صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۱  ، 
کد خبر : ۳۳۸۷۹۹

آشفتگی در اردوگاه ناتو / منظومه ای که در حال فروپاشی است

خروج ناخواسته بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس از مسند قدرت، بدترین خبر ممکن برای سران ناتو محسوب می شود.
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل / حنیف غفاری

ناتو چیست و چه نقشی در حمله روسیه به اوکراین دارد؟

خروج ناخواسته بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس از مسند قدرت، بدترین خبر ممکن برای سران ناتو محسوب می شود. جانسون از اصلی ترین طرفداران تقابل مسکو و لندن در اوکراین بود و اساسا از جنگ افروزی مطلق در اوکراین به مثابه یک ابزار سیاسی برای جلوگیری از خروج خود از خانه شماره ده داونینگ استریت( مقر  استقرار نخست وزیر انگلیس) استفاده می کرد. اما اکنون معادله تا حدودی به ضرر ناتو دگرگون شده است! با کناره‌گیری بوریس جانسون از قدرت انتخابات برای تعیین جانشین وی آغاز شده است. لیز تراس و ریشی سوناک وزیر دارایی مستعفی دولت دو نامزدی هستند که برای تصاحب کرسی نخست وزیری رقابت می‌کنند. طبق جدول زمان‌بندی اعلام شده، پیروز انتخابات و کسی که مسند نخست وزیری را تصاحب خواهد کرد روز ۱۴ شهریور معرفی می‌شود.فارغ از اینکه چه کسی جانشین جانسون می شود، برخی تحلیلگران در صدد آینده پژوهی تحولات اوکراین معطوف به تحولات سیاسی در دولت انگلیس و جا به جایی نخست وزیر هستند. هر چند جانشین جانسون نیز به حزب محافظه کار انگلیس تعلق دارد، اما میان اعضای این حزب بر سر نحوه مواجهه با آنچه در اوکراین می گذرد، خصوصا به لحاظ تاکتیکی اختلافاتی وجود دارد.

 لیز تراس در لیتوانی: باید اطمینان یابیم که پوتین ناکام می‌ماند - ایسنا

اظهارات معنادار لیزتراس

وزیر خارجه انگلیس که یکی از اصلی ترین گزینه ها برای جانشینی جانسون محسوب می شود، اخیرا اظهارات معناداری را در خصوص جنگ اوکراین و شرایط جاری در این کشور مطرح کرده است.  «لیز تراس» که در جریان رای‌گیری اخیر  به دور نهایی رقابت برای مسند رهبری حزب حاکم محافظه کار و نخست وزیری راه یافت، به شبکه بی‌بی‌سی گفت: «ما تمام تلاش خود را برای حمایت از اوکراین انجام می دهیم. ما ائتلاف بین المللی برای ارسال سلاح به اوکراین را هدایت و تحریم ها علیه روسیه را اعمال می کنیم، اما من از دخالت مستقیم نیروهای انگلیسی حمایت نمی کنم.»

او در حالی این مطلب را بیان کرد که فرمانده نیروی هوایی انگلیس اخیرا در اظهار نظری تحریک‌آمیز ادعا کرد که جنگنده‌ها و خلبانان این کشور برای مقابله با حمله احتمالی روسیه در آمادگی کامل به‌سر می‌برند. به نظرمی رسد تراس قصد دارد تا حدودی از شدت تقابل با روسیه کاسته و روند جاری در معادلات امنیتی و سیاست خارجی لندن را قابل کنترل تر سازد. همین مسئله نگرانی های زلنسکی را دوچندان ساخته است زیرا دیگر اعضای ناتو در طول ماههای اخیر نشان داده اند که منازعه مطلق با مسکو را به سد خود تلقی نمی کنند. در این میان، هرگونه مواضعی که دولت جدید انگلیس در قبال جنگ اوکراین اتخاذ کند بر مختصات میدان نبرد تاثیرگذار خواهد بود. این تاثیرگذاری هر چه باشد، به سود ناتو نخواهد بود زیرا پیش بینی ها نشان می دهد در عین کلیت حمایت لندن از کی یف و ارتس اوکراین در جنگ، این حمایت در سطح دولت جانسون نخواهد بود!

آشنایی با جاهای دیدنی انگلیس | مکان های دیدنی انگلیس | مجله علی بابا

انگلیس، آتش افروز جنگ اوکراین

در یک تشبیه محسوس، می توان انگلیس را به آتش افروز جنگ اوکراین تشبیه کرد. انگلیس از زمان آغاز جنگ اوکراین، به بازیگر فعالی در عرصه این نبرد تبدیل شده و با اتخاذ مواضع ضد روسی، ارسال تسلیحات و تجهیزات نظامی و اعمال تحریم‌ علیه روسیه به تنش‌ و درگیری‌ها دامن زده است.اخیرا وزیر دفاع انگلیس از افزایش کمک‌های نظامی انگلیس به اوکراین خبر داد. بن والاس  با ایراد سخنانی در پارلمان اعلام کرد که در هفته‌های آتی تعداد زیادی تسلیحات توپخانه‌ای، صدها هواپیمای بدون سرنشین و صدها سلاح ضد تانک دیگر را در اختیار اوکراین قرار خواهد داد.وی در این رابطه گفت که انگلیس با ارسال تسلیحات نظامی به اوکراین اطمینان می‌کند که این کشور ابزارهای لازم را برای دفاع از خود در برابر تهاجم روسیه در اختیار دارد!

با این حال اصلی ترین هدف انگلیس ( به مانند آمریکا) از این اقدام، پیچیده سازی بحران اوکراین و تبدیل آن به معضلی مزمن و پایدار در نظام بین الملل است. به عبارت بهتی، انگلیسی ها قصد دارند اوکراین را به مثابه یک کانون بحرانی در جهان حفظ کنند تا بتوانند از آن به مثابه یک "اهرم استراتژیک" علیه مسکو استفاده نمایند.

پوتین دستور ورود ارتش روسیه به شرق اوکراین را داد | سایت انتخاب

روسیه سکوت نمی کند

در مقابل سیاستهای مداخله گرایانه انگلیس در اوکراین، روسیه هشدارهای صریحی را به لندن در این خصوص مخابره کرده است. روسیه تاکید دارد که دولت جدید لندن بر خلاف سیاست تحریک آمیز بوریس جانسون، در قبال جنگ در اوکراین واقع‌بینانه رفتار کند و با ارسال تسلیحات به کی‌یف آتش درگیری‌ها را شعله‌ور نکند.«آندره کلین» سفیر روسیه اخیرا در گفت‌وگو با شبکه خبری اسکای گفت، با اشاره به این نکته که «جنگ همیشه ادامه نخواهد داشت و در یک مقطع به پایان می‌رسد» به نخست وزیر جدید انگلیس تصریح کرد که امکان پیروزی مقابل روسیه نیست و هرچقدر لندن به حمایت تسلیحاتی از اوکراین ادامه دهد و آتش بیار معرکه باشد، جنگ طولانی‌تر خواهد شد.

دولت بوریس جانسون از رای عدم اعتماد نجات یافت - خبرگزاری مهر | اخبار ایران  و جهان | Mehr News Agency

انگلیس مستقیما در جنگ اوکراین حضور دارد

اگرچه دولت جانسون تا کنون مدعی بوده است به انگلیس  صورت مستقیم در نبرد اوکراین حضور ندارد، اما شواهد موجود نشان می دهد که چنین ادعایی صحت ندارد! لندن  در حال انجام بازی خطرناکی است که در آینده‌ای نزدیک می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیر و سختی برای انگلیس  داشته باشد، فارغ از اینکه چه حزبی در رأس معادلات سیاسی و اجرایی انگلیس حضورداشته باشد.  شماری از سربازان ارتش اوکراین برای گذراندن آموزش نظامی وارد  انگلیس شده و در نخستین روز حضور خود، با بن والاس، وزیر دفاع این کشور، دیدار کردند. والاس در بازدید از محل استقرار گروه اول مدعی شده است که برنامه آموزشی فعلی، مرحله جدیدی از حمایت انگلیس از اوکراین در مقابل تجاوز روسیه است.به نوشته روزنامه بریتانیایی گاردین، دوره آموزشی این نظامیان اوکراینی در بریتانیا چند هفته طول خواهد کشید.سایر رسانه‌های بریتانیا نیز خبر دادند که این برنامه درمجموع برای حدود۱۰  هزار سرباز اوکراینی تدارک دیده‌شده و در ماه‌های آینده به‌تدریج اجرا خواهد شد.این نظامیان عمدتا جوانان اوکراینی هستند که به‌تازگی به خدمت ارتش کشور خود درآمده و آموزش نظامی ندیده‌اند.حمل سلاح، کمک‌های اولیه در میدان جنگ، تجهیزات نقلیه میدانی، تاکتیک‌های گشت‌زنی و تأکید بر قوانین جنگی ازجمله آموزش‌ها به نظامیان اوکراینی خواهد بود.آیا جانشین جانسون به این بازی خطرناک و خونین پایان خواهد داد؟!

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات