صفحه نخست >>  عمومی >> پرسمان
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۵:۲۱  ، 
کد خبر : ۳۳۶۷۶۵

پیش شرط تحقق شعار سال چیست؟

غلامرضا مرحبا، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه برای تحقق شعار سال باید به کسانی که از تخصص، تجربه و اهلیت لازم برخوردارند مجوز راه اندازی کسب و کار داده شود، اظهار داشت: برای رشد تولید نیازمند انقلابی در ساختار حکمرانی کشور در بحث حمایت از تولید به ویژه تولید دانش بنیان هستیم.

مهاجرت نخبگان یا فرار مغزها مقوله ای است که در همه کشورها بخصوص کشورهای توسعه نیافته یا در حال توسعه اتفاق می افتد. بخش نگران کننده این ماجرا، افزایش دامنه فرار مغزها و مهاجرت نخبگانی است که بالاترین سطوح علمی خود را در کشور گذرانیده اما وقتی فصل ثمر دهی و بازگشت هزینه های صورت گرفته می شود، به برخی دلایل عواید آن به کشورهایی باز می گردد که پذیرای آنها هستند. امسال شعار تولید دانش بنیان، در مرکز توجه قرار گرفته است شعاری دو سر برد که هم تولید و هم حمایت از نخبگان را هدف قرار داده است.
«غلامرضا مرحبا»، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که برای تحقق شعار سال، انجام چه کارهایی باید در اولویت قرار بگیرد، گفت: کارهای زیادی می توان انجام داد. در وهله اول نباید به سمت ایجاد ساختارهای جدید برویم، به این بهانه یا این توجیه که چون ساختارهای قدیمی ناکارآمد هستند باید ساختار جدیدی به دولت اضافه کنیم، بلکه باید به دنبال کارآمد کردن ساختارهای جدید باشیم.
وی افزود: تسهیل سازو کار اعطای مجوزها برای شروع کسب و کار در تحقق شعار سال بسیار حائز اهمیت است، چرا که متاسفانه ساز و کار اعطای مجوز در ایران بسیار پیچیده و سخت است. برای تحقق شعار سال انتظار می رود تمامی سازمان ها و ادارات متولی در این مسیر همراهی و همکاری لازم برای تسهیل مجوزدهی را در صدر فعالیت های کاری خود قرار دهند.
نماینده مجلس شورای اسلامی درباره مخاطرات عدم تسهیل صدور مجوزها و تاثیر آن بر فضای تولید و اشتغال کشور گفت: نمونه های بسیار زیادی از انسان های خلاق و دارای طرح ها و ایده های جالب برای تولید و ایجاد اشتغال سراغ دارم که ایده هایی می آورند، سرمایه گذار و فکر لازم برای تحقق آن ایده را هم دارند، حتی سرمایه گذار خارجی برای راه اندازی کار مورد نظرشان را جذب کرده اند اما به دلیل زمان زیادی که برای کارشناسی های ساده از دست می رود و کار مزیت اقتصادی خود را از دست می دهد، سرمایه گذار و دارنده ایده و طرح نو از ایران خارج می شوند. قطعا این فرآیند سخت و پیچیده و سنگ اندازی های مختلف برابر ایجاد کسب و کار زیبنده ایران نیست.
وی با تاکید بر اینکه «برای تحقق شعار سال باید هر چه سریعتر به کسانی که از تخصص، تجربه و اهلیت لازم برخوردارند مجوز راه اندازی کسب و کار داده شود»، اظهار داشت:  همراهی ساختار حاکمیت از نماینده مجلس تا مدیران ادارات و نهادهای مختلف برای تسهیل قوانین و اعطای مجوزها در تحقق شعار سال امر بسیار مهمی است. زمانی شعار سال محقق می شود که مجوز دهی تسهیل شود . در اشکال مختلف باید از تولید حمایت شود تا قید و بندهایی که تا کنون به دست و پای کسب وکار راه بیاندازد به سرعت یکی پس از دیگری باز شود. برای تحقق شعار سال 1401 و برای رشد تولید نیازمند انقلابی در ساختارحکمرانی کشور در بحث حمایت از تولید به ویژه تولید دانش بنیان هستیم.
 عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: سنگ اندازی در مسیر ایده های نو و صاحبان کسب وکارهای خلاقانه و عدم حمایت از شرکت های دانش بنیان، آنها را راهی کشورهای توسعه یافته می کند، به این معنا که با هر مهاجرتی در این شکل یک گام از توسعه یافتگی عقب می مانیم. امروز جذب نخبگان در تمام دنیا یکی از مهمترین سیاست های راهبردی به شمار می رود.
غلامرضا مرحبا افزود: شناسایی نخبگان در تمامی سفارتخانه های کشورهای مختلف دنیا و استقبال، دعوت، هدایت و حمایت از آنها به کشور خود یک امر قدیمی است که سالهاست کشورهای توسعه یافته چنین رویکردی دارند. باید به این موضوع مهم توجه کنیم که به دلیل تنگ نظری های برخی از انحصارگران یا بی توجهی به تبعات از دست دادن نخبگان در آینده نه چندان دوری، شاهد پیامدهای منفی از دست رفتن توسعه کشور خواهیم بود.
نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: وقتی عالی ترین مقام کشور دغدغه و نگرانی حمایت از تولید آن هم تولید دانش بنیان را دارند بر همه مسئولین کشور واجب است که در راستای استراتژی تدوین شده مورد نظر رهبر انقلاب حرکت کنند تا کشور در سال های آینده ثمرات تحقق شعار سال قرن جدید را ببیند و از آن بهره مند شود.
راهبرد معاصر

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات