صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۰  ، 
کد خبر : ۳۳۶۶۸۵

اهداف انتخاباتی؛ پشت پرده هجمه‌ها علیه حزب‌الله/ نقش سفارتخانه‌ها

 انتخابات پارلمانی لبنان طبق برنامه‌ای که از پیش اعلام شده است، قرار است در روز ۱۵ ماه مِی سال جاری میلادی (۲۵ اردیبهشت ماه) برگزار گردد. «میشل عون» رئیس جمهور لبنان ۳ ماه پیش فرمان برگزاری انتخابات پارلمانی این کشور در تاریخ مذکور را به امضا رساند.
همزمان با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات پارلمانی لبنان، هجمه‌های رسانه‌ای و تبلیغاتی علیه حزب الله و جریان‌های متحد آن در صحنه سیاسی لبنان از جمله جنبش «أمل»، بیش از پیش تشدید شده است. بدیهی است که در چنین شرایطی اهداف انتخاباتی، پشت پرده تمامی هجمه‌ها علیه مقاومت و متحدان آن قرار دارند. آمران و عاملان هجمه اخیر علیه مقاومت در صحنه سیاسی لبنان در وهله اول به دنبال کاهش میزان مشارکت مردم در انتخابات و در وهله دوم تضعیف جایگاه مقاومت در آن هستند.
در همین راستا، «سعد الحریری» با انصراف خود از مشارکت در انتخابات پارلمانی لبنان تلاش کرد تا زمینه برای کاهش مشارکت اهل تسنن در انتخابات را فراهم سازد. با این حال، چندی بعد برادر کوچک‌تر سعد الحریری یعنی «بها الحریری» از تصمیم خود برای مشارکت در انتخابات خبر داد.
علیرغم اعلام آمادگی برادر کوچک‌تر سعد الحریری برای مشارکت در انتخابات پارلمانی لبنان، اما کارشناسان و ناظران سیاسی هنوز هم قائل به تلاش جریان ۱۴ مارس (وابسته به حریری) برای کاهش مشارکت مردمی در انتخابات از طریق تأثیرگذاری بر اهل تسنن، هستند.
جریان ۱۴ مارس به خوبی می‌داند که مشارکت گسترده مردم در انتخابات، پیروزی مقاومت و در رأس آن حزب الله لبنان را به دنبال خواهد داشت. از همین روی، این جریان پروژه کاهش مشارکت مردمی را در پیش گرفته است. پروژه دیگری که جریان مذکور دنبال می‌کند، تعویق زمان برگزاری انتخابات پارلمانی است تا بدین ترتیب، زمان کافی برای تأثیرگذاری بر آرا مردم و تخریب جریان مقاومت، وجود داشته باشد.
با این حال، از آنجایی که مقامات دولت لبنان و نیز جریان‌های مقاومت و در رأس آنها حزب الله به حربه جریان ۱۴ مارس پی برده اند، بر لزوم برگزاری انتخابات در موعد مقرر تأکید دارند. در همین ارتباط، «بسام مولوی» وزیر کشور لبنان تأکید کرد: «انتخابات پارلمانی لبنان در موعد از پیش تعیین شده برگزار خواهد شد. تمام تلاش‌ها برای تعویق انتخابات یا عدم برگزاری آن با شکست مواجه شده است. ما از مردم لبنان می‌خواهیم تا حضور چشمگیری پای صندوق‌های رأی داشته باشند».
در همین حال، «محمد رعد» نماینده پارلمان لبنان تأکید کرده است: «کسانی که به دنبال تعویق زمان برگزاری انتخابات پارلمانی لبنان هستند، در واقع تلاش می‌کنند تا کشور به سمت و سوی هرج‌ومرج کشیده شود. بدیهی است که حزب الله و مقاومت بر لزوم برگزاری انتخابات در موعد مقرر تأکید دارند».
از سوی دیگر، «سید هاشم صفی الدین» رئیس شورای اجرایی حزب الله نیز چندی پیش صراحتاً موضع این گروه مقاومتی در قبال اخبار منتشر شده در رسانه‌ها مبنی بر درخواست برخی گروه‌های سیاسی برای تعویق زمان برگزاری انتخابات پارلمانی را اعلام کرد. رئیس شورای اجرایی حزب الله در این خصوص اظهار داشت: «حزب الله قویاً با هرگونه تصمیم در خصوص تعویق زمان برگزاری انتخابات مخالف است و آن را به مصلحت کشور نمی داند».
بنابراین، آنگونه که واضح است، حزب الله لبنان با مواضع اخیر خود پروژه خطرناک تعویق زمان برگزاری انتخابات لبنان را با شکست مواجه ساخته است. از سوی دیگر، بیگانگان و متحدان داخلی آنها در لبنان پروژه خطرناک دیگری را علیه مقاومت کلید زدند و آن القا وجود اختلافات میان حزب الله و جریان آزاد ملی به رهبری «جبران باسیل» بود؛ پروژه‌ای که البته با مواضع باسیل با شکست مواجه شد تا از شدت و حدت هجمه‌ها علیه حزب الله کاسته شود.
در همین راستا، جبران باسیل تأکید کرد: «ما تأیید می‌کنیم که در جریان انتخابات پارلمانی پیش روی قصد داریم با حزب الله وارد ائتلاف شویم. حزب الله نیز همچون ما، خواستار شکل گیری چنین ائتلافی است. در فوریه سال ۲۰۰۶ زمانی که همگان سعی داشتند تا حزب الله را منزوی سازند این ما بودیم که خواستار ائتلاف با این گروه شدیم. اکنون نیز این گروه خواستار ائتلاف با ما است و چنین ائتلافی شکل خواهد گرفت».
علیرغم تمامی اقدامات، هجمه‌ها و پروژه‌های خطرناک علیه مقاومت لبنان، رهبران ارشد حزب الله از مشارکت قدرتمندانه خود در انتخابات و حمایت از متحدانشان خبر داده اند. در همین راستا، اخیراً «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله لبنان در جریان یک نشست داخلی با اعضای این گروه مقاومتی تأکید کرد: «ما برای موفقیت متحدان خود در انتخابات پارلمانیِ پیش روی تلاش می‌کنیم».
وی در ادامه گفت: «تجربه به ما ثابت کرده است که نمی‌توانیم درهیچ دولتی غایب باشیم. حضور ما در دولت و پارلمان برای حمایت از مقاومت ضروری است؛ حتی اگر در دولتی باشیم که این دولت و رئیس آن مخالف ما باشند. هدف ما پیروزی است و باید پیروز شویم تا همچنان تحقق دستاوردهای مختلف ادامه داشته باشد. مخالفان ما هیچ برنامه‌ای ارائه نداده و فقط از سلاح مقاومت و سیطره حزب الله بر کشور صحبت می‌کنند. این انتخابات یکی از مهمترین نبردهای سیاسی است که نتایج سایر نبردها را نیز مشخص می‌کند. انتخابات یک نبرد سیاسی است».
همزمان با هجمه‌ها و پروژه‌های داخلی علیه حزب الله، سفارتخانه‌های خارجی و در رأس آنها سفارت ایالات متحده آمریکا در بیروت نیز بیکار ننشسته اند و علیه حزب الله نفرت پراکنی می‌کنند. سفارتخانه‌های خارجی به ویژه سفارت آمریکا به منظور مقابله با مقاومت در انتخابات پارلمانی آتی در این کشور، شعار «سقوط مقاومت» را در دستور کار خود قرار داده اند.
در همین ارتباط، «شیخ علی دعموش» معاون رئیس شورای اجرایی حزب الله می‌گوید: «شعار سفارت آمریکا در انتخابات سقوط مقاومت است. برخی افراد در داخل، به دستور آمریکایی‌ها با همین شعار در انتخابات شرکت می‌کنند».
به هر حال، آنچه که واضح به نظر می‌رسد این است که مقاومت لبنان علیرغم تمامی هجمه‌ها و چالش‌های متعدد داخلی و خارجی که بدان اشاره شد، قصد دارد با تمام قدرت خود در انتخابات پارلمانی روز اردیبهشت‌ماه شرکت کند. رهبران ارشد حزب الله و مقاومت بارها و در مناسبت‌های مختلف تأکید کرده اند که هدفشان از مشارکت قدرتمندانه در انتخابات نه تصاحب کرسی‌های پارلمانی که دفاع از کرامت و حاکمیت لبنان است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات