صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۰  ، 
کد خبر : ۳۳۷۹۸۹

مشاور پادشاه پیشین عربستان «بایدن» در حال غرق شدن است/ نیاز به نفت ایران، ونزوئلا و عربستان

پروفسور حسین عسکری با بیان اینکه بایدن برای رفع مشکلاتش علاوه بر نفت عربستان به نفت ایران و ونزوئلا نیز نیاز دارد، گفت: بایدن در حال غرق شدن است.

روابط ریاض و واشنگتن پس از ورود جو بایدن به کاخ سفید در ژانویه ۲۰۲۱ و پس از آن که وی در جریان مبارزات انتخاباتی خود قول داد عربستان سعودی را به کشوری حاشیه‌ای و منزوی تبدیل کند، تیره شد. تیرگی روابط دو کشور پس از طرح مسائلی مثل سوابق حقوق بشر سعودی، قتل جمال خاشقجی و جنگ یمن بیشتر شد.

در حالی که بایدن در ابتدای دوره ریاست جمهوری خود مدعی بود که بر مسائل حقوق بشری در عربستان تمرکز کرده بود، اما حالا تحلیلگران سیاسی آمریکا انتظار دارند این وضعیت تغییر کرده و مسائل دیگری مورد توجه رئیس‌جمهور آمریکا قرار گیرد.

برخی تحلیلگران معتقدند که دیدگاه واشنگتن نسبت به ریاض تغییر کرده و رئیس‌جمهور ایالات متحده در سفر آینده‌اش به عربستان، به دنبال تقویت روابط خود با عربستان سعودی برای رسیدن به اهداف خاص خود است.

با وجود آنکه جو بایدن طی نشستی مطبوعاتی اعلام کرد که سفرش به عربستان قطعی نیست، اما رسانه‌های آمریکایی تاکید دارند که این سفر انجام خواهد شد.

در همین راستا، پروفسور «حسین عسگری» اقتصاددان و استاد تجارت بین‌الملل و امور بین‌المللی دانشگاه جورج واشنگتن آمریکا و مشاور پادشاه پیشین عربستان در گفتگویی با خبرنگار مهر به تشریح اهداف بایدن از این سفر پرداخت.

*رئیس‌جمهور آمریکا به‌رغم شعارها و ادعاهای کمپین انتخاباتی‌اش علیه ریاض، احتمالاً به منظور بهبود روابط به عربستان سعودی سفر خواهد کرد. به نظر شما چرا بایدن تصمیم گرفته است که موضع قبلی خود در قبال این کشور را کنار بگذارد؟

اوضاع اقتصادی آمریکا و وجود تورم بالا، نظرات مثبت نسبت به او را از بین برده است. او به سرعت در حال غرق شدن است و با غرق شدن، شانس دموکرات‌ها را در انتخابات نوامبر کاهش می‌دهد.

با این اوصاف دموکرات‌ها قطعاً اکثریت خود را در مجلس نمایندگان و شاید حتی سنا از دست خواهند داد بنابراین او باید تورم را در کشور کاهش دهد. اما به یاد داشته باشید که از آنجایی که بانک فدرال آمریکا نرخ بهره را افزایش می‌دهد تا تورم را کاهش دهد، بایدن دو مشکل دیگر خواهد داشت. رکود و همچنین سقوط بازار سهام باعث کاهش پس‌انداز و درآمد بازنشستگی مردم می‌شود. بنابراین بایدن در بن بست است.

*آیا موضع قبلی بایدن در قبال عربستان سعودی در مورد دموکراسی و حقوق بشر در این کشور فقط یک تاکتیک برای فشار و دوشیدن ریاض بود یا تحولات اخیر در اوکراین، بایدن را مجبور به انجام این کار کرده است؟

فکر می‌کنم منظور بایدن همان چیزی بود که قبلاً گفته بود. او و اکثر آمریکایی‌ها از رژیم سعودی متنفرند. او صادق بود، اما با توجه به جنگ در اوکراین و محدودیت‌های تحریم‌های ناتو علیه روسیه، به عنوان یک سیاستمدار، چاره‌ای جز التماس ندارد.

ترامپ تلاش زیادی می‌کند که این موضع را القا کند که اگر او هنوز رئیس جمهور آمریکا بود پوتین به اوکراین حمله نمی‌کرد و محمد بن سلمان به حرف او گوش می‌داد و تولید نفت را به حداکثر می‌رساند.

*اگر عربستان تولید نفت را افزایش دهد، چه تأثیری بر سیاست آمریکا در قبال نفت ونزوئلا خواهد داشت؟

این موضوع را در نظر بگیرید که با افزایش تولید نفت کمتر از یک میلیون بشکه در روز توسط عربستان، تأثیر چندانی بر رفع مشکلات آمریکا نخواهد داشت. بایدن برای رفع مشکلاتش نیاز به افزایش تولید سه تا چهار میلیون بشکه‌ای در روز خواهد داشت که این مشکل فقط با عربستان حل نخواهد شد و او علاوه بر نفت تولیدی عربستان به ایران، ونزوئلا و امارات نیز نیاز خواهد داشت.

البته من فکر می‌کنم که همه این مسائل بستگی به این موضوع دارد که قبل از اینکه بایدن بفهمد که بایستی در خصوص ایران و ونزوئلا واقع بین تر باشد، چه اتفاقی برای تولید نفت در جاهای دیگر خواهد افتاد. اما لطفاً به یاد داشته باشید که تولیدکنندگان آمریکایی نیز مایل به افزایش تولید خود نیستند. آنها عاشق قیمت‌های بالاتر هستند!

من فکر می‌کنم ایران به دلیل لابی صهیونیستی و حتی لابی عربی در آمریکا مشکل سخت‌تری خواهد داشت. اما این ایران است که می‌تواند ظرف دو سال آینده تولید نفت خود را تا بیش از دو میلیون بشکه در روز افزایش دهد و با صادرات گاز طبیعی به اروپا صادرات LNG خود را به طور چشمگیری افزایش دهد. اما متأسفانه سیاستمداران آمریکایی تحت نفوذ شدید لابی‌ها هستند و من متأسفم که بایدن و دموکراتها شجاعت لازم را برای ایستادن جلوی آنها ندارند

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات