صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۸  ، 
کد خبر : ۳۳۶۹۷۰

اخبار ویژه روزنامه‌های ۲۵ فروردین

کیهان**

اگر انتشار اسامی بدهکاران کلان بانکی مهم نیست، چرا به دست و پا افتاده‌اید؟
عضو تیم مشاوران رسانه‌ای دفتر رئیس‌جمهور در دولت سابق می‌گوید دستور آقای رئیسی برای انتشار اسامی بدهکاران بزرگ بانکی، هیچ خاصیتی ندارد و کاری پوپولیستی است.
«محمد- م» از مدیران سایت خبرآنلاین در مطلبی بی‌مایه و سفارشی برای اصلاح‌طلبان نوشت: «یکی دو روز گذشته رسانه‌های دولتی با هیاهوی بسیار فهرستی از ابربدهکاران بانکی منتشر کردند که هیچ واکنشی از سوی مردم نداشت و خواص هم با خنده از کنار آن گذاشتند و فرصت دادند دولت با اینگونه دستاوردهایش خوش باشد! 
بدهکاران بانکی داستان هزار و یک شب است و سال‌ها درباره آن بحث شده و کمتر به نتیجه رسیده است. یکی از آخرین خاطره‌های این قصه برمی‌گردد به مناظرات انتخابات ریاست‌جمهوری در سال ۱۴۰۰ که در آن، آقای عبدالناصر همتی فهرست برخی از این بدهکاران را روی میز آقای رئیسی گذاشت و از آن به‌عنوان سندی استفاده کرد که رئیس‌وقت قوه قضائیه (آقای رئیسی) برای برخورد با بدهکاران اهمال کرده است. آقای رئیسی متأسفانه در دو سال آخر حضورش در قوه قضائیه، با انجام کارهای نمایشی، مشغول پروپاگاندای سیاسی برای کاندیداتوری ریاست‌جمهوری بود و عملاً جز کارهای نمایشی، اقدام قابل‌ملاحظه‌ای در آن قوه انجام نداد. 
کنش‌های مفید و هدفمند ماه‌های اخیر آقای محسنی‌اژه‌ای کاملاً نشان داد در دوران ریاست آقای رئیسی، عملاً اکثر کارها شبیه بازی سیاسی بود ازجمله همین قضیه بدهکاران بانکی. واقعاً چرا او با آنکه از اقتدار کافی برخوردار بود برای وصول بدهی‌ها اقدام نکرد؟ از آن گذشته چرا در همین هفت ماهه دولت سیزدهم، کاری صورت نگرفت؟ ناکامی‌های زنجیره‌ای دولت، افزایش لحظه‌ای قیمت کالاها و خدمات، شکست مذاکرات برجام، ناکارآمدی دستگاه‌های اجرایی و... دولت را به سمت اقدامات نمایشی کشانده است. استاد این رفتارهای پوپولیستی، آقای احمدی‌نژاد بود که اوضاع و احوال این روزهایش می‌تواند عبرت‌آموز رئیسی باشد».
یادآور می‌شود برخی مدیران دولت سابق با کلان بدهکاران بانکی مماشات می‌کردند؛ بلکه حتی در دادن تسهیلات به رانت‌جویان و پس نگرفتن آن مقصر بودند. بنابراین ده‌ها هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی، در اختیار رانت خوارانی قرار گرفت که به جای تولید، سرگرم دلالی و سوداگری و سفته بازی‌های ویرانگر در اقتصاد کشور بودند.
اما آقای رئیسی، سابقه مبارزه با مفسدان دانه درشت را دارد و مصمم به اصلاح انحرافات بانک‌هاست. او در گام اول، بانک‌ها را موظف به انتشار اسامی بدهکاران بزرگ کرده است. دولت قبل، از برداشتن این گام ضروری طفره می‌رفت و اکنون که قدم اول برداشته شده، باید از آن حمایت کرد و خواستار ادامه مسیر مبارزه شد. با این وجود، عجیب نیست برخی پادوهای رسانه‌ای سیاسیون، به تشکیک در اهتمام دولت جدید بپردازند. آنها همان کسانی هستند که در گذشته، با رویکرد لاپوشانی و کتمان اسامی کلان بدهکاران همراهی کردند.
این نکته هم گفتنی است که حراج و نابودی 60 میلیارد دلار از ذخایر ارزی و واگذاری رانت چند صد هزار میلیاردی به عده‌ای فرصت‌طلب، حراج 60 تن طلا (سکه)، فساد 16 هزارمیلیاردی صندوق فرهنگیان، فساد ده‌ها هزار میلیارد تومانی در واگذاری برخی شرکت‌ها و کارخانه‌‌‌ها، ده‌‌ها هزار میلیارد تومان اختلاس و فساد در برخی بانک‌‌ها، و واگذاری همراه با زد و بند و فساد نیشکر هفت‌تپه و پالایشگاه کرمانشاه و مجتمع گوشت اردبیل و ماشین ‌سازی تبریز و هپکوی اراک و آلومینوم الهمدی و... تنه گوشه‌ای از سوء مدیریت‌ها و مفاسد دانه درشت در دوره مدیریت برخی دولتمردان سابق است و اتفاقا کارنامه آقای رئیسی در برخورد بااغلب این مفاسد دانه درشت (حتی متهمان ارشد در دستگاه قضایی و دولت و مجلس وقت) کارنامه‌ای بسیار درخشان است، ضمن اینکه اقدامات جدی در بازگشت ده‌ها هزار میلیارد پول به غارت رفته بیت‌المال و برگرداندن برخی شرکت‌ها و کارخانه‌های تعطیل شده به مدار تولید انجام گرفته است.
تقلا برای کمرنگ کردن و بی‌ارزش شمردن مطالبه اخیر رئیس‌جمهور در حالی است که شفافیت درباره فهرست بدهکاران دانه درشت و مطلع و همراه کردن افکار عمومی در این باره، گامی ضروری و مقدمه باز پس‌گیری اموال بیت‌المال و متهمان احتمالی فساد (رانت دهندگان و رانت گیرندگان بانکی) است. بنابراین جیغ بنفش پادوهای رسانه‌ای، به احتمال بسیار بالا حاکی از وحشت و سرآسیمگی در میان متهمان دانه درشت سوءاستفاده از تسهیلات کلان بانکی است.
 
نگرانی شدید در اروپا و آمریکا از گسترش رکود تورمی
با طولانی شدن جنگ در اوکراین، محافل رسانه‌ای در اروپا و آمریکا، تورم بی‌سابقه و رکود اقتصادی در این مناطق پیش‌بینی می‌کنند.
خبرگزاری رویترز در این‌باره نوشت: بحث درباره رشد سریع نرخ‌های تورم در اقتصادهای بزرگ مدتی است که شروع شده و نگرانی‌های عمیقی درباره اثرات این عامل بر اقتصاد جهان وجود دارد. ماه فوریه، نرخ تورم در آمریکا به 7/9‌ درصد یعنی بالاترین میزان در چهار دهه اخیر رسید. در بریتانیا و منطقه یورو نیز نرخ‌های تورم به‌شدت افزایش یافته است. در منطقه یورو پیش‌بینی شده است که نرخ تورم در ماه‌‌‌های آینده بالاتر خواهد رفت و بانک‌مرکزی اروپا مجبور خواهد شد اواخر سال‌جاری میلادی، نرخ‌های بهره را بالا ببرد. طی ماه مارس، نرخ تورم در منطقه یورو به رکوردی جدید یعنی 7/5 درصد رسید و تحلیلگران معتقدند که رشد نرخ تورم برای مدتی دیگر ادامه پیدا خواهد کرد؛ زیرا غیر از عواملی که از پیش به افزایش سریع قیمت‌ها منجر شده‌اند، جنگ در اوکراین و تحریم‌های اعمال‌شده علیه روسیه بر قیمت انرژی و مواد غذایی خواهد افزود. برخی کارشناسان احتمال رکود اقتصادی در سال آینده را بین ۳۰ تا ۴۰‌درصد پیش‌بینی می‌کنند.
تحلیلگرانی که ماه گذشته میلادی انتظار داشتند روند بهبود شرایط اقتصادی در منطقه یورو ادامه پیدا کند، زیرا بازگشایی اقتصادها تداوم یافته و وضعیت شاخص‌‌‌های اقتصادی خوب است، حالا پیش‌بینی رشد اقتصاد این منطقه را برای سه‌ماه کنونی به‌شدت پایین آورده‌‌‌اند.
اکثر اقتصاددان‌ها معتقدند که شدت پیدا کردن جنگ اوکراین، بزرگ‌ترین ریسک برای اقتصاد منطقه یورو در ۱۲ماه آینده است. تقریبا نیمی از اقتصاددان‌ها در نظرسنجی رویترز معتقدند که طی ۱۲ ماه آینده، ریسک رکود تورمی در این منطقه بسیار بالاست.
وبسایت شبکه آمریکایی سی‌ان‌ان هم تحلیل مشابهی منتشر کرده و نوشت: آینده اقتصاد آمریکا نگران‌کننده است. جنگ در اوکراین، رشد شدید نرخ‌های تورم، به‌ویژه در آمریکا و افزایش سریع نرخ‌های بهره، ریسک‌هایی هستند که روند بهبود شرایط اقتصادی را تهدید می‌کنند. قبل از جنگ اوکراین، اقتصاددان‌ها امیدوار بودند که قیمت نفت و نرخ تورم در بهار و تابستان کاهش یابد. اکنون افق نرخ تورم نگران‌کننده‌تر شده است و شاهد افزایش قیمت اکثر کالاها، از مواد غذایی و فلزات تا بنزین و محصولات نفتی هستیم.
اوایل ماه گذشته، اقتصاددان‌های بانک گلدمن‌ساکس اعلام کرده بودند که احتمال وقوع رکود در اقتصاد آمریکا طی یک‌سال آینده به ۳۵‌درصد افزایش یافته است. افزایش نرخ تورم ممکن است بانک‌مرکزی آمریکا را وادار کند که برای مهار رشد قیمت‌ها اقدامات گسترده‌تری انجام دهد. ماه فوریه نرخ تورم در آمریکا 7/9‌ درصد، یعنی بالاترین میزان در چهار دهه اخیر بود؛ اما در آن گزارش تاثیر جنگ روسیه علیه اوکراین بر قیمت‌ها در نظر گرفته نشده بود.
کاملا مشخص است که جنگ اوکراین انتظارات تورمی را بالا می‌‌‌برد و این دردسر بزرگی برای بانک‌های مرکزی است که امیدوار بودند نرخ تورم در ماه‌‌‌های آینده کاهش یابد. افزایش انتظارات تورمی، مقامات بانک‌مرکزی را عصبی می‌کند؛ زیرا پیش‌بینی افزایش نرخ تورم ممکن است به رشد نرخ آن منجر شود.
لری سامرز، وزیر دارایی اسبق آمریکا چندی پیش در مقاله‌‌‌ای در روزنامه واشنگتن‌پست، بانک‌مرکزی را به تشخیص اشتباه وضعیت اقتصاد و افق نرخ تورم متهم کرد. او هشدار داده بود که سیاست‌‌‌های بانک‌مرکزی، اقتصاد آمریکا را در مسیر رکود بزرگ یا رکود تورمی قرار داده است. در رکود تورمی، نرخ رشد پایین و نرخ تورم بالاست. اواخر دهه ۱۹۷۰ و اوایل دهه ۱۹۸۰ چنین وضعیتی در اقتصاد رخ داده بود. با تداوم جنگ اوکراین، امیدها برای کاهش سریع تورم از بین رفته است.
دویچه‌بانک، چندی پیش هشدار داده بود که مبارزه بانک‌مرکزی با تورم سبب می‌شود، اقتصاد آمریکا اوایل سال آینده میلادی وارد رکود شود چنین هشدار می‌دهد. این هشدار نشان‌‌‌دهنده نگرانی‌های رو به رشد درباره تاثیر اقدامات بانک‌مرکزی است. 
غیر از اقتصاددان‌های دویچه‌بانک، عده دیگری از تحلیلگران نیز نسبت به کاهش رونق و احتمال رکود در اقتصاد هشدار داده‌‌‌اند. بانک گلدمن‌ساکس معتقد است که احتمال بروز رکود به ۳۵‌درصد افزایش یافته است. 
 
نشانه‌های رونق اقتصاد در گزارش اتاق بازرگانی
شاخص مدیران خرید که نمایانگر وضعیت رونق یا رکود اقتصادی به بیشترین میزان در 5 ماه اخیر رسیده و یا ادامه این روند می‌توان به دور جدیدی از رونق اقتصاد امیدوار بود.
مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی، در سی‌امین دوره گزارش‌های «شامخ» را منتشر کرد؛ شامخ یا شـاخص مدیران خرید (PMI ) سنجه‌ای است که مرکز آمار و اطلاعات اقتصادی اتاق ایران از طریق دریافت پاسـخ بنگاه‌های نمونه در صنایع مختلف به سؤالات مشخص استخراج می‌کند. این شاخص رونق‌، رکود یا ثبات کسب وکارهای مورد بررسی و چشم‌انداز انتظاری آنها در آینده را نشان می‌دهد. در جریان استخراج شاخص شامخ‌، اگر عدد شامخ بیش از ۵۰ واحد باشد‌، نشان می‌دهد اقتصاد در حال توسعه است و هر رقمی زیر ۵۰ واحد‌، از قرار داشتن اقتصاد در آستانه انقباض و رکود حکایت دارد. به گزارش «وطن امروز»‌، گزارش مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی از شامخ اسفند ۱۴۰۰ نشان می‌دهد این شاخص در بالاترین رقم ۵ ماهه قرار دارد و تقریبا با اسفند ۱۳۹۹ برابر شده است. همچنین شاخص میزان فعالیت‌های کسب و کار در اسفندماه (58/81) نسبت به بهمن ماه افزایش داشته و به یکی از بیشترین مقادیر خود طی ۳۰ ماه گذشته از ابتدای شروع طرح رسیده است.
 طبق نظرسنجی انجام شده از بنگاه‌های اقتصادی کشور‌، شاخص مدیران خرید برای کل اقتصاد ایران در اسفند 54/74 به دست آمده و شاخص کل به بیشترین نرخ ۵ ماهه اخیر از مهرماه رسیده و عدد شاخص تقریبا مشابه اسفند سال گذشته (54/73) بوده است. در این ماه غیر از میزان استخدام و به کارگیری نیروی انسانی‌، سایر مؤلفه‌های اصلی بالای ۵۰ واحد ثبت شده است. در اسفندماه اکثر فعالان اقتصادی در هر ۳ بخش اقتصادی وضعیت را بهتر از ماه قبل ارزیابی کرده‌اند. شاخص میزان فعالیت‌های کسب وکار در اسفند (58/81) نسبت به بهمن افزایش داشته و به یکی از بیشترین مقادیر خود طی ۳۰ ماه گذشته از ابتدای شروع طرح رسیده است. 
شاخص موجودی مواد اولیه یا لوازم خریداری شده (54/74) بعد از ۶ ماه روند کاهشی در اسفند به بیشترین مقدار خود از ابتدای شروع طرح رسیده است. البته این افزایش بیشتر متأثر از بخش خدمات و کشاورزی بوده و در بخش ساختمان شاخص با کاهش زیادی همراه بوده است. 
براساس داده‌های به دست آمده از بنگاههای بخش صنعت‌، شاخص مدیران خرید صنعت در اسفند عدد 56/43 به دست آمده است. رشد شاخص بخش صنعت‌، در مقایسه با اسفند سال ۱۳۹۹ (57/29) ‌اندکی کمتر است. در اسفند در میان مؤلفه‌های اصلی‌، فقط شـاخص میزان استخدام و به کارگیری نیروی انسانی عدد زیر ۵۰ واحد را به ثبت رسانده است. همچنین صنایع لاستیک و پلاستیک کمترین و چوب‌، کاغذ و مبلمان بیشترین عدد شاخص کل را به ثبت رسانده‌اند. همچنین شاخص میزان فروش محصولات (59/69) طی ۱۰ ماه اخیر به بیشترین میزان خود رسیده است. 
شاخص میزان سفارشات جدید مشتریان در اسفند (59/92) نیز نسبت به ماه قبل از آن افزایش داشته و به بیشترین مقدار ۱۰ ماهه خود رسیده است. 

 

******************

خراسان** 

تورم آمریکا رکورد 40 ساله را شکست
اقتصادآنلاین - رشد شاخص قیمت مصرف کننده ایالات متحده در ماه مارس از ۸ درصد فراتر رفت که بالاترین تورم از سال ۱۹۸۱ محسوب می‌شود که ناشی از افزایش قیمت انرژی و مواد غذایی بود که فشار بر فدرال رزرو را برای کنترل تورم افزایش داده است.
 
تقاضا برای خرید گوشت کاهش یافت
ایسنا - افزایش قیمت گوشت قرمز از اسفندماه تاکنون بازار این محصول پروتئینی را کم رونق کرده است به طوری که بنا به گفته رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی، تقاضا برای گوشت قرمز کاهش یافته و بازار به شدت دچار رکود شده است. بر اساس مشاهدات میدانی از خرده فروشی‌های سطح شهر تهران قیمت هر کیلو شقه گوسفندی ۱۵۵ تا ۱۷۰ هزار تومان، ران گوسفندی ۱۷۵ تا ۲۰۰ هزار تومان و ران گوساله نیز ۱۶۰ تا ۱۷۰ هزار تومان است.
 
شناسایی 600 فعال اقتصادی با تراکنش های بالا بدون پرونده مالیاتی
مهر - داوود منظور رئیس کل سازمان امور مالیاتی با بیان این که بر اساس اطلاعات سازمان امور مالیاتی از ۱۰۰۷ فعال اقتصادی شناسایی شده که دارای تراکنش بانکی بالا هستند، حدود ۴۰۰ نفر دارای پرونده مالیاتی و حدود ۶۰۰ نفر دیگر فاقد پرونده مالیاتی بوده‌اند، افزود: در این لیست افرادی هستند که در یک سال بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان گردش حساب بانکی داشته‌اند و ما در سال جدید بنا داریم با تمرکز بر داده‌های اقتصادی از قبیل تراکنش‌های بانکی، بخش قابل توجهی از فرارهای مالیاتی را شناسایی کنیم.
 
چین و ترکیه بازارهای مبل ایران را گرفتند
ایسنا - رئیس اتحادیه درودگران و مبل سازان تهران با بیان این که با توجه به شرایط اقتصادی و گرانی مبل، تولیدکنندگان در رکود هستند و به صادرات نیاز دارند، اظهار کرد: با توجه به تحریم‌ها باید کشورهای اطراف مثل عراق، افغانستان، گرجستان، ارمنستان، سوریه و ...  هدف قرار گیرند که به مبل ایران نیاز دارند، اما چین و ترکیه بازارهای ایران را در این کشورها گرفته اند.
 
رشد دوباره قیمت گوجه؛ پای صادرات در میان است
اقتصادنیوز- کاهش عرضه گوجه فرنگی در میادین اصلی میوه و تره بار طی دو روز گذشته موجب شد قیمت گوجه فرنگی مجدد افزایشی شود. رصد بازار نشان می دهد که قیمت گوجه فرنگی در میادین اصلی به کیلویی ۱۲ هزار تومان رسیده است. مصطفی دارایی نژاد، رئیس اتحادیه بارفروشان تهران با اشاره به این که گوجه فرنگی لب مرز کیلویی ۱۷ هزار تومان به فروش می‌رسد، گفت: قیمت بالای گوجه  فرنگی در مرز باعث افزایش صادرات این محصول کشاورزی شده و به تبع آن قیمت گوجه فرنگی در میادین اصلی را نیز افزایش داده است. او قیمت منطقی گوجه فرنگی در میدان را کیلویی ۱۰ هزار تومان دانست و بیان کرد که عرضه گوجه فرنگی در میدان اصلی کاهش پیدا کرده از این رو از روز گذشته قیمت آن هزار تومان افزایش داشت و به کیلویی ۱۲ هزار تومان رسید.
 
خروج بورس از شوک ستاد تنظیم بازار به معدنی ها 
شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات دیروز با افزایش 8100 واحد همراه شد تا از شوک ستاد تنظیم بازار درباره شرکت های معدنی خارج شود.به گزارش فارس، بورس اوراق بهادار تهران که روز گذشته تحت تأثیر بخشنامه وزارت صمت مبنی بر وضع عوارض بر صادرات محصولات معدنی به شدت منفی شده بود، دیروز اگرچه در ساعات اولیه روند ریزشی به خود گرفت، اما بعد از آن روند رو به رشد پیدا کرد به گونه‌ای که در پایان معاملات با افزایش 8100 واحد به یک میلیون و 454 هزار و 127 واحد رسید.همچنین شاخص کل با معیار هموزن با رشد 2676 واحد به رقم 382 هزار و 969 واحد رسید. ارزش بازار در بورس تهران به 5 میلیون و 970 هزار میلیارد تومان رسید. معامله گران بیش از 10 میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب 482 فقره معامله و به ارزش 4974 میلیارد تومان دادوستد کردند.نمادهای فولاد مبارکه، پالایش نفت بندرعباس، ملی مس، پالایش نفت تهران، پتروشیمی خلیج فارس، پالایش تبریز و توسعه معادن و فلزات بیشترین اثر افزایشی بر شاخص بورس را‌‌‌‌‌‌‌‌ داشتند.
 

******************

ایران**

به میزبانی دولت
جلسه مشترک دولت و مجلس یکشنبه آینده برگزار می‌شود

 معاون پارلمانی رئیس‌جمهور از برگزاری نشست مشترک دولت و مجلس در روز یکشنبه آینده خبر داد. به گزارش ایرنا، سیدمحمد حسینی معاون پارلمانی رئیس‌جمهور گفت که این جلسه روز یکشنبه (۲۸ فروردین) به میزبانی دولت در سالن اجلاس سران برگزار می‌شود. وی خاطرنشان کرد: قرار است در این نشست به مهم‌ترین مسائل روز کشور و همچنین نحوه تحقق شعار سال که از سوی رهبر معظم انقلاب «تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» نامگذاری شده، پرداخته شود. نخستین نشست هم اندیشی بین دولت و مجلس سال گذشته به میزبانی قوه مقننه برگزار شده بود و این جلسه، دومین نشست مشترک دو قوه است.

پرداخت یارانه ویژه ماه مبارک رمضان

به دستور رئیس‌جمهور و در راستای حمایت از اقشار آسیب‌پذیر، یارانه کمک معیشتی ماه مبارک رمضان به مبلغ یک‌میلیون و پانصدهزار ریال به ازای هر یک از اعضای خانواده به‌حساب
۱۱ میلیون و ۳۸ هزار و ۵۲۰ سرپرست خانوار واریز می‌شود. بر اساس این گزارش ساعت ۲۴ جمعه ۲۶ فروردین‌ماه ۱۴۰۱ یارانه یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار ریالی کمک‌معیشت ماه مبارک رمضان به‌حساب سرپرستان خانوارهای شناسایی‌شده واریز می‌شود. این مبلغ به مناسبت ماه مبارک رمضان به‌حساب سرپرستان شناسایی‌شده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که غالباً از دهک‌های اول تا چهارم به انضمام افراد تحت پوشش و مستمری‌بگیران سازمان‌های حمایتی نظیر کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی کشور هستند و به هر دلیلی از سهام عدالت جا افتاده‌اند، واریز خواهد شد.

تحلیل یک شبکه روسی درباره تجربیات ایران
در مقابله و خنثی‌سازی رژیم تحریم‌ها

شبکه روسی «RT» در گزارشی عنوان کرد که سوابق تحریم‌های غرب علیه ایران و اقدامات تهران برای مقابله با آن نشان می‌دهد که روسیه می‌تواند از این تجربیات تهران در فرآیند مقابله با تحریم‌های غرب به‌رغم شرایط متفاوت دو کشور استفاده کند. به گزارش ایرنا، این گزارش تحریم‌های اقتصادی کنونی اعمال شده از سوی غرب علیه روسیه را یادآور فرایند مقابله ایران با غرب در این حوزه دانسته و اعلام کرده تحریم‌ها علیه روسیه به حدی تشدید شده است که پیامدهای آن بسیار فراتر از سازمان‌های دولتی درگیر در حمله نظامی روسیه به اوکراین احساس می‌شود. بنا بر این گزارش، روسیه تاکنون حداقل نزدیک یه ۳۰۰ میلیارد دلار از ذخایر طلا و ارز خارجی خود را از دست داده و ارتباط هفت بانک روس با سوئیفت قطع شده است.
به اعتقاد نگارنده این گزارش، مسأله تحریم‌ها علیه روسیه باعث می‌شود بتوان روند تاریخ تحریم‌ها علیه ایران را با تحریم‌های ضدروسی غرب مقایسه کرد. اگرچه جایگاه و وضعیت این دو کشور در اقتصاد و سیاست جهانی بسیار متفاوت است اما می‌توان شباهت‌های آشکاری را در شرایط امروز روسیه و ایران مشاهده کرد. این در حالی است که برای مدت نسبتاً زیادی، جمهوری اسلامی ایران تنها کشوری بود که با بیشترین تحریم‌های جهانی مواجه شد و از منبع درآمد مهم حیاتی‌اش بی‌نصیب شده بود. اما به گفته پیتر پلاتتسکی، یک مقام سابق وزارت دارایی در دولت رؤسای جمهوری سابق امریکا تحریم‌های جدید علیه روسیه، بزرگترین بسته تحریمی در تاریخ محسوب می‌شود. روسیه به عنوان بخشی از اقتصاد جهانی در کمتر از دو هفته به بزرگترین هدف تحریم‌های جهانی تبدیل شد.

اقتصاد مقاومتی ایران

این گزارش با بیان اینکه از جمله اقداماتی که ایران برای مقابله با تحریم‌های غرب داشته، اجرای اقتصاد مقاومتی بوده که مقامات ارشد این کشور بر آن تأکید داشته‌اند، آورده است: از جمله اقدامات تحت اقتصاد مقاومتی در ایران، کاهش وابستگی به صادرات نفت و جایگزین کردن محصولات داخلی به جای واردات کالا بوده است. بنابر این گزارش، روزنامه وال استریت ژورنال پیشتر در مطلبی عنوان کرده بود که ایران در واقع یک «اقتصاد سایه» ایجاد کرده است. حتی پس از آنکه اتحادیه اروپا در نهایت تسلیم تضمین‌های امریکا شد و در نهایت ممنوعیت تأمین تجهیزات صنعت نفت و گاز و پالایش نفت و همچنین ممنوعیت سرمایه‌گذاری در ایران و سایر اقدامات مالی را اعمال کرد، اقتصاد جمهوری اسلامی توانست سرپا بماند. این در حالی است که به باور این گزارش، اکنون دوران تحریم نفتی ایران به پایان رسیده. از آنجایی که غرب با یک دشمن اصلی جدید (روسیه) روبه‌رو بوده، انتخاب دیگری ندارد جز یافتن تأمین‌کننده جدید. علاوه بر کشورهای عرب حوزه خلیج فارس، ایران یک گزینه مطلوب در این راستا محسوب می‌شود.

مسکو و تجربیات تهران

به گفته «پولینا واسیلنکو»، تحلیلگر سیاسی، شرایط دو کشور ایران و روسیه بسیار متفاوت بوده است. ارزیابی اینکه آیا مسکو می‌تواند این تجربیات ایران را در حوزه تحریم‌های غرب تکرار کند، سخت است. ایران بیش از ۴۰ سال است که تحت فشار تحریم‌ها بوده و حدود یک و نیم تا دو سال فرصت داشته تا خود را با واقعیت‌های جدید تطبیق دهد و راه‌حل‌هایی برای خود پیدا کنند. اما روسیه این شرایط را ندارد. این کشور در عرض حدود سه هفته با طیف گسترده‌ای از تحریم‌ها مواجه شده است. با این حال تجربه ایران اثبات کرده که غیرممکن است کشوری را از اقتصاد جهان حذف کرد و اقتصاد آن را به‌طور کامل نابود کرد. به گفته واسیلنکو، همسایگان ایران تمایلی به انزوای ایران نداشته‌اند. برای برخی کشورها از همچون چین، خرید نفت ایران منفعت داشته است. برای دیگران از جمله کشورهای عضو همکاری‌های شانگهای، آشکار است که ایران یک بازیگر منطقه‌ای مهم به حساب می‌آید و تجارت با تهران مهم و ضروری است.

وزارت امور خارجه اعلام کرد
بهترین روابط را با ترکیه داریم

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست هفتگی خود با خبرنگاران که به روزشماری از تحولات دیپلماسی طی هفته گذشته پرداخت در پاسخ به پرسش خبرنگاران درخصوص روابط ایران و ترکیه گفت: «روابط ایران و ترکیه روابط دامنه داری است. یکی از امن‌ترین و با ثبات‌ترین روابط را با ترکیه داشته‌ایم و در طول مدت‌های طولانی روابط‌مان هیچ گاه روابطی بهتر از روابط ما با کشوری چون ترکیه نبوده است. ما امن‌ترین و باثبات‌ترین مرز را در یکصد سال گذشته بین دو کشور تجربه کردیم. سفر آقای اردوغان به ایران نیز در تاریخ مقرر انجام خواهد شد.»

******************

وطن امروز**

سفارت ایران در لندن گزارش روزنامه گاردین را تکذیب کرد
سفارت ایران در لندن، گزارش روزنامه گاردین درباره استفاده روسیه از تسلیحاتی که مدعی شده بود توسط ایران از عراق قاچاق شده است را تکذیب کرد و آن گزارش را غیرحرفه‌ای و بی‌اساس دانست. سفارت ایران در لندن در توئیتر گزارش روز سه‌شنبه گاردین، با عنوان «استفاده روسیه از تسلیحات قاچاق شده توسط ایران از عراق علیه اوکراین» و داستان‌سرایی را غیرواقعی و بی‌اساس دانست. سفارت ایران در ادامه نوشت: تلاش برای ایجاد ارتباط بین تحولات اخیر در اوکراین با تحولات منطقه‌ای خاورمیانه و ذکر اسم ایران اقدامی غیرحرفه‌ای و غیرقابل قبول است و همچنین نوعی بی‌احترامی به خوانندگان آن روزنامه است. سفارت ایران در توئیت دیگری نوشت: انتظار می‌رود گاردین واقعیت را منتشر کند اما مقاله روز سه‌شنبه در تناقض با این رویکرد است، ما اعتراض خود را نسبت به این موضوع ابراز می‌کنیم و خواستار اقدام ضروری در این باره هستیم. 
***
گلباران سفارت ایران در کابل
تعدادی از مردم افغانستان برگزاری تجمعی، از مردم ایران و افغانستان خواستند در مقابل نفاق دشمنان ۲ ملت، هوشیار باشند. این تجمع که در مقابل سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل و برای محکومیت تعرض به اماکن دیپلماتیک ایران برگزار شده بود، با قرائت بیانیه‌ای پایان یافت. در بخشی از این بیانیه آمده بود: «اگر شماری افراد مغرض دیروز در کنسولگری ایران را در هرات سنگباران کردند، ما امروز به نمایندگی مردم افغانستان در سفارت ایران در کابل را به نشانه برادری و دوستی گلباران می‌کنیم». گفتنی است پایان این مراسم با گلباران سفارت جمهوری اسلامی ایران از سوی مردم کابل همراه بود. 
***
تماس تلفنی وزرای خارجه ایران و اوکراین
دیمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین در توئیتی از گفت‌وگوی تلفنی با همتای ایرانی خود خبر داد. 
وی در این باره نوشت: «با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه (جمهوری اسلامی ایران) گفت‌وگوی تلفنی داشتم. ایران در مقابل جنگ روسیه علیه اوکراین ایستاده و از راه‌حل دیپلماتیک حمایت می‌کند. از وزیر امور خارجه امیرعبداللهیان به دلیل رد ادعاهای مربوط به انتقال تسلیحات به روسیه با کمک شرکت‌های ایرانی و همچنین تیم پزشکی اعزامی به اوکراین سپاسگزاریم».
از آغاز بحران اوکراین، این دومین گفت‌وگوی تلفنی امیرعبداللهیان و کولبا بوده و ۲ وزیر خارجه پیش‌تر در تاریخ ۲۳ اسفندماه هم گفت‌وگو کرده بودند. ۲ طرف در گفت‌وگوی قبل درباره بحران اوکراین، لزوم حفاظت از اماکن دیپلماتیک، ارسال کمک‌های بشردوستانه و موضوعات دوجانبه به بحث و تبادل نظر پرداختند. 
***
دشمن توان اقدام علیه ایران را ندارد
فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران صبح دیروز در حاشیه ادای احترام به مقام شامخ شهید سپهبد قاسم سلیمانی سیدالشهدای جبهه مقاومت در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در ایام ماه مبارک رمضان توفیق زیارت مرقد مطهر شهید سلیمانی نصیب‌مان شد و به روح حاج‌قاسم و شهید پورجعفری درود می‌فرستیم. سردار محمد پاکپور با اشاره به اینکه امروز همرزمان و نیروهای تربیت‌شده حاج‌قاسم هستند و همچون گذشته و زمان حیات شهید سلیمانی آمادگی کامل برای دفع هر گونه تهدید را دارند، ادامه داد: همه ما این آمادگی را بعد از شهادت حاج‌قاسم دیدیم و دنیا هم آن را امتحان کرد. فرمانده نیروی زمینی سپاه با بیان اینکه خون شهید سلیمانی و شخصیت حاج‌قاسم آنقدر بزرگ است که اگر همه سران آمریکا هم کشته شوند، انتقام خون حاج‌قاسم نخواهد بود، گفت: ما باید با ادامه راه حاج‌قاسم و شیوه‌های دیگر انتقام خون شهید سلیمانی را بگیریم. وی با اشاره به عملیات تروریستی آمریکا در به شهادت رساندن ‌حاج‌قاسم تصریح کرد: بعد از عملیات سپاه در عین‌الاسد، اقداماتی علیه رژیم صهیونیستی و ‌آمریکایی‌ها صورت گرفت که ضربات بسیار سنگین و کوبنده‌ای بود. سردار پاکپور با بیان اینکه بعد از شهادت حاج‌قاسم، کشور ما به مرز خاصی از بازدارندگی رسیده است، تصریح کرد: امروز دشمنان دیگر توان و قدرت آن را ندارند اقدامی را علیه جمهوری اسلامی ایران انجام دهند. 
***
تکرار ادعاهای عربستان درباره میدان گازی آرش
وزارت خارجه عربستان با انتشار بیانیه‌ای بار دیگر ادعاهای خود درباره میدان مشترک گازی آرش/ الدره را تکرار کرد و خواستار گفت‌وگو با ایران برای تعیین مرز شرقی این منطقه شد. در این بیانیه ادعا شده است ریاض به همراه کویت از ایران برای مذاکره درباره این موضوع دعوت کرده اما پاسخی از تهران دریافت نکرده‌اند. 
همچنین در این بیانیه ادعا شده است عربستان سعودی و کویت حق دارند میدان گازی آرش را برای بهره‌برداری خود گسترش دهند. این ادعاهای واهی در حالی بار دیگر از سوی عربستان مطرح شده است که سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری روز دوشنبه خود در پاسخ به سوالی درباره توافق کویت و عربستان درباره میدان نفتی و گازی آرش و رایزنی اخیر وزیر امور خارجه کشورمان با همتای کویتی خود در این ارتباط تصریح کرد: وزارت نفت به عنوان مرجع تخصصی اعلام کرده که این حوزه نفتی مشترک است. بین ما و کویت مرزهای تحدید نشده‌ای وجود دارد که باید تحدید حدود انجام شود. ایران اعلام کرده پیش از تحدید حدود نباید این منابع مورد بهره‌برداری قرار بگیرند. یادداشتی را به کویت داده‌ایم و در آن یادداشت تأکید کرده‌ایم که حقوق ایران باید در این زمینه محفوظ بماند و این منابع به صورت مشترک بهره‌برداری شود. خطیب‌زاده ادامه داد: کویت نیز برای تحدید حدود اعلام کرده که آمادگی دارد و ما این را مقدمه خوبی می‌دانیم که در این زمینه هیات‌های 2 کشور با یکدیگر رایزنی و گفت‌وگو کنند. 
 

**************

شرق**

در اوکراین کسی از سیاست‌مداران آلمانی استقبال نمی‌کند

دست رد «زلنسکی» به تقاضای «اشتاین‌مایر»

چند روز پس از آنکه بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، در سفری اعلام‌نشده رهسپار اوکراین شد تا اولین مقام ارشد خارجی نام گیرد که پس از حمله روسیه به اوکراین به کی‌یف سفر کرده است، رئیس‌جمهور آلمان برای سفر به اوکراین اعلام آمادگی کرد؛ اما واکنش ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، کاملا متفاوت با استقبال از جانسون بود. زلنسکی در واکنش به تمایل ولفگانگ اشتاین‌مایر گفت در اوکراین کسی از رئیس‌جمهوری آلمان استقبال نخواهد کرد و تقاضای او برای بازدید از کی‌یف و اعلام همبستگی با اوکراین را رد کرده است.

روزنامه «بیلد» آلمان دلیل رد‌شدن تقاضای اشتاین‌مایر از سوی زلنسکی را روابط نزدیک سوسیال‌دموکرات‌های آلمان با «سرگئی لاوروف»، وزیر خارجه روسیه‌، در گذشته و همچنین سابقه طرفداری او از برقراری روابط اقتصادی نزدیک میان آلمان و روسیه عنوان کرده است. یک دیپلمات اوکراینی در گفت‌وگو با این روزنامه گفت: «همه ما از روابط نزدیک اشتاین‌مایر با روسیه اطلاع داریم. هیچ‌کس در کی‌یف پذیرای اشتاین‌مایر نیست و باید دید دیدگاه ما به او در آینده تغییری خواهد کرد یا خیر».

اشتاین‌مایر هم در واکنش به مواضع منفی اوکراینی‌ها، برنامه سفر خود را لغو کرد و گفت: «عدم استقبال اوکراین از حضور من در کی‌یف باعث شد در‌خصوص قصد سفرم به این کشور تجدیدنظر کنم. باید این موضوع را مورد بررسی بیشتری قرار دهم». در سال‌های گذشته و زمانی که اشتان‌مایر وزیر خارجه آلمان بود، روابط نزدیکی با روسیه داشته و نقش او در پروژه «نورت‌استریم2» که گاز روسیه را به آلمان منتقل می‌کند و طرح معروف «فرمول اشتاین‌مایر» انکارنشدنی است. در توضیح فرمول اشتاین‌مایر باید به این نکته اشاره کرد که توافق سال ۲۰۱۵ در شهر مینسک بلاروس بر سر برنامه‌ای که به موجب آن در مناطقی با تحریک و اعمال زور حکومت روسیه از اوکراین جدا شدند، انتخابات برگزار و قوانین تازه‌ای نیز وضع می‌شد که این مناطق را مشمول وضعیت ویژه می‌کرد. این طرح از سوی فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر امور خارجه وقت آلمان، پیشنهاد و به «فرمول اشتاین‌مایر» معروف شد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین که پیش از این و قبل از حمله روسیه، قصد بهبود روابط با مسکو را داشت، خواستار آتش‌بس، خروج نیروهای تحت حمایت روسیه و بازگشت کنترل مرزها به دست اوکراین پیش از برگزاری انتخابات شد. او به خبرنگاران گفت: «اگر خواستار برگزاری انتخابات تحت قوانین اوکراین هستیم، باید متوجه باشیم که مرزها هم باید در اختیار ما باشند. اگر نیرویی تحت حمایت روسیه در مناطق مورد مناقشه باقی بماند، انتخابات نمی‌تواند برگزار شود». با وجود حمایت اشتاین‌مایر از مواضع روسیه تا قبل از حمله به اوکراین، رئیس‌جمهوری آلمان در روزهای گذشته در چرخشی ملموس، خواستار تشکیل دادگاه ویژه رسیدگی به «جنایات جنگی» علیه روسیه شد. اشتاین‌مایر گفت: «هرکسی که مسئول چنین جرائمی است، باید آن را توضیح دهد. این دادگاه شامل نظامیان و فرماندهان ارتش نیز می‌شود و البته سیاست‌مدارانی که در آن دخیل هستند. این در حالی است که رئیس‌جمهوری آلمان چندی قبل با اشاره به مناسبات اقتصادی گسترده آلمان و روسیه و همچنین وابستگی این کشور به واردات انرژی از روسیه، در پیامی گفته بود تحریم‌ها علیه روسیه، زیان‌هایی جدی متوجه آلمان کرده‌ و روزهای سخت‌تری در راه خواهند بود».

اخیرا در آلمان گزارش‌ها و مقالاتی منتشر شد که اشتاین‌مایر را در حال گفت‌و‌گوی دوستانه با «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهوری و «سرگئی لاوروف»، وزیر خارجه روسیه نشان می‌داد. زلنسکی چندی قبل هم «آنگلا مرکل»، صدر‌اعظم سابق آلمان را به خاطر مخالفت با ورود اوکراین به ناتو مورد انتقاد قرار داد. کشورهای ناتو از ‌جمله آلمان در سال ۲٠٠٨ وعده پذیرش اوکراین را دادند، اما به گفته زلنسکی، آلمان در دوران مرکل به نفع روسیه خود را عقب کشید.

آلمان بزرگ‌ترین واردکننده گاز روسیه در سطح اتحادیه اروپا به شمار می‌رود و ۵۸.۹ درصد از نیاز خود به واردات را‌‌‌‌‌‌‌‌ از روسیه تأمین می‌کند. با‌این‌حال، پس از اینکه به خاطر درگیری نظامی روسیه با اوکراین، اتحادیه اروپا تحریم‌های سنگینی علیه روسیه وضع کرد، واردات گاز این کشور به خطر افتاد. مسکو نیز در واکنش به تحریم‌های اروپا اعلام کرده پول گاز باید به «روبل»، واحد پول روسیه، پرداخت شود که با مخالفت رهبران اتحادیه اروپا همراه شد.

مرکل و اشتاین‌مایر تنها مقام‌های آلمانی نیستند که رابطه نزدیک آنها با حکومت پوتین خشم اوکراینی‌ها را برانگیخته است؛ گردهارد شرودر، صدراعظم سابق آلمان نیز یکی دیگر از چهره‌های شاخص سیاسی آلمان است که پس از کناره‌گیری از قدرت در آلمان، رابطه‌ای نزدیک با مسکو برقرار کرد؛ تا جایی که به عنوان یکی از اعضای هیئت‌مدیره شرکت گازپروم، بزرگ‌ترین شرکت گاز روسیه انتخاب شد. حمله روسیه به اوکراین باعث شد اعتراض‌های گسترده‌ای در آلمان علیه او مطرح شود.

 

**************************************************************************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات