صبح صادق >>  دیدگاه >> گزارش
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۶  ، 
کد خبر : ۳۳۷۷۳۶

داغ آبادان داغ ایران

ساعت ۱۲:۳۰ ظهر دوم خرداد، یک خبر تلخ و بُهت‌آور، ایران را به شوک فرو برد؛ خبری کوتاه با اندوهی بزرگ؛ «ساختمان تجاری ۱۰ طبقه متروپل در شهر آبادان فرو ریخت و تعدادی از هموطنان را به کام مرگ کشاند[...]
پایگاه بصیرت / حسین چخماقی
ساعت ۱۲:۳۰ ظهر دوم خرداد، یک خبر تلخ و بُهت‌آور، ایران را به شوک فرو برد؛ خبری کوتاه با اندوهی بزرگ؛ «ساختمان تجاری ۱۰ طبقه متروپل در شهر آبادان فرو ریخت و تعدادی از هموطنان را به کام مرگ کشاند و عده‌ای را مجروح کرد.» این خبر شاید بیش از هر چیز، یادآور روزهای غم‌انگیز مربوط به ریزش ساختمان پلاسکو تهران در ۳۰ دی سال ۱۳۹۵ و درگذشت تعدادی از هموطنان و شهادت آتش‌نشانان کشورمان بود. 
بلافاصله در پی وقوع این حادثه، تمامی نیروهای امدادرسان اعم از انتظامی، آتش‌نشانی و هلال‌احمر در آبادان وارد عمل شدند؛ اما حجم حادثه رخ‌داده آنقدر بزرگ بود که نیروهای امدادرسان کار بسیار سختی برای نجات افراد داشتند. 
تا این لحظه که نگارنده مشغول نگارش این متن است، تعداد فوتی‌های حادثه ریزش ساختمان متروپل ۲۹ نفر(تا لحظه تنظیم این متن) و تعداد مجروحان و مصدومان نیز 37 نفر اعلام شده و نیروهای امدادرسان همچنان مشغول تلاش برای بیرون کشیدن سایر افراد از زیر آوار هستند.
 
علت ریزش متروپل
طبق اعلام استاندار خوزستان، سنگینی بیش از حد و غیرمتعارف سازه ساختمان متروپل و لحاظ نشدن موارد فنی و استاندارد در این ساختمان که پنج سال پیش در خیابان امیری آبادان قد علم کرده بود، دلیل حادثه پیش‌آمده بوده است. خلیلیان با اشاره به اینکه در ابتدا قرار بود ساختمان متروپل در شش طبقه طراحی شود؛ اما در یک نوبت سه طبقه و در نوبتی دیگر دو طبقه به آن اضافه شدند، تصریح کرد: «افزودن این طبقات درحالی‌که پیش‌بینی‌های مهندسی دقیق برای آن نشده بود، مهم‌ترین دلیل ریزش ساختمان متروپل بوده است.»
 
مجازات عبرت‌آموز مقصران
در پی وقوع این حادثه تأسف‌بار، رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی ضمن تسلیت این حادثه به مصیبت‌دیدگان، به مسئولان دستور دادند ضمن سرعت عمل برای کاستن از تلفات، مقصران حادثه را مورد پیگرد و مجازات عبرت‌آموز قرار دهند تا از تکرار این حوادث در کشور جلوگیری شود. مراجع عظام تقلید سبحانی و نورانی همدانی نیز در پیام‌هایی جداگانه ضمن ابراز تأسف از فرو ریختن ساختمان متروپل در آبادان، خواستار آن شدند که مراجع ذی‌صلاح هر چه سریع‌تر موضوع را بررسی کرده و از تکرار حوادث مشابه احتمالی جلوگیری کنند. 
 
عزم قوای سه‌گانه برای پیگیری 
رئیس‌جمهور ضمن مأموریت به وزارت کشور و سازمان نظام مهندسی و شهرداری‌ها برای شناسایی و معرفی ساختمان‌های ساخته شده ناایمن به منظور مقاوم‌سازی، تخلیه یا تخریب از سوی صاحبان آن ساختمان‌ها، بر ضرورت بسیج همه امکانات جهت امداد و نجات آسیب‌دیدگان و مفقودان حادثه ساختمان متروپل، شناسایی و پیگیری مقصران و قاصران این حادثه، ارائه اخبار صحیح و دقیق از سوی رسانه‌ها پیرامون آن و همچنین جلوگیری از ادامه فعالیت و ساخت‌و‌ساز ساختمان‌های با سازه‌های ناایمن تأکید کرد. رئیس مجلس شورای اسلامی هم در پیامی بر لزوم شناسایی متخلفان تأکید کرد و در مأموریتی از کمیسیون عمران مجلس خواست، گزارش بررسی ابعاد مختلف این حادثه را تهیه و ارائه کند. رئیس قوه قضائیه نیز که از نخستین ساعات وقوع حادثه در آبادان، دستور پیگیری ویژه موضوع از سوی دادستانی آبادان را صادر کرده بود، در نخستین اظهارنظر خود درباره ریزش ساختمان متروپل گفت: «همه کسانی که در خصوص وقوع حادثه متروپل مسئولیتی داشته و یا مسئولیتی می‌توانستند داشته باشند و انجام نداده‌اند، تحت تعقیب قرار می‌گیرند.»
از سوی دیگر، طی روزهای گذشته اعضای شاخص دولت با حضور در شهر آبادان، از نزدیک در جریان وقایع مربوط به ریزش ساختمان متروپل قرار گرفتند. معاون اول رئیس‌جمهور، معاون اقتصادی رئیس‌جمهور ضمن حضور در محل وقوع حادثه و بررسی میدانی اوضاع، به عیادت مصدومان حادثه رفتند و از سوی دیگر وزیر کشور با حضور در آبادان، مسئولیت فرماندهی عملیات پاسخ به بحران حادثه ساختمان متروپل را بر عهده گرفت.
 
بازداشت 10 نفر از متخلفان
طبق اعلام دادستان عمومی و انقلاب آبادان، تاکنون 10 نفر از متخلفان پروژه و مسببان حادثه ریزش ساختمان متروپل آبادان از جمله شهردار فعلی آبادان و دو شهردار سابق و نیز تعدادی از کارکنان شهرداری و ناظران، با دستور قضایی بازداشت شده‌اند و دستور بازداشت تعداد دیگری نیز صادر شده است. 
 
هوشیاری مردم
دادستانی آبادان در نخستین دقایق وقوع حادثه، دستور بازداشت فوری مالک و پیمانکار اصلی ساختمان متروپل «حسین عبدالباقی» را صادر کرده بود؛ اما به سبب جان باختن این فرد در جریان ریزش ساختمان، فرصت برای احضار او به محکمه و شنیدن سخنان و دفاعیاتش مهیا نشد. در حالی که هویت جسد مالک متروپل به روش‌های انگشت‌نگاری و آزمایش DNA تأیید شد؛ اما طی روزهای گذشته شاهد بودیم که رسانه‌های بیگانه و معاند که به دنبال بافتن کلاهی از این نمد بودند، با همراهی پیاده‌نظام داخلی خود‌ در فضای مجازی با دروغ‌ خواندن خبر مرگ حسین عبدالباقی و انتشار خبرهای کذب دیگر درصدد ایجاد اعتراض، درگیری و آشوب در شهر آبادان بودند که هرچند عده‌ای تحت تأثیر این فضاسازی‌ها قرار گرفتند، اما قاطبه مردم آبادان با هوشیاری خود، مانع از تحقق اهداف دشمن شدند.
و کلام پایانی آنکه تَسلای دل مردم داغدار آبادان در این روزها، بیرون کشیدن هرچه سریع‌تر عزیزان‌شان از زیر آوار و مجازات عاملان و افراد دخیل در وقوع این حادثه است. امید آنکه همه نیروهای امدادرسان و مراجع ذی‌صلاح بتوانند در اسرع وقت، انتظارات به حق مردم رنج‌دیده و قهرمان آبادان را برآورده کنند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات