صفحه نخست >>  عمومی >> تیتر اول
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۳  ، 
کد خبر : ۳۳۷۲۳۹
دکترمرتضی عزتی، عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس

سرمایه انسانی یا نیروی کارمی تواند یک کشور را از فقر به توسعه و رشد برساند

سرمایه انسانی یا نیروی کار در هر کشوری به این دلیل مهم است چرا که می تواند یک کشور را از فقر به توسعه و رشد برساندلذا انتظار می رود مسئولین برای تحقق این موضوع مهم سیاست گذاری های لازم را در دستور کار خود قرار دهند.
پایگاه بصیرت / گروه اقتصادی / گفت و گو با دکتر مرتضی عزتی

پیام تبریک روز کارگر ۱۴۰۱ + متن، شعر، عکس نوشته و استوری تبریک ۱۱ اردیبهشت  - ایمنا

به گزارش بصیرت، امروز روز جهانی کارگر است. کارگرانی که بخش مهمی از توسعه کشور به دستان توانا اما پینه زده آنها رقم می خورد. کارگرانی که هر چند در تامین معیشت چالش های بسیاری دارند اما هیچگاه از توسعه اقتصاد و تحقق رشد تولید لحظه ای عقب نشینی نکرده اند. بصیرت ضمن تبریک این روز به جامعه کارگری در خصوص نقش کارگران در توسعه و رشد تولید و اقتصاد کشور با عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس گفت و گویی دارد که در ادامه بحث آمده است.

مرتضی عزتی استاد اقتصاد و عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در گفت و گو با بصیرت در خصوص نقش کارگران در افزایش و رشد تولید گفت: در این موضوع شکی وجود ندارد که رشد تولید، تابع دو عامل اصلی است سرمایه و نیروی کار. به عبارت دیگر بر این موضوع تاکید می شود که سرمایه نقش مهمی در توسعه تولید دارد، چرا که سرمایه نیز می تواند به تکنولوژی تبدیل شود، بنابراین تکنولوژی نیز عامل دیگری در توسعه تولید به شمار می رود. درکنار نیروی انسانی، سرمایه نیروی انسانی یا کارگران و مهندسان نیز عامل تقویت کننده تولید در هر کشوری محسوب می شود.

مرتضی عزتی، از حاضران در نشست با روحانی: توضیحات رئیس‌جمهور بسیاری از  اقتصاددانان را قانع کرد

وی در ادامه خاطر نشان کرد: نیروی انسانی ساده به علاوه سرمایه نیروی انسانی که یک نیروی انسانی متخصص و ماهر را ایجاد می کند ضرورت های رشد اقتصادی و رشد و جهش تولید به شمار می روند. به طور معمول اگر نیروی کار در حداقل در یک واحد باشد، تولیدی انجام نمی شود. ممکن است نیروی کار بدون سرمایه تولیدی انجام دهد ولی سرمایه تنها بدون نیروی انسانی منجر به تولید نمی شود بنابراین نیروی کاردر مقوله رشد و جهش تولید بسیار مهم است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس توضیح داد: اگر چه سرمایه های فیزیکی و مالی برای توسعه تولید مهم به شمار می روند، اما ممکن است با نیروی کار بسیار کم سرمایه های بسیار عظیمی به کار بیفتد پس نیروی کار می تواند فعال کننده سرمایه های بسیار بزرگ باشد.

اقتصاددان موافق دولت روحانی: شخصیت‌های دینی نباید درباره اقتصاد نظر  بدهند+فیلم- اخبار اقتصادی تسنیم | Tasnim

دکتر مرتضی عزتی استاد اقتصاد افزود: در بحث نیروی کار نکته بسیار مهم، سرمایه انسانی است یعنی نیروی کار با تخصص، دانش، تجربه و مهارت بالا رشد دهنده تولید و ارتقا دهنده اقتصاد کشور است. اگر نیروی کاری با چنین مولفه هایی داشته باشیم، نیروی کار لازم برای رشد تولید و توسعه کشور را در اختیار داریم؛ مشروط به اینکه در کنار سرمایه انسانی بتوانیم ابعاد تقویت کننده سرمایه انسانی را که یک شکل آن سرمایه اجتماعی است و یک شکل دیگر آن آسایش و آرامش روانی و ذهنی نیروی انسانی و امنیت شغلی و یک طرف زندگی در رفاه است را فراهم کرده باشیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس گفت: سرمایه انسانی یا نیروی کار در هر کشوری به این دلیل مهم است چرا که می تواند یک کشور را از فقر به توسعه و رشد برساند، بنابراین انتظار می رود مسئولین برای تحقق این موضوع مهم  سیاست گذاری های لازم را در دستور کار خود قرار دهند تا توسعه تولید و اقتصاد به دست نیروی انسانی کلید بخورد.

عکس نوشته روز کارگر مبارک | عکس روز کارگر برای پروفایل تلگرام و اینستاگرام  و واتساپ

وی در ادامه افزود: اثر گذاری نیروی انسانی در تولید به معنای بی ارزش بودن سرمایه نیست به این دلیل که اصلی ترین مشکل اقتصاد ایران کمبود سرمایه است. اگر سرمایه های بزرگی برای کشور تامین کنیم و در اختیار نیروی انسانی قابل وکارآمد قرار دهیم رشد اقتصادی ما به شدت بالا می رود.

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس تصریح کرد: متاسفانه در کشور موانع بزرگی ایجاد شده تا سرمایه انباشته نشود و در کشور سرمایه گذاری تولیدی صورت نگیرد. اگر سرمایه گذاری های تولیدی صورت بگیرد قابلیت های نیروی کار ظهور می کند و می تواند تولید و بهره وری بسیار بالایی داشته باشد در این صورت می توانیم بهره وری بسیار بالایی برای تقویت سرمایه انسانی داشته باشیم به ویژه الزامات حاشیه ای اشاره شده برای کارگران نیز تامین شود، لذا تامین این موارد درگرو همکاری و مشارکت با یکدیگر قرار دارد.

مرتضی عزتی افزود: اگر نیروی کار وسرمایه با هم همکاری کنند به شرط اینکه سرمایه کافی وجود داشته باشد و نیروی انسانی ماهر متخصص نیز داشته باشیم بسیاری از چالش ها و مشکلات امروز اقتصاد کشور حل می شود و می توانیم رشدی اساسی را در اقتصاد کشور تجربه کنیم. در غیر این صورت کمبود و ناتوانی در کنار هم قرار دادن سرمایه و نیروی انسانی همکاری برای رشد اقتصادی کشور صورت نمی گیرد و نمی توانیم از نیروی انسانی در کنار سرمایه برای رشد اقتصادی مورد نظر کشور به درستی استفاده به عمل بیاوریم.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات