صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۳  ، 
کد خبر : ۳۳۵۹۴۶

حزب الله و متحدانش پیروز قطعی در نظرسنجی‌های انتخاباتی/ چرا شیخ‌نشینان به تکاپو افتاده‌اند؟

گزارش‌ها و مقالاتی که در رسانه‌های متعلق به کشورهای حوزه خلیج فارس منتشر می‌شود حاکی از آن است که این کشورها تمایلی به برگزاری انتخابات پارلمانی لبنان در موعد مقرر آن ندارند؛ چرا که معتقدند نتیجه این انتخابات همانند دوره قبل برخلاف میل و خواسته این کشورها و همچنین آمریکاست. در همین راستا «ایاد ابوشقرا» تحلیلگر روزنامه سعودی «الشرق الاوسط » در مقاله‌ای نوشت: اصرار آمریکا و فرانسه برای برگزاری انتخابات پارلمانی لبنان در موعد مقرر آن چیزی جز اصرار برای افزایش مشروعیت حزب الله در لبنان نبوده و نتایج این انتخابات پیشاپیش مشخص است.
به فاصله کوتاهی از انتشار این مقاله «خلدون الشریف» کارشناس وب سایت المدن قطر نیز اعلام کرد که انتخابات لبنان هیچ فایده‌ای ندارد.
از طرف دیگر نتایج واقعی نظرسنجی‌ها درباره انتخابات پارلمانی لبنان با آنچه که برخی به عنوان کارشناس در شبکه‌های تلویزیونی لبنان مطرح می‌کنند و اغلب آنها متعلق به ماشین‌های انتخاباتی حزب نیروهای لبنانی به ریاست «سمیر جعجع» و انجمن‌های مدنی هستند ، کاملاً متضاد است.
درواقع این نظرسنجی‌ها که به صورت ماهانه و فشرده توسط یکی از مراکز مطالعاتی غیر لبنانی برای یکی از بزرگترین سفارتخانه‌های غربی در این کشور ارسال می‌شود بیانگر آن است که نتیجه این انتخابات آنگونه که آمریکا و کشورهای حوزه خلیج فارس و متحدان آنها می‌خواهند، نخواهد شد.
حوزه‌های انتخاباتی در جنوب لبنان/ 22 کرسی برای حزب‌الله و متحدان آن
در حال حاضر در جنوب لبنان 3 حوزه انتخاباتی وجود دارد. در حوزه انتخابیه نبطیه - بنت جبیل - مرجعیون و حسبیه 11 کرسی پارلمان (8 شیعه، 1 سنی، 1 دروزی، 1 ارتدوکس) وجود دارد که پیروزی حزب الله در این حوزه تضمین شده است.
در حوزه انتخاباتی صور – الزهرانی نیز 7 کرسی پارلمان (6 شیعه، 1 کاتولیک) وجود دارد که شرایط این حوزه نیز مانند حوزه قبلی به نفع حزب الله است. حوزه انتخاباتی صیدا – جزین با پنج کرسی پارلمان نمایندگی می‌شود و حزب الله و متحدانش 4 کرسی از آن را به دست خواهند آورد. به طور کلی در همه استان‌های منطقه جنوبی لبنان 23 کرسی پارلمانی وجود دارد که 22 عدد از آنها متعلق به حزب الله است.
البقاع: 16 کرسی برای حزب الله و متحدان آن
در منطقه البقاع نیز 3 حوزه انتخاباتی وجود دارد . در حوزه انتخاباتی بعلبک 10 کرسی پارلمانی وجود دارد که 6 کرسی متعلق به شیعیان است. آمار نشان می‌دهد که صرف نظر از متحدان حزب الله و جریان آزاد ملی، حزب الله به تنهایی 3 کرسی از 7 کرسی در منطقه البقاع را به دست خواهد آورد.
طبق نظرسنجی‌ها در منطقه البقاع غربی که 6 کرسی پارلمانی دارد نمایندگان حزب الله و جریان آزاد ملی 4 کرسی به دست می‌آورند. در نتیجه در منطقه البقاع 16 نماینده متعلق به حزب الله و متحدان آن خواهد بود. همچنین 3 نماینده متعلق به فراکسیون جریان المستقبل است.
شمال: 12 کرسی برای حزب الله و متحدانش
در منطقه شمالی لبنان که از 3 حوزه انتخاباتی تشکیل شده نمایندگان جریان آزاد ملی و متحدان حزب الله در گروه‌های سنی و شیعه شانس زیادی برای پیروزی در انتخابات دارند. حوزه انتخاباتی طرابلس – المنیة – الضنیة، نیز متعلق به متحدان حزب الله و جریان آزاد ملی می‌باشد که حداقل چهار کرسی در انتخابات به دست خواهند آورد. همچنین آمار نشان می‌دهد که 3 کرسی در این منطقه متعلق به نمایندگان سابق فراکسیون جریان المستقبل خواهد بود.
در حوزه انتخاباتی بترون – الکورة – بشری – زغرتا نیز متحدان حزب الله حداقل پنج کرسی از 10 کرسی را به دست خواهند آورد و 3 کرسی نصیب حزب نیروهای لبنانی می‌شود. نمایندگان مستقل و وابسته به گروه‌های مدنی که توسط سفارتخانه‌های آمریکا و فرانسه و آلمان و انگلیس تامین مالی می‌شوند نیز در رقابت برای کسب کرسی‌های باقیمانده هستند.
بیشتر بخوانیدچند پروژه و یک هدف مشترک در لبنان/ چرا پازل توطئه‌ها علیه حزب‌الله به نتیجه نمی‌رسد؟
پیام تسلیت حزب‌الله لبنان در پی درگذشت آیت‌الله صافی گلپایگانی
پشت پرده جاسوسی‌های گسترده اسرائیل در لبنان


به طور کلی در استانهای شمالی 28 کرسی پارلمانی وجود دارد که متحدان حزب الله 12 کرسی را به دست خواهند آورد. همچنین 7 کرسی نیز متعلق به نمایندگان سابق جریان المستقبل و «نجیب میقاتی» نخست وزیر لبنان است. 4 کرسی متعلق به حزب نیروهای لبنانی و یک کرسی برای گروه‌های جامعه مدنی خوهد بود و 4 کرسی وجود دارد که تکلیف آنها هنوز مشخص نیست.
جبل لبنان: 17 کرسی برای متحدان حزب الله
حوزه انتخاباتی جبیل – کسروان شامل 8 کرسی است که 4 کرسی قطعاً متعلق به متحدان حزب الله خواهد بود. در بهترین حالت 2 کرسی نصیب حزب نیروهای لبنانی می‌شود. حزب الکتائب و نمایندگان مستقل نیز هرکدام یک کرسی به دست می‌آورند.
در منطقه مرکزی شمال لبنان نیز 8 کرسی وجود دارد که 4 کرسی متعلق به متحدان حزب الله است. در منطقه بعبدا 4کرسی از 5 کرسی متعلق به متحدان حزب الله و یک کرسی برای حزب سوسیالیست ترقی خواه است.
در حوزه انتخاباتی الشوف – عالیه که شامل 13 کرسی است دست کم 5 کرسی متعلق به متحدان حزب الله می‌شود، 5 کرسی نیز متعلق به حزب سوسیالیست ترقی خواه، یک کرسی برای حزب نیروهای لبنانی و 3 کرسی برای نمایندگان گروه‌های مدنی وابسته به سفارتخانه‌های خارجی است.
در نتیجه در استان جبل کسب 35 کرسی برای حزب الله و متحدان آن تضمینی است.
بیروت: 8 کرسی برای حزب‌الله و متحدانش
در حوزه انتخاباتی شماره یک بیروت نیز 8 کرسی وجود دارد که به طور حتم 3 کرسی برای متحدان حزب الله خواهد بود. یک کرسی متعلق به حزب نیروهای لبنانی و چهار کرسی نیز متعلق به نمایندگان گروه‌های مدنی است.
در حوزه انتخاباتی شماره 2 بیروت که شامل 11کرسی پارلمانی است، دست کم 5 کرسی متعلق به متحدان حزب الله می‌باشد.
حزب الله و متحدانش پیروز نظرسنجی‌های انتخاباتی
به طور کلی نتایج نظرسنجی‌ها در 5 استان لبنان تایید می‌کند که حزب الله و متحدانش به طور تضمینی 75 کرسی را در پارلمان آینده به دست خواهند آورد. در حالی که پیش بینی می‌شود 11 کرسی برای متحدان «سعد حریری» نخست وزیر پیشین لبنان و نجیب میقاتی باشد. 11 کرسی نیز متعلق به حزب نیروهای لبنانی خواهد بود، 15 کرسی برای نمایندگان جامعه مدنی ، 7 کرسی برای حزب سوسیالیست ترقی خواه، یک کرسی برای نمایندگان مستقل خواهد بود و تکلیف 8 کرسی هنوز مشخص نیست.
تکاپوی شیخ‌نشینان خلیج فارس برای جلوگیری از برگزاری انتخابات پارلمانی در لبنان
با توجه به این موارد شاید بتوان منظور نویسنده روزنامه الشرق الاوسط سعودی را درک کرد که در بالا به آن اشاره شد؛ جایی که سعودی‌ها و هم پیمانان آنها در کشورهای حوزه خلیج فارس معتقدند اگر قرار است نتیجه انتخابات پارلمانی لبنان به نفع حزب الله و متحدان آن باشد پس چرا باید چنین انتخاباتی برگزار شود؟
طبق آمار و ارقام منتشر شده و همچنین گزارش‌هایی که رسانه‌های کشورهای حوزه خلیج فارس و متحدان آنها منتشر می‌کنند هدف این کشورها عدم برگزاری انتخابات پارلمانی لبنان در موعد مقرر آن است و آنها در این مسیر از ابزارهای داخلی خود در لبنان استفاده می‌کنند.
مهمترین ابزار آنها در این زمینه «سمیر جعجع» رئیس حزب نیروهای لبنانی است. جعجع همان کسی است که از ماه‌های گذشته با اجرای پروژه‌های عربستان سعودی از جمله فتنه منطقه «الطیونه» بیروت که منجر به کشته و زخمی شدن ده‌ها فرد بی‌گناه شد، در تلاش برای به چالش کشیدن جایگاه حزب الله در آستانه انتخابات پارلمانی لبنان است و تکاپو می‌کند این انتخابات در موعد مقرر خود برگزار نگردد.
درحالی که قرار است انتخابات پارلمانی لبنان مطابق تاریخ اعلام شده 15 ماه مه سال 2022 میلادی ( 25 اردیبهشت سال 1401) برگزار شود، آمادگی و مرزبندی‌های نیروها و جریان‌های سیاسی این کشور برای ورود به این انتخابات مشخص‌تر و در عین حال پیچیده‌تر می‌شود.
این پیچیدگی به ویژه در اردوگاه جریان‌ها و طیف‌های سیاسی حامیان عربستان نمود بیشتری پیدا کرده و باعث اختلاف در درون طائفه اهل سنت لبنان درباره نماینده اصلی آنها در عرصه سیاسی این کشور شده است. این اختلاف بعد آن شدت گرفته که سعد حریری رئیس جریان المستقبل بعد از سالها حضور در عرصه سیاسی لبنان و سه بار تصدی پست نخست وزیری حالا اعلام کرده که فعالیت‌های سیاسی خود را به حالت تعلیق در می‌آورد و در رقابت‌های انتخابات پارلمانی آینده ورود نمی‌کند.
این شرایط آشفته احزاب وابسته به عربستان و آمریکا در آستانه انتخابات پارلمانی لبنان درحالی است که بسیاری از آنها و متحدانشان در کشورهای حوزه خلیج فارس نمی‌خواهند انتخابات در زمان مشخص خود برگزار گردد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات