صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۳  ، 
کد خبر : ۳۳۷۴۰۰

اگر شما بودید چه می‌کردید؟!

در بازارهای ایران و جهان، چه خبر است؟
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی / فرهاد مهدوی

چگونگی کار در بازار جهانی | اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین

 اخبار ذیل را با دقت بخوانید:

در جهان چه خبر است؟

۱. چین در سال ۲۰۲۱ بیش از ۱۴۰ درصد بیشتر از سال قبل از آن واردات گندم داشته ولی با این حال بالاترین میزان واردات این کالا مربوط به ژانویه (۱۰ دی تا ۱۱ بهمن ۱۴۰۰) ۲۰۲۲ بوده است.

۲. عراق اعلام کرده است ذخیره راهبردی گندم اش ۳۸۰ تُن است درحالی که مصرف ماهانه گندم این کشور به ۴۵۰ تُن می‌رسد، بنابراین ذخیره گندم تنها مصرف ۳ هفته کشور را جواب می دهد.

۳. افغانستان هم اعلام کرده است که با بحران نان مواجه است و به دو تا سه میلیون تن گندم نیاز دارد که از کشورهای خارجی وارد می‌کند .

4.بحران گندم و دانه های روغنی نه در کشورهای اطراف ایران بلکه در منطقه سبز اروپا نیز بیداد می کند و اکثر قفسه های فروشگاهها از این مواد خالی شده است و کشورهایی که در سال های اخیر از رشد اقتصاد و درآمد نسبتا خوبی برخوردار بوده اند شاهد افزایش قیمت های مواد غذایی باشند.

اجرای طرح ۵ ساله برای پایداری تولید گندم از سال زراعی آینده | خبرگزاری فارس

در ایران چه خبر است؟

  • طی 30سال گذشته بیش از 96.4میلیون تن گندم به ارزش 22.8میلیارد دلار وارد کشور شده، در سال  1400با هفت میلیون و 75هزار تن گندم با قیمت حدود 35 سنت وارد کشور شده است.
  • ایران  فصل زراعی 1401 را با بدترین خشکسالی در ۵۰ سال اخیر آغاز کرده که انتظار می رود محصول گندم امسال ۳۰ درصد کمتر برداشت کند و مجبور شویم مقدار بیشتری در بازار متلاطم گندم با قیمت بیشتری نسبت به سال گذشته خرید کنیم.
  • نیاز امسال ایران به بیش از 15 میلیون تن گندم برآورد شده است؛هرکیلو گندم وارداتی برای کشور حدود 13 هزار تومان تمام می‌شود اما کیلویی 650 تومان به نانواهای دولتی، کیلویی 900 تومان به نانواهای آزادپز و هر کیلو 2500 تومان به صنایع غذایی تحویل می‌دهد.دولت سالانه 2.5 میلیون تن گندم یارانه ای به بخش صنعت می دهد که تقریبا یک دهم قیمتی است که از بازارهای جهانی خریداری می کند اما بخش صنعت محصولات خود را صادر می کنند یعنی یارانه به جیب مردم کشورهای دیگر واریز می‌شود.
  • همانگونه که گفته شد؛ دولت به همه نانوایی های آزاد و دولتی آرد یارانه ای می دهد؛برخی نانواها آرد دولتی را می گیرند و به نرخ بالاتر به کارخانه ها یا دلالان  داده  و آنها هم به نرخ آزاد یعنی ۱۰تا ۲۰ برابر قیمت می فروشند.گفته می شود فروش آرد برای نانوایان آنقدر سود دارد که بدون پخت نان می توانند هزینه انشعابات،کارگر و اجاره را هم پرداخت کنند و سود هنگفتی هم به جیب بزنند.
  • سال گذشته بیش از ۳۵۰ هزار تن آرد یارانه‌ای قاچاق کشف شد که نسبت به مدت مشابه قبل بیش از ۲۰۰۰ درصد افزایش یافته است.آمار نهادهای دولتی نشان می دهد قیمت‌های جهانی غلات  به‌ شدت افزایش یافته و دلالان با خرید آرد از صنایع به قیمت هایی پایین آن را به راحتی به کشور‌های همسایه از جمله ترکیه، افغانستان و پاکستان و... قاچاق می کنند. تفاوت قیمت یک کیسه آرد ازدولتی تا قاچاق گاهی به یک میلیون تومان هم می رسد.
  • دولت هر تن گندم را در برخی بازارها 550 دلار می‌خرد و آرد را ۱۰۰ دلار در اختیار صنف و صنعت قرار می‌دهد و کارخانجات هر تن ماکارونی را ۴۰۰ دلار صادر می‌کنند یعنی دولت  بابت صادرات هر تن ماکارونی 3۰۰ دلار ضرر می‌دهد اما کارخانه‌داران ماکارونی و گشورهای خارجی از این معامله سود می‌برند و سر مردم بی کلاه می ماند.
  • برخی کارخانه‌های ماکارونی گندم یارانه دار می‌گیرند و آنرا به کشورهای دیگر صادر می کنند مفهوم آن این است که آنها یارانه دولتی را به جیب مردم  خارج می ریزند.کشور سالانه 300 هزار تن صادرات ماکارونی به کشورهای مختلف از آسیایی گرفته تا اروپایی و آمریکایی صادر می‌کند، قیمت‌های ایران به دلیل دریافت گندم یارانه دار برای مشتریان خارجی جذاب است و به همین دلیل حتی کشورهای اروپایی و آمریکایی هم از ایران ماکارونی می خرند؛ ماکارونی ایران به کشورهای عراق، افغانستان، آذربایجان و کشورهای اروپایی از جمله آمریکا و کانادا صادر می‌شود.
  • کارخانه‌های تولید نشاسته و گلوکز هر کیلو گندم را 2500 تومان از دولت می‌گیرند اما شیرینی الان در بازار کیلویی کمتر از 70 هزار تومان نیست و یا بیسکویت کیلویی 40 هزار تومان است.

برداشت گندم در بخش رودخانه شهرستان رودان

نکته پایانی: در بسیاری از استان های کشورمان به خاطر خشکسالی ،کشت های گندم به چرایی دام تبدیل شده اند،پس بنابراین ما در سال جاری باید گندم بیشتری با قیمت گزاف تری از خارج تهیه کنیم و از طرفی حجم وسیعی از درآمد کشور صرف خرید گندمی می شود که به راحتی به کشورهای همسایه قاچاق می شود که البته پول آن به جیب کشور بر نمی گردد. اگر شما بودید در این شرایط بحرانی که چین مشغول خرید گندم دنیا به هر قیمت است و کشورهای اروپایی با بحران غذا روبرو شده‌اند چکار می کردید؟!

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
نعیمی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
0
0
من از طرح دولت حمایت میکنم. آنهایی که سروصدا میکنند منافعشان در خطر است و مردمی را که فقط تکرار میکنند و از عقل خود استفاده نمیکنند را نیز با خود همراه کرده اند.
طرح کارت خوان هوشمند برای نانوایی ها خیلی خوب است چون جلوی فروش آرد یارانه ای نانوایی های دولتی را میگیرد. تعجبم از نانوایان هست که رزق حرام میخورند .نانوایی که رزق حلال باید به دست مردم بدهد خود حرامخواری میکند.
مشکل مملکت ما این است که تقریبا در هر شغلی هرکسی به اندازه ای که بتواند دزدی میکند بعد همه از دزدی و اختلاص در کشور گله مندند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات