صفحه نخست >>  عمومی >> تیتر اول
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۲  ، 
کد خبر : ۳۳۸۹۲۱
حسن کریمی سنجری کارشناس بازار و صنعت خودرو

افزایش تولیدملی‌خودرو مهمترین راهکار عبور از قرعه‌کشی است/حتی درصورت واردات خودرو هم نباید فریب خورد

کارشناس بازار وصنعت خودرو گفت: در صورت واردات خودرو نباید فریب بخوریم که مشکلات ما در عرضه بیشتر حل شده است بلکه باید با تولیدات بیشتر داخلی به سرعت از دام قرعه کشی و فعالیت هایی که دولت قبلی مسبب آن بود فاصله بگیریم.
پایگاه بصیرت / گروه اقتصادی/ گفت و گو با حسن کریمی سنجری

کریمی‌سنجری مدیرعامل شرکت چرخشگر تبریز شد - قطعه نیوز

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بصیرت، حسن کریمی سنجری کارشناس بازار و صنعت خودرو در گفت و گو با بصیرت در خصوص عرضه خودرو و حذف قرعه کشی در راستای ساماندهی بازار خودرو گفت: واقعیت این است که در حال حاضر فشار تقاضا روی ۴ تا ۵ مدل خاص خودرو قرار دارد، یعنی در بررسی های میدانی می توان متوجه شد که این چند مدل خودرو بیشتر مورد تقاضای مردم است و برای خرید این خودروها مردم در صف های قرعه کشی می ایستند، به همین خاطر شاهد ثبت نام بالایی در زمان هایی هستیم که قرعه کشی فروش و عرضه خودرو انجام می شود.

وی در این باره خاطر نشان کرد: 4 الی 5 مدل خودرویی که در شرکت ایران خودرو تولید می شوند نسبت به سایر خودروها متقاضی بیشتری دارند به این دلیل که برخی خودروها به سلیقه مشتری نزدیک تر هستند، اما از آن مهمتر وجود اختلاف قیمت زیاد با بازار است که منجر به ایجاد صف های طویل برای خرید خودروی ثبت نامی و قرعه کشی می شود.

این کارشناس بازار و صنعت خودرو با ارائه راهکاری برای کاهش فشار بر بازار و قیمت ها گفت: قطعا اگر وزارت صمت بتواند تولید و عرضه خودروهایی که بار تقاضای زیادی در جامعه دارد را بیشتر کند به تدریج به حذف قرعه کشی خودرو می رسیم، موضوعی که می تواند منجر به کاهش و حذف توزیع رانت در صنعت و بازار خودروی کشور شود.

حسن کریمی سنجری در ادامه افزود: وزارت صمت و دولت در تلاش هستند تا با افزایش تولید پاسخگوی نیاز بازار باشند و علی رغم تلاش های صورت گرفته به دلیل تحریم ها و مسائل جانبی تا کنون نتوانسته ایم بیش از یک میلیون و دویست هزار خودرو تولید کنیم چرا که بازار ما نیازمند تولید یک ونیم میلیون خودرو می باشد، از همین رو کماکان در رنج تولید 900 هزار خودرو مانده ایم، به این معنا که در حال حاضر تقاضا بیشتر از تولید است.

وی در این باره عنوان کرد: عدم توازن در تولید و عرضه و تقاضای موجود بازار منجر به قرعه کشی خودرو شده است. قطعا اگر دولت بتواند تولید خودروهای خاص و مورد علاقه مردم را بالا ببرد ضمن اینکه تولید سایر خودروها را نیز به اندازه نیاز متقاضیان حفظ کنند به تدریج می توانیم از نقطه قرعه کشی فاصله بگیریم و خودروها با قیمت های واقعی به دست مردم برسد چرا که با افزایش تولید و واقعی شدن قیمت ها شاهد دور شدن دلالان و واسطه گران از بازار خودرو خواهیم بود که این مساله خود به کاهش قیمت در این بازار کمک می کند.

حسن کریمی سنجری در خصوص ایجاد توازن در بازار خودرو گفت: در کنار افزایش تولید ملی و تاکید بر ارتقای کیفیت محصولات داخلی بازار باید از حالت انحصاری خارج شود، از همین رو نیازمند تسریع عملکرد دولت در موضوع واردات برای رقابتی کردن بازار و پر کردن خلاء کمبود خودرو و پاسخگویی به نیاز متقاضیان هستیم.

کارشناس بازار خودرو توضیح داد: افزایش تولید مهمترین راهکار عبور از قرعه کشی است بنابراین در مجموع تولید باید افزایش بیابد به طوری که به بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه برسد، در کنار تولید داخلی تنظیم سریع تر آیین نامه وارداتی و واردات خودرو برای ایجاد توازن در بازار می تواند منجر به تحقق وعده های دولت برای کاهش قیمت خودرو و عرضه عادلانه خودرو در بازار به متقاضی واقعی شود.

وی در ادامه بیان داشت: حتی در صورت واردات خودرو نباید فریب بخوریم که مشکلات ما در عرضه بیشتر حل شده است بلکه باید با تولیدات بیشتر داخلی به سرعت از دام قرعه کشی و فعالیت هایی که دولت قبلی مسبب آن بود فاصله بگیریم، ضمن اینکه حذف خودروهایی مثل تیبا و سمند را به زمانی موکول کنیم که بازار از خودرو اشباع شده، لذا به جای حذف خودروهای نامبرده باید روی ارتقای کیفیت و استاندارد سازی آنها کار شود، چرا که حذف برخی خودروها به دلیل داشتن مشتریان زیاد آنها درست نیست و می تواند بازار خودرو را ملتهب کند.

کریمی سنجری در پایان گفت و گو خاطر نشان کرد: در مجموع افزایش تولید بسیارمهم است از این نظر نیازمند هوشمندی وزارت صمت در اتخاذ سیاست هایی به نفع بالا بردن تولید مدل هایی هستیم که بازار و مشتری بیشتری دارند، هر چند معمولاً خودروسازان چنین مکانیزمی دارند منتها چون ما دو خودروساز از هم جدا داریم ممکن است تعادل بخشی بین آنها برقرار نشود لذا وزارت صنعت باید ایجاد کننده این تعادل باشد و تعادل را در تولید برقرار کند، یعنی همیشه شرایطی که در مورد خودروهایی که از ردیف قرعه کشی خارج می‌شوند درباره سایر خودروها نیز اعمال کند با پیش فرض اینکه  مجموع تولید خودرو افزایش بیابد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات