صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۴  ، 
کد خبر : ۳۳۷۰۶۲

کودکان کار دیجیتالی!

همه ما کودکان بسیاری را در اطراف خود دیده‌ایم که اگر رهای‌شان کنیم، ساعت‌ها با تلفن‌ همراه و کنسول‌های بازی، سرگرم خواهند بود[...]
پایگاه بصیرت / محمدصالح نادری

همه ما کودکان بسیاری را در اطراف خود دیده‌ایم که اگر رهای‌شان کنیم، ساعت‌ها با تلفن‌ همراه و کنسول‌های بازی، سرگرم خواهند بود، حتی اگر این کودکان فرزندان خودمان هم نباشند، برای آنها احساس خطر کرده‌ایم! اینکه فردی در 10 سالگی، نیمی از روز را مشغول بازی کردن و بدون تحرک باشد، بسیار خطرناک است. در این مطلب بنا نداریم تهدیدات فرهنگی و حتی جسمی‌ای که این کودکان را هدف قرار داده است، بررسی کنیم. امروزه سبک جدید از بازی‌ها فراگیر شده‌اند که مبتنی بر ارزهای دیجیتال هستند! البته پیش از این بازی‌ها، بازی‌هایی که خریدهای درون برنامه‌ای دارند، رایج شده بودند؛ اما این بازی‌ها چه هستند و چه خطری برای فرزندان‌مان می‌توانند داشته باشند؟
دنیای بازی‌ها روز به روز پیشرفت می‌کند و دیگر ما با قارچ‌خور و شلیک به اردک و شورش در شهر، روبه‌رو نیستیم! صنعت بازی‌سازی بسیار پول‌ساز است و شاید برای ما بازی کردن، وقت گذراندن باشد؛ ولی برای شرکت‌های بزرگ، بازی‌ها منبع درآمدهای سرشار هستند. در گذشته بازی‌سازان درآمد خود را از فروش بازی‌ها به دست می‌آوردند و با فروش‌های چند میلیون نسخه‌ای از بازی‌های‌شان، به سودهای هنگفتی می‌رسیدند، اما امروزه فرق می‌کند.
هر چند وقت یک بار خبری را می‌شنویم که حساب بانکی پدر یا مادری، خالی شده است و فرزند آنها تمام موجودی را صرف خرید زره و اسلحه در یک بازی کرده است! در یکی از جدیدترین خبرها، پسری 10 ساله مبلغ 50 میلیون تومان را بدون اطلاع پدر و مادرش از کارت بانکی آنها برای خرید درون‌برنامه‌ای دریک بازی خرج کرده است! بازی‌های امروزی به رایگان در اختیار کودکان قرار می‌گیرند و با تمرکز بر ایجاد جذابیت زیاد و حتی اعتیاد، کودکان را وسوسه کرده و برای آزاد کردن مراحل و قوی‌تر شدن در بازی، آنها را به سوی خرید واقعی سوق می‌دهند. به همین دلیل لازم است بیش از پیش بر روی بازی‌هایی که کودکان‌مان در تلفن‌های همراه و کنسول‌ها انجام می‌دهند، نظارت کنیم. شاید بر اساس تجربه خودمان، فکر کنیم نهایت خطری که کودکان‌مان را در حین بازی تهدید می‌کند، خشونت ‌بازی‌ها باشد، اما این‌گونه نیست! بسترهای بازی‌های امروزه به یک فضای مجازی تبدیل شده‌اند که در آن فرزندان‌مان حتی دوست‌های جدید پیدا می‌کنند و با یکدیگر بحث و گفت‌وگو و... دارند. هر خطری که فکر کنیم در فضای مجازی ممکن است کودکان‌مان را تهدید کند، در بازی‌ها چند برابر است. اگر استفاده از فضاهای مجازی را به دلیل امکان همکلام شدن آنها با افرادی که نه می‌شناسیم‌شان، نه از نیت‌شان خبر داریم و نه می‌دانیم چندسا‌ل‌شان است، برای کودکان‌مان ممنوع کرده‌ایم، باید بدانیم که هنگام بازی کردن آنها هم نباید خیال‌مان راحت باشد. متأسفانه کودکان در بستر بازی‌های رایانه‌ای با محیط‌ها و رفتارهای نامناسب با سن‌شان آشنا می‌شوند و این یک تهدید بسیار بزرگ برای آنهاست. علاوه بر خریدهای داخل بازی، تهدیدات فرهنگی و محیط‌های تقریباً مسموم این بازی‌ها که باید مراقب آن باشیم، امروز نوع جدیدتری از بازی‌ها درحال فراگیر شدن هستند. اگر تجربه بازی‌کردن داشته باشید، می‌دانید که تقریباً همه بازی‌ها بعد از یک مدت، یکنواخت می‌شوند و مشتریان خودشان را از دست می‌دهند. برای حل این مشکل، شرکت‌های بازی‌‎سازی به ساخت بازی‌های چند‌نفره رو آوردند، بعد از آن بازی‌هایی را ساختند که با استفاده از قابلیت‌های شبکه، افراد در نقاط مختلف دنیا می‌توانستند با هم بازی کنند و در نهایت روز به روز بازی‌ها را تعاملی‌تر کرده و تا اینکه امروزه حتی می‌توان با استفاده از بازی‌ها کسب درآمد کرد!
در این سبک جدید از بازی‌ها که در حال فراگیر شدن هستند، بازی‌‌ها مبتنی بر بلاک‌چین و رمز‌ارزها، NFT و... هستند. تمام این مفاهیم را در شماره‌های گذشته توضیح داده‌ایم. در این سبک از بازی‌ها، کاربران می‌توانند درآمد داشته باشند و رمزارزهای به دست‌آورده را در صرافی‌ها نقد کرده و به پول رایج کشورشان تبدیل کنند. فرض کنید که در یک بازی شما با خرید یک حیوان خانگی به صورت NFT، آن را پرورش می‌دهید، بزرگ می‌کنید و وقت صرف آن کرده و در نهایت بعد یک مدت، با مبلغی بالاتر آن را به مشتری جدیدش می‌فروشید! شاید تعجب کنید که برخی از این حیوانات خانگی تا 100 هزار دلار هم فروخته می‌شوند!
بازی‌های مبتنی بر رمزارزها روز به روز بیشتر می‌شوند، آکسی‌اینفینیی، تتان‌آرنا و... از جمله بازی‌هایی هستند که صرفا با بازی کردن و گذراندن مراحل، می‌توانید رمزارزهای مختص به آن بازی را به دست آورده و آنها را به پول تبدیل کنید.
اینکه فرزند 10 ساله شما با بازی‌کردن و به دور از چشم شما، درآمد هنگفتی داشته باشد، در آن سن کم، خطرهای بسیاری را برایش خواهد داشت. جدا از نحوه خرج کردن آن پول‌ها در دنیای واقعی که باید از سوی والدین حتما بر روی آن نظارت باشد، وسوسه کردن کودکان به بازی کردن و کسب درآمد، بسیار ناجوانمردانه است! این شکل جدیدی از کودک‌آزاری و کودکان‌کار است که اگر کودکی را سر یک چهارراه در حین فروش دسته‌گل ببینیم، برایش ناراحت می‌شویم، اما فرزندان ما که در حال بازی برای کسب درآمد هستند، مصداق کودکان‌کار دنیای صفر و یک امروز هستند و کسی به این جنبه از بازی‌ها اهمیت نمی‌دهد! متأسفانه امروزه بسیاری از والدین از بازی‌هایی که فرزندان‌شان انجام می‌دهند خبر ندارند، بیشتر والدین نمی‌دانند که کودکان‌شان برای پول‌درآوردن، بازی می‌کنند!
دنیای بازی‌ها دیگر آن دنیای پاک و معصومانه سابق که تیله‌ها و هفت‌سنگ ارکان آن بود، نیست! دنیای بازی‌ها، کودکان‌مان را به موجوداتی پول‌پرست، خشن، بی‌انگیزه، بی‌هدف و... تبدیل خواهد کرد و ذهن کودک را نه تنها پرورش نمی‌دهد، بلکه تخریب هم می‌کند! اینکه فرزندان‌مان بتوانند با تلفن‌همراه کار کنند و کارهایی را که ما بلد نیستیم انجام دهند، از سر کنجکاوی آنهاست و نه هوش سرشارشان! بهتر است در استفاده آنها از تلفن‌همراه و کنسول‌های بازی، دقت بیشتری را به خرج دهیم.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات