صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۸  ، 
کد خبر : ۳۳۸۷۷۴
رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با رئیس جمهور روسیه، فرمودند:

نقش آفرینی ایران و روسیه در دوران گذار نظم بین المللی

خوشبختانه ایران و روسیه جریان سازی را در دنیا کلید زده اند که نمونه آن را می توان به برگزاری رزمایشی که در آینده نزدیک توسط ایران، روسیه و چین و ۱۰ کشور دیگر در آب های آمریکای جنوبی در ونزوئلا برگزار می شود مثال زد. 
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی/ گفت و گو با مهدی خورسند

روسیه می‌تواند با یک حمله ضربتی موضوع اوکراین را خاتمه دهد / آمریکا از  کی‌اف حمایت نظامی نمی‌کند + فیلم

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بصیرت، مهدی خورسند کارشناس مسائل سیاست خارجی و بین الملل در گفت و گو با بصیرت در خصوص بیانات رهبر فرزانه انقلاب با روسای جمهور روسیه و ترکیه گفت: موضوعی که رهبر معظم انقلاب در خصوص زیاده خواهی و تجاوزات آمریکا به حریم کشورهای دیگر مطرح کردند از این موضوع نشات می گیرد چرا که آمریکاییها آخرین راهبردی که علیه کشورهای مستقل دنیا اتخاذ می‌کنند ورود به لایه اول امنیتی و عمق استراتژیک کشورهاست. تجربه این موضوع با ورود داعش در منطقه غرب آسیا که ناشی از سیاست های خصمانه آمریکا در منطقه است بر مردم منطقه بخصوص کشورهایی که درگیر جنگ های تروریست ها شدند پوشیده نیست. 

وی در ادامه خاطرنشان کرد: آمریکایی ها نشان دادند برای رسیدن به منافع خود ابایی از ایجاد آشوب در منطقه و آدم کشی ندارند، ضمن اینکه موضوع مطرح شده از سوی جمهوری اسلامی مبنی بر اینکه اگر با داعش در سوریه و عراق نمی جنگیدیم و داعش را نابود نمی کردیم، باید در کردستان، کرمانشاه و در همدان با داعش مقابله می کردیم، همان نکته‌ای است که رهبر معظم انقلاب به درستی بدان اشاره کردند. 

خورسند در ادامه افزود: رهبر معظم انقلاب در دیدار با رئیس جمهور روسیه فرموند، اگر جلوی پیشروی ناتو در اوکراین گرفته نمی‌شد قطعاً روسیه در داخل مرزهای خود درگیر می شد، چرا که داعش و ناتو برگرفته از تفکری است که آمریکا علیه قدرتهای نوظهور دنیا اعمال می کند، لذا نظر رهبر انقلاب نیز ناشی از این مسئله است که باید دفع خطر کرد و جلوی خطر را از همان ابتدا گرفت.

کارشناس سیاست خارجي گفت: یک نکته اساسی که اینجا مطرح است نوع نگاهی است که روسیه و ایران نسبت به مقوله امنیت و ثبات در منطقه دارند. عملاً جمهوری اسلامی ایران که مبدع تفکر جریان مقاومت بعد از شکل گیری انقلاب اسلامی است و برای بازتعریف محور مقاومت تلاش های بسیاری کرده است، کوشش کرده تا کشورهای بیشتری را از مناطق مختلف دنیا وارد ادبیات سیاسی محور مقاومت کند، در همین راستا این جمهوری اسلامی ایران بود که از روسیه دعوت کرد در جنگ سوریه برای مقابله با گسترش تروریسم ورود کند. روس ها نیز به ایران لبیک گفتند، به این دلیل که می دانند ایران آخرین پایگاه مقاومت در برابر تکفیری‌ها و افراط گرایی مذهبی در منطقه غرب آسیا است، یعنی اگر خدای ناکرده ایران آسیب ببیند، روس ها و در گام بعدی چینی‌ها نیز از گزند پیشروی افراط‌گرایان در منطقه در امان نخواهند بود. 

روسیه: همکاری خود با ایران را تقویت خواهیم کرد

وی در پایان تصریح کرد: بنابراین روس ها در موضوع سوریه به کمک ایران آمدند و بر اساس مدلی که ایران تعریف کرده آنچه ایران در حین محور مقاومت تعریف کرده علاوه بر روسیه امروز شاهد هستیم کشورهای آمریکای جنوبی نیز در این مدار قرار گرفته و بر علیه استعمار فعالیت می کنند. خوشبختانه ایران و روسیه جریان سازی را در دنیا کلید زده اند که نمونه آن را می توان به برگزاری رزمایشی که در آینده نزدیک توسط ایران، روسیه و چین و ۱۰ کشور دیگر در آب های آمریکای جنوبی در ونزوئلا برگزار می شود مثال زد. 

این موضوع بیانگر آن است که تشریک مساعی در دوران گذار نظم بین المللی بین قدرت ها نوظهور منطقه ای مثل ایران و قدرتهای نوظهور بین المللی مثل روسیه شکل گرفته به نحوی که این کشورها می توانند در مقابل بی ثباتی و تفکر آمریکایی ها که تلاش می کند قدرت های نوظهور مختلف دنیا را دچار بی‌ثباتی، ناامنی و ایجاد آشوب و در جنگهای فرسایشی درگیر کند، مقابله نمایند. در  نشست  روند آستانه موضوعات دیگری اعم از  ایستادگی در برابر زیاده خواهی های ترکیه در شمال سوریه و از سمت دیگر به تحولاتی که ترکیه در قفقاز جنوبی دنبال می کند نیز مورد توجه قرار گرفته است. چرا که به تزک ها اجازه داده نمی شود معادلات ژئوپلیتیکی منطقه را دستخوش تغییرات کنند. به همین دلیل ایران و روسیه عملاً در برابر این تحولات ایستادگی کرده اند. رهبر معظم انقلاب نیز در گفتگویی با آقای اردوغان نسبت به این مسئله هشدارهای جدی را متذکر شدند که ایران نسبت به هرگونه تغییر ژئوپلیتیکی در قفقاز جنوبی و هر گونه تحرکات ترکیه در  سوریه مخالف است و جمهوری اسلامی ایران از منافع خود در منطقه دفاع می کند. 

ورود آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران , ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه به محل برگزاری کنفرانس خبری اجلاس سه جانبه آستانه

در سخنرانی آقای پوتین در اجلاسیه  آستانه سه جانبه بین تهران، مسکو و آنکارا، رئیس جمهور روسیه نیز موضع ایران را تایید کرد و مخالفت خود را با هرگونه تحرکات و حمله نظامی به شمال سوریه را اعلام کرد.  این موضوع نشان می‌دهد ایران و روسیه برای دفاع از منافع خود و ایستادن در برابر بی نظمی ها و ناامنی ها و تفکر مخربی که آمریکایی‌ها علیه قدرتهای نوظهور دنیا دارند بر سر مواضع خود محکم ایستاده اند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات