صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۹  ، 
کد خبر : ۳۳۶۹۵۹

نشریه اخبار و تحلیل‌های چهارشنبه، ۲۴ فروردین ماه

امام خامنه ای (مدظله‌العالی) یکی از چیزهایی که در دعاهای ماه مبارک رمضان تکرار شده، مسئله طلب مغفرت الهی است. از بسیاری از کرده‌ها و نکرده‌های خودمان از خدای متعال باید معذرت بخواهیم. نگاهمان هم به استغفار فقط برای گناهان شخصی نباشد؛ استغفار در میدان‌های ملی و در میدان‌های بزرگ اجتماعی کارکرد و تأثیر دارد و ما را به توفیقات بزرگ می‌رساند. (23/01/1401) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز      

بایسته‌هایی در تحلیل و نقد مذاکرات هسته‌ای

در دهمین روز ماه مبارک رمضان، رهبر معظم انقلاب میزبان جمعی از مسئولان نظام بودند. بیانات معظم له در این دیدار دارای محورهای مختلفی بود. یکی از محورهایی که موردتوجه رسانه‌ها و جامعه قرار گرفت، تحلیل ایشان نسبت به مذاکرات هسته‌ای و تعیین بایسته‌هایی در شیوه و ادبیات نقادانه نسبت به مذاکرات است.

واقعیت آن است که به علت وجود مردم‌سالاری دینی و تکثر نگاه‌ها در جامعه، هیچ‌گاه راه نقد بسته نبوده و نیست؛ اما آنچه در نقد و تحلیل اهمیت می‌یابد، چگونگی نقد و تأثیر آن در تحقق بخشی یا تخریب مذاکرات است. بر این اساس یکی از اصول تحلیل، کل‌نگری و مشــاهده مجموعه واقعیات با همدیگر است. این امر سبب می‌شود تا همه واقعیات با هم دیده‌شده و موجب خطای در محاسبه نگردد.

یک تحلیلگر با بررسی همه‌جانبه متن و مؤلفه‌های فرامتنی مانند منافع و مصالح ملی، نســبت خطوط قرمز با آن مصالح، دستاوردهای متن و نسبتشان با اهداف از پیش تعیین شده، شــرایط ژئوپلیتیکی حاکم بر جهــان و ... به تحلیل صحیح خواهد رسید. البته همان‌گونه که رهبری فرمودند: «اگر نقدی هم می‌شود، خوش‌بینانه باشد، بدبینانه نباشد؛ ثانیاً‌ موجب تضعیف کسانی نشود که در این میدان مشغول تلاش و کار هستند». در این مسیر علاوه بر تدقیق در متن و فهم واقعیت‌های میدانی، موارد دیگری نیز باید لحاظ گردد که عبارت‌اند از حسن ظن به مذاکره‌کننده داخلی به‌عنوان نماینده حقوقی نظام، تکیه بر منافع ملی و پرهیز از دخالت گرایش‌های سیاسی و جریانی در تحلیل، دوری از یاس آفرینی در جامعه و زائل کردن امید به آینده و ... که رعایت آن می‌تواند در پویایی تحلیل و نقدها کمک‌کننده باشد.

البته این بایدها و نبایدها صرفاً مربوط به منتقدین نیست، بلکه همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب در 20 فروردین 94 به مذاکره‌کنندگان سابق دستور دادند که «افرادی را که شاخص‌اند دعوت کنند، حرف‌های آن‌ها را بشنوند؛ ای بسا در حرف‌های آن‌ها یک نکته‌ای باشد»، باید از سوی دستگاه دیپلماسی کانال‌های ارتباط با تیم هسته‌ای تعبیه گردد که اگر منتقدان نکته‌ای داشته باشند، با بیان آن و هم‌افزایی با مذاکره‌کنندگان، به پویایی و بهتر شدن مذاکرات کمک کنند.

نکته پایانی: اگر مذاکرات هسته‌ای را یک آوردگاه بین‌المللی بدانیم، آنچه می‌تواند به ما کمک کند، همدلی و هم‌افزایی همه ارکان نظام با محوریت بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی است. (نویسنده: یعقوب ربیعی)

▼گزارش روز                     

آخرین فرصت آل سعود در یمن

ورود جنگ یمن به هشتمین سال خود با آتش‌بس دوماهه‌ای همراه شده است که به نظر می‌رسد این آتش‌بس، تنها راه و فرصت استثنایی و طلایی برای خروج متجاوزان سعودی از باتلاق خودساخته در یمن است.

گزاره‌های خبری: 1- آتش‌بس کنونی در یمن از 12 فروردین‌ماه، با میانجی‌گری فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن و موافقت طرف‌های درگیر، برای مدت دو ماه به مرحله اجرا درآمده است که این مدت با توافق طرفین قابل تمدید است. بر اساس مفاد آتش‌بس، طرفین پذیرفته‌اند که تمامی عملیات نظامی در زمین، دریا و هوا در داخل یمن و فراتر از مرزهای آن متوقف شود. آن‌ها همچنین برای ورود 18 کشتی حامل محموله سوختی به بنادر الحدیده و انجام پروازهای تجاری در داخل و خارج از فرودگاه صنعا به مقصدهای از پیش تعیین شده در منطقه موافقت کرده‌اند. 2- آتش‌بسی که امروز در یمن در حال اجرا است، نتیجه مستقیم عملیات «کسرالحصار» (شکستن محاصره یمن) است که از 20 اسفندماه و با حمله به مراکز و تأسیسات حیاتی عربستان ازجمله آرامکو، در سه مرحله اجرا شد و نه‌تنها باعث افزایش بهای نفت در بازارهای جهانی شد، بلکه مصارف عمومی انرژی در داخل عربستان را نیز با مشکل مواجه کرد. بعدازاین عملیات، انصارالله به صورت یک‌جانبه و داوطلبانه و به مدت سه روز تمام عملیات‌ نظامی زمینی، هوایی و دریایی در جبهه‌های داخلی و برون‌مرزی علیه عربستان را به حالت تعلیق درآورد و «عبدالملک الحوثی» رهبر انصارالله به ائتلاف سعودی درباره از دست دادن این فرصت هشدار داد و تأکید کرد، متجاوزان درصورتی‌که فرصت تعلیق عملیات نظامی را از دست بدهند، پشیمان خواهند شد. 3- تحولات و اتفاقاتی که در روزهای اخیر رخ داده نشان می‌دهد که عربستان از دو طریق درصدد بهره‌برداری سیاسی و نظامی از شرایط به وجود آمده ناشی از آتش‌بس است: نخست، نقض مکرر آتش‌بس: از نخستین روز اجرای آتش‌بس، ائتلاف سعودی به اشکال مختلف اعم از حملات توپخانه‌ای، حملات هوایی، تیراندازی‌، پرواز جنگنده‌های جاسوسی و احداث مقرهای نظامی در مناطق درگیری، بیش از هزار بار آتش‌بس را نقض کرده‌ است. دوم، تشکیل شورای ریاست جمهوری: در این زمینه انصارالله در اولین واکنش رسمی به تشکیل شورای ریاست‌جمهوری، آن را موجودیتی نامشروع و بازیچه آمریکا و عربستان معرفی کرده است.  ریاض از طریق شورای ریاست جمهوری درصدد بهره‌برداری از شرایط ناشی از آتش‌بس، ازجمله بازسازی مشروعیت ازدست‌رفته دولت مستعفی تحت امر هادی و ایجاد انسجام و هماهنگی در جنوب یمن بین نیروهای وابسته به عربستان و امارات است.

گزاره تحلیلی: آتش‌بس کنونی آخرین فرصت برای ائتلاف متجاوز سعودی جهت پایان دادن به جنگ و محاصره یمن است. درصورتی‌که عربستان با سوءاستفاده نظامی و میدانی آتش بس را نقض کند، همچنان که انصارالله هشدار داده، قطعاً آل سعود با «واکنش کوبنده» و «حملات دردناک‌تری» مواجه خواهد شد. ادامه جنگ و فرسایشی کردن آن، گزینه مطلوبی برای سعودی‌ها نیست. انصارالله و ملت یمن نشان داده‌اند که تحت هیچ شرایطی حاضر به تسلیم و عقب‌نشینی از مواضع و اصول خود نیستند. ادامه جنگ موضوعی نیست که یمنی‌ها از آن واهمه داشته باشند. تجربه نشان داده است هر چقدر که صحنه نبرد طولانی‌تر شده، به تناسب آن بر قدرت نظامی و عملیات تهاجمی و راهبردی انصارالله علیه سعودی‌ها نیز افزوده شده است. رهبر معظم انقلاب در دیدار دیروز خود با مسئولان نظام، با نصیحت و خیرخواهی برای آل سعود، بیان داشتند: «چرا جنگی را که یقین دارید در آن پیروز نمی‌شوید، ادامه می‌د‌هید؟ اصلاً احتمالش هم نیست. خب جنگی که در آن احتمال پیروزی وجود ندارد، چرا ادامه پیدا می‌کند؟ یک راهی پیدا کنید خودتان را خارج کنید از این جنگ!». (نویسنده: حمید خوش‌آیند)

▼ اخبار

افطاری اصلاح‌طلبان با چاشنی سیاسی!

«محمدعلی ابطحی» در صفحۀ اینستاگرامش از مراسم افطاریِ جمعی از اصلاح‌طلبان به میزبانی محمد مهاجری خبر داد. خبرهای اولیه حاکی از آن است که در افطاری منزل مهاجری كه با حضور برخی از مؤثرین اصلاحات و تعدادی از وزراي دولت روحانی برگزار شد، دو موضوع موردبحث قرار گرفته است: 1- چگونگي متقاعدسازی مردم براي رأی دادن به سبد اصلاحات و لزوم عملیات روانی و تخريبی عليه مجلس و دولت؛ 2- حضور ليستی در انتخابات مجلس با سرليستی لاريجانی يا آذری جهرمی! در این میان، واکنش کاربران به این افطاری نیز جالب‌توجه است؛ کاربری نوشته است: «همین محفل را یک ماه کنترل کنند، نصف جنگ روانی در رسانه‌ها از بین میره». کاربر دیگری نیز جنبه سیاسی تجمع سیاسیون اصلاحات دور سفره افطار را نقد کرده و نوشته است: «همۀ این جمع به دنبال سهم خواهی هستن». فرد دیگری با دستاویز قرار دادن بهانه همیشگی اصلاح‌طلبان در بهره‌برداری سیاسی از حقوق زنان، نوشته است: «چرا خانم‌ها را دعوت نمی‌کنید افطاری، حتماً باید مردانه باشد!». کاربری برای این دیدار تیتر، «ائتلاف جنگ روانی و رسانه‌ای» گذاشت و فرد دیگری نوشت: «همه جمع‌اند؛ از خلع لباس شده تا تاریخ مصرف گذشته» و کاربری هم با اذعان به محتوای ردوبدل شده در این مراسم، نوشت: «توطئه نکنید!».

رسانه آمریکایی: ایرانی‌ها قهرمان جهان در دور زدن تحریم‌ها هستند

«وال‌استریت ژورنال» اعلام کرد: «در تحریم‌ها یکی از بزرگ‌ترین اهرم‌های غرب برای مجازات روسیه به دلیل درگیری با اوکراین بوده است؛ اما اخباری وجود دارد که می‌گوید ایران می‌تواند به روسیه بیاموزد که چگونه از این تحریم‌ها فرار کند و فشار اقتصادی را کاهش دهد. تهران می‌تواند به مسکو بیاموزید که چگونه این معماری مالی غیرقانونی فرار از تحریم را پیاده کند». مارک دوبوویتز از بنیان‌گذاران بنیاد دفاع از دموکراسی که از تحریم‌های شدیدتر علیه ایران نیز حمایت می‌کند، در گفتگو با این رسانه آمریکایی گفته است: «تیم اقتصادی ایران با سال‌ها دور زدن تحریم و رفع موانع اقتصادی، قهرمان جهان در این کار شده است. آن‌ها معماری فرار از تحریم‌ها برای رفع موانع اقتصادی را راه‌اندازی کرده‌اند. ازاین‌رو ایران می‌تواند به روسیه در دور زدن تحریم‌ها کمک شایانی کند. اقتصاد روسیه حدود ۴ برابر بزرگ‌تر از اقتصاد ایران است. ما اکثر بانک‌های ایرانی را از سیستم مالی سوئیفت خارج کردیم و فروش نفت آن‌ها را از ۲ میلیون بشکه در روز به چند صد هزار بشکه کاهش دادیم اما در مورد روسیه، بانک‌های روسی به سیستم سوئیفت وصل هستند و روسیه همچنان نفت و گاز طبیعی خود را به اروپایی‌ها و آسیایی‌ها می‌فروشد بنابراین در میزان وارد آوردن فشارهای اقتصادی بر روسیه، به‌اندازه‌ای که بر ایران وارد می‌کنیم، نزدیک هم نیستیم».

حصارکشی؛ راهبرد رژیم صهیونیستی برای ایجاد امنیت!

از شعار «از نیل تا فرات» رژیم صهیونیستی چند دهه‌ای می‌گذرد؛ اما نتیجه این سیاست اشغالگرانه، امروز محصور شدن در سرزمین اشغالی فلسطین است که روزبه‌روز بر حصارهای آن افزوده می‌شود! در روزهای اخیر و با عملیات‌های متهورانه و شجاعانه جوانان فلسطینی و کشته شدن چندین صهیونیست، کابینه رژیم صهیونیستی اعلام کرد با ساخت دیواری ۴۰ کیلومتری مانع از افزایش تهدیدها خواهد شد. این نخستین دیواری نیست که به بهانه کاهش امنیت کشیده می‌شود؛ در گذشته نیز این رژیم با اجرای طرح‌های مشابه تلاش کرده بود آسیب‌پذیری خود در برابر مقاومت مردم فلسطین را کاهش دهد. ساخت دیوارهای حائل و امیدواری برای در امان ماندن شهرک‌های صهیونیستی از آتش مقاومت، سرزمین‌های تحت اشغال این رژیم را به شهرهای اروپایی قرون‌وسطی شبیه کرده است. توسعه ابتکارات مقاومت فلسطین و افزایش قابل‌ملاحظه قابلیت‌های مبارزین فلسطینی، رژیم صهیونیستی را که وعده امنیت پایدار به مهاجرین ساکن در سرزمین‌های اشغالی داده است را با انفعال کم‌سابقه روبرو کرده است. توانمندی‌های مقاومت فلسطین مبتنی بر ظرفیت‌های رو به توسعه مردمی است و در چنین شرایطی به نظر می‌رسد رژیم صهیونیستی در آینده مجبور خواهد شد که به دور محلات و خیابان‌ها نیز دیوارهای حائل ایجاد کند. روشن است که سرانجام و سرنوشت دولت و ملت اشغالگر با چنین وضعی چه خواهد بود!

اخبار کوتاه

چالش مهم کشور از نگاه رئیس مجلس!/ دکتر قالیباف دیروز در نقد عملکرد وزارت اقتصاد در راه‌اندازی درگاه ملی صدور مجوز کسب‌وکار، گفت: «هنوز در آغاز راه تسهیل کسب‌وکار هستیم و قانون لازم برای این کار نوشته شده و چالش مهم امروز کشور ما تولید و اشتغال است. زیبنده کشور ما نیست در حوزه کسب‌وکار رتبه سه‌رقمی ۱۲۷ را داشته باشیم. ما به دنبال برداشتن همه امضاهای طلایی در حوزه اشتغال و بهبود فضای کسب‌وکار هستیم. سرمایه‌گذارانی که می‌خواهند در حوزه فعالیت‌های اقتصادی وارد شوند با چالش‌های جدی مواجه‌اند. ما به دنبال این هستیم که سهولت و شفافیت در مسیر صدور مجوزها اتفاق بیفتد».

رژیم صهیونیستی: شانس آوردیم کشته ندادیم/ منابع ارشد صهیونیست اعلام کردند: «عملکرد نیروهای اسرائیلی در عملیات‌ اخیر فلسطینیان در تل‌آویو، یک رسوایی حرفه‌ای بود. در خلال عملیات، هماهنگی و ارتباط میان نیروهای امنیتی از بین رفت و هویت اعضای یگان‌های ویژه فاش شد؛ چراکه آن‌ها بدون پوشیدن لباس‌هایی با علامت‌های ویژه در محل عملیات تردد می‌کردند. اینکه در جریان عملیات تعقیب و گریز و تیراندازی‌ها، نیروهای خودی اسرائیل کشته نشدند، کاملاً شانسی بود!».

خواب آشفته عربستان برای لبنان!/ منابع نزدیک به سعودی در لبنان اعلام کردند که «البخاری» سفیر عربستان با اهداف انتخاباتی به لبنان برگشته و دشمنی عربستان با حزب‌الله و متحدانش ازجمله تیم رئیس‌جمهور به قوت خود باقی است. این منابع تأکید کردند که نیازی نیست عربستان مستقیماً درباره انتخابات لبنان موضع‌گیری کند، بلکه گرایش شخصیت‌هایی که به دیدار «ولید البخاری» در سفارت عربستان می‌روند به واضح نشان می‌دهد که او با چه هدفی به بیروت برگشته است. درصورتی‌که طبق نظرسنجی‌ها و شاخص‌های موجود، همانند دوره گذشته، اکثریت پارلمانی در دست حزب‌الله و متحدانش بماند، مسئولان لبنانی باید منتظر بهانه‌جویی‌های تازه عربستان برای تنش‌آفرینی در لبنان باشند.

تجارت ۵۲ میلیارد دلاری ایران با همسایگان/ معاون وزیر اقتصاد گفت: «تجارت کشورمان با همسایگان ایران در سال ۱۴۰۰ با رشد ۲۳ درصدی در وزن و ۴۳ درصدی در ارزش به بیش از ۱۰۰ میلیون تن کالا و به ارزش 51.9 میلیارد دلار رسید». مقدسی در خصوص میزان صادرات به کشورهای همسایه توضیح داد: «عراق با 8.9 میلیارد دلار و رشد 21 درصدی، ترکیه با 6.1 میلیارد دلار و رشد 141 درصدی، امارات با 4.9 میلیارد دلار و کاهش 8 درصدی، افغانستان با 1.8 میلیارد دلار و کاهش 20 درصدی و پاکستان با 1.3 میلیارد دلار و رشد 24 درصدی، پنج مقصد اول کالاهای صادراتی ایران به 15 کشور همسایه در سال 1400 بودند».

چین: آمریکا راهزن جهان است/ سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: «مسدود کردن ذخایر ارزی ایران، تصرف دارایی‌های افغانستان و مسدود کردن ۳۰۰ میلیارد دلار از ذخایر طلا و ارز روسیه برای تبدیل شدن آمریکا به راهزن اقتصادی شماره یکِ جهان کافی نیست؟».

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات