صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۱  ، 
کد خبر : ۳۳۷۳۶۰

ابعاد سیاسی و اقتصادی سفر بشار اسد به تهران

بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه روز گذشته (یکشنبه) در سفری از پیش اعلام نشده، وارد تهران شد و با مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهور دیدار کرد.
خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) در این باره نوشت: «این سفر دارای ابعاد سیاسی و اقتصادی بود و بشار اسد گفت‌وگوی جامعی با آقای خامنه‌ای در مقابل رسانه‌ها داشت و همچنین دیداری با او پشت درهای بسته با حضور رئیس‌جمهور ایران داشته که حدود یک ساعت به طول انجامید. دو دیدار نیز با رئیس‌جمهور آقای رئیسی صورت گرفت.»
طبق نوشته سانا به نقل از منابع همراه بشار اسد، محتوای این دیدارها در شرایط تحولات بی سابقه منطقه‌ای و جهانی، سیاسی و اقتصادی بوده و فضای دیدارها با سفر پیشین که بشار اسد در اسفند ۱۳۹۷ انجام داد، بسیار متفاوت بوده است.

سانا؛ ابعاد سیاسی و اقتصادی سفر بشار اسد به تهران
منابع همراه رئیس‌جمهور سوریه در این سفر به سانا گفتند که طرف ایرانی، اهتمام بالایی برای افزایش سطح روابط سیاسی و اقتصادی روابط دو کشور در سایه این سفر داشته و آمادگی ایران برای استقبال از بشار اسد و برنامه‌های دیدار و حضور مقامات عالی‌رتبه ایرانی و فضای گرم دیدارها، اشاره به این دارد که این سفر به دلیل تعمیق روابط دو کشور و بر پایه ائتلاف عمیق و دوجانبه ایران و سوریه در سال‌های متمادی گذشته صورت پذیرفته است.
این منابع تأکید کردند: «فضای استقبال از بشار اسد از سوی رهبر ایران، هرچند بی سابقه نبوده، اما گویا ایرانی‌ها می‌خواهند با این استقبال بگویند که آخرین سفر چهار سال پیش صورت گرفت و آن‌ها به طولانی شدن تعداد سفرها و دیدارهای رهبران دو کشور عادت ندارند.»
طبق این گزارش، مقام معظم رهبری در این دیدار، به طور مفصل درباره سوریه سخن گفته و بر ضرورت آزاد‌سازی مناطق باقی مانده تأکید کرده و با مخاطب قرار دادن رئیس‌جمهور سوریه گفتند: «مهم‌ترین دلیل پیروزی سوریه در جنگ شخصیت و شجاعت شما بوده است.» ایشان همچنین در سخنان خود به موضوع فلسطین و مقاومت و ائتلاف مستحکم میان دمشق و تهران پرداختند.
منابع سوری همراه با بشار اسد در خصوص دیدار وی با آیت‌الله رئیسی نیز به خبرگزاری سانا گفتند که این دیدار بسیار گرم و مطابق مواضع دو کشور در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و زیربنایی بوده است. دو طرف دو جلسه گفت‌و‌گو ترتیب دادند و در جلسه اول در خصوص مسائل سیاسی میان دو کشور و دیگری در حوزه اقتصادی و پشتیبانی و حمایت خدماتی و تجاری ایران از سوریه، دو رئیس‌جمهور گفت و‌گو کردند.
به گفته این منابع، مواضع رئیس‌جمهور ایران از این جهت تعیین‌کننده بود که حمایت اقتصادی ایران از سوریه موضوعی قوی و بلامنازع است و در حالی که روسای جمهور دو کشور در حال دیدار بودند، طرف‌های سوری و ایرانی فاز جدیدی از خط اعتباری ایران-سوری را برای تامین انرژی و سایر مواد اولیه برای سوریه برای جبران کمبود این مواد امضا کردند.
خبرگزاری رسمی سوریه در پایان گزارش خود از این سفر نوشت که روابط دو کشور برادر بر پایه‌های محکم سیاسی و اقتصادی بنا شده است که نمی‌توان آن را ترک کرد، بلکه هر زمان که شرایط سخت‌تر می‌شود و قیمت‌های بین‌المللی افزایش و منابع انرژی کاهش می‌یابد، ریشه‌دارتر و پایدارتر می‌شود تا ایران بار دیگر ایستادگی خود را در کنار سوریه از طریق حمایت مستمر اقتصادی، سیاسی و نظامی ثابت کند.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات