صبح صادق >>  نگاه >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۳  ، 
کد خبر : ۳۳۶۹۰۶

سقوط آزاد

نمودار بارندگی‌ها در کشور طی یک دهه اخیر نشان می‌دهد، ایران به‌صورت مداوم بارندگی‌های کمتر از میانگین بلندمدت را تجربه کرده[...]
پایگاه بصیرت / گروه پرونده

نمودار بارندگی‌ها در کشور طی یک دهه اخیر نشان می‌دهد، ایران به‌صورت مداوم بارندگی‌های کمتر از میانگین بلندمدت را تجربه کرده و تقریباً نزولات جوی روند نزولی به خود گرفته است که این شرایط موجب شده ایران در ۱۰ سال گذشته گرفتار کم‌بارشی شدید و کاهش محسوس منابع آبی شود. این شرایط به صورت محسوس قابل لمس بوده است، به گونه‌ای که نه تنها کارشناسان در این حوزه، بلکه مردم عادی نیز تفاوت بارندگی‌ها را طی یک دهه اخیر متوجه شدند و گاهی با نگرانی این موضوع را مطرح می‌کنند. به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، میزان بارش‌های کشور در مقایسه با مدت متوسط بلندمدت حدود ۳۱ درصد کاهش داشته است.
همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد، در ۵۰ سال اخیر تنها سال‌‌های آبی 1378ـ1379 با ثبت ۱۴۹ میلی‌متر و سال آبی 1386ـ1387 با ثبت ۱۳۴ میلی‌متر بارندگی به مراتب وضعیت نامناسب‌تری را نسبت به سال آبی جاری تجربه کرده‌اند و در انتهای جدول بارندگی‌های نیم قرن اخیر کشور قرار گرفته‌اند. در این بین، سال آبی 1371ـ1372 نیز با ثبت ۳۴۸ میلی‌متر پربارش‌ترین مقطع زمانی کشور طی نیم قرن اخیر بوده و پس از آن سال آبی 1354ـ1355با ثبت ۳۴۲ میلی‌متر و سال آبی 1374ـ1375با ثبت ۳۳۹ میلی‌متر پربارش‌ترین سال‌های نیم قرن اخیر کشور بوده است. این در حالی است که از حدود ۱۰ سال پیش، کشور به‌صورت مداوم بارندگی‌های کمتر از میانگین بلندمدت را تجربه کرده و گرفتار خشکسالی شده است. از سال آبی 1386ـ1387که کشور بدترین وضعیت بارش‌ها را در آن زمان تجربه کرده بود، وضعیت به‌گونه‌ای پیش رفته است که تاکنون ایران هیچ‌گاه بارشی فراتر از میانگین بلندمدت را تجربه نکرده و نزولات جوی روند نزولی به خود گرفته است؛ به گونه‌ای که پربارش‌ترین مقطع زمانی یک دهه اخیر کشور مربوط به سال آبی ۹۴ با ثبت ۲۳۷ میلی‌متر بارندگی بوده است. میانگین بلندمدت بارش‌های کشور حدود ۲۴۲ میلی‌متر است که بررسی آمار نزولات جوی ۵۰ سال گذشته نشان می‌دهد، طی نیم اخیر ایران در ۲۳ سال بارندگی‌های فراتر از میانگین بلندمدت و ۲۷ سال بارش‌هایی کمتر از میانگین بلندمدت را تجربه کرده است؛ از این‌رو برخی نمودارها به طور عینی‌تر میزان کاهش بارندگی‌ها را نشان می‌دهد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات