اقتصادی >>  اقتصادی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۲  ، 
کد خبر : ۳۳۸۸۱۱
جلیل جلالی فر عضو اتاق بازرگانی روسیه

روسیه کانون اقتصادی مهم برای همسایگان خود/ دولت سیزدهم در تلاش برای توسعه تجارت با روسیه و سایر کشورها با فضاسازی مناسب است

پیش از روی کار آمدن دولت سیزدهم میزان صادرات ایران به روسیه به سختی به یک میلیارد دلار می رسید در حالی که اینک این رقم افزایش یافته و شواهد نشان می دهد که از مرز2 میلیارد دلار در سال جاری عبور خواهد کرد به طوری که شاهد افزایش 100 درصدی رقم های صادراتی خواهیم بود.
پایگاه بصیرت / گروه اقتصادی/ گفت و گو با جلیل جلالی فر

روس‌ها خواهان مواد شوینده ایران هستند ولی شرکت‌های داخلی تمایلی نشان  نمی‌دهند - خبرگزاری بازار

به گزارش بصیرت، جلیل جلالی فر عضو اتاق بازرگانی روسیه در گفت و گو با پایگاه خبری تحلیلی بصیرت درخصوص تلاش دولت سیزدهم برای توسعه تجارت با روسیه گفت: یکی از محورهای مهم مورد نظر دولت سیزدهم توسعه همگرایی با کشورهای همسایه از جمله روسیه است. روسیه از این جهت  که کشوری با وسعت بالا و دارای جمعیت زیادی می باشد برای ما حائز اهمیت است، ضمن اینکه حدود 14 همسایه در اطراف خود دارد، از همین رو میتوان اظهار داشت که روسیه برای کشورهای همسایه خود یک کانون اقتصادی مهم تلقی می شود.

وی در این باره خاطر نشان کرد: اینکه روسیه برای کشورهای همسایه خود یک کانون بزرگ اقتصادی است مزیتی است که نشان می دهد دولت سیزدهم به درستی به دنبال گسترش تجاری با این کشور است. در سال های گذشته بیشتر کشورهای دنیا با روسیه تجارت داشتند و به این کشور کالاهایی صادر می کردند یعنی حدود 294 میلیارد دلار به این کشور صادرات داشتند، در حالی که ایران در این بازار سهم بسیار نا چیزی داشت، یعنی تا قبل از روی کار آمدن دولت سیزدهم به سختی این رقم به یک میلیارد دلار می رسید در حالی که اینک این رقم افزایش یافته و شواهد نشان می دهد که از مرز2 میلیارد دلار در سال جاری عبور خواهد کرد به طوری که شاهد افزایش 100 درصدی رقم های صادراتی خواهیم بود.

عضو اتاق بازرگانی روسیه در این موضوع تصریح کرد: قبل از وقایع اوکراین، رقبای ما در روسیه بسیار فعال بودند به طوری که تنظیم روابط تجاری و صادراتی برای ما سخت بود و رقبا همواره در کشور روسیه جای ما را پر می کردند، اما اینک فضای رقابتی بسیار کاهش یافته و بسیاری از رقبای ما از بازار روسیه خارج شده اند این موضوع یک مزیت و فرصت ویژه برای ما ایجاد کرده تا بتوانیم صادرات خود را به روسیه توسعه دهیم.

جلیل جلالی فر فعال اقتصادی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه مردم روسیه بسیار وطن پرست هستند و در دفاع از کشورشان ملاحظه ای در نظر نمی گیرند تا امروز اگر 1 درصد از مردم روسیه با رئیس جمهورشان موافق نبودند امروز با جرات می توان گفت همه با هم متحد شده اند چرا که دفاع از کشور برای آنها بسیار مهم است، از همین رو مردم روسیه اجازه نمی دهند به تاریخ کشورشان تعرض شود پس فضای هم دلی و وحدت ملی در روسیه وجود دارد. خوشبختانه اینک حاکمیت روسیه رویکرد بسیار خوبی برای توسعه روابط با ایران دارد. با توجه به اینکه روسیه حرکات ناتو را در سال های بسیار دور اطراف خود رصد می کرد یعنی این موضوع مربوط به سال های دور است بنابراین روسیه براساس سند سال2017 که کاملا هوشمندانه منعقد شده به دنبال توسعه روابط اقتصادی خود با کشورهای همسایه دریای خزر و کشورهای آفریقایی، هند، پاکستان و کشورهای خلیج فارس برخی از کشورهای آسیای شرقی و غربی از جمله ایران است. در این سند ذکر شده برای توسعه همکاری های اقتصادی باید بین روسیه و ایران تجارت آزاد برقرار شود که در دولت آقای رئیسی به همت دکترپیمان پاک، ریاست سازمان توسعه و تجارت این موضوع به خوبی پیش برده می شود و خوشبختانه  مذاکرات بسیار خوب پیش رفته است، به طوری که در آستانه قرار گرفتن در مسیر تجارت آزاد هستیم و 80 درصد محصولات صادراتی ما به روسیه و اوراسیا با تعرفه صفر درصدی رو به رو می شوند این موضوع یک مزیت بزرگ صادراتی است.

وی در پایان گفت و گو گفت: دولت سیزدهم در تلاش است تا فضای لازم را برای توسعه تجارت با روسیه و سایر کشورها آماده کند لذا انتظار می رود بخش خصوصی از این موقعیت ویژه در راستای توسعه صادرات و تجارت کشور به خوبی استفاده کند. هر گونه غفلت از این بستر مناسب ایجاد شده به ضرر اقتصاد کشور و بخش خصوصی تمام می شود، لذا برای جا گیر شدن دربازار کشورهای منطقه و همسایه از جمله روسیه به نحو احسن از فرصت به دست آمده استفاده کنیم.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات