صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۴  ، 
کد خبر : ۳۳۸۸۳۳
عطا بهرامی، کارشناس اقتصاد بین الملل

توافق اوراسیا موجب صفر کردن تعرفه های صادراتی و وارداتی می شود

در این موضوع شکی وجود ندارد که توافق اوراسیا موجب صفر کردن تعرفه های صادراتی  و وارداتی می شود، از همین رو توسعه روابط با روسیه و انعقاد قرارداد فروش غلات به کشورهای منطقه کمک بزرگی به اقتصاد کشور خواهد بود و ما را  از این دام خود ساخته رها می کند"
پایگاه بصیرت / گروه اقتصادی/ عطا بهرامی

موسسه مطالعات راهبردي شرق - ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا: چشم اندازهای  دلگرم کننده همکاری

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بصیرت، روس ها در موضوع اوکراین، علی رغم ادعاهای غرب در خصوص عدم توان روسیه برای پیشبرد اهداف مورد نظر خود در این کشور نشان دادند از منظر روابط بین الملل نه تنها تحت تحمیل خواسته های غرب قرار نمی گیرند، بلکه خود را در موضوع بحران اوکراین به اروپا و آمریکا تحمیل کردند به این معنا که نشان دادند روسیه در این موضوع تعیین کننده است. 

روسیه در بحران اوکراین نشان داد از نظر اقتصادی در کاهش التهابات بازار می تواند موثر واقع شود، چرا که امنیت غذایی در دنیای امروز موضوع بسیار مهمی است که کشورها به شدت نیازمند آن هستند

تامین امنیت غذایی و تضمین صادرات غلات به کشورهای مختلف از جمله منطقه با نظارت دبیر کل سازمان ملل متحد منجر به افزایش اطمینان بازار مواد غذایی از ورود غلات و کالای استراتژیکی مثل گندم می شود به همین دلیل این قرارداد می تواند روی کاهش قیمت ها تاثیر بگذارد. کاهش قیمت ذرت، کنجاله و گندم با صادرات غلات از روسیه و اوکراین قطعا منجر به کاهش نرخ سایر مواد غذایی در سطح کشورهایی می شود که هم پیمان، همسایه و متحد روسیه به شمار  می روند

بی تردید صادرات غلات از روسیه و اوکراین تاثیر خود را در بازارهای جهانی نشان داده به طوری که حتی قیمت روغن در اروپا به قبل از جنگ برگشته است. این موضوع روی تولید و قیمت نهایی مواد غذایی و مواد اولیه از جمله تولید مرغ،  گوشت قرمز و لبنیات نیز به شدت موثر خواهد بود، منتهی قیمت ها در اقتصاد ایران به دلیل سیاست گذاری غلط دولت های پیشین به صورت یک طرفه ای عجیب و غریب بالاست. عدم کنترل انتظارات تورمی از جمله مواردی است که منجر به عدم کنترل قیمت ها می شود، در صورتی که اگر کالاهای اساسی و مواد اولیه مورد نیاز کشور وارد شود مانع بزرگی در برابر گرانی هایی است که ناشی از کمبود کالا و مواد اولیه ایجاد شده است.

اگر دولت اجازه واردات مرغ و لبنیات را صادر کند در کنار آن غلات و مواد اولیه مورد نیاز تولید مواد غذایی داده شود، یعنی اجازه واردات به همه وارد کنندگان از روسیه یا سایر کشورها داده شود و تعرفه حدود 10 الی 15 درصدس در نظر گرفته شود قطعا شاهد کاهش قیمت در داخل نیز خواهیم بود. 

متاسفانه تولید کننده داخلی از ترس اینکه وارد کنندگان جایش را بگیرند از سودهای خیلی زیاد چشم پوشی می کردند و به سودهای معقول قانع می شدند اما چون به اسم تولید داخل و تنظیم بازار مانع واردات می شوند، قیمت ها حالت چسبندگی دارند و کم نمی شود، قیمت هایی که بر سایر کالاها نیز اثر افزایشی خود را به جا می گذارد و عملا رفاه مردم را تحت تاثیر قرار داده است. در این موضوع شکی وجود ندارد که توافق اوراسیا موجب صفر کردن تعرفه های صادراتی  و وارداتی می شود لذا توسعه روابط با روسیه و انعقاد قرارداد فروش غلات به کشورهای منطقه کمک بزرگی به اقتصاد کشور خواهد بود و ما را  از این دام خود ساخته رها می کند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات