اقتصادی >>  اقتصادی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۲  ، 
کد خبر : ۳۴۱۰۴۸

واکاوی چهار عامل موثر بر ‌نوسانات ارز‌/ ‌جریان آشوب به دنبال اخلال در نظام ارزی کشور بود

رضا غلامی، در یک برنامه تلویزیونی، روند قیمتی دلار در یک سال گذشته را در محدوده ثابتی دانست و ادامه داد: با این ‌وجود در هفته‌های اخیر شاهد شکل‌گیری روند صعودی در بازار ارز هستیم.

غلامی، تحرکات جریان آشوب را از جمله عوامل غیراقتصادی و برخی تصمیمات دولت را به عنوان عوامل اقتصادی افزایش نرخ ارز عنوان کرد و این تغییرات را قابل‌کنترل دانست.

وی افزود: ساختار بازار ارز در کشور به‌گونه‌ای است که در تمامی شئونات زندگی افراد تأثیرگذار خواهد بود، به‌گونه‌ای که افزایش نرخ ارز، سبب رشد قیمت اقلام صادراتی نظیر رب گوجه‌فرنگی نیز خواهد شد و از این جهت نرخ ارز، بر بازار اقلامی که تماماً در داخل کشور تولید می‌شود، نیز اثرگذار است.

به گفته این کارشناس اقتصادی، نرخ ارز متغیر مهمی است که همه دولت‌ها برای کنترل آن دغدغه داشته‌اند.

وی یادآور شد: البته ساختار بازار ارز در کشور ما انحصاری و در اختیار دولت است. مهم‌ترین عرضه‌کننده ارز در کشور، دولت و شرکت‌های بزرگ وابسته به آن هستند، به همین دلیل است که نقش اصلی در بازار ارز را دولت ایفا می‌کند و ردپای تصمیمات دولت در هرگونه تغییر در بازار کاملاً مشهود است.

تابناک - جنب و جوش دلار در کانال ۳۲ - صاحب‌خبر

سه عامل اقتصادی تأثیرگذار در افزایش نرخ ارز

غلامی سه عامل اقتصادی را در افزایش اخیر نرخ ارز مؤثر دانست و گفت: طی روزهای گذشته، خبر «در نظر گرفتن یک میلیارد دلار ارز به جهت واردات خودرو»، «اعلام تجارت آزاد» و «کاهش 90 درصدی تعرفه کالاهای وارداتی از کشورهای اوراسیا و مصرف ارز برای واردات تلفن‌همراه برند آمریکایی»، سبب رشد تقاضا در بازار ارز کشور شد؛ عوامل گفته شده سبب شد تقاضای بالقوه ارزی به بالفعل تبدیل شود.

وی ادامه داد: حتی برای تجارت آزاد از اوراسیا، واردات کالاهای ممنوعه نیز در نظر گرفته شده که این موضوع به تأیید سران قوا هم رسیده و می‌تواند منجر به افزایش تقاضای ارز در بازار شود.  

غلامی تفکر اقتصادی برخی از افراد که معتقدند افزایش نرخ ارز ناشی از تورم است را نادرست خواند و تأکید کرد: این افراد با پمپاژ رسانه‌ای به دنبال افزایش نرخ ارز مطابق با تورم کشور هستند، در واقع این افراد، افزایش نقدینگی را عامل افزایش نرخ تورم و در نهایت علتی به جهت رشد نرخ ارز عنوان می‌کنند. در حالی که این تحلیل‌ها مطابق با واقعیت نیستند.

وی در ادامه اظهار داشت: آشوب و اغتشاشات اخیر نیز به عنوان یک عامل غیراقتصادی مهم در کنار عوامل اقتصادی گفته شده سبب شد تا در این مقطع زمانی شاهد افزایش نرخ ارز در بازار باشیم، البته نرخ ارز قابل‌کنترل است و حتی نرخ 30 تا 35 هزار تومانی نیز متعادل و موردنیاز کشور نیست.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: نرخ دلار در بودجه 23 هزار تومان در نظر گرفته شده است و به سبب منابع ارزی بانک مرکزی، مدیریت و کنترل بازار به‌سرعت قابل تحقق خواهد بود.

غلامی در خصوص نقش دلالان در نوسانات بازار ارز نیز گفت: ممکن است فردی به جهت تهیه ارز به صرافی‌های رسمی مراجعه کند و در تأمین ارز با مشکل مواجه شود، در نتیجه دلالان از این موقعیت سوءاستفاده کرده و بر بازار تأثیرگذار خواهند بود که این تأثیر دو یا سه‌روزه خواهد بود و با ورود جدی حاکمیت، مدیریت صحیح در این زمینه صورت خواهد گرفت.

* جریان آشوب به دنبال اخلال در نظام ارزی کشور بود

وی جریان آشوب را در افزایش نرخ ارز تأثیرگذار عنوان و اعلام کرد: در جریان اغتشاشات برخی با هدف اخلال در نظام ارزی به دنبال ضربه به اقتصاد کشور بودند که خوشبختانه توسط نهادهای اطلاعاتی دستگیر شده‌اند، البته به دلیل اینکه 80 درصد از منابع ارزی کشور در اختیار بانک مرکزی، دولت و شرکت‌های وابسته به آن است، نگرانی خاصی وجود ندارد.

ارزپاشی فقط منجر به خروج سرمایه از کشور می‌شود

غلامی در بخش دیگری از اظهارات خود ارزپاشی را راهکار مؤثری برای تثبیت نرخ ارز ندانست و بیان کرد: تجربه ارزپاشی در دولت‌های گذشته نشان می‌دهد که این اقدام منجر به خروج سرمایه از کشور می‌شود و به ‌جای اینگونه اقدامات باید تقاضای واقعی شناسایی و برطرف شود.

وی گفت: نرخ فروش ارز در بازار آزاد، سهم اندکی در معاملات ارزی در کشور دارد زیرا 70 درصد از بازار به نرخ نیمایی مربوط است، با این ‌وجود کنترل نرخ بازار آزاد نیز اهمیت دارد و به سبب دست بالای بانک مرکزی در منابع ارزی، طی هفته‌های آتی با کاهش نرخ ارز مواجه خواهیم بود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات