صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۴  ، 
کد خبر : ۳۳۸۷۵۶

نشریه اخبار و تحلیل‌های چهارشنبه، 29 تیرماه

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): آمریکایی‌ها باید از شرق فرات در سوریه بیرون رانده شوند/ دلار باید به تدریج از مسیر معاملات جهانی خارج شود.(www.basirat.ir)
 
▼حرف روز         
دلار در سراشیبی سقوط
دلار اصلی‌ترین پول بدون پشتوانه جهان سال‌هاست که سلطه‌ای فراگیر بر کل اقتصاد دنیا دارد. وابستگی اقتصاد سایر کشورها به دلار تا حدی است که بسیاری از کشورها خواهان افزایش ارزش دلار هستند تا سرمایه‌های آنها حفظ و یا افزایش یابد! حتی چین به عنوان اصلی‌ترین رقیب آمریکا نیز مقادیر زیادی از اوراق قرضه این کشور را در اختیار دارد که به نوعی کاهش ارزش دلار از این جهت به اقتصاد چین نیز ضربه می‌زند. اما این روزها دنیا شاهد کاهش ارزش دلار در مقابل سایر ارزهاست. برخی نشانه‌ها و یا دلایل کاهش ارزش دلار عبارتند از:
1ـ به دلیل استفاده بیش از حد آمریکا از سلاح تحریم و گسترده شدن دامنه کشورها و شرکت‌هایی که مشمول تحریم آمریکا هستند، دلار در معاملات جهانی به تدریج کم رنگ شده است و مبادلات به شکل تهاتری و یا پیمان‌ها دوجانبه پولی و مالی جایگزین معاملات دلاری شده‌اند. یکی از موضوعاتی که در سفر پوتین به ایران مورد تأکید طرفین بوده است نیز حذف دلار از تعاملات تجاری دو طرف بوده است. چین نیز به عنوان دومین اقتصاد برتر دنیا بسیاری از مبادلات تجاری خود را با ارزهای دیگر به ویژه یوآن انجام می‌دهد. با توجه به سهم بالای کشورهای تحریم شده در تجارت جهانی، این موضوع باعث کاهش ارزش دلار شده است.
2ـ بالا رفتن شدید قیمت انرژی در آمریکا که به دلیل تحریم روسیه صورت گرفته است باعث شده است تورم در این کشور به صورت جهشی افزایش پیدا کند، افزایش تورم یعنی کاهش ارزش پول ملی و لذا این تورم باعث کاهش ارزش دلار در مقابل سایر ارزها شده است.
3ـ به اعتقاد بسیاری از اقتصاددانان، ارزهای دیجیتال اعم از ارزهایی که ماینینگ می‌شوند و ارزهایی که پشتوانه بانک مرکزی کشورها را دارند در آینده‌ای نزدیک جایگزین پول سنتی در مبادلات تجاری می‌شوند. در این نوع تجارت کشورها فقط با یک ارز مانند دلار تجارت نمی‌کنند که سیستم سوئیفت برای تأیید تراکنش‌ها بر همه معاملات حکومت کند بلکه تأیید اعتبار هر رمزارز توسط بانک مرکزی کشور میزبان و یا مکانیسم‌های جایگزین صورت می‌گیرد؛ لذا می‌توان با احتمال زیاد گفت که در آینده‌ای نزدیک، دلار جایگاه خود را در معاملات و مبادلات جهانی از دست می‌دهد.
نکته راهبردی: سلطه آمریکا بر اقتصاد جهانی به شدت رو به افول است؛ سرعت ماهیت تحولات در اقتصاد دنیا نشان می‌دهد که فرآیند سقوط ارزش دلار و پایان هژمونی اقتصادی آمریکا به نقطه برگشت‌ناپذیر رسیده است و آمریکا دیگر توان حفظ موقعیت خود را ندارد. (نویسنده: علی کارگر)
 
▼ گزارش روز                                       
معماری نوین منطقه
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه و ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه با تأکید بر ضرورت عملیاتی شدن تفاهم‌ها و قراردادهای بین دو کشور، هوشیاری در مقابل سیاست‌های فریبکارانه غرب و امنیت منطقه را با همگرایی منطقه‌ای لازم دانستند؛ اهم محورهای بیانات معظم‌له به شرح ذیل است:
الف‌ـ مهم‌ترین محورها در دیدار با رئیس‌جمهور روسیه:
1ـ اگر راه در مقابل ناتو باز باشد حد و مرزی نمی‌شناسد و اگر جلوی آن در اوکراین گرفته نمی‌شد، مدتی بعد به بهانه کریمه، همین جنگ را به راه می‌انداختند. 2ـ امروز آمریکا و غرب ضعیف‌تر از قبل شده و با وجود تلاش و هزینه زیاد، بُرد سیاست‌های آنها در منطقه ما از جمله در سوریه، عراق، لبنان و فلسطین بسیار کم شده است. 3ـ یک مسئله مهم دیگر در موضوع سوریه، اشغال مناطق حاصل‌خیز و نفت‌خیز شرق فرات به‌وسیله آمریکایی‌ها است که این قضیه باید با بیرون راندن آنها از آن منطقه علاج شود. 4‌ـ جمهوری اسلامی، سیاست‌ها و برنامه‌هایی را که منجر به بسته شدن مرز ایران و ارمنستان شود، هرگز تحمل نخواهد کرد. 5ـ ایشان با تأیید سخنان رئیس‌جمهور روسیه درباره ضرورت راه‌اندازی خط آهن رشت‌ـ آستارا، این کار را موجب تکمیل خط حمل‌ونقل شمال‌ـ جنوب و به نفع هر دو کشور دانستند. 6ـ دلار را باید به تدریج از مسیر معاملات جهانی خارج کرد و این کار به‌صورت تدریجی، ممکن است. 7ـ آمریکایی‌ها هم زورگو هستند و هم حیله‌گر، و یکی از عوامل فروپاشی شوروی سابق فریب خوردن در مقابل سیاست‌های آمریکا بود، البته روسیه در دوره جنابعالی استقلال خود را حفظ کرده است.
ب‌ـ مقام معظم رهبری در دیدار رئیس‌جمهور ترکیه رهنمودهای ذیل را نیز بیان فرمودند:
1ـ با وجود اقبال بعضی دولت‌ها به رژیم صهیونیستی، ملت‌ها عمیقاً با این رژیم غاصب مخالف هستند. 2ـ شما نیز امنیت سوریه را امنیت خود بدانید. مسائل سوریه را باید با مذاکرات حل کرد و ایران، ترکیه، سوریه و روسیه با گفت‌وگو این مسئله را تمام کنند. 3ـ حمله نظامی به شمال سوریه، قطعاً‌ هم به ضرر سوریه هم به ضرر ترکیه و هم به ضرر منطقه است و اقدام سیاسی مورد انتظار از جانب دولت سوریه را نیز محقق نخواهد کرد. 4ـ با تروریسم حتماً باید معارضه کرد اما حمله نظامی در سوریه به نفع تروریست‌ها خواهد بود البته تروریست‌ها نیز محدود به یک گروه خاص نیستند. 5ـ اگر سیاستی مبنی بر مسدود کردن مرز ایران و ارمنستان وجود داشته باشد، جمهوری اسلامی با آن مخالفت خواهد کرد چرا که این مرز یک راه ارتباطی چند هزار ساله است.
نکته پایانی: مهم‌ترین پیام این نشست‌ها بر محور همگرایی اقتصادی‌ـ سیاسی، مقابله با تهدیدات منطقه و عبور از چالش‌ها با عدم وابستگی به قدرت‌های غربی است؛ اما آنچه در حال حاضر مهم است انتقال پیام مهم این نشست است که مسائل منطقه‌ای باید در منطقه حل شود چرا که توانمندی، بلوغ و اقتدار حل مسائل منطقه در میان کشورهای منطقه وجود دارد.
 
▼ خبر ویژه                 
هنوز فرق براندازی و اصلاحات را نمی‌دانید؟!
«مصطفی تاج‌زاده» از محکومان امنیتی فتنه ۸۸ به اتهام اجتماع و تبانی جهت اقدام علیه امنیت کشور بازداشت شد و جریان اصلاحات بر خلاف ادعای خود مبنی بر اینکه با شیوه‌های براندازانه زاویه دارد به حمایت از تاج‌زاده پرداخت. آقای بهزاد نبوی در بیانیه‌ای از آقای تاج‌زاده حمایت کرد و نوشت: بازداشت تاج‌زاده اقدامی ناصحیح در جهت تضعیف جریان منتقد، مصلح و مخالف آشوب و براندازی است. نبوی چند صفت برای جریان اصلاحات نام می‌برد؛ نسخت اینکه جریان اصلاحات را منتقد مصلح معرفی می‌کند! اصلاحات کی منتقد مصلح بوده است؟ مطالبی که اصلاح‌طلبان و تاج‌زاده‌ها مطرح می‌کنند انتقاد نیست بلکه انتقام از نظام است. آقای بهزاد نبوی اصلاح‌طلبان را جریان مخالف آشوب معرفی می‌کند اگر اصلاح‌طلبان جریان مخالف آشوب هستند پس فتنه‌های سال‌های 1378، 1388 و 1398 را چه کسی رقم زد؟ اصلاح‌طلبان اگر مخالف براندازی هستند و چه کسانی در خیابان‌های تهران در فتنه ۷۸ و ۸۸ علیه مبانی نظام و امام شعار دادند و چرا با آنان همراهی کردید؟ بهزاد نبوی به خوبی می‌داند که مسیر تاجزاده با مسیر اصلاح‌طلبان واقعی متفاوت بوده است به همین دلیل می‌نویسد: «علیرغم وجود برخی اختلاف‌نظرها که با او دارم»؛‌ محمدکاظم انبارلوئی با بیان مطالب فوق گفت: مصطفی تاج‌زاده از مسیر نقد منصفانه و انتقاد، خارج و وارد دالان آشوب و براندازی شده بود و در مسیر اپوزیسیون قرار داشت.
 
▼ اخبار          
مصائب سفر رئیس‌جمهور آمریکا
سفر «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا به عربستان سعودی و فلسطین اشغالی در داخل آمریکا هم مورد انتقاد قرار گرفته و به ویژه توسط قانونگذاران حزب جمهوری‌خواه، «بی‌حاصل» توصیف شده است. «تد کروز»، نماینده جمهوری‌خواه ایالت تگزاس روز دوشنبه در جریان نشستی در واشنگتن با انتقاد از این سفر سیاست خارجی جو بایدن را غیرقابل درک خواند و گفت این سفر به همین دلیل نتایج مطلوب مد نظر را نداشته است. او گفت: «متأسفانه این سفر خوب پیش نرفت. ما یک سال‌ونیم است که شاهد سیاست‌هایی در زمینه امور خارجه از کاخ سفید بوده‌ایم که با عقل جور در نمی‌آید. آنها به طور سیستماتیک دوستان و متحدان آمریکا را منزوی کرده و در برابر دشمنان‌مان مماشات و ضعف نشان داده‌اند.» «جیمز لانکفورد»، یکی دیگر از نمایندگان جمهوری‌خواه در سنا هم گفت که بایدن در سفرش پیام‌های متناقضی ارسال کرده که این برای امنیت ملی آمریکا و متحدانش مضر است. لانکفورد گفت که در حال حاضر نگران مسائل مربوط به ایران است. او به گاف‌های بایدن در این سفر هم اشاره کرد و به ویژه از احوالپرسی بایدن با محمد بن سلمان با زدن مشت به یکدیگر انتقاد کرد.
 
موفقیت در مقابله با خاموشی‌ها
شنیده‌ها حکایت از این دارد که از عملکرد موفق وزارت نیرو در زمینه جلوگیری از خاموشی‌ها تقدیر شده است. براساس این خبر طبق برنامه‌ریزی مدیریتی و عملیاتی وزارت نیرو پیش از آغاز فصل گرما، اقدامات مؤثری نظیر اورهال به موقع نیروگاه‌های برق، کاهش متناسب ساعت کار مراکز پرمصرف و شیفت‌بندی کارخانجات برمبنای فعالیت در ساعات کاهش اوج مصرف و... صورت گرفت که در نتیجه تاکنون بخش عمده‌ای از روزهای گرم سال در بهار و تابستان را پشت سر گذاشتیم خاموشی قابل توجهی در کشور نداشتیم. این در حالی است که سال گذشته علاوه بر اینکه کارخانجات صنعتی کشور تعطیل شده بودند، از نیمه بهار خاموشی گسترده و بدون برنامه‌ریزی برق در کشور داشتیم. مصرف برق در هر ساعت حدود هزار مگاوات از روز سه‌شنبه هفته گذشته که اوج مصرف برق تاریخی کشور رخ داد، بیشتر بوده و اگر این روند ادامه یابد پیش‌بینی می‌کنیم به بیش از ۶۹ هزار مگاوات نیز برسد. پیش‌بینی می‌شود که اگر تقاضای مصرف برق به ۷۰ هزار مگاوات برسد، احتمال بازگشت خاموشی‌ها افزایش می‌یابد.
 
امضای تفاهم‌نامه بین ایران با روسیه و ترکیه
مدیر شرکت نفت ایران و قائم‌مقام مدیرعامل شرکت «گازپروم» روسیه تفاهم‌نامه همکاری راهبردی به ارزش حدود ۴۰ میلیارد دلار امضا کردند. توسعه میدان‌های گازی کیش و پارس شمالی، فشارافزایی میدان پارس جنوبی، توسعه ۶ میدان نفتی، سوآپ گاز و فرآورده، تکمیل طرح‌های ال‌ان‌جی، احداث خطوط لوله صادرات گاز از جمله مهم‌ترین محورهای تفاهم‌نامه بوده است. مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفته امضای تفاهم‌نامه با گازپروم بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری خارجی در تاریخ صنعت نفت ایران است. در همین حال ایران و ترکیه هشت سند و یادداشت تفاهم امضا کردند. طرح جامع همکاری بلندمدت میان ایران و ترکیه، موافقتنامه در زمینه‌های توسعه تأمین اجتماعی و ورزش، حمایت از بنگاه‌های کوچک اقتصادی، همکاری‌های رادیو و تلویزیونی و همکاری میان سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران و دفتر سرمایه‌گذاری ریاست‌جمهوری ترکیه از اسناد و یادداشت تفاهم‌نامه‌هایی است که به امضای مسئولان دو کشور رسید.
 
▼ اخبار کوتاه
عاقبت کار با کدخدا!/ امیر صالحی نوشت: ‏در همین توئیتر چقدر ایران را به خاطر مشارکت ترکیه در ساخت اف‌ـ۳۵ و رابطه با کدخدا تحقیر کردند.
ـ ترکیه را از پروژه ساخت اف‌ـ۳۵ کنار گذاشتند.
ـ پول آنها را پس ندادند.
ـ اف‌ـ۱۶ را پیشنهاد کردند.
ـ حالا هم اعلام کردند که اف‌ـ۱۶ را هم به ترکیه نمی‌فروشند.

آتش‌سوزی در قاره سبز/ در تداوم آتش سوی در قاره اروپا ناشی از افزایش دمای هوا، آتش‌نشانان در فرانسه، ایتالیا، پرتغال، اسپانیا، یونان و انگلیس موجب آتش‌سوزی‌های گسترده  و مشکلات فراوان برای شهروندان کشورهای نامبرده شد. به گزارش خبرگزاری «رویترز» جنوب غربی فرانسه، شاهد بزرگترین آتش‌سوزی‌های جنگلی در بیش از ۳۰ سال گذشته بود.

امنیت کجاست؟
/ در حالیکه غرب‌گرایان ایران با حیرت از تصاویر تلسکوپ جیمز وب انگشت به دهان مشغول تحقیر خود و تمام اجزای زندگی‌ و جامعه‌شان هستند، بخشی از مردم واقعی آمریکا نگران کشته شدن توسط پلیس نژادپرست این کشور هستند و بخشی دیگر نگران کشته شدن فرزندان‌شان در مدرسه توسط کودکان سلاح به دست. 

چه کسی دست برتر دارد؟
/ عبدالباری عطوان، تحلیلگر مشهور جهان عرب در بی‌بی‌سی فارسی: کشورهای حاشیه خلیج‌فارسی همگی می‌دانند که ایران دست برتر را در منطقه دارد! حکام عرب می‌دانند ایرانی‌ها بسیار نفوذ دارند و در زمینه موشکی و پهپادی پیشرفته هستند به همین دلیل نمی‌خواهند با ایران درگیر شوند!

سبد خرید مواد غذایی در انگلیس کوچک شد
/ داده‌های آماری در انگلستان نشان می‌دهد که تورم مواد غذایی در انگلیس طی چهار هفته منتهی به ۱۰ ژوئیه به 9/9 درصد رسید و به این ترتیب ۴۵۴ پوند (543/7 دلار) به صورتحساب‌ سالانه مردم انگلیس در بحبوحه تشدید بحران زندگی اضافه شده است.

جمعیت امام علی غیرقانونی است
/ پرونده کیفری جمعیت امام علی در ۱۷ خرداد با صدور کیفرخواست به دادگاه ارسال شده و نسبت به مسائل حقوقی انحلال این جمعیت صادر شده بود. سخنگوی قوه قضائیه گفت: از نظر ما این جمعیت منحل است و هر گونه فعالیتش غیر قانونی است.

طلاهای علمی ایران
/ بعد اینکه تیم ریاضی ایران با ۳ مدال طلا و ۳ نقره تو المپیاد جهانی بین ۱۰۴ کشور هشتم شد، حالا تیم ملی المپیاد زیست‌شناسی‌مون با ۴ مدال طلا تو المپیاد بین‌المللی زیست‌شناسی، به رتبه اول جهان رسید

آژیر آژانس برای کمبود انرژی در اروپا/ در پی کاهش صادرات گاز از روسیه به اروپا، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی هشدار داد کشور‌های اروپایی باید اقداماتی هماهنگ برای مقابله با بحران فاجعه‌بار انرژی در پیش بگیرند.
 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات