اقتصادی >>  اقتصادی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۸  ، 
کد خبر : ۳۳۶۹۳۳
حسن کریمی سنجری کارشناس بازار و صنعت خودرو

تقاضا برای خرید خودرو دولتی واقعی نیست/تثبیت جایگاه دلالان بازار خودرو نتیجه اختلاف قیمت میان کارخانه و بازار آزاد خودرو است

کارشناس بازار و صنعت خودرو: تقاضا برای خرید خودروی دولتی واقعی نیست. برداشتن اختلاف قیمت بین کارخانه و بازارآزاد قطعا به بی میلی و عدم ثبت نام دلالان برای خرید خودروی دولتی منتهی می شود.
پایگاه بصیرت / گروه اقتصادی/ حسن کریمی سنجری

در گفت وگو با بصیرت مطرح شد:

به گزارش بصیرت، خرید خودروی دولتی و ثبت نام و برنده شدن در قرعه کشی ها به معنای کسب سود چند ده میلیونی در کسری از زمان است، لذا باید خوش شانس باشی که با برنده شدن در قرعه کشی ایران خودرو و سایپا بتوانی خودرویی کمتر از قیمت بازار خریداری کنی و چند ده میلیون بیشتر از پولی که دادی در بازار آزاد به فروش برسانی. در حالی که یکی از شرکت های دولتی برای فروش و عرضه یازده هزار خودرو فراخوان داده براساس آمارهای منتشر شده پنج میلیون نفر متقاضی خرید یازده هزار خودرو بوده اند! کارشناس بازار و صنعت خودرو در خصوص چرایی میل اشتیاق به خرید خودروی دولتی تحلیل خود را بیان کرده است.

اگر در دوران سازندگی خصوصی‌سازی صنعت خودرو درست اجرا می‌شد،کارمان به اینجا  نمی‌کشید - قدس آنلاین | پایگاه خبری - تحلیلی

حسن کریمی سنجری کارشناس بازار و صنعت خودرو در گفت و گو با بصیرت در خصوص چرایی ثبت نام پنج میلیون نفر برای خرید خودرو گفت: در حالی که یازده هزار خودرو به صورت قرعه کشی به متقاضیان داده می شود پنج میلیون نفر برای خریدن خودرو در سایت شرکت خودروسازی ثبت نام کرده اند. قطع به یقین بخش زیادی از این افراد متقاضی و مصرف کننده واقعی خودرو نیست، بلکه افزایش قیمت و سودی که درخرید و فروش خودرو در بازار ایران وجود دارد باعث شده علی رغم انتقادات فراوان به کیفیت خودروهای داخلی پنج هزار نفر برای دریافت یازده هزار خودرو ثبت نام کنند.

آغاز طرح جدید فروش فوری ۳ محصول ایران خودرو با قیمت‌های جدید + جدول |  شهرآرانیوز

وی دراین باره خاطر نشان کرد: تمایل مردم برای ثبت نام در قرعه کشی و خرید از کارخانه به جای آزاد را باید به اختلاف قیمت بین کارخانه و بازار نسبت داد که سودهای قابل توجهی را نصیب خریدار از کارخانه می کند.

حسن کریمی سنجری کارشناس بازار و صنعت خودرو در این باره مطرح کرد: تا زمانی که بین قیمت خودرو در کارخانه و بازار اختلاف قیمت بالایی وجود داشته باشد، دلالان در این بازار پر سود باقی می مانند، ضمن اینکه افزایش تولید نمی تواند موجب از بین رفتن و حذف صف ایجاد شده درخواست خرید خودرو از کارخانه شود.

واردات خودرو بدون انتقال ارز و صادرات خودرو و قطعه به شرط امکان، بازار را  متعادل خواهد کرد - ایسنا

وی در این باره تصریح کرد: وقتی خودرو به دلیل قیمت گذاری های دستوری از کارخانه ارزان تر فروخته می شود، نسبت به بازار سود آوری دارد، بنابراین صفی که برای ثبت نام خودرو به قیمت کارخانه ای ایجاد می شود برای بهره مندی از سود است نه اینکه خودرو از کیفیت لازم برخوردار است یا اینکه همه این افراد متقاضیان واقعی خرید خودرو هستند.

قرعه کشی خودرو حذف شد | خبر خوش برای متقاضیان خودرو

حسن کریمی سنجری در این باره مثالی زد و گفت: حتی اگر برخی شرایط و پول لازم را برای خرید خودرو نداشته باشند برای امتحان کردن شانس خود در قرعه کشی ثبت نام می کنند و برای کسب سود خرید خودروی دولتی و فروش در بازار آزاد حتی از دیگران پول قرض می کنند چرا که می دانند به محض دریافت از کارخانه حداقل بین 50 تا 60 میلیون سود می برند.

یک کارشناس: باید از مشارکت خارجی در صنعت خودرو صرف نظر کنیم - خبرآنلاین

این کارشناس بازار و صنعت خودرو خاطر نشان کرد: تلاش برای ثبت نام و خرید خودروی دولتی را می توان ناشی از شرایط تورمی اقتصاد ایران دانست. با توجه به اینکه اقتصاد ایران تورمی است قطعا تورم موجود در اقتصاد و فاصله قیمت خودرو بین کارخانه و بازار دو ابزار مهمی برای تشویق و تسریع دلالی در جامعه و کسب سودهای آنی هستند.

قرعه کشی خودرو حذف شد

حسن کریمی سنجری کارشناس صنعت و بازار خودرو در این باره افزود: قیمت گذاری دستوری به نوعی ضیافتی را برای عده خاصی ترتیب داده لذا همه مردم تلاش می کنند تا به نوعی در این ضیافت قرعه کشی شرکت کنند، بلکه بلیط بخت آزمایی آنها ببرد وخوش شانس باشند وخودرویی با چند ده میلیون زیر قیمت کارخانه صاحب شوند.

حسن کریمی‌سنجری مدیرعامل شرکت چرخشگر تبریز شد- نصرنیوز

وی در پایان گفت و گو خاطر نشان کرد: خریداران خودروی دولتی اگر مکانی برای احتکار خودرو داشته باشند در پارکینگ نگه می دارند تا به قیمت بالاتری بفروشند در غیر این صورت همانگونه که اشاره شد با حداقل سود یعنی 50 میلیون تومان در بازار آزاد به فروش می رسانند. این موضوع بیانگر آن است که تقاضا برای خرید خودروی دولتی واقعی نیست. برداشتن اختلاف قیمت بین کارخانه و بازار آزاد قطعا به بی میلی و عدم ثبت نام دلالان برای خرید خودروی دولتی منتهی می شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات