صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۲  ، 
کد خبر : ۳۳۸۲۵۴

اخبار ویژه روزنامه‌های ۷ تیر

کیهان**

نشنال اینترست: مقابله به مثل ایران در ماجرای توقیف نفتکش نگران‌کننده است
نشریه آمریکایی با اشاره به مقابله به مثل ایران در ماجرای توقیف نفتکش‌ها نوشت؛ واشنگتن برای مقابله با قدرت‌نمایی ایران، نیازمند راهبرد جدیدی است.
نشنال اینترست می‌نویسد: یک روز پس از آنکه یونان، نفت ایران را در پایان ماه می ‌توقیف کرد، تهران دو نفتکش یونانی را در خلیج‌فارس در اختیار گرفت. این مسئله، به لزوم سیاست جامع‌تر و معتبرتر آمریکا و کمپین فشار برای مقابله موثر با تجاوزگری]!؟!
[ ایران و جلوگیری از آن اشاره دارد. ۲۶ می‌۲۰۲۲ گزارش شد که یونان به درخواست مقام‌های آمریکایی و اروپایی، محموله نفت خام‌تانکر ایرانی را توقیف کرده است. ایران در پاسخ همان کاری را کرد که همواره در مواجهه با فشار اقتصادی انجام می‌دهد، اینکه متقابلا فشار را افزایش داد.
ایران دو نفتکش یونانی را در آب‌های خلیج‌فارس توقیف کرد. گفته می‌شود که یکی از این نفتکش‌ها حامل محموله‌ای به مقصد آمریکا از عراق از جمله هزاران بشکه نفت به ارزش بیش از ۱۰۰ میلیون دلار بود و دیگری از عراق راهی یونان بود.
این مسئله نشان می‌دهد هر زمان که آمریکا به فعالیت‌های مخرب ایران با تحریم‌های صرف یا حتی استفاده محدود از زور پاسخ داده، تهران چراغ سبزی برای تشدید اقدامات خود مشاهده کرده است.
تاکنون راهبرد فشار متقابل ایران تا حد زیادی موفقیت‌آمیز بوده است. درحالی که جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا دستور حملات هوایی در سوریه در فوریه ۲۰۲۱ و سپس در سوریه و عراق در سال ۲۰۲۱ را صادر کرد، شبه نظامیان شیعه تحت حمایت ایران بر تحرکات خود افزودند و این مسئله شگفت‌آور نیست.
بدون حمایت گزینه‌های نظامی معتبر، تلاش آمریکا برای تقویت اجرای تحریم‌ها، ترغیب‌کننده فشار متقابل ایران به ویژه در میز مذاکره است. در جریان مذاکرات هسته‌ای، ایران به تامین مالی گروه نیابتی خود و تجاوز‌های منطقه‌ای ادامه می‌دهد و رویکردی قاطعانه‌تر که هم تحریم‌های موجود را اجرا و هم آمادگی نظامی را تقویت می‌کند، بهترین چشم‌انداز را برای کاهش بی‌ثباتی ارائه می‌دهد.
 آنچه آمریکا فورا نیاز دارد و فاقد آن است، یک راهبرد جامع طرح «بی» است که دولت واشنگتن آن را دکترین بایدن توصیف می‌کند. این راهبرد باید بیان کند که آمریکا از تمام عوامل قدرت ملی از جمله اجرای تحریم‌های سختگیرانه و نیروی نظامی استفاده می‌کند تا از منافع حیاتی در خاورمیانه و با اولویت بالا برای جلوگیری از هسته‌ای شدن ایران دفاع کند.
در واقع، تازه‌ترین اقدامات ایران مستلزم یک رویکرد جدیدی از سوی آمریکاست. آمریکا و شرکایش باید بی‌درنگ اقدام کنند و مانع از تجاوزگری ایران همچون توقیف نفتکش‌ها شوند.
نشنال اینترست در حالی خواستار تهدید نظامی ایران از سوی آمریکا شده که دولت آمریکا حتی از عهده گروه طالبان در افغانستان بر نیامد و در جنگ نیابتی سوریه هم شکست سنگینی را به جان خرید.
 
شکست فشار حداکثری آشکار شده اما بایدن همان را ادامه می‌دهد
دولت بایدن فرصت بازگشت به توافق با ایران را داشت اما رویکرد شکست خورده ترامپ با عنوان «فشار حداکثری» را ادامه داد که موجب پیشرفت غنی‌‌سازی اورانیوم ایران بوده است.
نشریه نشنال اینترست، تحلیل فوق را به قلم پل پیلار (عضو سابق سازمان سیا) منتشر کرد و افزود: سیاست‌های خاورمیانه‌ای بایدن شبیه ترامپ است. اما چرا؟
بایدن در روزی که به قدرت رسید، مسن‌ترین رئیس‌جمهور ایالات متحده بود، این شانس را داشت که یک رئیس‌جمهور یک دوره‌ای موثر شود. یک سوم دوره ریاست‌جمهوری او گذشته و بدیهی است که او در این مسیر نیست.
اگر بایدن برای دور دوم نامزد انتخابات شود، در پایان دوره ۸۶ ساله خواهد بود. برای مقایسه، مسن‌ترین رئیس‌جمهور بعدی ایالات متحده رونالد ریگان بود که ۷۷ سال داشت که از سمت خود کنار رفت.
بزرگ‌ترین کمکی که قرار بود بایدن به ملت آمریکا بکند، بازگرداندن صداقت، حقیقت، عقل، لطف و احساس خدمات عمومی به کاخ سفید پس از چهار سال ریاست جمهوری دونالد ترامپ بود...
اما یک رئیس‌جمهور یک دوره‌ای که زیر بار هیچ یک از دودلی‌های مرتبط با انتخاب مجدد نباشد، می‌تواند عادات قدیمی، کهنه و غیرمولد را در‌اندیشیدن به سیاست بدون ترس از پرداخت هزینه‌های سیاسی شخصی بشکند. این که بایدن تلاش نمی‌کند از این عادت‌ها دور شود، با رویکرد دولت او در قبال خاورمیانه نشان داده می‌شود که نماد آن سفر آینده او به عربستان سعودی و اسرائیل است. 
بسیاری از نظرات موافق و مخالف درباره سفر به عربستان سعودی، با ساده‌‌سازی بیش از حد انتخاب سیاست بین تلقی قاتل جمال خاشقچی به‌ عنوان منحوس در مقابل مذاکره با عربستان سعودی، به دلیل اینکه این کشور بازیگر اصلی در خاورمیانه است، برخی از این نوع تفکرات قدیمی را نشان داده است. 
اما به نظر نمی‌رسد دولت بر مشکل اساسی‌تر سیاست در قبال خاورمیانه، یعنی تقسیم‌بندی منطقه بین افراد خوب و بد، بین متحدان و مخالفان، بدون فراتر رفتن از این برچسب‌ها و توجه کافی به اینکه دقیقاً چه کسی چه کاری انجام می‌دهد و چگونه بر امنیت منطقه تاثیر می‌گذارد، غلبه کرده باشد. دیدگاه مرسوم، اسرائیل و کشورهای عربی را که فعالانه با آن همکاری می‌کنند به‌عنوان افراد خوب و ایران را به‌عنوان مهم‌ترین آدم بد نشان می‌دهد.
یک مثال برجسته از اینکه چگونه این دیدگاه با اینکه چه کسی چه کاری انجام می‌دهد مطابقت ندارد و چگونه ایالات متحده می‌تواند به آشفتگی‌های ایجاد شده توسط جاه طلبی‌های محلی بازیگران منطقه‌ای کشیده شود، جنگ در یمن است.
در ابتدای جنگ داخلی ناشی از نارضایتی قبیله‌ای بر سر مسائل داخلی، عاملی که بیش از هر عامل دیگری، یمن را به یک فاجعه انسانی تبدیل کرد، حمله هوایی به رهبری عربستان سعودی به این کشور در سال ۲۰۱۵ بود.
ایالات متحده، با بی‌اعتبار کردن خود، به این حمله کمک کرده است. دولت بایدن، سال گذشته اعلام کرد که به حمایت از «عملیات تهاجمی» عربستان پایان می‌دهد، اما حمایت غیرمستقیم ایالات متحده از نیروی هوایی عربستان در قالب تعمیر و نگهداری و کمک‌های لجستیکی ادامه دارد.
بله، بایدن با محمد بن سلمان، حاکم سعودی، صحبت‌های زیادی دارد، نه فقط در مورد تکه تکه کردن یک مقیم آمریکا و سایر موارد نقض حقوق بشر و مطمئناً نه فقط در مورد پمپاژ نفت بیشتر. گفت‌وگو ضروری است، اما نباید به‌عنوان گفت‌وگو با یک «متحد» در نظر گرفته شود، زیرا این‌طور نیست. عربستان سعودی در واقع یک مشکل ساز بزرگ منطقه‌ای بوده است.
مخربترین حمله هوایی بعدی توسط یک کشور خاورمیانه علیه یک کشور همسایه، عملیات هوایی اسرائیل در سوریه است. علاوه‌بر خسارات و تلفات مستقیم آن کارزار، تنش‌های منطقه‌ای را تشدید کرده و چشم‌انداز برقراری صلح در سوریه را کاهش داده است. در این‌جا به نظر نمی‌رسد که دولت بایدن حتی عقب‌نشینی‌اندکی را انجام داده باشد. در عوض، ایالات متحده آشکارا با اسرائیل هماهنگ می‌شود.
سپس برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) وجود دارد، توافق چندجانبه‌ای که فعالیت‌های هسته‌ای ایران را محدود کرد و بایدن می‌خواهد آن را باز‌سازی کند، اما تسلیم برخی از تاکتیک‌های ترامپ برای از بین بردن آن شده است.
بایدن فرصت را برای احیای سریع توافق از دست داد. درعوض، دولت بایدن بیشتر رویکرد شکست خورده ترامپ با «فشار حداکثری» را ادامه داده است، که موجب پیشرفت غنی‌‌سازی اورانیوم ایران بوده و تاثیر مفیدی بر دیگر رفتارهای منطقه‌ای ایران نداشته است.
اینرسی سیاست بایدن در قبال ایران حتی شامل فاصله نگرفتن از تاکتیک نامنظم ترامپ برای قرار دادن شاخه‌ای از نیروهای مسلح ایران در لیستی بوده که برای گروه‌های تروریستی غیردولتی در نظر گرفته شده است. اقدامی که هیچ فایده عملی نداشته و طبق گزارش‌ها به مانع اصلی برای احیای برجام تبدیل شده است.
هنوز برای بایدن دیر نیست که این توشه و ترس‌های سیاسی داخلی را کنار بگذارد و در عوض رویکرد تازه‌ای به خاورمیانه اتخاذ کند که به طور خالص از منافع ایالات متحده پیروی می‌کند تا اهداف و درگیری‌های بازیگران محلی. انجام ندادن این کار به معنای پیروی از همان رویکرد قدیمی فرسوده ایالات متحده در قبال آن منطقه است؛ رویکردی که شکست‌هایش آشکارتر از موفقیت‌هایش بوده است.
 
سازندگی: دولت روحانی اقتصاد ایران را نجات داد(!)
ارگان حزب کارگزاران ادعا کرد؛ دولت روحانی توانسته اقتصاد ایران را از ونزوئلا شدن نجات دهد.
روزنامه سازندگی که اخیراً مطلبی انتقادی علیه عبدالناصر همتی منتشر کرده و با اعتراض و تکذیب وی مواجه شده بود، در تحلیلی نوشت: یک سال از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری می‌گذرد و در این مدت اگر چه عبدالناصر همتی پیروز این انتخابات نبوده، اما همپای برنده آن درباره مسائل اقتصاد ایران نظر داده است.
در حالی‌که مطبوعات دیگر نای نقد سیاست‌های اقتصادی دولت را ندارند و اقتصاددانان در گوشه عزلت نشسته‌اند و روشنفکران و تکنوکرات‌ها ناامید از تغییر اوضاع، انگیز‌ه‌ای برای اظهارنظر ندارند، عبدالناصر همتی صحنه را ترک نکرده و همچون ماه‌های منتهی به انتخابات درباره مسائل اقتصاد ایران نظر می‌دهد.
هرچه هست، همتی همچنان فعال است و برای نقد سیاست‌های اقتصادی دولت رئیسی از هیچ فرصتی چشم‌پوشی نمی‌کند. همین کنشگری و حاضرجوابی‌اش باعث شده تا رسانه‌های اصولگرا از هیچ فرصتی برای تخریب عملکرد رئیس کل پیشین بانک مرکزی چشم‌پوشی نکنند.
در این گزارش تلاش می‌کنیم به این سوال پاسخ دهیم که نقش همتی و دولت روحانی در دوران تحریم چه بود و آنها چگونه توانستند از ونزوئلایی شدن ایران در آن ایام جلوگیری کنند.
عملکرد همتی در دوران ریاستش بر بانک مرکزی قابل قبول بود؛ چه آنکه موفق شد با کمترین درآمدها، اقتصاد کشور را از بدترین بلایا عبور دهد. خاصه آنکه آمریکا در روز ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ به‌صورت رسمی از برجام خارج شد.
عبدالناصر همتی برای عبور از مرحله سخت خروج آمریکا از پیمان برجام و تحریم‌های جدید، تمهیداتی اندیشید که تا حد زیادی موفق بود. بانک مرکزی از طریق مکانیزم ارز نیمایی موفق شد حدود ۳۰ میلیارد دلار ارز برای کشور تأمین کند.
متغیر دیگری که با آن می‌شود کارنامه همتی را تحلیل کرد، نقدینگی و تورم است. در طول ۲۰ سال گذشته متوسط رشد نقدینگی 27درصد بوده است، در سه سالی که همتی در بانک مرکزی بود، متوسط رشد نقدینگی به ۳۰ درصد رسید. سال ۸۴ رشد نقدینگی ۴۰درصد بود؛ سال ۹۲ هم ۳۹ درصد؛ یعنی رشد نقدینگی در دوره حضور همتی در بانک مرکزی عدد فوق‌العاد‌ه‌ای نبود، اما فضایی که ایجاد شد مسئله‌ساز بود. 
روزنامه سازندگی در ادامه تحلیل خود می‌نویسد: در آغاز دوره دوم دولت یعنی زمانی که ترامپ از برجام خارج شده بود، بعضی از چهره‌های اقتصادی دولت گفتند که مسئله دولت دیگر اقتصادی نیست، بلکه سیاسی است، بنابراین باید کار را واگذار کنیم و از دولت خارج شویم.
حتی یکی از وزرای اقتصادی این تحلیل را داشت که ما دولت جنگ نیستیم و قرار بود دولت مذاکرات باشیم؛ بنابراین همه باید استعفا بدهیم. همتی با این دیدگاه مخالف بود و اعتقاد داشت استعفای دسته‌جمعی وزرا کار کشور را پیچیده می‌کند به همین دلیل درصدد تقویت راه‌حل‌های اقتصادی برای کاهش آثار تحریم برآمد...
عبدالناصر همتی اگر در انتخابات سال ۱۴۰۰ از مردم رأی می‌گرفت می‌توانست کمال درویش اقتصاد ایران باشد. او می‌توانست در این دوره دشوار، بخش مهمی از سیاستمداران را در زمینه کاهش هزینه‌های دولت و کاهش کسری بودجه متقاعد کند».
درباره این تحلیل گفتنی است، سازندگی تلاش کرده به بهانه دلجویی از همتی، عملکرد اقتصادی دولت روحانی را تحریف و توجیه کند و حال آنکه
 
اولاً 60 میلیارد دلار ذخیره‌ ارزی در همین سه سال پایانی همین دولت از بین رفت و صرفاً آثار این توزیع رانت به سیمای اقتصاد ماند.
 
ثانیاً برخلاف ادعای روزنامه مذکور، نقدینگی در دولت روحانی از 430 هزار میلیارد تومان به نزدیکی 4000 هزار میلیارد تومان رسید که رشد بیش از 900 درصدی را نشان می‌دهد و همین، یکی از موتورهای تورم‌ساز و عامل نسبت تورم 60 درصدی در پایان دولت روحانی محسوب می‌شود.
 
ثالثاً اینکه دولت روحانی مصیبت برجام را برای کشور پدید بیاورد و بعد، هنگامی که طبق پیش‌بینی صاحب‌نظران منتقد آمریکا از برجام خارج شود و در این هنگام برخی دولتمردان وقت بگویند که باید از دولت خارج شویم، از آن حرف‌های مسئولیت‌گریزانه است.
در واقع این صحنه-و از جمله تشجیع شدن دولت ترامپ به زیر پا گذاشتن به برجام- حاصل جرأتی که همان دولت و متولیان اصلی آن به دولت آمریکا دادند مبنی بر اینکه هر معامله‌ای از سوی آمریکا با برجام بشود، آنها یک تنه تعهدات ایران را به انجام می‌رسانند.
رابعاً قیمت ارز در دولت روحانی از 3700 تومان تا 33 هزار تومان صعود کرد و سرانجام به 26 هزار تومان رسید. در موضوع ادعایی کاهش کسری بودجه هم، این دولت، کسری 480 هزار میلیاردی و بدهی 1500 هزار میلیاردی را به یادگار گذاشته که دولت سیزدهم همچنان با تبعات دنیای آن دست و پنجه 
نرم می‌کند و با همه اینها عجیب است که روزنامه حزب کارگزاران بعد از آن همه خسارات و بی‌تدبیری ادعا کند، دولت روحانی، مانع از ونزوئلایی شدن اقتصاد شد!
 
اقتصاد ایران با تاب‌آوری مقابل تحریم وارد دوره رشد شده است
اقتصاد ایران با وجود فشار‌ها و سختی‌های تحریم موفق شده تاب بیاورد و وارد دوره رشد شد.
روزنامه نزاویسمایا گازتا با انتشار این تحلیل نوشت: وضعیت اقتصادی بسیار بهتر از یک سال گذشته به نظر می‌رسد. تولید ناخالص داخلی ۳ تا ۴ درصد رشد داشته است، اما این احیای وضعیت به‌شمار می‌رود
در حال حاضر، تولید ناخالص داخلی ایران به سطح سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ میلادی نزدیک شده است. از لحاظ تولید ناخالص داخلی سرانه به شاخص‌های ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵ میلادی نزدیک شده است. 
ایران آماده است از یکی از اصلی‌ترین مطالبات خود در مذاکرات هسته‌ای چشم‌پوشی کند. ایران با قید نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های تروریستی مخالفت نمی‌کند، اما به شرط تضعیف تحریم‌ها علیه ساختارهای داخلی سپاه ناظران تردید دارند که دولت جو بایدن‌، بتواند حتی با این گزینه موافقت کند. 
از فصل بهار، یعنی زمانی که روند مذاکرات به بن‌بست رسید، تهران برخی از گام‌ها را برداشت که نشانگر چشم‌انداز توسعه برنامه هسته‌ای این کشور است.
در روزهای اخیر، سناتورهای احزاب جمهوری‌خواه و دموکرات در جلسه‌ای پیرامون این ابتکار عمل تهران شرکت کردند. پس از آن، قانون‌گذاران این عقیده را مطرح کردند که بعید به نظر می‌رسد ایران با محدود شدن برنامه هسته‌ای‌اش موافقت کند. از وجود دیدگاه‌های گوناگون در داخل نظام ایران درخصوص ضرورت توافق با غرب سخن در میان است.اقتصاد ایران با تاب آوری مقابل تحریم
وارد دوره رشد شده است.
وضعیت اقتصادی بسیار بهتر از یک سال گذشته به نظر می رسد: تولید ناخالص داخلی 3 تا 4 درصد رشد داشته است. در حال حاضر، تولید ناخالص داخلی ایران به سطح سال‌های 2010 و 2011 میلادی نزدیک شده است. از لحاظ تولید ناخالص داخلی سرانه به شاخص‌های 2004 و 2005 میلادی نزدیک شده است.
 

******************

خراسان**

شکاف ۴۵ درصدی بین عرضه و تقاضای خودرو
مهر - بازار خودرو طی سه هفته گذشته روند آرام و باثباتی را طی کرده و آن طور که رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران می گوید به دلیل نبود پاسخ گویی به ۴۵ درصد از نیاز بازار، در صورت واردات خودرو قیمت ها می‌شکند. سعید موتمنی افزود: هم اکنون فقط افرادی که نیاز به خودرو دارند، در بازار هستند و خرید و فروش خاصی نداریم و بازار به نوعی راکد است.
 
ثبت‌نام مجدد نهضت ملی مسکن از ۱۵ تیرماه
ایسنا - وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: بعد از ۱۵ تیر سامانه طرح‌های حمایتی مسکن برای متقاضیان جدید به مدت ۱۵ روز باز می‌شود تا همزمان با اجرای طرح نهضت ملی مسکن برای متقاضیان پالایش شده، امکان ثبت‌نام از افراد جدید نیز فراهم باشد.
 
اجاره دلاری به خانه‌های مناطق مرکزی تهران هم رسید
اقتصادنیوز - اجاره دلاری آپارتمان های لوکس تهران اتفاق جدیدی نیست، مستاجران این خانه ها معمولا کارمندان سفارتخانه ها و مسافران خارجی هستند که چند ماهی در ایران ساکن هستند اما به تازگی مالکان آپارتمان هایی با متراژ متوسط در محدوده های مرکزی شهر هم علاقه مند شده اند که به صورت دلاری خانه های خود را اجاره دهند.
 
ظرفیت فروش فوری ایران خودرو و سایپا تکمیل شد
تجارت نیوز - ظرفیت‌های فروش فوری محصولات ایران خودرو و سایپا در دقایق ابتدایی این طرح تکمیل شد. روز گذشته دو شرکت ایران خودرو و سایپا اقدام به فروش فوری محصولات خود کردند که ایران خودرو با دو خودروی پژو ۲۰۶ تیپ ۲ و پژو پارس و سایپا نیز با ارائه چندین محصول از جمله تیبا و پراید فروش را استارت زدند که با توجه به تفاوت قیمت کارخانه تا بازار این طرح فروش در دقایق ابتدایی تکمیل ظرفیت شد. این اقدام خارج از روال سامانه قرعه کشی خودرو و به عنوان یک گام برای کنار گذاشتن قرعه کشی خودرو مطرح شده است.
 
سلام اروپا به عصر زغال سنگ
فارس - برخی کشورهای اروپایی اعلام کردند می خواهند به دلیل کمبود گاز دوباره از زغال سنگ استفاده کنند. به گزارش بیزینس اینسایدر، تعدادی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا از برنامه خود برای اجرای سیاست اضطراری سهمیه بندی گاز و استفاده دوباره از زغال سنگ  به دلیل کمبود عرضه گاز روسیه خبر داده‌اند. طی هفته جاری آلمان، اتریش و هلند اعلام کردند که نیروگاه‌های زغال سنگ سوز می‌تواند به آن ها برای گذر از زمستان پیش رو در سایه بحران کنونی کمبود گاز کمک کند. گزارش ها همچنین حاکی است که در ایتالیا هم نیروگاه‌ها در حال افزایش ذخایر زغال سنگ خود هستند.
 

******************

جوان**

نگاه عجیب اصلاح‌طلبان به یک روال قانونی

روال عادی تعامل بین دولت و مجلس، تذکر و استیضاح و سؤال نمایندگان از رئیس‌جمهور و وزراست. مطابق قانون، مجلس ناظر بر عملکرد دولت است و ابزار این نظارت هم همین تذکر و استیضاح است.

این روال ربطی به بد و خوب بودن رابطه میان این دو دستگاه حاکمیتی ندارد. با این حال، اصلاح‌طلبان به‌رغم آنکه همواره بر طبل «حاکمیت قانون» می‌کوبند، در عمل و موضع‌گیری نشان داده‌اند که در تعامل میان قوای مجریه و مقننه قائل به این روال قانونی نیستند و آن را در برهه‌های مختلف و بنابر شرایط، دشمنی و تخریب و سنگ‌اندازی و تفرقه و اختلاف تعبیر می‌کنند.

وقتی دولت دست اصلاح‌طلبان بود و مجلس دست اصولگرایان، نظارت مجلس بر دولت را سنگ‌اندازی تعبیر می‌کردند و با کوچک‌ترین احتمال سؤال و استیضاح اعضای هیئت وزیران، موج حملات اصلاح‌طلبان علیه مجلس شروع می‌شد.

وقتی هم که دولت و مجلس دست اصلاح‌طلبان بود که مجلس تریبون دفاع از دولت شده بود و عملاً نظارت مجلس بر دولت تعطیل شد. حالا هم که دولت و مجلس هر دو تقریباً در دست یک جناح سیاسی است، نظارت مجلس بر دولت را تعبیر به وجود اختلاف میان دو قوه می‌کنند تا میان آن‌ها اختلاف بیندازند و البته اصرار بر انجام استیضاح هم دارند!
علی‌محمد نمازی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب اخیراً گفته: «حتماً باید استیضاح انجام شود. اگر استیضاح انجام نشود معلوم خواهد شد که مجلس به ادعا‌های خود دقت ندارد. مجلس نباید از کنار این موضوع عبور کند.»

نمازی با تحریک مجلس به استیضاح فاطمی‌امین خاطرنشان کرد: «اتفاقی که برای عبدالملکی افتاد به اعتبار مجلس اضافه کرد، چون او مجبور به استعفا شد. اگر در قضیه فعلی روال به همین صورت ادامه یابد و فاطمی امین استعفا ندهد، مجلس باید استیضاح را پیش ببرد و در غیر این صورت به اعتبار خود لطمه وارد خواهد کرد.»
یا در موردی دیگر، روزنامه آرمان در مطلبی با عنوان «هوای ابری میان بهارستان و پاستور» نوشت: «نگاهی به رویکرد‌ها و اظهارات برخی کارشناسان و چهره‌های سیاسی در حدفاصل یک سال گذشته در خصوص نوع ارتباط دولت و مجلس به وضوح نشان می‌دهد که برخی بسیار زودتر از این‌ها پیش‌بینی می‌کردند که ماه عسل دولت و مجلس چندان به درازا نکشد و حتی در همان سال اول نیز با یکدیگر به اختلاف نظر بخورند.»
این روزنامه افزود: «به نظر می‌رسد مسیر برخی حامیان دولت درحال تغییر کردن است و عملکرد دولت رئیسی آن‌ها را سمتی برده است که در کنار مردم به جمع منتقدین بپیوندند و شاید از دل این انتقادات فراکسیونی از منتقدین دولت در مجلس یازدهم شکل گیرد.»
اصلاح‌طلبان، چون خود این رویکرد را دارند که هم‌جناحی بودن، باب هر انتقادی را باید ببندند، تصور می‌کنند این سو هم صرف هم‌جناحی بودن، باید وظایف قانونی خود را تعطیل کند. کما اینکه روزنامه شرق در همین خصوص در مطلبی نوشته بود که «خط‌ونشان بهارستان برای پاستور با شروع سال جدید شدت گرفته و در روز نخستین جلسه صحن علنی در قرن جدید، ۳۳ تذکر نمایندگان به رئیسی خبرساز شد و ۱۹۰ نماینده نیز با ارسال نامه‌ای به رئیسی، بر انتظارات خود در احیای برجام برای چندمین‌بار تأکید کردند. در این میان، بحث استیضاح وزرا نیز به صورت جدی پیگیری شد.»
در ادامه این مطلب آمده است: «با شروع سال جدید و ارسال چندباره نامه نمایندگان معترض به احیای برجام، این نگاه حمایت از دولت در حال رنگ‌باختن است. گویی در وزن‌کشی سیاسی نمایندگان، وزنه تندرو‌ها اگر سنگین‌تر هم نباشد، سروصدایشان به میزانی بلند است که صدای نمایندگان معتدل شنیده نشود.»

عبدی: وقایع سال ۸۸ هرچه بود اصلاحات نبود

۱۳ سال پس از فتنه‌انگیزی با دروغ تقلب در انتخابات، حالا عباس عبدی روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب تعابیری را در مورد وقایع سال ۸۸ به کار می‌برد که مشابه موضع حاکمیت و مخالفان فتنه سبز است. او در گفت‌وگویی با روزنامه اعتماد گفته که وقایع سال ۸۸ هر چه بود، اصلاحات نبود.
عبدی گفته: «می‌توانم بفهمم که با ادبیات سال ۸۸ چطور می‌شود اصلاحات کرد. هر کسی می‌خواهد از ۸۸ دفاع کند بکند، اما هر چه بود اصلاحات نبود.

البته معنایش این نیست که حکومت کارش درست است. اگر حکومت کارش درست بود که اصلاً ما دعوایی نداشتیم؛ بنابراین اگر نقد داریم، معنایش این است که خودمان را باید درست کنیم. با ادبیات ۸۸ نمی‌شود این کار را کرد. اتفاقات سال ۸۸ ضربه سنگینی هم به جریان اصلاحات و هم به کشور و حاکمیت وارد کرد.»
عبدی گفته که اصلاح‌طلبان باید از گذشته عبور کنند و غرب هم چنین کرده است: «این روز‌ها اگر دقت کنید مدام درباره گذشته بحث می‌شود، اما در غرب واقعاً دیگر از گذشته عبور کرده‌اند. باید با یک تفاهم جمعی عبور کنیم از گذشته. اصلاح‌طلبان باید این مرزبندی‌هایی را که بین منتقدین وجود دارد، بردارند. دیگر اصلاح‌طلبان به تنهایی برای حل مسائل کفایت نمی‌کنند و باید فراتر از خودشان را نگاه کنند.»

 

******************

وطن امروز**

کرملین: 
پوتین چهارشنبه با رئیسی در ترکمنستان دیدار می‌کند
کاخ کرملین روسیه خبر داد «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه چهارشنبه آینده در جریان نشست سران کشورهای حاشیه دریای خزر با «ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور ایران دیدار خواهد کرد. 
کرملین همچنین اعلام کرد در این نشست، پوتین با «الهام علی‌اف» رئیس‌جمهور آذربایجان نیز دیدار می‌کند. 
بر اساس اعلام کاخ کرملین، از پوتین برای شرکت در نشست سران کشورهای 20 که قرار است در اندونزی برگزار شود نیز دعوت شده و قرار است وی در این نشست حضور پیدا کند. 
کرملین خبر داد پوتین روزهای 15 و 16 نوامبر در شهر بالی اندونزی برای شرکت در نشست سران کشورهای 20 حضور خواهد یافت.
 
***
ظرفیت‌های تجاری و ترانزیتی کشورهای دی ۸ مغفول مانده است
رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه سیاست ایران همکاری با سازمان‌های منطقه‌ای، بین‌المللی و کشورهای جهان است، گفت: ظرفیت‌های زیادی در کشورهای «دی ۸» برای افزایش تبادلات تجاری و ترانزیت کالا وجود دارد که مغفول مانده است. 
حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی در دیدار «ایسیاکا عبدالقادر امام» دبیرکل سازمان «دی ۸» با تاکید بر اینکه سیاست جمهوری اسلامی ایران همکاری با سازمان‌های منطقه‌ای، بین‌المللی و کشورهای جهان است، گفت: ظرفیت‌های زیادی در کشورهای «دی ۸» برای افزایش تبادلات تجاری و ترانزیت کالا وجود دارد که مغفول مانده است.
رئیس‌جمهور با اشاره به دستاوردهای دانش‌بنیان جوانان ایرانی در پارک‌های علم و فناوری کشورمان، اظهار داشت: ایران می‌تواند دستاوردهای فناورانه و دانش‌بنیان خود را با دیگر کشور‌های «دی ۸» به اشتراک بگذارد. وی با ضروری دانستن افزایش تبادلات تجاری میان اعضای گروه «دی ۸»، تصریح کرد: اعضای این سازمان تلاش کنند ضمن فعال‌سازی ظرفیت‌های خود، تبادلات تجاری بین کشورهای عضو را افزایش دهند.
رئیسی خاطرنشان کرد: آمریکا نمی‌خواهد کشورهای در حال توسعه رشد کنند و علاقه‌مند است این کشورها به هر نحوی به نظام سلطه وابستگی داشته باشند. 
«ایسیاکا عبدالقادر امام» دبیرکل سازمان «دی ۸» نیز در این دیدار ایران را یکی از اعضای فعال این سازمان دانست و گفت: ۲ نهاد مهم «دی ۸» در تهران و همدان مستقرند. وی مورد توجه قرار گرفتن ظرفیت جمعیت برای کشورهای عضو سازمان «دی ۸» و افزایش تبادلات تجاری میان اعضا را ۲ رویکرد مهم مدیریتی خود از زمان تصدی دبیر کلی این سازمان عنوان کرد. 
 
***
فرانسه خواستار بازگشت نفت ایران به بازار
خبرگزاری فرانسه روز دوشنبه به نقل از یک مقام دفتر امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه نوشت که پاریس خواهان بازگشت نفت ایران و ونزوئلا به بازارهای جهانی است.
این مقام همچنین اعلام کرد که فرانسه می‌خواهد سازوکاری آماده شود تا قیمت نفت به تولید نفت روسیه محدود نباشد. با آغاز جنگ اوکراین و اعمال تحریم‌های گسترده غرب علیه روسیه، قیمت حامل‌های انرژی در بازار جهانی افزایش یافت؛ مساله‌ای که کشورهای اروپایی به عنوان مصرف‌کنندگان عمده نفت و گاز صادراتی روسیه را با مشکل مواجه کرد. 
همچنین دفتر ریاست‌جمهوری فرانسه اعلام کرد که سران کشورهای بریتانیا، فرانسه، آلمان و ایالات متحده در صدد هستند امروز (سه‌شنبه) در حاشیه‌ نشست ۷ کشور بزرگ اقتصادی جهان موسوم به گروه ۷ (G7)، درباره برنامه هسته‌ای ایران و همچنین صادرات نفت جمهوری اسلامی بحث و گفت‌وگو کنند.
روزنامه تایمز هند گزارش کرد، یکی از مقام‌های دولت فرانسه اعلام کرد که مذاکرات چهارجانبه در حاشیه نشست‌های G7 درباره طیفی از موضوعات و همچنین «موضوع نفت» و «تمایل برای توقف اشاعه» انجام خواهد شد اما جزئیات بیشتری ارائه نکرد. این مقام فرانسوی ادامه داد: ایران در این نشست چهارجانبه مورد بحث قرار خواهد گرفت. ما روز سه‌شنبه‌ جلسه‌ای در این قالب داریم. 
 
***
آمریکا جدیت خود را در مذاکرات هسته‌ای ثابت کند
تحلیلگر ارشد سیاسی و متخصص مطالعات آمریکا در گفت‌وگو با یک روزنامه عربی گفت، آمریکا باید درباره عدم تکرار رفتارهای قبلی خود و رفع تحریم‌ها تضمین‌هایی بدهد.
محمد مرندی در گفت‌وگو با روزنامه «العربی الجدید» گفت: ایران برای اینکه مطمئن شود آمریکا دیگر نمی‌تواند رفتارهای پیشین خود را به‌راحتی تکرار کند باید تضمین‌‌هایی دریافت کند. آمریکایی‌ها توافق هسته‌ای را به صورت مداوم در دوره باراک اوباما و دونالد ترامپ رؤسای‌جمهور سابق و نیز جو بایدن رئیس‌جمهور فعلی نقض کرده‌اند و سیاست فشار حداکثری را در پیش گرفته‌اند.
وی در پاسخ به این سوال که ازسرگیری مذاکرات به معنای آن است که آمریکا تصمیم خود را درباره مسائل حل نشده گرفته، تصریح کرد: خیر، آمریکایی‌ها هنوز تصمیم لازم را نگرفته‌اند.
العربی الجدید در ادامه به ماهیت مسائل حل نشده پرداخت و گفت، «جوزپ بورل» مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی این مسائل را «سیاسی» خوانده است، مرندی در پاسخ گفت: آقای بورل تمایل دارد که مسأله تضمین‌ها و لغو تحریم‌ها را سیاسی بخواند اما از نظر ما این مسائل کاملا حقوقی و فنی هستند.
ایران اجازه نخواهد داد که آمریکایی‌ها کلاهبرداری کنند، بنابراین باید مسأله تضمین‌ها و تحریم‌ها رفع شود. اگر آقای بورل اینها را سیاسی دانسته چه بسا منظورش این است که آمریکایی‌ها باید تصمیمی سیاسی در این باره بگیرند. 
 

**************

شرق**

در همایش سراسری بزرگداشت قوه قضائیه مطرح شد

اتحاد سه قوه برای غلبه بر مشکلات

امروز هفتم تیر، روز بزرگداشت قوه قضائیه است؛ روزی که شهید بهشتی اولین مسئول دستگاه قضائی کشور سال 60 بر اثر بمب‌گذاری در دفتر حزب جمهوری اسلامی به همراه ۷۲ نفر از نیروهای انقلاب به شهادت رسیدند.

به همین منظور روز گذشته همایشی سراسری با حضور غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه، سید‌ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی و اعضای شورای عالی قوه قضائیه، دادستان‌ها و رؤسای دادگستری‌های سراسر کشور در سالن اجلاس سران برگزار شد. مراسمی که اگرچه هر‌ساله به طرق مختلف برگزار می‌شود، اما مراسم امسال ورای سال‌های گذشته با شکوه خاصی برگزار شد و شاید بتوان از نظر سطح برگزاری و حضور میهمانان ویژه و سخنانی که مطرح شد، آن را کمی متفاوت‌تر از سال‌های قبل دانست. دلیل آن هم شرایط خاص اقتصادی است که دامن‌گیر کشور شده و برای غلبه بر مشکلات باید همه قوا یک‌صدا شوند تا بتوانند شرایط ایجاد‌شده را مدیریت کنند. از‌این‌رو همه صحبت‌ها در اجلاسیه بوی همدلی داد و سران سه قوه تا انتهای کلام یکدیگر را شنیدند و کوشیدند با تکیه بر یک‌صدایی، فضایی را ترسیم کنند که افق پیش‌روی کشور را امیدوارکننده‌تر کند؛ اتفاقی که مجالس گذشته تا این حد از همدلی میان قوا را به خود ندیده بود. همایش سراسری قوه قضائیه با بیان این نکته که «دستیابی به آرمان مقدس در قوه قضائیه نیازمند تشریک مساعی و تعامل هر سه قوه و مجاهدت‌های توأم با همدلی است» از سوی حجت‌الاسلام محمد مصدق، معاون اول قوه قضائیه آغاز شد. او تأکید کرد که «قوه قضائیه بدون یاری دولت و مجلس نمی‌تواند نقش راهبردی خود را برای رسیدن به آرمان‌های انقلاب ایفا کند». مصدق این گردهمایی را «فرصت مغتنمی برای تعامل سه قوه و هم‌افزایی» بیشتر دانست.

‌اژه‌ای: با تمام توان به کمک قوه مجریه می‌آیم

پس از این سخنان به رسم میهمان‌نوازی، حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه، پشت تریبون قرار گرفت و پس از خوشامدگویی به سران قوا و میهمانان ویژه این همایش، بر همدلی بیشتر قوا تأکید کرد و گفت: «با تمام توان به کمک قوه مجریه می‌آیم و می‌دانم اگر دولت در برنامه‌هایش موفق باشد، قوای قضائیه و مقننه هم موفق خواهند بود». رئیس قوه قضائیه در ادامه بیان کرد: «اگر مردم بدانند کارگزاران نظام برای آنها برای تحقق عدالت، عدالت اجتماعی و فراهم‌کردن زمینه برای رشد دنیا و آخرت آنها تلاش می‌کنند، تردید نکنید که مردم پشت سر کارگزاران نظام خواهند بود». رئیس دستگاه قضا با اشاره به اقدامات و اهداف دشمنان در بیش از ۴۰ سال گذشته گفت: «دشمنان ما در این چهار دهه نتوانسته‌اند الگوی جدید مذهبی و دینی مردم را تحمل کنند و با وجود فعالیت‌ها و اقداماتی که دارند، شاهد هستند که نظام ما هر روز قوی‌تر و پویاتر رو به جلو حرکت می‌کند». قاضی‌القضات همچنین با بیان اینکه جنگ نظامی داخلی و خارجی، تحریم اقتصادی و تبلیغات بنگاه‌های تبلغاتی دشمن نتوانسته انقلاب و امت ما را متوقف کند، اظهار کرد: «دشمن امروز با اقدامات ترکیبی، موذیانه و مزدورانه خود به دنبال تغییر اراده و الگوی مردم است و به زعم باطل خود، دین و باور مردم را نشانه رفته است». رئیس عدلیه ادامه داد: «دشمن امروز آنچه را که با جنگ، تحریم اقتصادی و پمپاژ دروغ و نفاق به دست نیاورده، می‌خواهد با تضعیف ایمان، تضعیف اخلاق و ارزش‌های اسلامی، هدف‌گرفتن اراده مردم و ایجاد و القای یأس در جوانان و ناامید‌کردن آنها نسبت به آینده به دست آورد». رئیس عدلیه با اشاره به وحدت و یکپارچگی میان کارگزاران نظام گفت: «امروز کارگزاران و مسئولان نظام و قوای سه‌گانه و نیروهای مسلح، با وحدت، یکپارچگی و همدلی در مقابل ترفندهای دشمن ایستاده‌اند». رئیس قوه قضائیه همچنین تصریح کرد: «آنچه اکسیر خنثی‌سازی اقدامات ترکیبی و توطئه‌های دشمن است، توجه به بسط و گسترش عدالت اجتماعی و مقابله با فساد و تبعیض است. اگر مردم ما بدانند که کارگزاران نظام برای تحقق عدالت اجتماعی و فراهم‌کردن زمینه رشد دنیا و آخرت آنها تلاش می‌کنند، تردید نکنید که با تمام وجود از مسئولان و کارگزاران نظام حمایت و پشتیبانی می‌کنند».

 

یکی از نکات مثبتی که بیش از سایر موارد در این همایش به چشم آمد، حمایت سران قوا از یکدیگر و یک‌صدا‌بودن آنها در بیان موارد بود. رئیس دستگاه قضا در ادامه رئیسی را «شخصیت وارسته، انقلابی و دلسوز» خطاب کرد و گفت: «امروز قوه قضائیه وظیفه خود می‌داند که با تمام توان به قوه مجریه کمک کند؛ امروز بار سنگینی بر دوش دولت است و همه وظیفه داریم با تلاش و مساعدت یکدیگر این بار را با هم برداریم». رئیس قوه قضائیه همچنین همراهی دستگاه قضا با قوه مقننه را از وظایف این دستگاه دانست و افزود: «قوه قضائیه تشریک مساعی با مجلس انقلابی را برای تدوین و وضع قوانین متناسب با اقتضائات روز و قوانین متناسب با خنثی‌سازی توطئه‌های دشمن و قوانین هم‌راستا با خدمت به مردم، وظیفه و تکلیف خود می‌داند». رئیس دستگاه قضا در ادامه بر نقش و مسئولیت قوه قضائیه در حفظ و ارتقای امنیت و آرامش مردم و جامعه در نتیجه همکاری و تعامل با دستگاه‌ها و نیروهای امنیتی، نظامی و انتظامی اشاره کرد و گفت: ‌«باور دارم چنانچه قوه قضائیه از لحاظ عده و عُده و تجهیز نیروی انسانی و اداری و امکاناتی تقویت شود، دولت و مجلس نیز از این امر منتفع می‌شوند».

‌ تصمیم گرفتیم گرفتار حاشیه‌ها نشویم

بعد از سخنان محسنی‌اژه‌ای، رئیس دستگاه قضا، نوبت به سید‌ابراهیم رئیسی که خود سال‌ها ردای قاضی‌القضات را به تن داشت و بر این کرسی تکیه زده بود، رسید تا در همایش سراسری قوه قضائیه سخن بگوید. رئیس پیشین دستگاه قضا و رئیس‌جمهور امروز هم مثل محسنی‌اژه‌ای سخنانی همدلانه بر زبان آورد. سخنانی که نشان داد رؤسای قوا تصمیم گرفته‌اند برخلاف گذشته که هریک از سران سه قوه سعی داشتند از تریبون‌های عمومی استفاده کنند تا به تخریب یکدیگر بپردازند یا مسئولیت مشکلات را به دوش دیگری بیندازند، اکنون می‌خواهند با یک‌صدایی مسائل به‌وجود‌آمده را حل کنند.

ابراهیم رئیسی هم مانند محسنی‌اژه‌ای در همایش سراسری قوه قضائیه مواردی را دال بر یکدلی میان قوا بر زبان آورد. رئیس‌جمهوری در این همایش سراسری در تحلیل حادثه هفتم تیر گفت: «جریان نفاق با پشتیبانی نظام سلطه تصمیم داشت که چهره‌های برجسته و نماد انقلاب را ترور کند. جریان نفاق با پشتیبانی نظام سلطه سعی کرده شیطنت خود در ایران را ادامه دهد که تاکنون موفق نشده و نمی‌شوند. جریان انقلابی‌ باید مسیر را با دقت بنگرند تا جریان نفوذ نتواند اهداف پلید خود را در این کشور دنبال کند. بسیاری از دوستان بی‌نام و مخلصانه در کل کشور تلاش می‌کنند و بنده به‌عنوان طلبه خدمتگزار به‌عنوان کسی که آشنا با کار همکارانم در دستگاه قضائی هستم، قدردان این تلاش‌ها هستم». رئیسی ادامه داد: «از همکارانم و به‌خصوص از آقای اژه‌ای که بیش از ۴۰ سال تجربه کار قضائی دارند و گفتمان حفظ سرمایه اجتماعی ضمن مبارزه با فساد و تلاش برای برقراری عدالت دارند، تشکر می‌کنم. ایشان و سایر همکاران در این دستگاه، با تلاش بسیاری تحقق سند تحول و نیز ارتقای آن را دنبال می‌کنند». رئیس‌جمهور همچنین با تأکید بر لزوم پیشگیری از وقوع جرم در کشور، تصریح کرد: «همه دستگاه‌ها در کشور در پیشگیری از جرم نقش و مسئولیت دارند. تمام تصمیمات در کشور باید در راستای کاهش ناهنجاری‌ها و رشد هنجارهای فرهنگی و اجتماعی باشد».

رئیسی در بخش دیگری از سخنانش با قدردانی از نظرات کارشناسی دیگر قوا، تأکید کرد: «دولت نظرات مجلس و قوه قضائیه را کمک به خود می‌داند و از آن استقبال می‌کند».

رئیس دولت سیزدهم در ادامه همچنین بر ضرورت انسجام تمام قوا اشاره کرد و افزود: «رمز موفقیت ما انسجام تمام قوا، نیروهای مسلح و همه خدمتگزاران تحت زعامت رهبر معظم انقلاب است. در قوای سه‌گانه تصمیم گرفتیم گرفتار حاشیه‌ها نشویم و به متن بپردازیم. در ادوار گذشته برخی مسئولان و دست‌اندرکاران درگیر حاشیه‌ها شدند که موجب عقب‌ماندگی‌هایی شد؛ اما تصمیم جدی ما این است که دچار حواشی نشویم». رئیس‌جمهور در تشریح متن و تفاوت آن با حاشیه گفت: «متن خدمت خالصانه و گره‌گشایی از زندگی مردم و اجرای عدالت اجتماعی و اقتصادی، فارغ از همه سلیقه‌های فردی و سیاسی مطابق آن چیزی که رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم ترسیم کردند، است».

رئیسی ضمن ابراز امیدواری به آینده اقتصادی و فرهنگی کشور، تصریح کرد: «اگرچه شاهد عقب‌ماندگی‌هایی هستیم، اما اراده جدی همه ما این است که برای پیشرفت و عدالت تلاش کنیم. حق عقب‌گرد و درجا‌زدن نداریم؛ کشور یک راه بیشتر پیش‌رو ندارد و آن پیشرفت است». رئیس‌جمهور تأکید کرد: «تجربه به ما نشان داده است که هر جا مردم مشارکت داشتند، آنجا نقطه قوت ما بوده؛ بنابراین می‌خواهیم از مردم برای اجرای کارها کمک بگیریم». رئیسی همچنین به مشکلات و کمبودها در قوه قضائیه اشاره کرد و بر لزوم کمک دولت به این قوه اصرار ورزید و گفت: «با پیشنهاد رئیس قوه قضائیه برای کاهش هزینه‌های دادرسی و دسترسی آسان به عدالت موافق هستیم».

‌ قالیباف: اساس 3 قوه هماهنگی، همدلی و هم‌افزایی است

محمدباقر قالیباف نیز یکی دیگر از میهمانان ویژه این همایش بود. او که ریاست ضلع سوم قوا یعنی قوه مقننه را بر عهده دارد، در این همایش مثل رؤسای دو قوه دیگر بر همدلی بیشتر تأکید کرد. رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در همایش سراسری قوه قضائیه که با حضور سران قوا و مسئولان قضائی برگزار شد، ضمن تبریک هفته قوه قضائیه به مسئولان قضائی کشور و گرامیداشت یاد شهید بهشتی‌(ره) و شهدای هفتم تیر گفت: «با تدبیر مقام معظم رهبری و دقت نظر ایشان در انتصابات اخیر قوه قضائیه که از درون قوه انجام شد، روند تحول در قوه قضائیه مشهود است و انسان هر روز نسبت به حرکت قوه قضائیه امیدوارتر می‌شود». او ضمن تمجید از شخصیت محسنی‌اژه‌ای ادامه داد: «رئیس قوه قضائیه از قضات برجسته و نمونه کشوری است و در سلسله‌مراتب قوه قضائیه تمام مسیرها را سپری کرده و با تار‌و‌پود قوه قضائیه آشنایی دارد و با روحیه حق‌طلبانه فعالیت می‌کند».

رئیس مجلس با بیان اینکه باید نظام اسلامی را مقتدر و کارآمد کنیم، گفت: «کشور نیازمند یک نظام حکمرانی محکم و متعالی و نیازمند یک مشروعیت استمراری است و آن منوط به کارنامه و عمل‌مان در انجام کارهای‌مان است». رئیس قوه قانون‌گذاری هم با تأکید بر لزوم همدلی و هم‌افزایی میان سران قوا تأکید کرد: «طبق فرمایش مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب، باید از برداشت‌مان از الگوی حکومت علوی به سمت زمینه‌سازی حکومت مهدوی حرکت کنیم. امروز هر سه قوه مصمم هستند تا با هماهنگی، همدلی و هم‌افزایی از فرصت به‌دست‌آمده اقدام به اجرای وظایف خود کنند؛ به‌ویژه انجام این اقدامات در حالی است که برای برنامه‌ریزی برنامه هفتم نیز در تلاش هستیم». قالیباف در ادامه با اشاره به شرایط فعلی کشور بیان کرد: «بر این باوریم که با نگاه خنثی‌سازی تحریم و رفع تحریم در حال انجام وظایف‌مان هستیم و اساس فعالیت‌های‌ ما، خنثی‌سازی تحریم‌هاست. با رویکرد ظرفیت و امکان مادی که در کشور وجود دارد، مصمم هستیم تا بتوانیم کارها را پیش ببریم و مردم ثمره این اقدامات را در زندگی و سفره‌های‌شان لمس کنند. امروز هر سه قوه مصمم هستیم با همدلی و هم‌افزایی از این فرصت در زمانی که در حال برنامه‌ریزی برای برنامه هفتم هستیم، استفاده کنیم».

رئیس مجلس با اشاره به اینکه در بحث پایه بودجه قوه قضائیه باید تجدید‌نظر کنیم تا بر اساس رشد سالانه مسیر خود را طی کند، افزود: «در حوزه اصلاح قوانین، بحث اطاله دادرسی از موضوعاتی است که باید به صورت لایحه به مجلس بیاید تا بر اساس ‌آن کار را پیش ببریم».

 

****************************************************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات