صفحه نخست >>  عمومی >> پرسمان
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۷  ، 
کد خبر : ۳۳۶۷۴۶
فربد زاوه، کارشناس بازر خودرو 

آیا قیمت خودرو در سال 1401 کاهش می یابد؟

فربد زاوه،کارشناس بازار خودرو با تاکید بر اینکه «نباید انتظار داشته باشیم با آزادسازی واردات خودرو، قیمت‌ها تعدیل شود»، گفت: کاهش تورم و افزایش عرضه ارز در بازار منجر به کاهش نرخ خودرو می شود در غیر این صورت همچنان با افزایش قیمت در سال جدید مواجه خواهیم بود.


«فربد زاوه»،کارشناس بازار خودرو:  در پیش بینی بازار و قیمت خودرو در سال 1401 گفت: قطعا سال 1401 سال تورمی است، به دلیل حذف ارز 4200 تومانی و اینکه تا کنون راهبرد و برنامه خاصی برای کنترل و کاهش تورم و عرضه ارز از سوی مسئولین پیش بینی و بیان نشده، لذا رفتاری در راستای کاهش تورم باشد دیده نمی شود. نمونه این موضوع را می توان به اختصاص رقم بسیار بزرگی از سوی مجلس برای طرح جهاد تبیین عنوان کرد که باعث شد رهبر معظم انقلاب به این بحث ورود و از اختصاص چنین مبالغی انتقاد کنند.
وی افزود: دور نمایی برای کاهش نرخ تورم دیده نمی شود چرا که برخی از مسئولین بدون توجه به تورم زا بودن سیاستهایی که اتخاذ می کنند منابعی برای پروژه هایی درنظر می گیرند که عملا برای توسعه اقتصاد خروجی ندارد. در حالی که در کشوری که به دلیل تحریم ها، درآمد زایی دچار نقصان شده است، سیاست ها باید حول محور کاهش تورم و درآمد زایی های بیشتر باشد.
این کارشناس بازار خودرو تاکید کرد: افزایش درآمدهای مالیاتی با این شکل که مجلس تصور کرده همچنان با حفظ معافیت بزرگ نهادهای اقتصادی- خصولتی، نشدنی است، لذا در سال 1401 تورم به قوت خود باقی است مشروط به عوامل خارجی مثل تاثیر گذاری برجام بر اقتصاد و فروش بیشتر نفت و کسب درآمدهای واقعی از فروش نفت.
فربد زاوه کاهش نرخ تورم با افزایش فروش نفت و لغو تحریم ها را کوتاه مدت دانست و اظهار داشت: کاهش نرخ تورم برای میان مدت و بلند مدت وابسته به اصلاحات اساسی دراقتصاد کشور است. در صورت عدم لغو تحریم ها تورم افسار گسیخته منجر به تورم و افزایش قیمت همه کالاها و خودرو نیز می شود. با توجه به درگیری های به وجود آمده بین برخی از کشورهای دنیا، تورم وارداتی نیز به تورم کشور اضافه می شود. افزایش سطح قیمت این روزها مختص ایران نیست، چرا که امروز کالاها در سراسر جهان در حال گران شدن هستند. اما در ایران از باب سیاست های پولی و واردات در سال 1401 دچار تورم خواهیم بود.
وی در خصوص تاثیر واردات خودرو برکاهش قیمت در سال جاری نیز گفت: موضوعاتی مثل واردات خودرو با این محدودیت های وحشتناک، تاثیر گذاری را در کاهش قیمت خودرو بسیار پایین می آورد. به این معنا که نباید انتظار داشته باشیم با آزاد سازی واردات خودرو، قیمت ها تعدیل شود، مگر اینکه مجموعه حاکمیت نگاه قیم مآبانه خود را نسبت به صنعت خودروسازی و انحصاراتی که در بخش های مختلف اقتصادی ایجاد کرده، بردارد و اجازه دهد اقتصاد در آزادترین حالت ممکن حرکت کند. موانع کسب و کار را حذف کند. آزادی اقتصادی را بیشتر کند در این شرایط می توانیم انتظار کاهش نرخ رشد تورم را داشته باشیم که کالاها کمتر از گذشته گران شوند! این موضوع در بازار و قیمت خودرو نیز صدق می کند. کاهش تورم و افزایش عرضه ارز در بازار منجر به کاهش نرخ خودرو می شود در غیر این صورت همچنان با افزایش قیمت در سال جدید مواجه خواهیم بود.

راهبرد معاصر

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات