صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۷:۱۵  ، 
کد خبر : ۳۳۷۲۹۰

اخبار ویژه روزنامه‌های ۱۸ اردیبهشت

کیهان**

نفوذی منحرف کسانی هستند که شیطان بزرگ را بزک کردند
مدیر روزنامه توجیه کننده سیاست‌های ویرانگر دولت روحانی، بدون اشاره به پیامدهای دامنه‌دار آن سیاست، نگران شرایط کشور شد و به جای اعتراض به آن سیاست، به آقای رئیسی و دولت جدید حمله کرد!
روزنامه «جمهوری اسلامی» در سرمقاله‌ای که مورد استقبال رسانه‌های بیگانه از جمله صدای آمریکا و... قرار گرفته، می‌نویسد: «نان، حتي در دوران جنگ تحميلي هم گران نشد. خودم از نخست‌وزير دوران دفاع مقدس در همان زمان شنيدم که گفت امام خميني شنيده بودند قرار است دولت نان را يک ريال گران کند، بلافاصله به من گفتند به هيچ‌وجه نان را گران نکنيد حتی یک ریال.
حالا با گذشت ۳۳ سال از پايان جنگ تحميلي، دولتي که عنوان‌هائي از قبيل انقلابي و مردمي را بر خود گذاشته و مدعي است در حال انجام کارهاي جهادي است، نبايد حتي سخن از گران کردن آرد و نان بگويد آنهم در زماني که هر روز شاهد افزايش افسارگسيخته قيمت انواع کالاها هستيم و کمر مردم زير بار گراني‌هاي لحظه‌اي خم شده است. نان، گوشت، روغن و در مواردي ماکاروني از نيازهاي اساسي و ضروري زندگي مردم هستند.
مسئولين مرتبط با نان سخن از طرح عرضه نان با کارت ملي و الزام مردم به خريد مازاد بر سهميه ضروري با قيمت آزاد به ميان آورده‌اند. آيا دولتمردان مطمئن هستند افرادي با اين قبيل طرح‌ها درصدد گذاشتن پوست خربزه به زير پاي دولت نيستند؟ ما رسانه‌اي‌هائي که از دوران جنگ تحميلي تاکنون
نشيب و فرازهاي زيادي را ديده‌ايم و شاهد شيطنت‌هاي زيادي توسط نفوذي‌ها با هدف براندازي دولت‌ها و حتي نظام بوده‌ايم، اکنون با مشاهده تصميمات عجيب و غريب در بدنه دولت، احساس خطر جدي نموده و از روي خيرخواهي اين خطر را به دولتمردان اعلام مي‌کنيم. با توجه به حضور تعداد زيادي از عناصر گروه انحرافي وابسته و دل‌بسته به دولت‌هاي نهم و دهم در مسئوليت‌هاي کليدي دولت سيزدهم، نمي‌توان احتمال شيطنت نفوذي‌ها براي براندازي اين دولت را ناديده گرفت. آقاي رئيس‌جمهور اين اعلام خطر را جدي بگيريد.
آقاي رئيس‌جمهور هم بايد به اين سؤال اساسي پاسخ بدهد که چقدر زمان لازم است تا ايشان متوجه شود که با گفتاردرماني نمي‌توان کشور را اداره کرد. فرافکني و تمام کاسه‌کوزه‌ها را بر سر قبلي‌ها شکاندن هم بعد از ۸ ماه استقرار کامل دولت و حاکميت يکدست، ديگر جواب نمي‌دهد.
شما که مي‌دانيد تحريم‌ها در پديد آمدن اين وضعيت نقش دارند، چرا براي به نتيجه رسيدن مذاکرات برجامي کار مؤثري انجام نمي‌دهيد؟ شما که گفته بوديد ما زندگي مردم را به مذاکرات گره نمي‌زنيم، حالا چرا هر روز گره‌هاي جديدي به زندگي مردم مي‌زنيد؟
تصور نکنيد کشور فاقد نيروهاي کاردان و مدبر است. حالا که روشن شده شما نمي‌توانيد از عهده حل مشکلات برآئيد، شجاعانه کنار برويد و کار را به افراد کاردان بسپاريد تا مردم و کشور را از اين گرداب خطرناک نجات بدهند».
این نوشته سخیف و مبتذل در حالی منتشر شده که اولاً قرار نیست نان گران شود و شایعه‌سازی در این باره، پروژه ضدانقلاب و رسانه‌های وابسته به اشرافیت غربگرا بود. ثانیاً زیرساخت‌های تورم و گرانی در دولت مدعی برجام تدارک شد به نحوی که نقدینگی 9 برابر شد و کسری بودجه به
450 هزار میلیارد تومان رسید و دولت سابق نه تنها خزانه را کاملاً جارو کرد و آقای روحانی از خالی بودن خزانه در ماه پایانی دولت خود خبر داد، بلکه
50 هزار میلیارد تومان استقراض جدید از بانک مرکزی را هم به ارث گذاشت. در چنین شرایطی رکورد تورم 60 درصدی به ثبت رسید که اگرچه به همت دولت جدید به 43 درصد کاهش یافته، ‌اما تمام این چرخه، سرگرم تولید تورم و گرانی است، اما عجیب است که مدیر مسئول روزنامه مورد اشاره، در تمام دورانی که اقلام مختلف 700 تا 1000 درصد افزایش پیدا کرد، رویش را به سمت دیگری چرخانده بود و به جای بازخواست مدیران دولت روحانی،‌ مجیز آنها را می‌گفت یا حداکثر لکنت زبان داشت. بنابراین باید خدا را شکر کرد که این لکنت زبان با کنار زده شدن مدیریت اشرافی برطرف شد و امثال ایشان می‌توانند و لو با بی‌انصافی و فرافکنی مسئولیت، از گرانی انتقاد کنند!
در موضوع حضور عناصر نفوذی نیز عجیب است که کسی در روزنامه منتسب به جمهوری اسلامی، حلیم غربگرا را هم بزند و با کج فهمی به توجیه عملکرد انحرافی جریان نفوذی غربگرا پرداخته باشد و با این وجود، درباره احتمال نفوذ غیرتی شود!! افکار عمومی فراموش نمی‌کند که کدام محافل، نسخه اعتماد به آمریکا (شیطان بزرگ) را برخلاف رهنمودهای صریح امام و رهبری پیچیدند و به جای مطالبه همت و تدبیر درون‌زا،‌ همه سرنوشت کشور را به فریبکاری‌های آمریکا و اروپا گره زدند! جالب‌تر این که همین حالا هم به جای عذرخواهی از کلاهی که غرب به واسطه آنها سر مردم گذاشت و تحریم‌ها به دو برابر قبل از برجام افزایش یافت،‌می‌گویند «چرا برای نتیجه رسیدن مذاکرات و لغو تحریم‌ها، کاری انجام نمی‌دهید»! مگر با فتح‌الفتوح برجام تحریم‌ها بالمره لغو نشده است؟!
نهایتاً این که اگر صداقت و شجاعت به ادعای نویسنده تحلیل مذکور ملاک کار باشد، خود وی باید قبل از هر چیز به خاطر ارائه تحلیل‌های مسمومی که موجب گرفتار کردن اقتصاد کشور و مردم شده، از افکار عمومی و نظام عذرخواهی کند؛ نه این که حالا که دولت برای مهار چالش‌های به ارث رسیده جدی است و موفقیت‌های بزرگی را هم کسب کرده، به دولت حمله کند!

قحطی در آمریکا و انگلیس و به صف شدن پادوهای رسانه‌ای علیه ایران
BBC فارسی و VOA، بی‌اعتنا به شرایط بحران‌زده آمریکا و انگلیس، نگران گرانی در ایران شدند!
وبسایت بی‌بی‌سی فارسی، ضمن استناد به برخی تحلیل‌های سفارشی عناصر غربگرا می‌نویسد: «گرانی و نایاب شدن ماکارونی خاطرات دوران سال‌های جنگ ایران و عراق را زنده کرد. از چند روز پیش که قیمت جدید ماکارونی و نان(!؟) اعلام شده، شاید کمتر کسی انتظار داشت این ابلاغیه‌ها، با واکنش‌های گسترده به‌خصوص از طرف طرفداران و حامیان دولت روبه‌رو شود. این سوال مطرح شده که چه اتفاقی در صحنه سیاسی ایران در حال بروز و ظهور است که مدافعان سرسخت دیروز، بعد از گذشت چند ماه به منتقد سفت و سخت دولت تبدیل شده‌اند. مدیریت اقتصادی دولت به‌گونه‌ای شکننده شده که کسانی مانند محمد مهاجری، فعال رسانه‌ای اصولگرا [سردبیر خبرآنلاین، سایت وابسته به مدیران دولت روحانی!] با هشتگ «دولت علیل» و «دولت ماکارونی» در توئیتر از ابراهیم رئیسی خواستند قبل از اینکه یکسالگی به قدرت رسیدنش را در پاستور جشن بگیرد، استعفا دهد. بخشی از نزدیکان و طرفداران حکومت از دولت فاصله گرفته‌اند و تیم اقتصادی دولت را به ناکارآمدی و ناتوانی متهم می‌کنند و خواهان ترمیم کابینه هستند».
صدای آمریکا هم در خبرسازی مشابهی، به تحلیل روزنامه جمهوری اسلامی استناد کرده و نوشت: «افزایش قیمت آرد و فرآورده‌های صنفی- صنعتی مرتبط با آن از جمله ماکارونی و نان باگت، واکنش‌های فراوانی میان کاربران شبکه‌های اجتماعی، چهره‌های سیاسی و برخی مقامات جمهوری اسلامی را برانگیخته است. بعضی رسانه‌های حکومتی با انتقاد تند از ابراهیم رئیسی به او توصیه کردند کناره‌گیری کند. روزنامه محافظه‌کار و پرنفوذ جمهوری اسلامی[؟!] با اشاره به اینکه ابراهیم رئیسی و صداوسیما دست به دست همدیگر داده‌اند تا گرانی‌های اخیر را به گردن قاچاق شدن این کالاها بیندازند، نوشته مردم، این قبیل ترفندها را نمی‌پذیرند».
استناد رسانه‌های ورشکسته بیگانه به برخی عناصر سیاسی ورشکسته داخلی (متهمان مشکلات اقتصادی موجود) در حالی است که آمریکا و انگلیس هم در شرایط بحرانی اقتصادی و مرگ و میر های کرونایی به سر می‌برند، اما بی بی سی و VOA هرگز کمترین اشاره‌ای به اخبار آن بحران نمی‌کنند؛ به عنوان مثال به این اخبار که ظرف چند روز اخیر در رسانه‌های غرب منتشر شده توجه کنید؛
- آمار مرگ‌ومیرهای کرونا در آمریکا بین 400 تا 600 نفر و در انگلبس در حدود 100 تا 130 نفر در نوسان بوده که جزو رکوردهای بالای جهانی است. (این آمار در ایران به زیر هفت نفر رسیده است).
-گزارش شبکه ام اس ان بی سی از افزایش قیمت همه کالاها در آمریکا: « تقریباً همه کالاها در آمریکا در معرض «کوچک شدن ناشی از تورم» هستند. اکنون هر رول دستمال توالت به جای ۳۴۰ برگ حاوی ۳۲۱ برگ شده است. در لیست محصولات «کاهش وزن یافته» تقریباً همه چیز از شامپو گرفته تا چیپس به چشم می‌خورند. حتی برگرکینگ اعلام کرد که تعداد ناگت‌های مرغ در یک بسته را از ۱۰ عدد به ۸ عدد کاهش می‌دهد و با افزایش قیمت گوشت گاو، وزن برگرهای خود را نیز 16% کاهش داد. برخی کالاها ۱۰ درصد افزایش قیمت داشته‌اند در حالی که ۱۰ تا ۱۲ درصد کاهش وزن داشته‌اند!
- افزایش شدید قیمت مواد غذایی در آمریکا و انگلیس/ کارکنان اغذیه‌فروشی‌ها در آمریکا می‌گویند با واکنش تند مشتریان به مبلغ بالای صورتحساب روبه‌رو می‌شوند که ناشی از تورم در این کشور است. تورم شدید در انگلیس باعث شده مردم برای خرید مواد غذایی ۶۰ درصد بیشتر از گذشته هزینه پرداخت کنند.
- گرانی بی‌سابقه مواد غذایی در انگلیس با افزایش شدید بهای مواد غذایی در انگلیس، زندگی برای شهروندان این کشور ، بیش از پیش دشوارتر شده است. افزایش بهای مواد غذایی در انگلیس، از ماه آوریل سال ۲۰۱۳ تاکنون بی‌سابقه است.
- روغن خوراکی در انگلیس سهمیه‌بندی شد. این کشور در ماه‌های اخیر با کمبود و گرانی سوخت و انرژی روبه‌روست.
- افزایش کم‌سابقه تورم و گرانی کالا‌ها در انگلیس؛ سرعت افزایش بهای کالا‌ها و خدمات در انگلیس به بیشترین میزان در ۱۵ سال اخیر رسید.
- شبکه اسکای‌نیوز از قول رئیس بانک مرکزی انگلیس: تورم در بخش مواد غذایی و انرژی، بیش از همه، کارگران کم‌برخوردار و با درآمد‌های پایین را هدف قرار می‌دهد. اما متاسفانه بخش اعظم کار برای کاهش تورم، متاثر از شدت و مقیاس این شوک (تورم) خواهد بود. باید بگویم در سه ماه گذشته، این شوک تورمی برای درآمد‌های واقعی مردم، بسیار بدتر شده است.
- مردم کشورهای اروپایی این روزها هنگامی که برای خرید می‌روند با افزایش قیمت‌ها و خالی‌ بودن قفسه برخی اقلام اساسی مانند گندم و روغن مشاهده می‌کنند. اقتصاد اروپا اکنون با تورم کم‌سابقه‌ای روبه‌رو شده است.
- تصاویر و گزارش‌های رسانه‌ای در آمریکا و انگلیس و برخی کشورهای اروپایی، از قفسه‌های خالی فروشگاه‌ها از مواد غذایی حکایت می‌کند.
- شبکه خبری «وِلت Welt» آلمان: فروشندگان و مصرف‌کنندگان آلمانی، این روز‌ها بابت کمبود مواد غذایی و خالی بودن قفسه‌ها، حسابی عصبانی و کلافه شده‌اند. قیمت گوشت، روغن خوراکی و آرد در حال افزایش است. کلاوس بورشِر، یک شاطر نانوایی در آلمان می‌گوید اکنون باید آرد را ۳۰ درصد گران‌تر بخرد. در نتیجه، این قیمت‌ها به‌طور اجتناب‌ناپذیری، تاثیر خود را برای مشتریان و مصرف‌کنندگان خواهند گذاشت.
به نظر می‌رسد علت خباثت مزدوران رسانه آمریکا و انگلیس را در این اعتراف تکان‌دهنده اکبر گنجی اصلاح‌طلب فراری خلاصه کرد که نوشت: «ما کارمندان دولت‌‌های راست افراطی، از طریق کروناهراسی، ایران و ایرانیان را نابود خواهیم کرد. ما کارمند رسمی ‌بخش پروپاگاندای دولت ‌ترامپ، بوریس جانسون، نتانیاهو و سعودی هستیم. وظیفه ما وحشت‌افکنی پیرامون شیوع کرونا در ایران است تا با فروپاشاندن سازمان اجتماعی، مردم را به خشونت جمعی بکشانیم. گمان باطل نکنید که ما مخالف سیاسی، مدافع حقوق بشر، فمینیست و... هستیم. ما تشنه مرگ و خون مردم ایرانیم. کاری را که شدیدترین تحریم‌‌های تاریخ نتوانست با ایران انجام دهد، ما موظفیم با کروناهراسی انجام دهیم».

 

******************

خراسان**

‌۶ استان مرزی؛ بهشت قاچاقچیان روغن
مهر - آمارها نشان می‌دهد تا بهمن سال گذشته سه برابر میزان نیاز، روغن به شش استان مرزی سرازیر شده است و این یعنی دستبرد حداقل ۹۵ میلیون دلاری قاچاقچیان به یارانه ای که باید به جیب ملت می رفت.
 
پرداخت سود نقدی ارزی به سپرده‌های ارزی
ایسنا - بر اساس اصلاحیه قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، از تاریخ ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ هنگامی که سپرده‌گذاری با تحویل اسکناس ارز انجام شده باشد، بانک سپرده‌پذیر در صورت درخواست سپرده‌گذار، مکلف و متعهد به عودت همان نوع ارز اسکناس به مشتری بوده و علاوه بر این سود سپرده ارزی نیز ‌باید به صورت نقدی (اسکناس ارز) پرداخت شود.
 
بانک مرکزی سهام بانک سرمایه را تملک می‌کند؟
فارس - این خبرگزاری مدعی شد: بانک مرکزی مقرر کرده بود در صورتی که بانک سرمایه تا پایان سال 1400 سرمایه خود را از محل آورده نقدی 10 هزار میلیارد تومان افزایش ندهد، سهام آن به میزان طلب بانک مرکزی تملک و اداره آن به صندوق ضمانت سپرده‌ها منتقل خواهد شد.
 
هزینه ساخت مسکن نهضت ملی، متری ۴.۷ میلیون تومان
ایسنا - وزارت راه و شهرسازی بر اساس فهرست بهای سه ماهه چهارم سال ۱۳۹۹ هزینه ساخت هر متر مربع از واحدهای نهضت ملی مسکن را ۴.۷ میلیون تومان برآورد و اعلام کرد که در صورت کاهش یا افزایش هزینه‌ها، قیمت در زمان تحویل واحد به متقاضیان کاهش یا افزایش می‌یابد.
 

******************

ایران**

آیت‌الله رئیسی با اشاره به ضرورت مردمی سازی  یارانه های ارزی  باتوجه به الزام قانونی بودجه ۱۴۰۱  عنوان کرد
به زودی با مردم سخن خواهم گفت

 آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی عصر شنبه در حاشیه جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، سه اصل مدنظر دولت در اجرای تصمیمات مهم اقتصادی را «اجماع بین مسئولان»، «اقناع افکار عمومی، نخبگان و مردم» و «حمایت از منافع مردم خصوصاً اقشار محروم» اعلام کرد و گفت: همانگونه که وعده داده بودم، مردم را در جریان تصمیمات دولت قرار خواهیم داد و به همکارانم در دولت هم گفته‌ام مردم را در جریان تصمیمات دولت قرار دهند و خود من هم بزودی در این باره با مردم سخن خواهم گفت. دکتر رئیسی با اشاره به جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا افزود: همین جلسه یکی از جلوه‌های هماهنگی و اجماع‌سازی برای تصمیمات بزرگ اقتصادی در کشور است. رئیس جمهور با تأکید بر اینکه طرح «مردمی سازی» یارانه‌های ارزی پرداختی به کالاهای اساسی، باتوجه به الزام قانونی بودجه ۱۴۰۱ و شرایط ویژه جهانی، یک اقدام ضروری است، گفت: دولت در کنار مردم است و حمایت از منافع مردم و معیشت آنها را خط قرمز خود می‌داند. آیت‌الله رئیسی به تلاش‌های شبانه‌روزی و برنامه‌ریزی گسترده دولت و هماهنگی با مجلس و قوه قضائیه برای سامان دادن به وضعیت اقتصادی کشور اشاره کرد و گفت: پس از هفت ماه کار کارشناسی متراکم و مشورت با نخبگان، تصمیماتی به نفع اقتصاد ملی گرفته شده است که بزودی در این باره با مردم صحبت خواهم کرد.

وزیر کشور:
این دولت شانه زیر بار مشکلات می‌برد

وزیر کشور با اشاره به اقدامات مهم دولت در حوزه اقتصادی گفت: تغییر ریل اقتصادی مسئولیت بسیار بزرگی است که دولت‌های قبل حاضر به اجرای آن نشده و زیر بار آن نرفتند اما این دولت به دنبال نام خود نیست و برای نظام تلاش می‌کند و شانه زیر بار مشکلات می‌برد. به گزارش ایرنا، احمد وحیدی روز شنبه در آیین تکریم و معارفه استاندار کرمان با بیان اینکه گام‌های بلندی برای نظام برداشته می‌شود و آثار آن بتدریج در تمامی حوزه‌ها بویژه اقتصاد نمایان خواهد شد، تأکید کرد: جمهوری اسلامی امروز با وجود فشار حداکثری و تحریم کارهای بزرگی را انجام می‌دهد و فرم جدیدی از یارانه در دستور کار دولت قرار گرفته که مسأله بسیار مهمی است. وی با بیان اینکه اقدامات مختلف مهمی در دستور کار است ادامه داد: به طور مثال کارهای بزرگی برای معلمان در بحث رتبه‌بندی در حال انجام است و با تصمیم‌های اخیر در معیشت کارگران بهبودی خوبی را خواهیم دید.

امضای تفاهمنامه همکاری وزارت دفاع و بنیاد ملی نخبگان

وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و بنیاد ملی نخبگان تفاهمنامه همکاری امضا کردند. به گزارش وزارت دفاع، بر اساس این تفاهمنامه که امروز با حضور امیر سرتیپ آشتیانی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و سورنا ستاری، معاون علمی رئیس جمهور به امضا رسید، توانمندی نخبگان در حوزه صنایع دفاعی به کار گرفته می‌شود و متقابلاً وزارت دفاع زمینه بهره‌مندی هرچه بیشتر نخبگان از فناوری‌های پیشرفته روز را تسهیل می‌کند. حمایت وزارت دفاع از پژوهش‌های استادیاران جوان، ایجاد شرایط مناسب برای دانش آموختگان برتر در زمینه‌های مورد نیاز وزارت دفاع و استفاده از ظرفیت بنیادهای نخبگانی استانی برای رفع نیازهای پژوهشی از دیگر مفاد این تفاهمنامه است. مدت زمان اجرای تفاهمنامه همکاری وزارت دفاع و بنیاد ملی نخبگان دو سال است که تمدید، بازنگری و اصلاح یا تغییر در مفاد آن با توافق طرفین انجام می‌شود.

بستر استخدام نخبگان وظیفه در نیروهای مسلح فراهم است


همچنین امیر دریادار حبیب‌الله سیاری، معاون هماهنگ‌کننده ارتش در مراسم افتتاحیه هشتمین دوره رزم مقدماتی نخبگان وظیفه کشوری از واگذاری طرح‌های تحقیقاتی در حوزه ارتقای فناوری دفاعی به نخبگان وظیفه کشور خبر داد و گفت: بستر کار برای استخدام و جذب نخبگان کشوری در ارتش و نیروهای مسلح فراهم است و هر کدام از این عزیزان که بخواهند می‌توانند در نیروهای مسلح فعالیت کنند. کما اینکه در دوره‌های قبل نیز نخبگان و استعدادهای درخشان در ارتش استخدام شدند و در حال حاضر نیز در بخش‌های تحقیقاتی مشغول فعالیت هستند.

توکلی در نامه‌ای به قالیباف: تنها راه، شفافیت تمام ماجرا است

احمد توکلی نماینده سابق تهران در نامه‌ای خطاب به رئیس مجلس با اشاره به حواشی پیش آمده برای سفر خانواده قالیباف به ترکیه نوشت: اگر قبول کنیم این مسأله به اعتبار رئیس مجلس آسیب زده است (که زده است) تنها راه، شفافیت تمام ماجرا است. به گزارش ایرنا، در بخشی از این نامه آمده است: «یک وجه مهم کجروی جانبداران، کوچک خواندن ماجرا است. علی علیه‌السلام در نامه‌ای به عثمان ابن حنیف، استاندار بصره به خاطر شرکت در سور ثروتمندی چنان حملاتی به عثمان کرد که ۱۵ قرن است شیعیان و غیرشیعیان انتقاد تند و ملامت شدید امیرمؤمنان را از عثمان می‌خوانند. گناه استاندار این بود که در میهمانی ای شرکت کرده بود که پابرهنگان از آن رانده شده و شکم‌بارگان بر آن خوانده شده بودند: «اگر می‌خواستم هر آینه می‌توانستم به عسل مصفا، و مغز گندم، و بافته‌های ابریشم راه بروم، اما چه بعید است که هوای‌ نفسم بر من غلبه کند و حرصم مرا به انتخاب غذاهای‌ لذیذ وادار نماید در حالی‌ که شاید در حجاز یا یمامه کسی‌ زندگی‌ کند که برای‌ او امیدی‌ به یک قرص نان نیست و سیری‌ شکم را به یاد نداشته باشد یا آنکه شب را با شکم سیر صبح کنم در حالی‌ که در اطرافم شکم‌های‌ گرسنه و جگرهایی‌ سوزان باشد.» وقتی پذیرش دعوت ثروتمندی این چنین علی را به خشم می‌آورد که تازیانه ملامت را بر سر استاندارش می‌کوبد معلوم می‌شود که امروز امیرمؤمنان اگر می‌خواست ماله‌کشان ماجرا را ملامت کند کمتر از این نمی‌گفت. البته اگر عثمان ابن حنیف را بشناسید ادعای ما مستحکم‌تر می‌شود. عثمان در جنگ احد و تمام غزوه‌های بعد از آن در رکاب پیامبر بود. او در جنگ‌های امیرمؤمنان مانند جنگ جمل شرکت داشت .عثمان و برادرش سهل از اعضای شرطة الخمیس یعنی از یاران ویژه امام علی بودند. امام رضا درباره عثمان می‌فرماید: عثمان در پیروی علی وفادار بود و تا آخر عمر در مشی خویش تغییری نداد. این مقام عثمان که امام معصوم تا پایان عمرش را امضا می‌کند علی‌القاعده وی را در جایگاه بالاتری نسبت به آقای قالیباف قرار می‌دهد. حال عثمان را با آقای قالیباف مقایسه کنید و زشتی خرید لباس از ترکیه را با پذیرش میهمانی یک ثروتمند بسنجید. آیا گمان می‌کنید امیرمؤمنان در حادثه امروز کمتر از زمان خویش خشمگین می‌شد؟»

 

******************

جوان**

افزایش رایزنی کشور‌های منطقه با ایران

امیر قطر به تهران می‌آید

امیر قطر در رأس یک هیئت بلند پایه به تهران می‌آید. قرار است توافقات صورت گرفته سیاسی و اقتصادی بین دو کشور که در سفر قبلی آیت‌الله رئیسی به تصویب رسیده بود، در این سفر پیگیری شود.
به گزارش ایرنا، به دنبال اعلام سیاست جدید و توجه ویژه به همسایگان در حوزه سیاست خارجی، میزان و سطح رایزنی‌های ایران و کشور‌های منطقه افزایش چشمگیری داشته، به نحوی که چند هفته پس از سفر موفق رئیس‌جمهور به کشور قطر، حالا امیر قطر در رأس یک هیئت بلند پایه سیاسی و اقتصادی قرار است به ایران سفر کند. این چندمین سفر مقامات کشور‌های منطقه به ایران در مدت کوتاه استقرار دولت جدید به شمار می‌رود.
در این سفر قرار است توافقات صورت گرفته سیاسی و اقتصادی بین دو کشور که در سفر رئیسی به قطر صورت گرفته بود پیگیری شود. تهران و دوحه همچنین در برخی حوزه‌های مربوط به میزبانی جام جهانی ۲۰۲۲ توافقنامه همکاری امضا کرده‌اند. علاوه بر پیگیری توافقات صورت گرفته، گفته می‌شود قرار است در این سفر درباره راهکار‌های وصول طلب‌های ایران مذاکراتی انجام شود. پیش از این نیز برخی رؤسای کشور‌های منطقه با همین موضوع با مقامات ایران گفتگو کرده بودند.
رئیس‌جمهور از زمان تبلیغات انتخاباتی و پس از آن همواره بر گسترش مناسبات منطقه‌ای، خصوصاً تقویت روابط با کشور‌های منطقه تأکید کرده و این سفر‌ها را می‌توان در راستای همان سیاست ارزیابی و تحلیل کرد.

 

**************

شرق** 

ابعاد تازه‌ای از رسوایی هانتر بایدن منتشر شد

پرونده «بایدن‌ها» زیر ذره‌بین جمهوری‌خواهان

 

رسوایی‌های هانتر بایدن، جوان‌ترین فرزند رئیس‌جمهور دموکرات ایالات متحده، وارد مراحل تازه‌ای شده و با بالاگرفتن ماجرا، جمهوری‌خواهان نیز هشدار داده‌اند در صورت کنترل مجدد این حزب بر دو مجلس کنگره، تحقیق و تعقیب قضائی کسب‌وکارهای هانتر بایدن در خارج از ایالات متحده را در دستور کار قرار می‌دهند.

جنجال‌های بسیاری درباره هانتر ۵۱‌ساله از اعتیادش به الکل و مواد مخدر گرفته تا رابطه عاشقانه‌اش در سال ۲۰۱۷ با هالی هانتر، بیوه برادرش «بوُ»، شکل گرفته است. پسر بایدن به‌تازگی در زندگی‌نامه جدیدش در اشاره به رابطه عاشقانه با بیوه برادر بزرگ‌ترش «بوُ» که چند سال قبل بر اثر سرطان مغز درگذشت، می‌گوید: «این رابطه، نتیجه غم و افسردگی عمیق بود».

در روزهای اخیر نیز ماجرای لپ‌تاپ هانتر بایدن وارد مراحل تازه‌ای شد. اندکی قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سال 2020، روزنامه نیویورک‌پست گزارش داد به لپ‌تاپی متعلق به هانتر بایدن دست پیدا کرده که حاوی فیلم پورنوگرافی و میزان درآمد اوست.

«جان پل مک آیزاک»، تعمیرکار کامپیوتر، در گفت‌وگویی تازه با نیویورک‌پست به جزئیات روز آوریل ۲۰۱۹ پرداخته و گفته است ظاهرا هانتر بایدن، با بوی مشروبات الکلی، کمی قبل از تعطیلی به مغازه ویلمینگتون رفته بود. به گفته مک آیزاک که کتابش در همین باره نیز منتشر شده است، بایدن سه لپ‌تاپ مک‌بوک‌پرو را به مغازه او برد و گفت: «من به بازیابی اطلاعات لپ‌تاپم نیاز دارم، اما مایعات به همه آنها نفوذ کرده است و روشن نمی‌شوند».

مک ایزاک نوشت: «یکی از لپ‌تاپ‌ها مدل ۱۵‌اینچی بود که اطلاعاتش به صورت کامل حذف شده بود، اما دیگری وضعیتش کمی بهتر بود؛ اگرچه صفحه‌کلیدش از کار افتاده بود. من قصد داشتم یک صفحه‌کلید خارجی را به سیستم وصل کنم و برای ورود به سیستم اجازه خواستم. هانتر شروع به خندیدن کرد». مک آیزاک خاطرنشان کرد که «وضعیت مست» هانتر بایدن، فهمیدن حرف‌های او را سخت کرده بود. او پس از آن مشغول استخراج اطلاعات از هارد‌دیسک لپ‌تاپ سوم شد. مک آیزاک نوشت: «فقط چند فایل طول کشید تا اینکه متوجه شدم محتوای پورنوگرافی در ستون سمت راست ظاهر می‌شود. این یک خطر حرفه‌ای است. من عادت کردم و حوصله‌اش را نداشتم. با‌این‌حال، از مقدار زیاد و جسارت گذاشتن فایل‌های پورن روی دسک‌تاپ کمی شگفت‌زده شدم». به نوشته ایندیپندنت، مک آیزاک همچنین نوشت که یک ایمیل در تاریخ ۱۶ ژانویه ۲۰۱۷ پیدا کرد که درآمد مشمول مالیات را در مقادیر سالانه فهرست کرده بود و نشان می‌داد این درآمد در سال ۲۰۱۵ به بیش از دو‌میلیون‌و ۴۷۸ هزار دلار رسیده است. مک‌ آیزاک گفته است لپ‌تاپ و هارد‌دیسک را پس از اینکه در مغازه‌اش رها شد، به صورت قانونی در اختیار گرفته است.

در دسامبر ۲۰۱۹، اف‌بی‌آی تجهیزات مک آیزاک را به عنوان بخشی از تحقیقات هیئت منصفه بایدن توقیف کرد که ظاهرا شامل کلاهبرداری مالیاتی، پول‌شویی و نقض قوانین است. اکتبر بعد، روزنامه نیویورک‌پست یک کپی از هارد‌دیسک به دست آورد و به‌طور انحصاری درباره وجود و محتوای آن، از‌جمله جزئیات معاملات تجاری بحث‌برانگیز هانتر بایدن در خارج از آمریکا و عکس‌ها و ویدئوهای جنسی غیراخلاقی او گزارش داد. در آن زمان، مک آیزاک به پست گفت نمی‌تواند فردی که لپ‌تاپ را نزد او گذاشته است، به‌عنوان هانتر بایدن شناسایی کند.

افشاگری پست، توفانی از مخالفت‌ها را برانگیخت؛ از‌جمله ادعاهای اثبات‌نشده مبنی بر اینکه مطالب موجود در هارد‌دیسک ممکن است اطلاعات نادرست روسیه باشد. توییتر و فیس‌بوک نیز اقداماتی را برای محدود‌‌کردن اشتراک‌گذاری پست‌های مربوط به این ماجرا انجام دادند. هم نیویورک‌تایمز و هم واشنگتن‌پست بسیاری از ایمیل‌ها را تأیید کرده‌اند.

زمانی که «پست» برای اولین بار وجود این لپ‌تاپ را فاش کرد، وکیل بایدن از اظهار‌نظر در این مورد خودداری کرد و به نقش رودی جولیانی، شهردار سابق نیویورک، در تحویل یک نسخه از هارد‌دیسک اشاره کرد و گفت: «او آشکارا با تکیه بر افراد مرتبط با اطلاعات روسیه، تئوری‌های توطئه بی‌اعتباری را درباره خانواده بایدن مطرح کرده است». سال گذشته هانتر بایدن -که اذعان کرد با اعتیاد به مواد مخدر و الکل دست‌و‌پنجه نرم می‌کرد- در مصاحبه‌ای با سی‌بی‌اس‌نیوز گفت واقعا نمی‌دانست لپ‌تاپ باقی‌مانده در مغازه مک آیزاک مال اوست یا خیر. او گفت: «مطمئنا ممکن است یک لپ‌تاپ وجود داشته باشد که از من دزدیده شده باشد. ممکن است من هک شده باشم. ممکن است همه اینها کار سیستم امنیتی روسیه باشد».

جمهوری‌خواهان اشاره کرده‌اند که اگر آخر سال 2022 دوباره کنترل یک یا هر دو مجلس کنگره را در اختیار بگیرند، در نظر دارند با استفاده از اختیارات تحقیقاتی کنگره، به تعقیب قضائی قراردادهای خارجی کسب‌و‌کار هانتر بایدن بپردازند. یکی از اعضای جمهوری‌خواه کنگره که قرار است رئیس کمیته نظارت مجلس شود که برای تحقیقات در امور دولتی قدرت گسترده‌ای دارد، در مصاحبه اخیر خود با پولتیکو گفت اگر سال آینده به مقام ریاست این هیئت بانفوذ برسد، کمیته‌اش به تمام قراردادهای خارجی کسب‌وکار هانتر بایدن خواهد پرداخت. او گفت: «نه به دلایل سیاسی، بلکه به دلیل آنکه احساس می‌کنیم هانتر بایدن تهدیدی برای امنیت ملی است، روی او تمرکز خواهیم کرد».

مجلس نمایندگان تنها نهادی نیست که قصد دارد سراغ پسر رئیس‌جمهوری برود. سناتور ران جانسون نیز که اگر حزب جمهوری‌خواه در سال آینده دوباره اکثریت مجلس سنا را از آن خود کند، ممکن است بر کرسی ریاست کمیته امنیت داخلی و امور دولتی سنا بنشیند، سخنان مشابهی را مطرح کرده است.

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات