جمعیت بیشتر، محصول بیشتری ایجاد می کرد چرا که زمین بیشتری به زیر کشت برده می شد، در حالی که اینک در دنیای جدید، تولیدی ارزشمند است که بر اساس اندیشه، فکر و ابداع صورت گرفته باشد. یعنی یک هکتار زمین به جای تولید ۴ تن گندم، با استفاده از علم روز، ١٠ تن گندم تولید و از آن برداشت شود.
تولید مبتنی بر علم و دانش و تولید دانش بنیان در دنیای امروز زمینه ساز رشد اقتصادی است.

عکس رهبر برای پروفایل با متن زیبا و عکس نوشته رهبری

توسعه کشورهای پیشرفته، بر اساس فکر و اندیشه اتفاق افتاده است، نه عوامل تولید! لذا رهبر معظم انقلاب با هوشمندی کامل شعار بسیار خوبی را برای سال جاری و قرن جدید انتخاب کردند، اما شرط کافی این است که از نیروهای انسانی و متخصصین برای تحقق شعار سال استفاده کنیم، چرا که تولید دانش بنیان فقط از عهده افراد متخصص واقعی برمی‌آید، افرادی که مدرک گرفتند اما کار بلد نیستند، نمی توانند شعار سال را به منصه ظهور برسانند، بنابراین اگر دولت به دنبال تحقق شعار سال است، در وهله اول باید نیروی انسانی متخصص را حفظ کند و مانع مهاجرت آنها به کشورهای خارجی شود.ضمن اینکه برنامه ها برای حمایت از نخبگان باید به گونه ای تمهید شوند که مانع انزوای آنها شود.

شفقنا آینده/ دکتر مرتضی افقه: احتمالا بازار ارز در کوتاه‌مدت به ثبات  نمی‌رسد/ قیمت کالاها بازهم افزایش خواهد یافت/ اقتصاد ایران بدون روابط خارجی  امکان حیات ندارد | خبرگزاری بین المللی شفقنا
تحقق شعار سال نیازمند پرورش و تربیت نیروی متخصص است. تحقق اشتغال آفرینی نیز با توجه به پیشرفت‌هایی که در تکنولوژی ایجاد شده، دچار چالش می شود، چرا که رشد تکنولوژی می تواند تولید و رشد اقتصادی را افزايش دهد اما اشتغال زایی آنگونه که مورد نظر ماست محقق نمی شود ، چرا که بیشتر صنایع بزرگ امروز تکنیک‌های سرمایه بر هستند، یعنی به جای نیروی کار، از دستگاه های اتوماتیک استفاده می‌کنند، ایران به دلیل داشتن نیروی کار زیادی که بیکار هستند باید به سمت استفاده از تکنیک‌های کاربر حرکت کند تا زمانی که زمینه های مساعد برای ایجاد اشتغال فراهم شود و گرنه رشد تولید بدون ایجاد اشتغال، به این معناست که از منافع تولید فقط عده خاصی بهره‌مند می شوند.

استاد اقتصاد: حتی یک بچه هم از شنیدن سخنان روحانی خنده‌اش می‌گیرد/ مقایسه  اقتصاد ایران و آلمان استهزا آمیز است
تولید وقتی خوب است که منجر به تولید ثروت توزیع درآمد در بین اکثر مردم جامعه شود، و رشدی توام با ایجاد اشتغال داشته باشد. بنابراین می توان گفت شعار سال ١۴٠١، بهترین شعاری است که در دو دهه گذشته عنوان شده است، اما مشروط به این مسئله که در رفتار هایی که تاکنون با شعارهای سال داشته ایم، تغییر رویه اساسی در سال ١۴٠١ با شعار امسال در پیش بگیریم.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات