تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۶  ، 
کد خبر : ۳۳۷۲۲۰

از یگان ویژه حزب‌الله که لرزه به جان صهیونیست‌ها انداخته چه می‌دانیم؟ + تصاویر

نیروهای یگان رضوان تجربه عملی گسترده‌ای در سوریه به دست آورده‌اند و علاوه بر نبرد نظامی در جنگ اطلاعاتی و سایبری نیز تخصص زیادی دارند.

کتب مذهبی یهودیان مملو از عباراتی است که آنها را به احتیاط درباره جبهه شمالی فلسطین اشغالی فرا می‌خواند. نگاهی به کتاب‌هایی که یهودیان تلمودی نوشته‌اند نشان می‌دهد که آنها دائماً درباره خطری که از جبهه شمالی بر صهیونیست‌ها وارد می‌شود هشدار داده‌اند.

طی دو دهه اخیر و به‌ویژه بعد از جنگ جولای 2006 میان حزب‌الله لبنان و ارتش رژیم اشغالگر صهیونیستی، شهرک‌نشینان و نظامیان صهیونیست به این نتیجه رسیدند که جبهه شمالی میان همه عرصه‌های رویارویی با مقاومت خطرناک‌ترین عرصه خواهد بود که موجودیت اسرائیل را شدیداً تهدید می‌کند؛ زیرا طرفی که اسرائیل را از جبهه شمالی تهدید می‌کند حزب‌الله است که توانایی‌های آن قابل مقایسه با قدرتمندترین ارتش‌های جهان می‌باشد.

در شرایطی که پاشنه آشیل ارتش رژیم صهیونیستی نیروی زمینی آن است و بارها ضعف خود را در عرصه‌های مختلف رویارویی با مقاومت نشان داده است، حزب‌الله لبنان از یک نیروی زمینی بسیار قدرتمند برخوردار است که ارزش و کارایی خود را در طول بحران سوریه در سال 2011 و جنگ با تروریست‌های تکفیری ثابت کرد.

اما در خط مقدم نیروی زمینی حزب‌الله یگان ویژه‌ای به‌نام «رضوان» وجود دارد. نام یگان ویژه حزب‌الله معروف به یگان «رضوان»که برگرفته از نام «عماد مغنیه» فرمانده نظامی شهید حزب‌الله معروف به «حاج رضوان» است، فرمانده‌‌ای که صهیونیست‌ها در سال 2008 طی عملیاتی در دمشق وی را ترور کردند، همواره لرزه به جان صهیونیست‌ها می‌اندازد.

این یگان که چالش بزرگی برای اشغالگران محسوب می‌شود، مورد توجه بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران رژیم صهیونیستی قرار گرفته است و آنها ارزیابی می‌کنند که یگان رضوان مسئول آزادسازی منطقه «الجلیل» در شمال فلسطین اشغالی خواهد بود. آنها به سخنان سید «حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله اشاره می‌کنند که فاش کرده بود مقاومت یگان‌های رضوان و «عباس» را در اختیار دارد که شمار نیروهای آنها بسیار زیاد است و مجهز به مقادیر زیادی سلاح مدرن هستند. این نیروها همچنین تخصص زیادی در نبردهای هجومی دارند و میزان توانمندی آنها از سال 2006 تاکنون بسیار افزایش یافته است.

اما کارشناسان رژیم صهیونیستی به‌دلیل نگرانی بالایی که درباره یگان ویژه رضوان حزب‌الله دارند از مدت‌ها قبل تحقیقات زیادی درباره آن انجام داده و در ارزیابی‌های خود درباره ویژگی‌های این یگان به اطلاعات زیر دست یافته‌اند:

ـ یگان رضوان متشکل از نیروهای ویژه حزب‌الله است که شمار آنها 2500 رزمنده تخمین زده می‌شود. این نیروها در رده‌بندی‌های دقیق قرار داشته و تحت آموزش‌های سخت در زمینه تک‌تیراندازی، استفاده از سلاح‌های ضد تانک و مواد منفجره، دویدن در مسافت‌های طولانی، تردد در مناطق کوهستانی، انجام عملیات‌های دستگیری و... بوده‌اند. این نیروها همچنین مأموریت‌های نظامی محرمانه و حساس زیادی انجام داده‌اند که همه آنها به‌روشی سریع و حرفه‌ای انجام گرفته است.

حزب‌ الله لبنان , لبنان ,

ـ یگان رضوان به شمار زیادی از گروه‌های متشکل از 7 تا 10 نفر تقسیم شده است که قادر به انجام عملیات‌های مستقل و بدون هیچ گونه وابستگی و دریافت کمک لجستیکی از فرماندهی مرکزی هستند، بنابراین یکی از ویژگی‌های اصلی یگان رضوان خودمختاری گروه‌های آن است و فرماندهی مرکزی این ویژگی را در اختیار گروه‌های مذکور قرار داده است؛ به‌طوری که آنها اجازه تصمیم‌گیری سریع تاکتیکی در میدان را دارند، همین مسئله به سرعت عمل گروه‌های یگان رضوان کمک زیادی می‌کند.

ـ این یگان بعد از جنگ جولای 2006 توسط «عماد مغنیه» فرمانده شاخه نظامی حزب‌الله تأسیس شد.

ـ کارشناسان صهیونیست در ارزیابی‌های خود اعلام کردند که نیروهای ویژه یگان رضوان حزب‌الله در بسیاری از عملیات‌ها در سوریه کنار ارتش روسیه می‌جنگیدند و آموزش زیادی در این زمینه دیده‌اند. این یگان حزب‌الله همچنین نقش فعالی در آزادسازی مناطق مختلف سوریه از شر گروه‌های تروریستی ـ تکفیری داشت.

ـ ارتش رژیم صهیونیستی ارزیابی می‌کند که در جنگ بعدی این یگان ویژه حزب‌الله از تونل‌ها برای آزادسازی منطقه الجلیل استفاده خواهد کرد و ازآن‌جایی که امکان حمل‌ونقل هوایی نیروهای حزب‌الله به اراضی اشغالی وجود ندارد تونل بهترین گزینه برای انجام این عملیات حزب‌الله خواهد بود، به این ترتیب نیروهای یگان رضوان بازوی اجرایی این طرح می‌شوند.

«رون بن یشای» تحلیلگر نظامی رژیم صهیونیستی معتقد است که در اجرای این طرح سایر گروه‌های مقاومت نیز به حزب‌الله کمک خواهند کرد.

پیش از این رسانه‌های جنگی وابسته به مقاومت فیلم‌های متعددی منتشر کردند که در آن نیروهای یگان رضوان حزب‌الله را نشان می‌داد که در عملیات آزادسازی دوم حاضر بودند. این کلیپ‌ها نشان می‌داد که نیروهای یگان رضوان مهارت‌های رزمی زیادی دارند؛ از تک‌تیراندازی دقیق در سخت‌ترین شرایط گرفته تا تاکتیک‌های مختلف جنگی در شرایط آب‌وهوایی سخت و نبردهای کوهستانی و بیابانی و همچنین نبردهای دریایی. این نیروها همچنین مهارت و تجربه زیادی در استفاده از موتورسیکلت‌ها، تانک، نفربر زرهی و سایر وسایل حمل‌ونقل جنگی و همچنین تخصص زیادی در زمینه چتربازی دارند.

حزب‌ الله لبنان , لبنان ,

در این کلیپ‌ها مشخص شد که نیروهای یگان رضوان به جدیدترین سلاح‌ها همانند تپانچه‌های HS-9 و اسلحه‌های کلاشینکف پیشرفته برای چتربازان AKS-74 مجهز هستند که با انجام آموزش‌های پیشرفته در نبردهای دقیق می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند، برای مثال در یکی از صحنه‌های این فیلم‌ها نشان داده می‌شد که نیروهای یگان رضوان در مانورهای خود به‌راحتی می‌توانند مواضع دور و نزدیک را به‌دقت مورد هدف قرار دهند.

ـ نیروهای یگان رضوان تجربه عملی گسترده‌ای در سوریه به دست آورده‌اند و علاوه بر نبرد نظامی در جنگ اطلاعاتی و سایبری نیز تخصص زیادی دارند.

ـ یک سایت صهیونیستی در سال 2021 گزارشی منتشر و اعلام کرد که یکی از مأموریت‌های نیروهای یگان رضوان حزب‌الله انجام عملیات شناسایی و اطلاعاتی توسط پهپادها از اهداف اسرائیلی است که هدف آن آماده‌سازی برای اجرای تهدیدها و انجام حملات علیه مواضع نظامی و شهرک‌های اسرائیلی می‌باشد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات