صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۰  ، 
کد خبر : ۳۳۸۳۴۳

اخبار ویژه روزنامه‌های ۱۱ تیر

روزنامه کیهان**

تورم در 37 کشور جهان دو برابر دو سال قبل شد
شاخص‌های اقتصادی نشان می‌دهد که روند افزایشی نرخ تورم در جهان برای مدت نامشخص ادامه‌دار خواهد بود.
در این‌باره روزنامه همشهری در گزارشی خاطرنشان کرد: اقتصاد جهان پیش از آنکه بتواند خود را تمام و کمال از چاله رکود ناشی از همه‌گیری کرونا برهاند، درون چاهی عمیق به نام تورم افتاد. تورم تقریبا تمامی اقتصادهای جهان به‌ویژه اقتصادهای بزرگ در آمریکا و اروپا را تحت‌تأثیر قرار داده است. جنگ اوکراین، مختل شدن چرخه تامین کالا، افزایش قیمت انرژی و مواداولیه و همچنین موادغذایی در کنار اتخاذ سیاست‌های مالی غیرمسئولانه از سوی بانک‌های مرکزی، از عوامل اصلی ایجاد ابرتورمی است که جهان را درگیر خود ساخته است.
تا یک‌سال پیش، زمانی که اقتصاد جهان هنوز در قله شیوع ویروس کرونا و تبعات آن بود، افزایش نرخ تورم در نتیجه مختل شدن زنجیره تامین و کمبود نیروی کار، منجر به افزایش قیمت‌ها شد، اما سیاستگذاران این افزایش قیمت‌ها را گذرا می‌دانستند که به مرور زمان خودبه‌خود اصلاح خواهد شد. اکنون اما جهش نرخ تورم تحت‌تأثیر افزایش قیمت کالاها و صعودی‌شدن شاخص‌هایی مانند انتظارات تورمی مصرف‌کنندگان، به سطحی فراتر از حد کنترل رسیده و خوش‌بینی‌ اقتصاددانان را درباره گذرا بودن این پدیده به چالش کشیده است. فارغ از این، مشخص نیست آیا بانک‌های مرکزی در کشورهای مختلف می‌توانند از عهده مهار غول تورم بربیایند یا خیر؟
آمریکا به‌عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد جهان هم از این بحران مستثنا نبوده است. براساس جدیدترین گزارش اداره آمار اشتغال در آمریکا، نرخ تورم سالانه که براساس شاخص قیمت مصرف‌کننده برآورد شده، در ماه گذشته میلادی در آمریکا به ۸.۶ درصد رسیده و این بالاترین نرخ تورم طی ۴۱ سال گذشته در این کشور محسوب می‌شود.
نتایج پژوهشی جدید از مرکز تحقیقات پیو(PEW) نشان می‌دهد روند افزایش تورم در گوشه و کنار جهان قابل توجه است؛ به‌طوری که از ۴۴ کشور مورد مطالعه این مؤسسه، نرخ تورم در ۳۷ کشور با اقتصادهای پیشرفته طی
۲ سال گذشته رشد چشمگیر داشته است. این پژوهش نشان می‌دهد قیمت‌های مصرف‌کننده در تقریبا تمامی ۴۴ کشور نسبت به دوران پیش از شیوع کرونا به اندازه قابل‌توجهی افزایش داشته است.
مرکز تحقیقات پیو براساس داده‌های سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی(OECD) گزارش داده که متوسط تورم سالانه در ۳۷کشور مورد بررسی در ۳ ماهه اول سال۲۰۲۲ دوبرابر ۳ ماهه اول سال۲۰۲۰ بوده است. در این میان، در ۱۶ کشور نرخ تورم در ۳ماهه اول سال ۲۰۲۲ بیش از ۴ برابر زمان مشابه در سال۲۰۲۰ بوده است. در میان کشورهای مورد بررسی، ترکیه در ۳ ماه اول سال‌جاری از بالاترین نرخ تورم برخوردار بوده و تورم آن به
54/8 درصد رسیده است.
اکونومیست در گزارشی به ادامه‌دار بودن روند تورم جهانی، به‌ویژه در میان بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان اشاره کرده است. براساس این گزارش، نرخ تورم نقطه به نقطه در میان کشورهای ثروتمند جهان به‌طور متوسط بیش از ۹درصد افزایش داشته است؛ افزایشی که از دهه۱۹۸۰ به بعد بی‌سابقه بوده است. این وضعیت به اقتصاد و بازارهای مالی خسارات سنگینی وارد کرده است.
در این شرایط، تمامی شاخص‌های اقتصادی در همه حوزه‌ها، از خرید و فروش مسکن گرفته تا میزان خروجی کارخانه‌ها حاکی از کند شدن سریع رشد اقتصادی است؛ از این‌رو سرنوشت قیمت مصرف‌کننده یکی از مهم‌ترین پرسش‌هایی است که در حال حاضر در مورد اقتصاد جهانی وجود دارد.
انتظارات تورمی مصرف‌کنندگان هم در جهان رو به رشد است؛ عاملی که می‌تواند نگرانی‌ها نسبت به چسبندگی نرخ تورم را افزایش دهد. اکونومیست نوشته که انتظار افزایش قیمت‌ها در آمریکا در آینده‌ نزدیک به سرعت درحال رشد است و کانادایی‌ها هم خود را برای تورم ۷ درصدی سال آینده آماده کرده‌اند. این بالاترین نرخ انتظار تورمی در میان کشورهای ثروتمند جهان است.

نفت گران و نیاز اورژانسی غرب به توافق با ایران
«ایران به خاطر قیمت جهانی نفت و نیاز غرب به نفت ایران، دست بالاتر را در مذاکرات برجامی دارد.»
این تحلیل را روزنامه آرمان منتشر کرد و افزود: عبور قیمت هر گالن بنزین از مرز 5 دلار در آمریکا و بحرانی که اروپا در زمینه تأمین نیازهای نفتی و گازی خود با آن دست و پنجه نرم می‌کند سران کشورهای گروه 7 را بر آن داشته تا به فکر منابع نفتی جایگزین بیفتند. در این راستا ابتدا تحریم‌های نفتی ونزوئلا از سوی آمریکا کمرنگ شد و حال نوبت به ایران رسیده تا تحریم‌کنندگان برای استفاده از نفت ایران فرش قرمز پهن کنند.
قیمت جهانی نفت اخیراً به حدود 120 دلار رسید. علت افزایش قیمت نفت چند دلیل اساسی دارد اول آنکه مکرون با شیخ محمد در دبی صحبت داشت و دیدگاه او این بود که امارات و عربستان ظرفیت تولید اضافی را ندارند. دلیل دوم به ذخایر نفتی آمریکا که 6 میلیون و 900 هزار بشکه کاهش پیدا کرده است برمی‌گردد این در حالی است که این رقم حتي يک روز آمريکا را جواب نمي‌دهد و سابق بر اين آمريکا روزانه 17 تا 18 ميليون بشکه در روز توليد مي‌کرد که اين خود فشار مضاعفي به آمريکا وارد مي‌کند و دليل سوم به ارزش دلار جهاني برمي‌گردد و نهايتا با شروع فصل تابستان و افزايش قيمت بنزين فشار زيادي به بازار مي‌آيد و کشورهاي اروپايي به آمريکا فشار مي‌آورند که حداقل مقداري از کسري را از نفت ايران بتوانند جبران کنند و با برگرداندن ايران به بازار جهاني بخشي از اين کمبود را جبران کنند.
حسینی رئيس اتحاديه صادرکنندگان نفت و گاز و پتروشيمي گفت: با تعمير و بازسازي زيرساخت‌هاي نفتي که سال گذشته صورت گرفت توليد 2 ميليون
و 500 هزار بشکه‌اي در روز به ميزان 3 ميليون و 500 هزار بشکه رسيد و براي رسيدن به 4 ميليون بشکه در روز که به ميزان قبل از تحريم‌هاست فاصله چنداني نداريم و در اين مدت مي‌توانيم از ذخاير چاه‌هاي جديد و فعال کردن آنها استفاده کنيم. به عقیده بسیاری از کارشناسان تصویر کلی بازار نفت و گاز نشان می‌دهد که ایران حالا دست بالا را در مذاکرات دارد، چرا که در حال حاضر نیاز به منابع انرژی ایران در بیشترین سطح احساس می‌شود. این در حالی است که بازار نفت جهانی مسیر صعودی در پیش گرفته و قیمت نفت به بیشترین سطح از سال 2008 رسیده و برای اولین بار قیمت بنزین در آمریکا از 5 دلار در هر گالن عبور کرده است و همین مسئله به تورم در جهان دامن زده است.
برای مقابله با بحران موجود چندی پیش دفتر ریاست جمهوری فرانسه با انتشار بیانیه‌ای خواستار بازگشت نفت ایران و ونزوئلا به بازار جهانی شد از طرفی ماکرون با بایدن در حاشیه نشست گروه 7 در این خصوص صحبت و به او اعلام کرده که به افزایش تولید امارات و عربستان دل نبندد. البته بررسی‌ها نشان می‌دهد که هیچ کشوری به اندازه ایران توان افزایش عرضه نفت و متعادل کردن بازار در بازه زمانی 6 ماهه و تا رسیدن به فصل سرما در اروپا را ندارد.

گزارش رسانه آمریکایی از تولید قایق موشک‌انداز و رادارگریز در ایران
تارنمای یواس‌ان‌ای، با استناد به تصاویر ماهواره‌ای گزارش داد: ایران احتمالا در حال ساخت یک قایق موشک‌انداز رادارگریز جدید است.
این قایق ناشناخته به نظر رادارگریزتر از انواع قبلی می‌آید و می‌تواند یک قایق موشک‌انداز باشد. به نوشته این رسانه که اخبار حوزه دریایی را منتشر می‌کند، این کشتی در مجموعه کشتی‌سازی شرکت تعاونی شناورسازی مدکن آلوی قشم در جزیره قشم واقع شده و در تصاویر ماهواره‌ای تجاری ایرباس که به صورت عمومی در
«گوگل ارث» به اشتراک گذاشته شده، قابل مشاهده است.
این تارنما همچنین افزود: این قایق جدید در کنار یک کاتاماران موشک‌انداز جدید دیگر و یک رزم‌ناو موشک‌انداز کلاس شهید سلیمانی دیده می‌شود. نوع جدید از نظر شکل کلی شباهت‌هایی به یک مدل رادارگریز دارد اما به طور قابل توجهی کوچکتر است. اندازه آن حدود ۱۶۶ فوت یا ۱۵۰ متر طول
و ۴۶ فوت یا ۱۴ متر عرض است.

حامیان اشغالگری صدام هم نسخه «انعطاف ایران» را می‌پیچیدند
یک کارشناس حامی برجام گفت: ثمربخشی مذاکرات، تنها در صورت اینکه طرفین از خود انعطاف به خرج دهند، ممکن خواهد بود.
به گزارش نامه‌نیوز، حسن بهشتی‌پور، احیای دوباره گفت‌وگوها در قطر را به فال نیک گرفته و می‌گوید: «شروع دوباره و مذاکرات طولانی، بهتر از توقف مذاکرات است».
او گفت: قرائن و شواهد نشان می‌هد که امیدها نسبت به قبل افزایش پیدا کرده و اینکه چگونه می‌توان مشکلات را حل کرد، سؤال اساسی است. چون دو طرف نشان داده‌اند که فعلا انعطاف لازم را برای خروج از بن‌بست فعلی نشان نمی‌دهند و مایلند همچنان محکم مواضع خودشان را حفظ کنند در حالی که برای رسیدن به توافق باید هر دو طرف و نه فقط یک طرف انعطاف لازم را نشان دهند.
او می‌افزاید: انعطاف‌پذیری، شرط موفقیت مذاکرات است. از طرفی امیدوارم که این دور مذاکرات آخر باشد ولی قرائن و شواهد این را نشان نمی‌دهد و اختلافات همچنان وجود دارد و بعد از چهار ماه توقف مذاکرات دو طرف می‌خواهند یک ارزیابی مجدد از هم داشته باشند و باید دید که آیا از خود انعطاف نشان می‌دهند؟
بهشتی‌پور می‌گوید: موضع‌گیری‌های دو طرف نشان می‌دهد بحث نحوه پایان دادن به تحریم‌ها و همچنین تضمین‌های لازم برای توافق و اجرای آن برای دو طرف سازوکار دقیقی ندارد که امیدواریم در این دوره مشخص شود که در این صورت توافق حاصل خواهد شد. از طرفی، منطق عقلانی می‌گوید به دلیل بحران ناشی از جنگ به دلیل انرژی در اوکراین بهتر است ظرفیت کشوری مثل ایران که بالقوه می‌تواند دو تا سه میلیون بشکه نفت به بازار تزریق کند را به کار بگیرند.
اگر آمریکایی‌ها به این جمع‌بندی رسیده باشند که برای بازار انرژی و ایجاد توازن در عرضه و تقاضا به تحریم‌های ایران به‌خصوص نفت و پتروشیمی پایان دهند، اقدام خوبی است که کمک می‌کند زودتر به نتیجه برسند ولی هنوز آمریکایی‌ها چنین چیزی را نشان نمی‌دهند. هرچند در تحلیل‌های منابع غربی چنین گفته می‌شود ولی عملا شاهد این نیستیم که واقعا آن را دنبال کنند.
اظهارات آقای بهشتی‌پور توام با بی‌دقتی و تغافل است وگرنه او به عنوان حامی دوآتشه برجام و تیم مذاکره‌کننده در دولت سابق، بهتر از هرکس می‌داند که طرف ایرانی در مذاکرات منتهی به برجام، بیشترین انعطاف و تنازل یکطرفه را به خرج داد که همان هم موجب تدوین توافقی به شدت نامتوازن، نامعتبر و خسارت‌بار شد. به عبارت دیگر، برجام صرفا در یک صورت برای ایران قابل احیاست و آن اینکه کف حقوق ایران در لغو پایدار و موثر تحریم‌ها تضمین شود. از سوی دیگر نقض کامل برجام از سوی آمریکا و غرب هم نشان داده که انعطاف بیش از حد مجاز در مذاکرات برجامی، موجب خسارت شده و قابل تکرار نیست. در این میان، این آمریکاست که چه در زمان حضور در توافق
(با دور زدن آن با بهانه‌های تحریمی مختلف) و چه با خروج رسمی از آن، به ایران خسارت زده و باید این خسارت‌ها را جبران کند.
این نکته هم گفتنی است که اظهارات امثال آقای بهشتی‌پور، مانند ژست بی‌طرفانه سازمان ملل و برخی دولت‌های غربی به هنگام حمله صدام به خاک ایران است که طرفین را به آتش‌بس دعوت و در واقع اشغالگری صدام را تایید می‌کرد و از ایران می‌خواست آن اشغالگری را به رسمیت بشناسد! حالا هم برخی حامیان دوآتشه برجام، نسخه مشابهی را می‌پیچند که در نوع خود شک‌برانگیز است و گویندگان را در موضع اتهام جدی می‌نشاند؛ چرا که آنها یک‌بار با همین دعوت ایران به انعطاف و فشار رسانه‌ای همسو با غرب، توافقی زیانبار را به کشور تحمیل کردند و حالا هم باوجود عبرت‌های برجام، همان نسخه را تجویز می‌کنند!

 

***************

روزنامه وطن امروز**

صهیونیست‌ها در دیوارهای بتنی خود محبوس شده‌اند
فرمانده‌ کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: دشمن قادر به تکمیل پروژه عظیم دولت‌سازی خود نیست. رژیم صهیونیستی راهبرد از نیل تا فرات را در سر می‌پروراند اما هم‌اکنون در دیواره‌های عظیم بتنی دور خود محبوس شده است. 
سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی در مراسم معارفه رئیس جدید سازمان حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران ناکام‌سازی اراده و نقشه‌های دشمن از جمله عبور از تحریم‌های اقتصادی، انزوابخشی سیاسی، نبرد اطلاعاتی، جنگ روانی، ارعاب نظامی و مسائلی از این دست را از جمله نقش‌آفرینی‌های سپاه در کنار دیگر قوای نظام قلمداد کرد و افزود: اعتبار قدرت به اندازه آن نیست، بلکه به میزان، شدت و جغرافیای نفوذ است و این موضوع به یک حقیقت جاری و مورد قبول همه جهان تبدیل شده است. فرمانده‌کل سپاه درهم شکستن اراده و اقتدار دشمن در توقیف کشتی انگلیسی «استنا ایمپرو» ، انهدام پهپاد متجاوز راهبردی جاسوسی آمریکا، دستگیری تفنگداران آمریکایی، حمله موشکی به پایگاه آمریکایی عین‌الاسد و برخی اقدامات دیگر را از نقش‌آفرینی‌های غرورانگیز سپاه در برابر دشمن توصیف کرد. وی یادآور شد: دشمن می‌خواهد اعتماد به نفس را از ما بگیرد و ما را از درون تهی کند و نگاه و اعتبار خودمان را اول از چشم خودمان بیندازد، این خطرناک‌ترین و مرموزانه‌ترین نوع تهاجم است و برای همین ما از همه فرماندهان، مسؤولان و همه پاسداران می‌خواهیم این داستان موهوم دشمن را ابطال کنند. 
***
خطیب موقت جمعه تهران:
قوه قضائیه سند تحول دستگاه قضا را جدی بگیرد
خطیب موقت جمعه تهران گفت: به هر میزان که سطح دانش قضایی ارتقا پیدا کند، سطح تقوا و خودسازی در مسؤولان و کارکنان ارتقا پیدا می‌کند و کارآمدی دستگاه افزایش می‌یابد. حجت‌الاسلام سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد در خطبه‌های نماز جمعه تهران اظهار داشت: قسط و عدالت متوقف بر شناخت حق است. شناخت حق یعنی شناخت وظیفه در همه سطوح حیات فردی و اجتماعی و سیاسی و فرهنگی؛ انسان‌هایی می‌توانند در مسیر بسط عدالت قدم بردارند که آراسته به حق باشند و بعد از شناخت حق در مسیر مقدس دفاع از حق و گسترش حق در جامعه قدم بردارند. در نگاه اسلام برخلاف نگاه نظریه‌پردازان غربی عدالت حول قراردادهای اجتماعی تبین فلسفی نمی‌شود و ساخته دست بشر نیست. عدالت میوه شیرین اجرای حق است و حق برآمده از نظام هستی و فهم نیازهای فطری انسان و مفاهیم وحیانی است. وی ادامه داد: مهم‌ترین دغدغه و اصل از نگاه رهبری در دیدار اخیر، تحقق و اجرای سند تحول دستگاه قضایی بود. از ریاست قوه می‌خواهیم با الهام از کلام رهبری که فرمودند این تحول در سایه کادرسازی و شخصیت‌سازی تحقق می‌یابد، با یک کادر مقتدر و عالم و هوشمند و آشنا به تار و پود این دستگاه پیچیده، دغدغه خود را تحول در این دستگاه مهم و عدالت‌گستر قرار دهند. 
***
غرب منافع ایران را نادیده می‌گیرد
 وزیر خارجه روسیه با تأکید بر اینکه غرب تنها به منافع خود اهمیت می‌دهد، گفت که کشورهای غربی منافع کشورهای دیگر مانند چین، ایران و هند را نادیده می‌گیرند. «سرگئی لاوروف» با انتقاد از عملکرد ناتو ادامه داد: جمله «ناتو یک ائتلاف دفاعی است»، مزخرف و مضحک است، حتی شرم‌آور است که چنین چرندیاتی را مطرح کنیم. 
***
آمادگی ایران برای استقرار دبیرخانه کنوانسیون محیط‌زیست خزر
وزیر امور خارجه با اشاره به آمادگی ایران برای استقرار دبیرخانه کنوانسیون محیط‌زیست خزر و همچنین میزبانی دور بعدی نشست سران گفت: لازم‌الاجرا شدن رژیم حقوقی دریای خزر نیازمند ترسیم خطوط مبدأ است. حسین امیرعبداللهیان در گفت‌وگویی تلویزیونی گفت: سفر رئیس‌جمهور به عشق‌آباد با هدف حضور در نشست سران کشورهای حاشیه دریای خزر و دیدار با سران این کشورها و پیگیری برخی موضوعات دوجانبه، منطقه‌ای و مباحث بین‌المللی انجام شد. 
وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران یکی از طرف‌های اصلی در موضوعات مربوط به دریای خزر است، اظهار داشت: برای ما خیلی مهم است که خط مبدأ ساحلی کشورها ترسیم شود و با یک فرمول واحد 5 کشور درباره تعیین تکلیف خط مبدأ توافق کنند. رئیس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: یک نقطه اختلافی در این گفت‌وگوها در سطح سران نشست مقامات عالی یا کارشناسان ارشد و در نشستی که یک روز قبل از تشریف‌فرمایی آقای رئیسی در سطح وزرای خارجه 5 کشور ساحلی دریای خزر برگزار شد این است که رژیم حقوقی دریای خزر اجرایی شود. ما در جمهوری اسلامی ایران به صراحت در متن سخنان و مواضع آقای رئیسی این را اعلام کردیم که برای لازم‌الاجرا شدن کنوانسیون حقوقی دریای خزر ترسیم خط مبدأ بر مبنای منافع یکایک کشورهای ساحلی از جمله جمهوری اسلامی ایران و سهم ایران از بستر و زیر بستر و مجموعه منافعی که در ترسیم خط مبدأ، جمهوری اسلامی ایران باید دنبال کند در این چارچوب باید شکل بگیرد. 
وی ادامه داد: هم در نشست مقامات عالی و هم در نشست وزرای خارجه با تلاش جمهوری اسلامی ایران بر این موضوع تأکید شد که ابتدا ترسیم خط مبدأ و تثبیت آن با یک فرمول مشخص و به صورت اجماعی توسط 5 کشور ساحلی انجام شود و سپس ما در جمهوری اسلامی ایران قادر خواهیم بود متن کنوانسیون حقوقی دریای خزر را که در گذشته در دولت قبل به امضا رسیده به مجلس شورای اسلامی ارسال کنیم. 
 

**************

روزنامه خراسان**

کاهش 20 درصدی مصرف لبنیات!
فارس - سخنگوی انجمن صنایع لبنی گفت:‌ برآوردهای اولیه این است که پس از اجرای طرح اصلاح یارانه‌ها و افزایش قیمت، مصرف لبنیات 20 درصد کاهش یافته است که می توان با اختصاص کالابرگ الکترونیکی لبنی آن را افزایش داد.
 
افزایش قیمت دلار توافقی به بالای 30 هزار تومان
خراسان - پایان بدون نتیجه مذاکرات هسته ای در دوحه موجب افزایش قیمت دلار توافقی از حدود 29 به بیش از 30 هزار تومان شد. قیمت های دلالی در بازار آزاد ارز نیز به مرز 32 هزار تومان بازگشت.

 

**************

روزنامه ایران**

بانو «کونیکو یامامورا» درگذشت
کونیکو یامامورا مادر ژاپنی شهید «محمد بابایی» به علت بیماری ظهر دیروز جمعه دهم تیرماه در بیمارستان خاتم‌الانبیای تهران درگذشت.
او تنها مادر شهید دفاع مقدس با اصالت ژاپنی است. فرزند شهیدش جوان ۱۹ ساله‌ای بود که هم در دوران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی فعالیت‌های زیادی داشت و هم در زمان جنگ تحمیلی با وجود سن کم، راهی جبهه‌ها شد تا از اسلام و ایران دفاع کند که در عملیات والفجر یک، در منطقه فکه به شهادت رسید.
شهید «محمد بابایی» در بیست و نهم بهمن سال ۴۲ در تهران چشم به جهان گشود.
دانشجوی کارشناسی در رشته ریاضی بود و به عنوان بسیجی در جبهه حق علیه باطل حضور یافت. او در بیست و دوم فروردین ماه ۶۲ بر اثر اصابت ترکش توسط نیروهای عراقی شهید شد. به گزارش فارس، کونیکو یامامورا در خانواده‌ای بودایی در ژاپن متولد و در ۲۰ سالگی با جوانی مسلمان و ایرانی آشنا شد و تحت تأثیر اخلاق اسلامی این جوان مسلمان به دین اسلام مشرف شده و با الهام از کتاب آسمانی قرآن نام «سبا» را برای خود برگزید.
یامامورا بعد از ازدواج به ایران مهاجرت کرد و صاحب فرزندی شد که عازم جبهه‌های نبرد جنگ تحمیلی شده و به شهادت رسید. کونیکو یامامورا در سال‌های ابتدایی راه اندازی رادیو ژاپنی، فعالانه در پایه‌گذاری این رسانه نقش‌آفرینی کرد و پس از آن تاکنون به عنوان کارشناس با این رادیو همراه بوده است.
کتاب «مهاجر سرزمین آفتاب» درباره زندگی این مادر شهید ژاپنی توسط حمید حسام از نویسندگان آثار دفاع مقدس و با همکاری مسعود امیرخانی گردآوری و تنظیم شده است و از سوی انتشارات «سوره مهر» هم اکنون در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد.

برگزاری آیین تکریم و معارفه رئیس سازمان حفاظت اطلاعات سپاه
آیین تکریم و معارفه رئیس سازمان حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران، پنجشنبه گذشته با حضور فرمانده کل سپاه پاسداران در ستاد این سازمان برگزار شد و طی آن ضمن معارفه سردار سرتیپ پاسدار مجید خادمی به سمت رئیس سازمان حفاظت اطلاعات سپاه، از تلاش‌های سردار سرتیپ پاسدار محمد کاظمی در این سازمان طی ۱۴ سال گذشته قدردانی شد.
به گزارش فارس، سردار حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران در این مراسم، با بیان اینکه انقلاب اسلامی توانسته است قلمرو نفوذ خود را به اعماق جغرافیای عالم گسترش دهد، ناکام‌سازی اراده و نقشه‌های دشمن از جمله عبور از تحریم‌های اقتصادی و انزوا‌بخشی سیاسی را از جمله نقش‌آفرینی سپاه در کنار دیگر قوای نظام دانست.
وی گفت: دشمن می‌خواهد اعتماد به نفس را از ما بگیرد و ما را از درون تهی کند و نگاه و اعتبار خودمان را اول از چشم خودمان بیندازد. این خطرناک‌ترین و مرموزانه‌ترین نوع تهاجم است و برای همین ما از همه فرماندهان، مسئولان و همه پاسداران می‌خواهیم این داستان موهوم دشمن را ابطال کنند.
 

**************

روزنامه شرق**

پیشنهاد مجید نصیرپور، نماینده ادوار مجلس به قالیباف

‌نمایندگان باید نسبت به تصمیمات ‌خود پاسخ‌گو شوند

نایب‌رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس هشتم گفته نمایندگانی که به وزرا رأی اعتماد می‌دهند، یا نسبت به عملکرد آنها شناخت دارند یا ندارند، اگر شناخت دارند که باید فرصت لازم را به آنها بدهند و قبل از یک‌سالگی آنها را به استیضاح نکشانند، اما اگر شناختی ندارند و رأی اعتماد می‌دهند، باید نسبت به این تصمیم غلط خود پاسخ‌گو باشند.

او دراین‌باره از قالیباف خواست راهکاری برای پاسخ‌گوکردن نمایندگان نسبت به تصمیمات غلط خود پیدا کند. مجید نصیرپور،‌ نماینده ادوار مجلس، درباره تلاش برخی نمایندگان برای استیضاح وزرای ضعیف دولت سیزدهم به‌ویژه وزیر صمت به «شرق» گفت: «استیضاح یکی از ابزارهای نظارتی مجلس است که ریشه در قانون اساسی دارد و از اختیارات بسیار مؤثر نهاد قانون‌گذاری است». او استیضاح را حق نمایندگان دانست و درعین‌حال افزود: «وقتی به قانون اساسی و قانون آیین‌نامه داخلی توجه می‌کنیم، در ذات استیضاح یک اختیاری گذاشته شده است با این عبارت که نمایندگان «می‌توانند» وزیری را مورد استیضاح قرار دهند!

یعنی هیچ «اجباری» در کار نیست که از این ابزار نظارتی به عنوان یک وسیله روزمره استفاده کنند». این نماینده ادوار توضیح داد:‌ «در آیین‌نامه داخلی مجلس موارد متعددی برای اعمال نظارت وجود دارد و اگر این ابزارها به درستی مورد استفاده قرار گیرند، هیچ‌یک از مطالبات نمایندگان به استیضاح ختم نمی‌شود».‌نصیرپور «استیضاح» را در مثل حکم طلاق دانست و اضافه کرد: «مثلا در زندگی خانوادگی در اولین اختلاف بحث طلاق را وسط نمی‌کشیم.

پس بهتر است برای وزرای کابینه هم این زمان لازم داده شود و پیگیری‌های قبلی انجام شود؛ در نهایت استیضاح را به عنوان راهکار آخر مورد استفاده قرار دهیم. پس از آنجایی که از نظر زمانی وزرا هنوز فرصت لازم را نداشته‌اند که خودشان را ثابت کنند، نمایندگان نباید دراین‌باره عجله کنند».

نایب‌رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس هشتم با تأکید بر اینکه «مشکلاتی در نظامات مدیریتی ما وجود دارد و نمی‌توانیم این مشکلات را انکار کنیم»، تصریح کرد: «بنابراین به نظر من گذشت کمتر از یک سال از زمان مدیریت یک وزیر، زمان مناسبی برای بررسی عملکرد و استیضاح او نیست؛ چراکه زمان کافی و لازم را نداشته است تا به برنامه‌هایش جامه عمل بپوشاند».

این سیاست‌مدار اصلاح‌طلب در مخالفت با استیضاح وزرای دولت سیزدهم در زمان کمتر از یک سال، تأکید کرد: «ما باید موضوع را اصولی و اساسی پیگیری کنیم. سؤال اینجاست که آیا مشکلات فعلی کشور صرفا ناشی از عملکرد وزیر و وزارتخانه تحت اداره اوست یا مشکلات ساختاری و بیرونی و داخلی دیگری وجود دارند که بر رفتار وزارتخانه تأثیر دارند؟».

نصیرپور اضافه کرد:‌ «در واقع شرایط بین‌المللی و اقتصادی حاکم بر بازار و روابط ما با سایر کشورها همگی از عواملی هستند که بر عملکرد وزارتخانه‌ها اثر دارند. پس اگر این موارد را در نظر نگیریم، انصاف را رعایت نکرده‌ایم».

او بیان کرد: «من به شخص وزیر فعلی صمت کاری ندارم و حرفم ناظر به واقع‌بینی شرایط کشور است. دولت هنوز زمان لازم را سپری نکرده، اصلاحات ساختاری نداشته و شرایط بین‌المللی ما تغییری نکرده است. تکالیف متعددی هم در قوانین عادی و روزمره قوانین بودجه به وزارتخانه‌ها تکلیف می‌کنیم که تهیه سازوکار آنها بسیار زمان‌بر است. اما همه ناکارآمدی‌ها را به وزیر و وزارتخانه تحت امرش ارتباط می‌دهیم».

این نماینده ادوار مجلس در ادامه گفت: «اکنون که بحث استیضاح وزرا در مجلس داغ است، صرف‌نظر از اینکه مجلسی‌ها درخواست استیضاح را پس می‌گیرند یا نمی‌گیرند، استیضاح انجام بشود یا نشود، بد نیست نمایندگان صادقانه جواب بدهند چقدر آقای فاطمی‌امین را می‌شناختند که به او برای وزارت صنعت، معدن و تجارت رأی اعتماد دادند؟».

نصیرپور ادامه داد: «اگر او را می‌شناختند و مناسب وزارت صمت می‌دانستند، پس باید زمان لازم را به او بدهند بعد عملکردش را به نقد بکشند.

اما اگر کوچک‌ترین اشتباهی در رأی اعتماد رخ داده که ناشی از عدم شناخت از عملکرد و توانایی او یا هر شاخصه دیگری بوده است، باید مجلس پاسخ‌گوی رأی اعتماد خود به او یا سایر وزرای ضعیف که این روزها صحبت از استیضاح آنها مطرح است، باشد».

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس هشتم همچنین بیان کرد: «آیا مجلس مسئولیت مشترکی در دادن رأی اعتماد به وزرا در شرایط فعلی دارد یا ندارد؟

درباره مسئولیت این بخش چه کسی پاسخ‌گو است؟».‌این سیاست‌مدار اصلاح‌طلب در پیشنهادی به قالیباف گفت:‌ «رئیس محترم مجلس یازدهم با تمرکزی که این روزها روی موضوع استیضاح و موارد متعدد حوزه عملکردی مجلس دارند، بهتر است برای پاسخ‌گوکردن نمایندگان راهی پیدا کنند و مکانیسمی را تعریف کنند که اگر مسجل شد تصمیم نماینده‌ مجلس اشتباه بوده است، هزینه‌اش را خود او بپردازد».

نصیرپور موضوع دیگری را که بر شرایط امروز کشور و وزارت صمت اثر داشته است «گستردگی و تنوع مأموریت‌هایی» دانست که به این وزارتخانه سپرده شده است.

 

****************************************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات