صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۸  ، 
کد خبر : ۳۳۸۰۸۰

نیوزویک: عربستان بایدن را به زانو درآورده است

یک نشریه آمریکایی در تحلیلی به شدت از قصد جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا برای سفر به عربستان و دیدار با محمد بن‌سلمان، ولیعهد سعودی‌ها انتقاد کرده است. 
نشریه نیوزویک در آغاز این تحلیل نوشته است: «به نظر می‌رسد جو بایدن بعد از وعده‌های نویدبخش خود برای رفتار با عربستان سعودی ماند دولت مطرود در جریان تبلیغات انتخاباتی، اکنون همانند همه روسای جمهور ماقبل خود به دلیل ولع آمریکا برای به دست آوردن نفت ارزان به زانو درآمده است.»
دولت ترامپ روز سه‌شنبه اعلام کرد که جو بایدن اواسط ماه جولای برای دیدار با سران عربستان سعودی به این کشور سفر خواهد کرد.
نیوزویک نوشته با آنکه دستور کار بایدن شلوع است اما تنها یک دلیل برای این سفر وجود دارد و آن هم تلاش آمریکا برای متقاعد کردن ریاض به افزایش تولید نفت خود است تا آمریکا از این طریق بتواند قیمت بی‌سابقه سوخت در این کشور را کاهش دهد.
نیوزویک نوشته است: «این اشتباه وحشتناکی است، آن هم زمانی که می‌توان با اجابت شرایط ایران برای یک توافق هسته‌ای جدید مقادیر مشابه اگر نگوییم مقادیر بیشتری نفت را آزادسازی کرد.»
در ادامه آمده است: «تعامل عمیق‌تر با سعودی‌ها و امتناع از پرداختن به دلایل زیربنایی وابستگی آمریکا به نفت تنها موجب خواهد شد هزینه‌های پیگیری سیاست‌های معقولانه‌تر بیشتر شود.»
نیوزویک تصریح کرده است: «هزینه‌های ترمیم روابط با سعودی‌ها بالا خواهد بود. عربستان سعودی یکی از مستبدترین کشورهای دنیا است که صادرات ایدئولوژی سلفی‌اش اصلی‌ترین عامل پیش‌برنده رادیکالیسم خشونت‌آمیز در منطقه و فراسوی آن است.»
دیدار با بن‌سلمان از آن جهت حائز اهمیت است که جو بایدن بعد از ترور «جمال خاشقچی»، روزنامه‌نگار منتقد سعودی توسط عربستان سعودی، با گرفتن ژست‌های حقوق بشری انتقادهای تندی را علیه ریاض مطرح کرده بود و سعی داشت اینطور وانمود کند که آمریکا به عنوان پلیس حقوق بشر دنیا حاضر نیست برای پیشبرد تجارت و منافع اقتصادی، رفتارهای ناقض حقوق بشری دیگر کشورها و حتی متحدانش را نادیده بگیرد.
دولت بایدن فوریه ۲۰۲۱ در گزارشی اطلاعاتی تایید کرد که قتل فجیع جمال خاشقچی روزنامه‌نگار مخالف سعودی و ستون‌نویس روزنامه آمریکایی واشنگتن پست در سال ۲۰۱۸ در کنسولگری عربستان سعودی در ترکیه با تایید ولی‌عهد انجام شد. با این وجود، واشنگتن از تحریم بن سلمان طبق «قانون پاسخگویی حقوق بشری جهانی ماگنیتسکی» ایالات متحده به دلیل دخالت مستقیم او در «نقض فاحش حقوق بشر» خودداری کرد و در نهایت هیچ پاسخگویی معناداری برای این ترور که دنیا را تکان داد، دیده نشد. 
پیش‌ از قطعی شدن این سفر شبکه «سی‌ان‌ان» به نقل از چند مقام آمریکایی بلندپایه گزارش داده بود که واشنگتن آماده «بازسازی روابط خود» با عربستان سعودی و عبور از پرونده جمال خاشقچی است. 
صحبت درباره آشتی‌جویی بایدن با سعودی‌ها در شرایطی مطرح می‌شود که قیمت سوخت هنوز در آمریکا رو به افزایش است و بایدن برای مهار مشکل روی کمک عربستان سعودی به عنوان بزرگترین صادرکننده نفت خام حساب باز کرده است.
«برت مک‌گورک»، هماهنگ‌کننده امور خاورمیانه در شورای امنیت ملی آمریکا و «آموس هاچستاین»، مشاور ارشد وزرات خارجه آمریکا در امنیت انرژی دو چهره‌ای هستند که در ماه‌های گذشته تلاش‌های پشت‌پرده‌ای را برای ترمیم رابط عربستان سعودی و آمریکا پیش برده‌اند.
بایدن در دوران ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا از او به دلیل داشتن رابطه با دیکتاتورهایی نظیر محمد بن سلمان انتقاد کرده  بود.
مقام‌های آمریکایی مدعی شده‌اند بایدن به دلیل نقشی که بن‌سلمان در قتل خاشقچی داشته مایل به دیدار با او نبود. تنها سه ماه بعد از روی کار آمدن بایدن، دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا در گزارشی فاش کردند که محمد بن‌سلمان مسئول قتل خاشقچی بوده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات