صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۱  ، 
کد خبر : ۳۳۶۹۹۴

ناتوانی آمریکا در مدیریت تحریم های اعمال شده

جمهوری اسلامی ایران بعنوان تنها کشوری است که در دنیا بعنوان پرچمدار شکست آمریکا در حوزه های مختلف میباشد.

جمهوری اسلامی ایران بعنوان تنها کشوری است که در دنیا بعنوان پرچمدار شکست آمریکا در حوزه های مختلف میباشد. روند مقابله جمهوری اسلامی ایران با سیاست های استعماری آمریکا به گونه ای است که این سیاست باعث تند شدن روند افول آمریکا شده است.
اینکه ایالات متحده آمریکا در 43 سال نتوانست از طریق تحریم هیچ گونه امتیازی از ایران بگیرد و در عین حال سیاست تحریمی آمریکا در جهان به طور بی سابقه ای جایگاه خود را از دست داده است. 

موفقیت جمهوری اسلامی ایران در عبور از تحریم های آمریکا باعث شده است در طول چهار دهه بعنوان کشور موفق در شکست دادن آمریکا مطرح شود. از این رو  وبگاه شبکه خبری «سی‌ان‌ان» اخیرا در تحلیلی در زمینه کمک ایران به روسیه جهت دور زدن تحریم‌های آمریکا و متحدانش نوشت، از آنجایی که روسیه تقریبا تمام بخش‌های اقتصاد خود را با تحریم‌های بی‌سابقه‌ای روبه‌رو کرده، ممکن است مجبور شود به یک متحد قابل اعتماد با بیش از چهار دهه تجربه در زمینه تحریم‌های غرب روی بیاورد.

ناتوانی آمریکا در مدیریت تحریم های اعمال شده
بر اساس سی ان ان، ایران تحریم شده ترین کشور جهان بود، اما روسیه اکنون این رکورد را در اختیار دارد. «جورجیو کافایرو» مدیر عامل شرکت «گالف استیت آنالیتیکس» مستقر در «واشنگتن دی سی» گفت: «منافع مشترک برای دور زدن تحریم‌ها، برای این پویایی در روابط روسیه و ایران مهم است.»
این در حالی است که «ویتالی ساولیف» وزیر حمل‌ ونقل روسیه در ماه گذشته در بحبوحه تنش بین مسکو و غرب گفت که کشورش در حال بررسی این مسئله است تا به ایران در مقابله با تحریم‌های مربوط به تعمیر و نگهداری و قطعات یدکی هواپیما کمک کند.
 در این گزارش آمده است، پس از دهه‌ها محدودیت‌های اقتصادی غرب، ایران با کمک کشتی‌های خود تحریم‌ها را دور می‌زند و  امروز، روسیه در شرایطی که غرب در تلاش برای فلج کردن تلاش های این کشور است، بحران مشابهی را تجربه می‌کند.
یکی از راه‌هایی که روسیه می‌تواند یاد بگیرد که از تحریم‌های احتمالی بر روی نفت خود جان سالم به در ببرد، جابه‌جایی کشتی‌ها و تغییر نام تجاری آنهاست، تاکتیکی که ایران از آن استفاده کرده است.
خبرگزاری «رویترز» پیشتر گزارش داده بود که ایران در گذشته میلیون‌ها بشکه نفت را در بنادر کمتر شناخته شده آسیا پنهان کرده است تا از تحریم‌های غرب فرار کند.
«کورک مک گاری» از تحلیلگران آمریکایی به سی‌ان‌ان گفت، «شبح»، متداول ترین ساز و کار مورد استفاده است که به موجب آن کشتی‌ها سیستم‌های شناسایی خودکار خود را هنگام تعویض محموله از یک کشتی به کشتی دیگر خاموش می‌کنند.
«ویندوارد» یک شرکت اطلاعاتی دریایی (رژیم) اسرائیل، گفت که طی ماه گذشته تجارت نفت خام روسیه را رصد کرده است و مکانی که عملیات کشتی به کشتی بین نفتکش‌هایی که از بنادر روسیه با نفتکش‌های دیگر حرکت می‌کردند، رویت و نفتکش‌هایی که در این فعالیت مشغول بودند وارد آمریکای شمالی، آسیا، روسیه و اروپا شدند.
در مورد ایران نیز مناطق دور افتاده مالزی مورد استفاده قرار می‌گرفته، جایی که نفت ایران با نفت مکان‌های دیگر مخلوط می‌شد و به عنوان یک محصول غیر ایرانی به خریداران بین‌المللی فروخته می‌شد.
گرچه در غرب از روش های دور زدن تحریم توسط ایران سخن می گویند، اما بنظر می رسد مهمتر از نحوه دور زدن تحریم ها، توانایی جمهوری اسلامی ایران در شکست دادن آمریکا در بخش های مختلف بخصوص در حوزه تحریمی است. 
اعتراف غرب به الگو بودن جمهوری اسلامی ایران در شکست دادن آمریکا در حالی اتفاق می افتد که قرار بود آمریکا با سیاست فشار حداکثری فروش نفت جمهوری اسلامی ایران را در مرحله به صفر برساند و در مرحله اقتصاد ایران به فروپاشی برساند و در آخر جشن کریسمس را در تهران بگیرند. حال نه تنها چنین چیزی اتفاق نیافتاده، بلکه ایران علی رغم وجود تحریمها، به بالاترین میزان فروش نفت و تجارت خارجی نسبت به دوران قبل تحریم ها رسیده است. 
جمهوری اسلامی ایران که به سمت احیای اقتصادی خود حرکت می کند، ولی این سیاستمداران آمریکاست که این کشور را به سمت تورم می کشاند. بطوری که طبق تظر سنجی سی ان ان تورم مهمترین نگرانی آمریکا است و محبوبیت بایدن نیز به زیر 40 درصد رسیده است که این موضوع گزاره بدی برای کشور آمریکا محسوب می شود. 
هماهنگی و همراهی کشورهای تحریم شده توسط آمریکا، می تواند هزینه تحریم را برای این کشور به طور فزاینده ای افزایش دهد. از این رو ایالات متحده آمریکا در آینده نه چندان دور مجبور است از میزان تحریم ها نسبت به سایر کشور ها بکاهد موضوعی که از واقعیت انکار ناپذیری مبنی بر ناتوانی آمریکا در  مدیریت تحریم ها سخن می گوید. 

در واقع الهام گیری کشورها از جمله روسیه از جمهوری اسلامی ایران در شکست دادن تحریم ها، می تواند آمریکا برای همیشه این کشور را بی اعتبار سازد. احیای مجدد اقتصاد ایران و پیش بینی رشد اقتصادی ایران نزدیک به 4 درصد در سال جاری توسط بانک جهانی نشان از کارآمد بودن سیاست ایران در جنگ اقتصادی با آمریکا می باشد. 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات