صفحه نخست >>  عمومی >> تیتر اول
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۶  ، 
کد خبر : ۳۳۸۳۵۱
در گفت و گو با بصیرت مطرح کرد:

کوتاهی هشت ساله در مسکن/ دولت سیزدهم در حال جبران کمبود ها در حوزه مسکن است

نباید از دولت سیزدهم توقع داشت کاری که دولت پیشین در هشت سال انجام نداد را یک ساله به منصه ظهور برساند.

به گزارش بصیرت خبری تحلیلی بصیرت، جعفر قادری کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفت و گو با بصیرت در خصوص تلاش دولت و مجلس برای ساماندهی به وضعیت مسکن و ساخت و ساز در سراسر کشور گفت: مجلس شورای اسلامی در قانون جهش مسکن هدف گذاری خود را بر تصویب ساخت و ساز سالیانه یک میلیون واحد مسکونی گذاشته است. بنا بر این مصوبه وزارت راه وشهرسازی با پیگیری های مجلس شورای اسلامی در تلاش است تا مقدمات انجام کار یعنی ساخت و ساز مسکن های ارزان قیمت را برای شهروندان بخصوص اقشار کم درآمد جامعه کلید بزند.
وی در ادامه خاطر نشان کرد: موضوع ساخت و ساز مسکن و ضرورتی که در این مساله وجود دارد قطعا بر دولت و مجلس پوشیده نیست. افزایش نرخ تورم مسکن در سال های گذشته که به افزایش قیمت مسکن و به تبع آن اجاره بها منتهی شد را می توان ناشی از بی توجهی دولت آقای روحانی در هشت سال گذشته نسبت به ساخت و ساز و تامین مسکن مورد نیاز جامعه دانست.
وی در این باره توضیح داد: تعلل و کوتاهی دولت گذشته در هشت سالی که در راس کار بود فشار زیادی بر بخش تقاضای مسکن وارد کرده است به این خاطر به راحتی تامین مسکنی که هشت سال به عقب افتاده و برای مردم در این زمینه کاری صورت نگرفته درعرض یک سال بسیار سخت است لذا نباید از دولت سیزدهم توقع داشت کاری که دولت پیشین در هشت سال انجام نداد را یک ساله به منصه ظهور برساند.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: انباشت تقاضا در بخش مسکن در هشت سال گذشته به قدری زیاد شده که برای پاسخگویی به آن باید برنامه ریزی درستی داشت تا از این محل تورمی به تورم موجود کشور اضافه نشود، لذا ساخت و ساز مسکن و آماده سازی مسکن بنا به نیاز شهرهای کوچک و بزرگ در دستور کار دولت قرار دهد اما قطعا ساخت و سازچند میلیون واحد مسکونی انباشته شده نیاز به گذشت چند سال زمان دارد تا آماده و به بهره برداری برسد.
جعفر قادری در این باره توضیح داد: خوشبختانه دولت سیزدهم مقدمات ساخت و ساز مسکن ارزان را کلید زده و برای تحقق وعده داده شده به مردم آمادگی دارد. با توجه به اینکه خانه دار کردن مردم یک مقوله بسیار مهم اقتصادی به شمار می رود که با امنیت اجتماعی و حتی سیاسی نیز گره خورده است انتظار داریم همه دستگاه ها اعم از دولتی و غیر دولتی برای کمک به دولت در ساخت و ساز واحدهای مسکونی آمادگی خود را اعلام کنند تا یک بار دیگر در چرخه تولید و بهره برداری مسکن قرار بگیریم و بخشی از نیاز مردم برای تامین مسکن توسط دولت سیزدهم پاسخ داده شود.
جعفر قادری نماینده مردم شیراز درباره اینکه اجاره بها سهم بالایی در سبد معیشتی و هزینه ای خانوار دارد، گفت: با توجه به عدم ساخت و ساز مسکن در هشت سال گذشته و اینکه سیاست های غلط عدم ساخت و ساز منجر به برهم خوردن عرضه و تقاضا شده است، بار هزینه مسکن در سبد خانوارها بخصوص در شهرهای بزرگ و کلانشهرها بسیار زیاد شده است، به گونه ای که تامین هزینه مسکن یا اجاره بها منجر به ازدست رفتن بخشی از معیشت اصلی مردم می شود. به همین منظور مقدمات ساخت و ساز مسکن آماده شده اما اینکه انتظار داشته باشیم کوتاهی و تعلل دولت گذشته توسط دولت سیزدهم در یک سال جبران شود قطعا انتظار و توقع به جایی نیست چرا که  کاستی ها و مشکلات باید به مرور زمان برطرف شود. 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات