صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۱  ، 
کد خبر : ۳۳۸۵۴۴

پیام محرمانه نجیب میقاتی به عون درباره تشکیل دولت لبنان/ نخست‌وزیر مکلف به تعطیلات رفت

لبنان در حالی وارد تعطیلات عید قربان شده که در میان بحران‌های پیچیده این کشور، مقامات مربوطه هیچ تلاشی برای تشکیل دولت نمی‌کنند؛ آن هم در حالی که هنوز بحران نان و سوخت و برق و ... در حال تشدید شدن بوده و هیچ راهکار جدیدی برای حل آنها ارائه نشده است.
منابع لبنانی در گفتگو با روزنامه الدیار گزارش دادند که به نظر می‌رسد «نجیب میقاتی» نخست‌وزیر مکلف به تشکیل دولت لبنان تصمیم به رفتن به یک تعطیلات طولانی و سفر به عربستان برای حج عمره گرفته و شاید سپس به یکی از کشورهای اروپایی برود تا مجبور نباشد درباره دلایل عدم تشکیل کابینه به افکار عمومی لبنان پاسخ دهد.
منابع آگاه گزارش دادند که روز گذشته «ولید نصار» وزیر گردشگری در دولت پیشبرد امور به عنوان نماینده نجیب میقاتی با «میشل عون» رئیس جمهوری لبنان دیدار کرده و پیامی در رابطه با پرونده تشکیل دولت به او داده است. به نظر می‌رسد که این پیام محرمانه بوده و وزیر گردشگری در دولت پیشبرد امور لبنان درباره محتوای آن صحبت نکرد.
از طرف دیگر منابع آگاه از روند تشکیل دولت در لبنان گزارش دادند که هیچ پیشرفتی در این زمینه وجود ندارد و اینکه نجیب میقاتی قبل از هرگونه دیدار با میشل عون تصمیم به رفتن به تعطیلات گرفته نشان می‌دهد که اختلافاتی بین نخست‌وزیر مکلف و تیم رئیس جمهور از جمله جریان آزاد ملی به ریاست جبران باسیل به وجود آمده است.
این منابع در گفتگو با روزنامه الدیار افزودند، به احتمال زیاد پیامی که نجیب میقاتی به کاخ ریاست جمهوری فرستاده این است که هنوز چشم‌اندازهای تشکیل کابینه از بین نرفته و باید امیدوار بود.
میقاتی همچنین قبل از آغاز تعطیلات خود با صدور بیانیه‌ای بر لزوم تشکیل دولت جدید تاکید کرده و گفت، چالش‌های پیش رو ایجاب می‌کند که اقدامات پیشگیرانه را تسریع کنیم و بارزترین این اقدامات تشکیل دولت جدید است. به ویژه اینکه در ماه‌های پایانی دوره ریاست جمهوری آقای میشل عون و انتخاب رئیس جمهور جدید قرار داریم. به همین منظور من هفته گذشته فهرستی از اعضای پیشنهادی کابینه جدید را تهیه و به رئیس‌جمهور تقدیم کردم و درباره این مسئله با ایشان مشورت کردیم. فضای همکاری و هماهنگی و احترام متقابل از دوره گذشته تاکنون میان ما حاکم بوده است و همچنان امیدواریم که رایزنی‌ها درباره تشکیل کابینه جدید را با موفقیت به پایان برسانیم.
در حال حاضر در کنار پرونده تشکیل دولت لبنان پرونده انتخاب رئیس جمهور جدید نیز بر روی میز مذاکرات سیاسی در این کشور قرار دارد و اسامی جدیدی وارد بازار کاندیداتوری ریاست جمهوری آینده لبنان شده است که از میان آنها می‌توان به «ژوزف عون» فرمانده ارتش و «زیاد بارود» و «ناجی البستانی» وزرای سابق لبنانی اشاره کرد. البته برجسته‌ترین نامزد ریاست‌جمهوری آینده لبنان «سلیمان فرنجیه» رئیس جریان المرده می‌باشد که گفته می‌شود از حمایت بسیاری از احزاب سیاسی برخوردار بوده و اکنون منتظر موضع حزب الله است و به نظر می‌رسد که حزب‌الله نیز از وی حمایت کند.
بنابراین فرنجیه بعد از تفاهم با جبران باسیل مسیر همواری تا رسیدن به کاخ ریاست‌جمهوری دارد. همچنین موضع‌گیری‌های منفی کشورهای اروپایی و کشورهای حوزه خلیج فارس نسبت به جبران باسیل، در رابطه با سلیمان فرنجیه دیده نمی‌شود و به نظر می‌رسد که فرنجیه در این زمینه با چالش خاصی مواجه نگردد.
در رابطه با روند تشکیل کابینه در لبنان نیز از دوشنبه هفته گذشته هیچ تماس مستقیمی میان رئیس جمهور و نخست وزیر مکلف وجود نداشته است و بن‌بست در این زمینه همچنان ادامه دارد. منابع در گفتگو با روزنامه الجمهوریه اعلام کردند، هیچ سیگنال مثبتی درباره تشکیل دولت در لبنان دیده نمی‌شود و به نظر نمی‌رسد که طرف‌های مربوطه حداقل تا 4 ماه آینده هیچگونه گام جدی در این زمینه بردارند و به طور کلی پرونده تشکیل دولت در مرحله فعلی بسته شده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات