بین الملل >>  بین الملل >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۴  ، 
کد خبر : ۳۳۷۴۳۷

لحظه به لحظه با انتخابات لبنان/ انتخابات سرنوشت ساز پارلمانی آغاز شد

انتخابات سرنوشت ساز پارلمانی لبنان از دقایقی قبل آغاز شد. نامزدهای انتخاباتی برای کسب ۱۲۸ کرسی برای یک دوره چهار ساله با هم رقابت می‌کنند.
لحظه به لحظه با انتخابات لبنان/ انتخابات سرنوشت ساز پارلمانی آغاز شد

 امروز یکشنبه 15 مه 2022 برابر با 25 اردیبهشت 1401 مردم لبنان برای مشارکت در انتخابات پارلمانی پای صندوق‌های رای می‌روند تا سرنوشت سیاسی کشور خود را برای 4 سال آینده تعیین کنند.

لبنانی‌ها هر چهار سال یک بار 128 نماینده پارلمان را انتخاب می‌کنند که به‌طور مساوی بین مسلمانان و مسیحیان تقسیم می‌شود. در شرایطی که سن رأی در لبنان 21 سال می‌باشد، در این دوره از انتخابات 3,967,507 نفر واجد شرایط رأی‌دادن هستند.

مرحله اول این انتخابات در روزهای 6 تا 8 مه (16 تا 18 اردیبهشت) برای لبنانی‌های مقیم خارج برگزار شد و طبق آخرین آمار 60 درصد از واجدین شرایط پای صندوق رفتند.

در مجموع 103 لیست برای ورود به پارلمان لبنان با یکدیگر رقابت خواهند کرد، این در حالی است که در انتخابات سال 2018 تنها 77 لیست حضور داشتند.

به‌‌کارگیر‌ی 80 هزار نیروی امنیتی برای امنیت انتخابات لبنان

بسام مولوی وزیر کشور لبنان با اشاره به اینکه نتایج انتخابات در اسرع وقت اعلام می‌شود، تأیید کرد که «دستگاه‌های امنیتی برای تأمین امنیت انتخابات آماده هستند و 80 هزار نیروی امنیتی برای حفاظت از انتخابات حضور دارند.

بسام مولوی در پاسخ به سوالی در یک مصاحبه تلویزیونی با تاکید بر اینکه رای دادن یک تکلیف و حق است و تحریم نه به نفع لبنان است و نه به نفع هیچ حزبی است"، گفت: به خاطر لبنان از همه می‌خواهیم که در انتخابات شرکت کنند.

وی از لبنانی‌ها خواست تا در پای صندوق‌های رأی حضور گسترده‌ای داشته باشند و از رای دهندگان سنی نیز خواست بهترین نماینده را برای خود انتخاب کنند.

اکثر مناطق شامل بیش از یک لیست هستند که مدعی پوشش جنبش اعتراضی 17 اکتبر یا نمادهای انقلابی مشابه هستند.

تنها در حوزه انتخابیه طرابلس 11 لیست انتخاباتی وجود دارد و پس از آن بیروت پایتخت با 10 لیست رقیب قرار دارد.

ناحیه «شمال دوم» (شمال الثانیه شامل مناطق طرابلس، المنیه، الضنیه)، بیشترین تعداد لیست را داراست، یعنی صد نفر برای کسب 11 کرسی رقابت خواهند کرد که در مقایسه با ناحیه «جنوب دوم»، تنها 21 نامزد برای هفت کرسی، رقابت شدیدتری را از سوی جریان‌های سیاسی در این حوزه نشان می‌دهد. حوزه جنوب سوم لبنان نیز با تنها سه لیست انتخاباتی، کمترین تعداد را دارد.

از طرف دیگر از آن‌جایی که جریان المستقبل به‌ ریاست سعد حریری از شرکت در انتخابات خودداری کرده است، نامزدهای وفادار به این جنبش میان چندین لیست از عکار تا صیدا توزیع شدند و برخی دیگر از نمایندگان این بلوک مجدداً خود را به‌طور مستقل در حوزه انتخابیه شمال و غرب بقاع معرفی کردند، که خود یکی از عوامل افزایش لیست‎‌های انتخاباتی بوده است.

در این میان گروه‌های جامعه مدنی که به «نیروهای جدید» معروف هستند، با شعار مقابله با احزاب سنتی و ایجاد تغییرات گسترده، با فهرست‌های واحد در حوزه‌های مختلف در انتخابات شرکت می‌کنند.

اما علاوه بر جهش قابل توجه تعداد لیست‌های انتخاباتی، اتفاق حائز اهمیت دیگر در این دور از انتخابات افزایش چشمگیر تعداد نامزدهای جوان و افراد مستقلی است که در انتخابات شرکت می‌کنند.

در این رابطه محمد شمس‌الدین، محقق در مؤسسه International Information، یک شرکت تحقیقاتی و مشاوره مستقل مستقر در بیروت، گفت: «هشتاد و هشت نفر بین 25 تا 35 سال برای نامزدی انتخابات ثبت‌نام کرده‌اند».

همچنین در حالی که تعداد زنان منتخب در پنج انتخابات سراسری گذشته بین سه تا حداکثر شش کرسی از 128 کرسی پارلمان متفاوت بوده است، بسام مولوی وزیر کشور لبنان پس از پایان ثبت‌نام در نشست خبری گفت 118 زن در فهرست انتخاباتی حضور دارند، که این سطح از مشارکت زنان برای اولین بار است اتفاق می‌افتد.

این دوره از انتخابات لبنان طبق قانون «نسبیت» برگزار می‌گردد که در سال 2017 تصویب شده است و در انتخابات 2018 نیز اعمال گردید.

قانون نسبیت به این معنا است که هر گروه و حزبی در حوزه انتخابی خود به‌اندازه درصد آرای خود در پارلمان نماینده داشته باشد، ولو اینکه جزو لیست‌های پیشتاز در آن حوزه نباشد. البته هر لیست برای داشتن حداقل یک کرسی در پارلمان باید تعداد آرای کسب‌شده‌اش بالاتر از عددی باشد که حاصل تقسیم تعداد شرکت‌کنندگان در انتخابات بر تعداد کرسی‌های آن حوزه انتخابی است.

 

8:45 قطع برق برخی از مراکز أخذ رأی در لبنان

هنوز دقایقی از آغاز انتخابات پارلمانی نمی‌گذرد که رسانه‌های این کشور از قطع برق در برخی از مراکز أخذ رأی در طرابلس، منطقه التل خبر می‌دهند. 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات