صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۹ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۳  ، 
کد خبر : ۳۳۶۷۰۸

دولت بدنبال برنامه ریزی برای انجام "سفر ارزان" است

به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر معاون اول رئیس جمهور، محمد مخبر با تأکید بر اینکه دولت سیزدهم عزم جدی برای تقویت و سرمایه گذاری در بخش گردشگری دارد، تصریح کرد: مدیریت صحیح گردشگری در دولت و انسجام، همکاری و هم افزایی همه دستگاه‌های مربوطه به افزایش حجم سفرهای های نوروزی در مقایسه با سال ۹۸ و همچنین تقویت شور و نشاط و امید در بین مردم منجر شده است.
معاون اول رئیس جمهور با اشاره به شیوع کرونا در سال‌های گذشته و همچنین تکمیل روند واکسیناسیون در دولت سیزدهم گفت: در سال جاری یک نیاز جدی در میان مردم برای انجام سفرهای نوروزی حس می‌شد که خوشبختانه این اتفاق رخ داد و شاهد رونق سفرها نسبت به آغاز همه گیری کرونا در نوروز امسال بودیم.
مخبر با قدردانی از وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی به منظور ایجاد ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر و همچنین ستادهای متناظر آن در تمام استان‌ها و همچنین همکاری و هماهنگی همه دستگاه‌ها برای مشارکت در مدیریت سفرهای نوروزی، تأکید کرد: مدیریت قرارگاهی و ستادی در خصوص انجام سفرهای نوروزی می‌تواند مدلی مناسب برای سایر امور اجرایی و اداره کشور شود.
مخبر با تأکید بر اینکه ظرفیت، خلاقیت و امکانات موجود در بین مردم در هیچ دستگاه دولتی و اجرایی یافت نمی‌شود، گفت: به کارگیری ظرفیت مردم در تمام حوزه‌ها، زمینه ساز موفقیت و توفیق در انجام امور است؛ اما هنوز نتوانسته ایم مردم را در بحث گردشگری به صحنه بیاوریم که باید وزارت میراث و همچنین سایر دستگاه‌ها با مدیریت صحیح این عقب ماندگی در بخش گردشگری کشور را جبران کنند.
معاون اول رئیس جمهور وجود چهارفصل و طبیعت بکر را از نعمت‌های بزرگ کشور دانست و به حجم بالای ورود گردشگران به شهر تهران اشاره و خاطرنشان کرد: با برنامه ریزی های وزارت میراث شاهد بودیم که حجم بالایی از مردم کشور از آثار تاریخی، تفریحی و گردشگری شهر تهران بازدید کردند.
مخبر همچنین با اشاره به ظرفیت بالای دسترسی به دریا و وجود سواحل در کشور گفت: باید از ظرفیت دریا در شمال و جنوب کشور برای بحث گردشگری دریایی به خوبی استفاده شود.
معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: گردشگری ظرفیتی مغفول در کشور است که سرمایه گذاری‌های لازم در این زمینه تاکنون انجام نشده و توجه و سرمایه گذاری در این بخش می‌تواند به مراتب از بخش‌های دیگر اقتصادی زودبازده تر شود.
معاون اول رئیس جمهور همچنین از دستگاه‌های دولتی و اجرایی خواست تا با امکان سنجی و پیگیری‌های لازم، چگونگی در اختیارقرار دادن ساختمان‌ها و امکانات عمومی و دولتی در استان‌های کشور در ایام سفرها به ویژه تعطیلات نوروز برای اقامت مردم را در دستور کار خود قرار دهند.
مخبر همچنین تصریح کرد: با توجه به حجم بالای سفرهای نوروزی و شور و نشاط و امید موجود در کشور در ایام نوروز باید دستگاه‌های ذیربط آسیب شناسی لازم را در این زمینه انجام دهند تا علاوه بر بررسی و پیگیری برخی نواقص، کمبودها و اشکالات در ارائه خدمات مطلوب به مردم، روند افزایشی سفرها در سال جاری در سال‌های آینده ادامه یابد.
معاون اول رئیس جمهور همچنین بهره گیری از ظرفیت گروه‌های جهادی در انجام سفرهای نوروزی ۱۴۰۱ را یکی دیگر ازنکات مثبت ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر برشمرد و ادامه داد: ظرفیت و انگیزه بالای گروه‌های جهادی برای خدمت رسانی به مردم باید مورد توجه قرار گیرد و این ظرفیت در کنترل جاده‌ها و ارائه خدمات به مردم به ویژه در بخش پزشکی و درمانی در سال‌های آینده استفاده شود.
مخبر با اشاره به گزارش پلیس راهور ناجا و همچنین وزارت راه و شهرسازی در خصوص کاهش تلفات و تصادفات جاده‌ای در سال جاری در مقایسه با سال‌های گذشته گفت: ضروری است در این زمینه نیز آسیب شناسی ها انجام شود که البته برگزاری جلسات منظم به ویژه تأکید هیئت دولت در خصوص اصلاح نقاط حادثه خیز از مهمترین عواملی بود که در کاهش آمار تلفات و تصادفات جاده‌ای مؤثر بوده است.
معاون اول رئیس جمهور همچنین با اشاره به گزارش استانداران جنوبی کشور در زمینه ورود حجم بالایی از گردشگران نوروزی به جزایر جنوبی اظهار داشت: باید فعال سازی جزایر با کمک سازمان بنادر و دریانوردی کشور و دستگاه‌های ذیربط در دستور کار قرار گیرد چرا که این جزایر جزو نعمت‌های خدادادی به کشور است و باید با ایجاد جذابیت‌های لازم زمینه‌های آشنایی و ورود مردم به این نقاط از کشور در سال‌های آتی فراهم و تسهیل شود.
مخبر به استاندار هرمزگان دستور داد که تا پایان سال جاری علاوه بر جزیره‌های فعلی، سایر جزایر در اطراف این استان به ظرفیت گردشگری کشور اضافه شود و گفت: دولت و تمامی دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها آمادگی دارند در این زمینه کمک‌ها و اعتبارات لازم را تخصیص دهند.
معاون اول رئیس جمهور با اشاره به دغدغه‌های مقام معظم رهبری در زمینه آمار تصادفات و مرگ و میر در جاده‌ها در ایام نوروز تصریح کرد: در موج بازگشت مردم از سفرهای نوروزی باید مدیریت لازم از سوی ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر برای بازگشت امن و آرام مردم به شهرهای محل سکونتشان فراهم شود.
مخبر همچنین اظهار داشت: تصمیمات جدی در دولت سیزدهم برای افزایش امکانات اقامتی شروع شده است و امیدواریم در چهار سال آینده بتوانیم بخشی از مشکلات و مسائل را در این زمینه حل کنیم تا برای بخش‌های دیدنی کشور امکانات اقامتی برای مردم در نظر گرفته شود.
معاون اول رئیس جمهور همچنین بر ضرورت انجام سفر ارزان برای مردم تأکید کرد و گفت: دولت با جدیت بدنبال برنامه ریزی برای انجام "سفر ارزان" است که در این زمینه طرح‌های پیشنهادی وزارت میراث برای حل این موضوع در دست بررسی است.
مخبر مراقبت از زیبایی مناطق و جلوگیری از ورود پسماند و زباله به محیط‌های طبیعی را یکی دیگر از وظایف اساسی دولت دانست و از وزارتخانه‌های کشور و همچنین میراث وصنایع دستی خواست تا اقدامات و تمهیدات لازم در این زمینه را انجام دهند.
مخبر در پایان تصریح کرد: بحث مسافرت و گردشگری مختص به زمان خاصی از سال نیست و باید دستگاه‌های ذیربط در طول سال آمادگی‌های لازم در این زمینه را داشته باشند و همچنین می‌توانیم با ساماندهی و تقسیم بندی تعطیلات در طول سال امکان استفاده و بهره گیری مردم از نقاط مختلف کشور در فصول مختلف را فراهم کنیم.
همچنین وزیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی نیز در این مراسم با قدردانی از دستگاه‌های مربوطه که با همدلی و انسجام در هفته‌های گذشته کارنامه قابل قبولی در خدمت رسانی به مردم در ایام نوروز را به جای گذاشته اند گفت: دولت مردمی نشان داد که می‌تواند در مباحث مهم به صورت قرارگاهی اقدامات مهم را با کمک مردم انجام دهد.
وی ادامه داد: همه استانداران در ایام نوروز وظایف خود را به خوبی انجام دادند و همکاری‌های لازم بین تمامی دستگاه‌ها برای خدمت رسانی به مردم با وجود افزایش سفرها و حجم بالای گردشگران انجام شد.
وی همچنین از دکتر مخبر برای پشتیبانی‌های لازم و همچنین ابلاغ مصوبات در خصوص سفرهای نوروزی مردم قدردانی کرد.
پنج استاندار نیز در این مراسم به صورت ویدئوکنفرانسی گزارشی از مجموعه ترددها و اقامت‌ها، آمار فوتی‌ها و مصدومان به ویژه کاهش تلفات جاده‌ای در نوروز امسال در مقایسه با سالهای گذشته، بازدیدها از موزه‌ها و جاذبه‌های گردشگری، اصلاح نقاط حادثه خیز برای کاهش آمار تلفات و تصادفات جاده‌ای، جهش در گردشگری دریایی، افزایش آمار حضور گردشگران در جزایر جنوبی کشور، چگونگی آماده سازی و تجهیز مراکز اقامتی و مدارس، تهیه ارزاق عمومی و آرد و نان برای استان‌های با مقصد گردشگری بالا، نظارت بر مجتمع‌های بین راهی و همچنین میزبانی از گردشگران داخلی و خارجی در بوم گردی‌ها و روستاهای کشور ارائه کردند.
پیش از این مراسم نیز معاون اول رئیس جمهوری از نمایشگاهی که در خصوص مجموعه اقدامات و تلاش‌های انجام شده سازمان‌های مختلف برای انجام سفرهای امن نوروزی برای مردم برپا شده، بازدید کرد.
در این مراسم که نمایندگان ۲۳ دستگاه شامل راهور ناجا، سازمان اورژانس کشور، جمعیت هلال احمر و وزارت خانه‌های آموزش و پرورش و راه و شهرسازی و … حضور داشتند، دستگاه‌های مسئول در ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر گزارشی از اقدامات انجام شده و تمهیدات پیش بینی شده در خصوص سفرهای نوروزی ۱۴۰۱ در زمینه‌های ایمن سازی و اصلاح نقاط حادثه خیز جاده‌ها، جلوگیری از افزایش قیمت بلیت ناوگان‌های جاده‌ای ریلی و هوایی، اقدامات در خصوص کاهش تلفات و تصادفات جاده‌ای، مأموریت‌های اورژانس و وزارت بهداشت برای درمان مجروحان تصادفات در محل حادثه و همچنین رساندن سریع و به موقع مصدومان به مراکز درمانی و بیمارستان‌ها، ظرفیت سازی و ایجاد امکانات اسکان نوروزی در مدارس و اماکن اقامتی، ایجاد ایستگاه‌های سلامت، خدمت رسانی، افزایش امدادگران داوطلب و جوان جمعیت هلال احمر و همچنین فعال سازی ۳۵ پست امداد و نجات ویژه خواهران ارائه کردند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات